Holdet h23hh2d24-Hi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Kerstin Wieland
Hold h23hh2d24-Hi (h23hh2d24-Hi, h24hh3d25-Hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til historie og lidt om metode
Titel 2 Terrorisme
Titel 3 Opdagelsesrejser
Titel 4 Dagens Danmark dannes ... i 1800-tallet
Titel 5 Den Kolde Krig
Titel 6 Imperialisme, før - under - efter
Titel 7 Nazisternes folkedrab ...
Titel 8 ... og andre folkedrab - Historieprojekt
Titel 9 Opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til historie og lidt om metode

2. år:
uge 32/33:
Hvad er historie for mig og hvordan begrunder jeg mine valg, når jeg ikke må sige "fordi det er gammelt".

Hvad er "Vigtige hændelser" mellem 1500-2023?
Hvor har vi fundet vores viden? Hvad er gode kilder og hvorfor? (funktionelt kildebregreb)
Når vi gennemgår alle gruppers tidslinjer vil vi selvfølgelig have noget viden, men vi skal også have frem, hvorfor, I har valgt jeres hændelser.
Hvorfor mener I, de er vigtige?

uge 33:
Kronologiøvelse ud fra en række fotos af "Tornøes Hotel" i Kerteminde
Øvelsen skulle skærpe vores iagttagelsesevner.


3. år:
uge 33:
Analyse af mindesmærker fra 1. og 2. verdenskrig (historiebrug).

uge 33:
DHO-feedback - husk at bruge den til SOP ;o)

uge 6:
Vi har set filmen "The King's Man" fra 2021
Filmens handling er placeret i tiden under Første Verdenskrig, hvilket passer godt ind i vores emne om imperialisme, som vi lige havde afsluttet.
Det skal fremhæves, at filmen ikke øger ens viden om imperialisme men derimod kræver viden om tiden.
Filmen er nemlig spækket med referencer til historiske hændelser, hvilket gav os mulighed for at arbejde med metode nærmere betegnet historiebrug ud fra spørgsmålene:
Hvilken fortælling om Storbritannien og englænderne skaber filmen?
Er filmen tro mod sine historiske referencer eller tvister den dem og i så fald, hvordan og hvorfor?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Terrorisme

Eleverne får et overblik over især moderne terrorisme. Desuden får eleverne redskaber til at definere og analysere terrorisme og dens motivationer samt kendskab til forskellige terrorgrupper.
Forløbet koncentrerer sig indholdsmæssigt om Al-Qaedas aktiviteter i forbindelse med terrorangrebet på WTC i New York, USA den 11.9.2001 og den efterfølgende krig mod terror.
Vi drøfter, hvordan terrorisme har udviklet/ændret sig gennem historien med særlig fokus på tiden omkring seneste årtusindeskifte og hvordan antiterrorpolitik påvirker samfund (frihed/sikkerhed, radikalisering).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terrorisme, kildeanalyse 03-11-2023
Terrorisme, besvarelse af problemstilling 27-11-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Opdagelsesrejser

Eleverne får et overblik over verden og civilisationer omkring 1500 og vi har arbejdet på at få en forståelse for, hvorfor opdagelsesrejserne på denne tid udgik fra Europa (ud fra et aktør- og strukturperspektiv).
Eleverne har fået viden om særligt portugisiske og spanske opdagelsesrejser i 1500-tallet og overordnet viden om opdagelsesrejser og -rejsende mere generelt. I denne sammenhæng har vi tematiseret motiver for og formål med at tage ud i verden samt følgerne af rejseaktiviteten for både opdagere og opdagede, kontinenter og samfund.
I forbindelse med kildelæsning og -analyse er der bl.a. blevet arbejdet med kulturmøder og -sammenstød men også med at skærpe elevernes blik for betydningen af, hvem der hhv. afsender og modtager en kilde ift. tendens og udsagnskraft i samspil med det funktionelle kildebegreb.
Vi har også trænet at opstille og besvare emnerelevante problemstillinger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opdagelsesrejser 26-02-2024
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dagens Danmark dannes ... i 1800-tallet

Først i forløbet fik eleverne grundlæggende viden om forholdene før og efter landboreformerne i slutningen af 1700-tallet og begyndelsen af 1800-tallet.
Denne viden brugte vi som afsæt til emnet om Danmark i 1800-tallet.
Her havde vi fokus på udviklingen:
på landet (tekniske landvindinger, udvandring, industrialisering, andelsbevægelsen)
i byerne (urbanisering, sociallovgivning, klassesamfund, fagforeninger)
politisk (grundloven, partierne, parlamentarisme)
Hovedvægten lå på tiden mellem 1850 - 1915.

Emnet gennemgås som en del af SO2 og DHOen. I både dansk og historie er udviklingssporene i 1800-tallets Danmark omdrejningspunktet. Eleverne får gennem emnet konkrete eksempler på, hvordan fagene historie og dansk kan spille sammen og bliver dermed bedre rustet til selv at kunne finde et emne og udarbejde en problemformulering til deres egen DHO.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DHO 2.D 2023/2024 04-09-2024
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den Kolde Krig

Formålet med forløbet om Kold Krig er at give eleverne et indblik i verdens udvikling efter 1945. Eleverne skal kende de grundlæggende elementer i den kolde krig samt kunne sætte begivenheder under "krigen"  ind i en større ideologisk sammenhæng.

Fokus vil være på hvornår, hvor, hvorfor, hvordan ift.:
Optakten til den kolde krig: - indirekte og især direkte konfrontationer - afslutningen.

Desuden vil eleverne dykke ned i den kolde krigs faser og enkeltepisoder i forbindelse med gruppefremlæggelser.

Afslutningsvis vil vi perspektivere til tiden efter den kolde krig mht.:
Afslutningen på historien? Om verdensordener
Forberedelse på kriser anno 1962 og 2024
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Imperialisme, før - under - efter

Ligesom Kold Krig spiller også Imperialismen en stor rolle mht., hvordan vi i dag opfatter og fortolker vores omverden og dens handlinger og hændelser.

Hvis man vil forstå et begreb som "Den nye verdensorden" eller "Den nye verdens uorden", der indikerer brud, har man brug for at kende til de "gamle" verdensordener. Her spiller imperialismen en vigtig rolle. I vores forløb har der været fokus på kolonisering og afkolonisering af Afrika.

Formålet med emnet har været at samle viden om imperialismen, hvorfor den opstår i slutningen af 1800-tallet, hvordan de forskellige europæiske stormagter praktiserede den.
Vi har også sat emnet i relation til vores andre emner om opdagelsesrejser og Kold Krig. Vi har fået lidt ny viden om Første Verdenskrig mht., hvordan imperialismen har bidraget til krigens udbrud og hvordan organisationer som "Folkeforbundet" og efter Andens Verdenskrig "FN" er blevet til; også som en reaktion på imperialismen.

Vi har arbejdet med afkoloniseringen i Afrika og hvilke udfordringer og muligheder de afrikanske lande stod og står overfor; bl.a. mht. Kina engagement på det afrikanske kontinent.

Desuden har vi fået et kort indblik i Danmark som kolonimagt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Imperialisme og afkolonisering auf einen Blick 10-03-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nazisternes folkedrab ...

Vi begyndte emnet med at finde ud af, hvorfor vi skal vide noget om folkedrab og holocaust.

Vi har samlet viden om, hvornår, hvorfor og hvordan begrebet folkedrab opstår samt hvordan vi ifølge FN's folkedrabskonvention fra 1948 definerer folkedrab.

Vi har diskuteret styrker og svagheder ved konventionen (bl.a. ud fra dilemmaspillet om folkedrabet i Bantikka og i forbindelse med historieprojektet gennem Solvej Berlaus video om folkedrab) .

Vi har stiftet bekendtskab med teorier om, hvordan folkedrab opstår og her især Gregory Stantons 10 stadier.

Derefter har vi konkret arbejdet med Hitlers magtovertagelse i Tyskland i 1933 og nazisternes folkemord på bl.a. jøder op til og under anden verdenskrig. Det er sket både ud fra fremstillingstekster og historiske kilder. Vi har sat hændelserne overfor Stantons teori om de 10 stadier.

Vi har beskæftiget os med holocaustbenægtelse gennem den engelske dokumentar "Holocaustbenægtelse gennem tiden" fra 2020.

Både i begyndelsen og sidst i forløbet har vi arbejdet med, hvordan Tyskland og tyskerne efterfølgende har bearbejdet nazisternes folkemord og hvordan folkemordet påvirker tyskernes selvopfattelse i dag.

Der er mange aspekter omkring emnet folkemord, vi ikke har nået at beskæftige os med, men som eleverne får mulighed for at arbejde med i forbindelse med deres historieprojekter, der kommer til at have folkedrab som emne.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 ... og andre folkedrab - Historieprojekt

Der er mange aspekter omkring emnet folkemord, vi ikke har nået at beskæftige os med.
Eleverne får nu mulighed for at arbejde med det i forbindelse med deres historieprojekter, der kommer til at have folkedrab som emne.

Eleverne kan vælge enten at arbejde med aspekter om holocaust, vi ikke har nået at arbejde med eller de kan vælge at beskæftige sig med andre folkedrab.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Historieprojekt - gruppedelen 07-05-2025
Historieprojekt om folkedrab 07-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer