Holdet h23hh2e24-Hi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Allan Degn Knudsen, Jens Malte Nielsen
Hold h23hh2e24-Hi (h23hh2e24-Hi, h24hh3e25-Hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Terrorisme
Titel 2 Pirater
Titel 3 Den kolde krig
Titel 4 Det moderne Danmark
Titel 5 Holocaust
Titel 6 Danmark i krig
Titel 7 Afrunding

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Terrorisme

Forløbet har sin hovedvægt efter år 2000. Forløbet om terrorisme er kørt som det første forløb, og det var dermed også elevernes første indtryk af historieundervisningen på hhx. Hensigten var at tage et aktuelt og moderne emne, for derved at kunne gøre faget vedkommende og relevant.

Primære faglige mål:
- demonstrere indsigt i udvikling og væsentlige begivenheder i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
- demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv.
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Fagligt kernestof:
- Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
- Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
- Globalisering.
- Kultur i nationale og globale sammenhænge.

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt kildearbejde og klassediskussioner. Præsentationer på klassen.

Fagligt fokus (i hovedtræk): Omdrejningspunktet for forløbet er 9/11-angrebet og den islamistiske terrorisme samt følgerne af det. Fokus er dog også på definitioner og omfang af terrorangreb bredt set. Der er desuden perspektiveret til grupperne IRA, Rote Armee Fraktion og Blekingegadebanden i fællesskab, og eleverne har desuden i grupper researchet og præsenteret andre terrorgrupper for hinanden. Følgerne af 9/11 er primært behandlet i et danske perspektiv med bl.a. Afghanistan-krigen, Irak-krigen, Muhammedkrisen, senere danske terrorsager og risikoen for Syrien-krigere.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Pirater

Forløbet har sin hovedvægt i perioden 1700-1900, og er kørt som det sidste forløb i undervisningen. Forløbet er kørt på opfordring fra eleverne og bygger videre på elementer fra de to første forløb (terrorisme samt opdagelser og kolonisering).

Primære faglige mål:
- demonstrere indsigt i udvikling og væsentlige begivenheder i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling.
- analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde.
- reflektere over samspillet mellem mennesker og natur.
- analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling.

Fagligt kernestof:
- Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer.
- Udviklingen i Europas position i verden.
- Globalisering.
- Kultur i nationale og globale sammenhænge.

Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, selvstændigt kildearbejde og klassediskussioner.

Fagligt fokus: Forløbet er ikke så kronologisk struktureret som mange af de andre forløb, og fokus er i stedet på indblik i forskellige aspekter af emnet. Der er dog en klar to-deling af forløbet med fokus på henholdsvis pirateriet i 16-1700-tallet samt moderne pirateri efter år 2000. Der er forsøgt at lægge forskellige teoretiske aspekter ned over emnet til at forklare det, bl.a. sociale banditter, grænselandet, stormagtspolitik eller global ulighed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Det moderne Danmark

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Holocaust

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Danmark i krig

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer