UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h23hh2e24-Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
UCH
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Allan Degn Knudsen, Jens Malte Nielsen
Hold
h23hh2e24-Hi (
h23hh2e24-Hi
,
h24hh3e25-Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Terrorisme
Titel 2
Pirater
Titel 3
Den kolde krig
Titel 4
Det moderne Danmark
Titel 5
Holocaust
Titel 6
Danmark i krig
Titel 7
Afrunding
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Terrorisme
Forløbet har sin hovedvægt efter år 2000. Forløbet om terrorisme er kørt som det første forløb, og det var dermed også elevernes første indtryk af historieundervisningen på hhx. Hensigten var at tage et aktuelt og moderne emne, for derved at kunne gøre faget vedkommende og relevant.
Primære faglige mål:
- demonstrere indsigt i udvikling og væsentlige begivenheder i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv.
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Fagligt kernestof:
- Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
- Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
- Globalisering.
- Kultur i nationale og globale sammenhænge.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt kildearbejde og klassediskussioner. Præsentationer på klassen.
Fagligt fokus (i hovedtræk): Omdrejningspunktet for forløbet er 9/11-angrebet og den islamistiske terrorisme samt følgerne af det. Fokus er dog også på definitioner og omfang af terrorangreb bredt set. Der er desuden perspektiveret til grupperne IRA, Rote Armee Fraktion og Blekingegadebanden i fællesskab, og eleverne har desuden i grupper researchet og præsenteret andre terrorgrupper for hinanden. Følgerne af 9/11 er primært behandlet i et danske perspektiv med bl.a. Afghanistan-krigen, Irak-krigen, Muhammedkrisen, senere danske terrorsager og risikoen for Syrien-krigere.
Indhold
Kernestof:
Terrorisme på tværs iBog: 3.3: Andre ugerninger
Terrorisme på tværs iBog: 3.0: Hvad er terrorisme?
Terrorisme på tværs iBog: 3.1: Hvem er terrorist?
Terrorisme på tværs iBog: 3.2: Definitionen er vigtig
Terrorisme på tværs iBog: 3.4: Vægten på handlingen
Terrorisme på tværs iBog: 1.0: Terrorisme på dagsordenen
Deadline, DRTV, 16.8.2023: Kan forbud mod koranafbrændinger mildne terrorister?
Terrorisme på tværs iBog: 1.1: Terrornetværket al-Qaeda
Terrorisme på tværs iBog: 1.2: Osama bin Laden
Terrorisme på tværs iBog: 1.3: Særlige træk ved 11. september
Terrorisme på tværs iBog: 1.4: Taleban-styret i Afghanistan
Terrorisme på tværs iBog: 1.5: Taleban beskyttede al-Qaeda
Kildetekst: George W. Bush: State of the Union, 20.9.2001
Terrorisme på tværs iBog: 2:0: Krigen mod terrorisme
Terrorisme på tværs iBog: 2.1: Forsvar mod flere angreb
Terrorisme på tværs iBog: 2.2: Svage stater og husning af terrorister
Terrorisme på tværs iBog: 2.3 Krigens karakter og udvidet terrorbekæmpelse
Terrorisme på tværs iBog: 2.8: USA’s position
Opgave om Islamisk Stats propaganda
Terrorisme på tværs iBog: 2.4: Krigen mod terrorisme og Irak
Terrorisme på tværs iBog: 2.5: Forandringer i regionen
Terrorisme på tværs iBog: 2.6: Islamisk Stat
Historien om Politiets Efterretningstjeneste (3:4): Mistanken mod Blekingegadebanden
4.4 Nationalistisk terrorisme og afkolonisering
4.5 Langvarige projekter
4.6 Revolutionær kamp mod staten
4.7 Kriminalitet og samfundshad
4.8 Palæstinensisk terrorisme
Danmarks børn i hellig krig
Kapitel 6: Den fundamentalistiske bølge
6.2 En islamisk bølge
6.4 Masseødelæggelsesvåben
6.5 Vrede mænd
Projektarbejde om terrorgrupper 2e.docx
Grupper
Forberedelse til gruppearbejdet: Man bruger individuelt 20 minutter på at researche sin terrorgruppe kort hjemmefra - se evt. opgaveformuleringen
Terrorisme på tværs iBog: 8.2: Typologier
Færdiggørelse af PowerPoints og forberedelse af præsentationer fra før studieturen hjemmefra, hvis det er nødvendigt
PowerPoints sendes til læreren på forhånd - senest tirsdag morgen
Krigen mellem Israel og Hamas skaber stor debat på de sociale medier og blandt politikere
DR Nyheder: Overblik: Hvem er Hamas?, 9.10.2023
DR Nyheder: Tema: Krig mellem Israel og Hamas
Tidslinje: Her har terroren ramt Europa
List of major terrorist incidents - Wikipedia
8.6: Ny terror i Europa
8.9: Soloterrorisme
Victors hellige krig
Kapitel 9: Forklaringer på terrorisme
9.1 Fundamentalisme
9.2 Social forandring og tab af position
9.3 Identitetskriser
9.8 Aktuel forskningsbaseret viden om terrorister
Fanget i Syrien
Ingen lektie
Danmarks kulturmøder med Mellemøsten iBog: 8.7 Fremmedkrigere
Terrorisme på tværs iBog: 12.1: Terrorpakken og retssikkerheden
Terrorisme på tværs iBog: 12.2: Forebyggelse
Terrorisme på tværs iBog: 12.3: Tiltag på kort sigt
Terrorisme på tværs iBog: 12.4: Langsigtede tiltag
PET: Terrortruslen mod Danmark er præget af nye tendenser, 28.3.2023
Dan overblik over jeres noter til forløbet - brug blot kort tid på det
Supplerende stof:
Terrorbekæmpelse i EU
Dokumentar: Terrorangrebet, der ændrede verden
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Pirater
Forløbet har sin hovedvægt i perioden 1700-1900, og er kørt som det sidste forløb i undervisningen. Forløbet er kørt på opfordring fra eleverne og bygger videre på elementer fra de to første forløb (terrorisme samt opdagelser og kolonisering).
Primære faglige mål:
- demonstrere indsigt i udvikling og væsentlige begivenheder i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
- reflektere over samspillet mellem mennesker og natur.
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling.
Fagligt kernestof:
- Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
- Udviklingen i Europas position i verden.
- Globalisering.
- Kultur i nationale og globale sammenhænge.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt kildearbejde og klassediskussioner.
Fagligt fokus: Forløbet er ikke så kronologisk struktureret som mange af de andre forløb, og fokus er i stedet på indblik i forskellige aspekter af emnet. Der er dog en klar to-deling af forløbet med fokus på henholdsvis pirateriet i 16-1700-tallet samt moderne pirateri efter år 2000. Der er forsøgt at lægge forskellige teoretiske aspekter ned over emnet til at forklare det, bl.a. sociale banditter, grænselandet, stormagtspolitik eller global ulighed.
Indhold
Kernestof:
Pirater iBog: 1.0: Sørøvere, stater og vold
Pirater iBog: 1.1: Sørøvere, pirater og kapere
Opgaver til dagens lektie (laves i timen)
Pirater iBog: 1.3: Sociale banditter
Pirater iBog: 1.4: De europæiske stater
2.1: Nøglen til Den Nye Verden
2.2: Spansk dominans
Derfor historie iBog: 2.9: Økohistorie og epidemier
2.3: De sårbare kolonier
2.4: Højt at flyve...
Fokus 1 - Fra antikken til europæisk ekspansion: Kolonisering: Den spanske erobring af Amerika
De spanske flotaer opgave 24.11.2023.docx
Kildetekst: Kilde 3A: Brev fra Alonso Davila til Kejser Karl V (Opgave 1)
Pirater iBog: 3.1: Spansk-fransk rivalisering
Pirater iBog. 3.2: De spanske flotaer
Pirater iBog: 4.1: Elizabeth melder briterne ind i kampen
Pirater iBog: 4.2: John Hawkins
Repetitionsspørgsmål til Pirater.docx
Kig jeres noter om pirater fra forrige efterår (uge 45-47) igennem
Pirater iBog: 4:0: Elizabeths søhunde
Opgave 10 og opgave 12 fra sidste del af lektien besvares, mens man sidder ude i undervisningen
De øvrige tekstbokse drøftes, mens man sidder inde i undervisningen
Pirater iBog: 4.3: Francis Drake
Pirater iBog: 4.4: Drake og det politiske spil
5.5: Port Royal
4.5: Britisk kolonisering
5.2: De nye kolonier
Tekstboksen fra 6.1 om Kaptajn Charles Johnson
Kapitel 6: Pirateriets guldalder
6.1: Guldalderens tre faser
6.2: Guldalderpiraterne
Pirater iBog: 6.3: Rædselsregime til søs
Pirater iBog: 6.4: Organisering
International Talk Like A Pirate Day
Pirater iBog: 6.5: Bekæmpelse i tanke og handling
Kort klip fra "Gåden om Sortskægs skib" på DR K
IMB Piracy Reporting Centre: Live Piracy Map
Pirater iBog: 7.0: Pirateri i det 21. århundrede
DR2 Undersøger: Søren og Eddy - gidsler på livstid?, 17.2.2014
Opgave 5: Dansk bekæmpelse af pirater
Pirater iBog: 7.1: Organisering
Pirater iBog: 7.2: Bekæmpelse
Opgave om Somalia og Nigeria
Pirater iBog: 7.3: De svage stater - det nye grænseland
Pirater iBog: 7.4: Pirat eller terrorist?
Pirater iBog: 7.5: Pirateri og globalisering
Ingen lektie pga. fælles valgaften
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Den kolde krig
Indhold
Kernestof:
Europa kort.jpg
Tekst 1 - Brev fra Roosevelt til Stalin.pptx
Fultontalen 1946 - Med arbejdsspørgsmål.pdf
Den basale kildekritik.pptx
Fultontalen 1946 - En skygge er faldet hen over de skuepladser.pdf
2. Optakten til den kolde krig
Sovjetisk strategi i de østeuropæiske lande
Trumandoktrinen.pdf
Join conversation
Tysklands deling
4. Afspænding og nye kriser
Tekst 10 - Berlin sektorgrænse_2e.docx
NATO - Official text_ The North Atlantic Treaty, 04-Apr.-1949.pdf
Kernebegreber fra Den Kolde Krigs første halvdel_2e.docx
5. Ny krise i Berlin. DDR opfører Muren
Berlinmuren
Opgave Berlinmuren_2e.pdf
Kilder til kapitel 5_2e.pdf
6. Cubakrisen. På afgrundens rand
Sovjetunionen sender missiler til Cuba
Luftangreb eller blokade?
Filmfremlæggelse Cubakrisen_FINAL_2e.docx
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Det moderne Danmark
Indhold
Kernestof:
Kort introduktion til DHO-forløbet
Kort introduktionsøvelse til 1800-tallet
Orientér dig kort i dine noter fra vikarundervisningen
På sporet af historien: 18. Kildekritik
Kildetekst: Fæstebrev 1745
Miniforedrag - Landboreformerne
Nye tider for landbruget
Et nyt Danmarkskort
Oplyst enevælde eller økonomiske interesser?
Opsamling på "Historien om Danmark" (8:10)
DR Bonanza: Kjersgaards Danmarkshistorie, 1982 (8:12): Et lidet, fattigt land.
Spørgsmål til lektien - besvares kort:
Rasmus Frankenaus skildring af Københavns bombardement, 1807
Historieportalen iBog: Danmark i støbeskeen: 1.4: Den florissante handel
Historieportalen iBog: Danmark i støbeskeen: 1.5: Væbnet neutralitet
Historieportalen iBog: Danmark i støbeskeen: 1.6: Københavns bombardement i 1807
Historieportalen iBog: Danmark i støbeskeen: 1.7: Statsbankerot og tabet af Norge
Dobbeltcirkler om danskhed
Historieportalen iBog: Danmark i støbeskeen: 2.1: Nye tanker i dansk kulturliv
Historieportalen iBog: Danmark i støbeskeen: 2.2: Skoleloven fra 1814
Historieportalen iBog: Danmark i støbeskeen: 2.3: Den nye stærke samfundsklasse
Historieportalen iBog: Danmark i støbeskeen: 2.4: N. F. S. Grundtvig
Historieportalen iBog: Danmark i støbeskeen: 2.5: Indre Mission
Den spirende industrialisering
Nye strukturer på arbejdsmarkedet
Den danske arbejdsmarkedsmodel
Overvej hjemmefra, hvad du fik ud af vores to besøg på turen
10 Aar bag Fængslets Mure.pdf
Ingen lektie
Kildetekst: Orla Lehmanns Falster-tale i 1841
Historieportalen: 9.3.1: Dannelsen af en politisk offentlighed
Historieportalen: 9.3.2: Slesvig og Holsten – en politisk krudttønde
Historieportalen: 9.3.3: Danmark til Ejderen – nationalliberalismen
Opgaver
Peter Faber: Dengang jeg drog afsted (Den tappre Landsoldat), 1848 (Danmarkshistorien.dk)
Den tapre landsoldat // Morgensang med Phillip Faber & Jakob Weber (YouTube)
Enevælden vakler
Treårskrigen bryder ud
Stormagterne griber ind
Grundloven er blevet ændret fire gange på 169 år: Derfor er det så svært
Grundloven - vedtagelsen af Danmarks første grundlov i 1849
Kildeangivelse, litteraturfortegnelse og indholdsfortegnelse 2024.pptx
Grundloven forberedes
Hvilken form for demokrati?
Det demokratiske dilemma – eliten vs. folket
DR TV: I krig for Danmark: 5:6: Kampen om Als
Historieportalen iBog: Danmark i støbeskeen, 5.1: Mod katastrofen
Historieportalen iBog: Danmark i støbeskeen, 5.2: Otto von Bismarck
Historieportalen iBog: Danmark i støbeskeen, 5.3: 1864
Danmark i 1800-tallet materialesamling.docx
Repetitionsspørgsmål til Danmark i 1800-tallet.docx
Nationale tømmermænd
Demokratisk tilbageslag
Ord frem for våben - genrejsning efter 1864
Kildetekst: Niels Nielsens dagbog fra Vallekilde Højskole 1884-85 (Historieportalen)
DR TV: Historien om den danske andelsbevægelse (1:3)
Historieportalen iBog: Danmark i støbeskeen: "Efter hoveder, ikke høveder"
Historieportalen iBog: Danmark i støbeskeen: En kulturrevolution på landet
Historieportalen iBog: Danmark i støbeskeen: Fra lavsvæsen til markedsfrihed
Quiz om de politiske partier - tip 12
Partiernes fødsel
Socialismen kommer til Danmark
Danmarkshistorien.dk: 1915: demokrati og valgret - historien om "de syv F'er"
Dilemmaspørgsmål og argumentationsopgaver
Forfatningskamp og Københavns befæstning
En provisorisk finanslov i 1877
På kanten af et diktatur
Bønder i Kongens råd – Systemskiftet i 1901
En ny bevægelse presser på
Kildetekst: Peter Madsens Gang
På røven i Nakskov, afsnit 1 (0:00-7:25)
Fattighjælpens andenrangsborgere
Filantroper og fagforeninger
Nye sociale undersøgelser
Gennembruddet for en ny socialpolitik
Industriens ofre
Supplerende stof:
DR TV: Historien om Danmark (8:10): Grundloven, folket og magten
Historiefaglig arbejdsbog iBog: 3.2.2: Historiske dokumentarfilm
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Holocaust
Indhold
Kernestof:
Folkedrab.dk: FN's folkedrabskonvention
Eksempler på folkedrab
Folkedrab.dk: Stanton: Folkedrab som stadier
Folkedrabets 10 stadier.docx
Folkedrab.dk: Folkedrab og andre internationale forbrydelser
Kildetekst: Tale af Goebbels - magtovertagelsen
Folkedrab.dk: Antisemitisme i Europa og Tyskland
ETU
Kilde: Lov om jøders pligt til at bære armbånd med Davidsstjerne
Folkedrab.dk: Den nazistiske raceideologi
Folkedrab.dk: Propagandaens fjendebilleder
6.3 Kilde 25-29 | Holocaust - en kommenteret kildesamling
Forbud og restriktioner for jøder.png
Folkedrab.dk: Nürnberg-lovene
Folkedrab.dk: Krystalnatten
Kilde: Wannseekonferencen januar 1942, Eichmanns protokol
Schindler's List: Jews Forced to Crowd Into Ghetto
Schindler's List: The Liquidation of the Krakow Ghetto
Folkedrab.dk: Jødiske ghettoer
Folkedrab.dk: Deportation af Europas jøder
Folkedrab.dk: Wannsee-konferencen
Kildearbejde?
Uddrag af WW2-serien "Band of Brothers", afsnit 9?
Folkedrab.dk: Koncentrationslejrene (KZ-lejrene)
Folkedrab.dk: Udryddelseslejrene
Holocaust - en kommenteret kildesamling: Kilde 73-75
Hverdagen i Auschwitz
Nazistiske menneskeforsøg - oversigt
Opgave
Reflektionsopgaver til starten af timen
Kildekritiske spørgsmål.docx
Kontrakt om tavshedspligt ifm. Aktion Reinhardt, Folkedrab.dk.pdf
Dødsmarcherne
Forsøg på at skjule forbrydelserne
På sporet af historien iBog: 7. Erindringshistorie
Opgave om Nordfront.docx
Opgave om Holocaustbenægelse.docx
Lex.dk: Holocaustbenægtelse
Kristeligt Dagblad mener: Holocaustbenægtelse skal ikke være strafbart, 25.7.2023
Nürnbergprocessen: Nazisterne for retten, sendt på DR2, 29.9.2021
EMU: SOP-inspiration til Afsætning A og Historie B
EMU: SOP-inspiration til Virksomhedsøkonomi A og Historie B
Ingen lektie
Folkedrab.dk: Den første internationale straffedomstol og Nürnbergprocessen
TED-Ed: What caused the Rwandan Genocide?
Hotel Rwanda (Scene: Cut The Tall Trees)
Hotel Rwanda (Scene: See Georges Rutaganda)
Opgave i timen
Aldrigmere.dk: Rwandas historie
Aldrigmere.dk: Fra borgerkrig til folkedrab - Rwanda 1990-1994
Ratko Mladic-dokumentar
Verdenshistorie til HHX iBog: De jugoslaviske borgerkrige 1991-1999
Vejen til Folkedrab iBog: Kap. 20: Efter Holocaust
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Danmark i krig
Indhold
Kernestof:
Opgave 1 - ud fra lektien:
Forsvaret.dk: Forsvarets internationale opgaver
Krigens historie iBog: 1.1: Holdninger til krig
Krigens historie iBog: 1.3: Krig som begreb
Krigens historie iBog: 1.4: Krigens elementer
Småstaten Danmark.docx
Donald Trumps udenrigspolitik.docx
Basal IP iBog: 9.1: Dansk udenrigspolitik i historisk perspektiv
Basal IP iBog: 9.2: Danmark som småstat
Virtuel opgave 27.1.2025.docx
Hans Branner, I krig igen, s. 29-33.pdf
DR TV: 24 timer vi aldrig glemmer: Operation Bøllebank
Jesper Hyhne & Kasper Søegaard: Bøllebank: Soldater sår tvivl om berømt dansk militær operation, DR Nyheder, 5.1.2017
Ingen lektie
Historieportalen: Dansk korvet til Den Persiske Golf
Historieportalen: Baltikum som samarbejdslande
Ekstra øvelse
Kildetekst: Jan Øberg: Lydstaten Danmark: Udenrigspolitik og forskning ved en korsvej, 20.9.2002
Kildekritiske spørgsmål.docx
Historieportalen: Dansk fredskabelse på Balkan
Information.dk, 13.3.1999: NATO's dør også åben for Rusland
Danmark som global aktør efter den kolde krig: 6.7: Danmark med i luftkrig mod Serbien
Danmark som global aktør efter den kolde krig: 6.8: Danskere i Albanien, Kosovo og Makedonien
Kildetekst: Anders Fogh Rasmusen om Krigen mod terror, nytårstalen 2002
DR TV: Velkommen til frontlinjen, afsnit 2
Historieportalen: Danmark i verden: 8.3: I krig mod terror: med USA "hele vejen"
DR TV: Velkommen til frontlinjen (3:6)
Historieportalen: Optakten til Irakkrigen 2003
Historieportalen: Dansk bidrag til Irakkrigen - forbigående politisk splittelse
Kildetekst: Anders Fogh Rasmussens tale om samarbejdspolitikken, 29.8.2003
Danmark i Afghanistan iBog: Indsatsen i Afghanistan i tal 2001-2021 (tabel 2.1.-2.9.)
Historieportalen: "Den gode krig": danske kampsoldater til Helmand
Danmark i Afghanistan iBog: 3.2: I kamp mod Taleban
Historieportalen: Tæt forhold til USA - fortsat terrortrussel
Kildetekst: Lars Nørgaard Petersen og Asger Westh: Det mentale minefelt, 2010
TV 2 Dokumentar: Den døde soldat, 28.3.2019
Arabisk forår - mere krig i Mellemøsten
Islamisk Stat
Kravet om forandring i Mellemøsten
TV 2 Nyhederne, 27.2.2007: Opbakning til Foghs Irak-exit
TV 2 Nyhederne, 19.3.2013: Danskere skal hjem fra Afghanistan
DR Nyheder, 5.2.2019: Hvorfor gik Danmark i krig? Det skal udredning svare på i dag
Kilder – Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme | Historieportalen
Spørgsmålet til de to tekster: Hvilke udfordringer har det danske forsvar?
Caspar Stefani i afskedsbrev til Forsvaret: Jeg har fået nok af de utallige svigt
Lektor om 300 milliarder mere til Forsvaret: 'Man vil ikke længere være det langsomste skib i konvojen'
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Afrunding
Indhold
Kernestof:
Danmark i Afghanistan iBog: 3.2: I kamp mod Taleban
Historieportalen: Tæt forhold til USA - fortsat terrortrussel
Kildetekst: Lars Nørgaard Petersen og Asger Westh: Det mentale minefelt, 2010
TV 2 Dokumentar: Den døde soldat, 28.3.2019
Arabisk forår - mere krig i Mellemøsten
Islamisk Stat
Kravet om forandring i Mellemøsten
TV 2 Nyhederne, 27.2.2007: Opbakning til Foghs Irak-exit
TV 2 Nyhederne, 19.3.2013: Danskere skal hjem fra Afghanistan
DR Nyheder, 5.2.2019: Hvorfor gik Danmark i krig? Det skal udredning svare på i dag
Kilder – Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme | Historieportalen
Spørgsmålet til de to tekster: Hvilke udfordringer har det danske forsvar?
Caspar Stefani i afskedsbrev til Forsvaret: Jeg har fået nok af de utallige svigt
Lektor om 300 milliarder mere til Forsvaret: 'Man vil ikke længere være det langsomste skib i konvojen'
Ingen lektie
Projektarbejde i historie 6. semester 3e.docx
Eksempler historiefaglige problemstillinger.docx
Kildekritiske spørgsmål.docx
Hv-spørgsmål og taksonomi skema.docx
Problemstillinger kan evt. laves i timen
Sørg for at have valgt emne før timen i dag
Overvej spørgsmål til Jonas hjemmefra
Repetition gruppearbejde 3e Hi.docx
Materialesamling - Den kolde krig.pdf
VDGB Historie B 2022 materiale
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60522443447", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60522443447", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60522443447" }