Holdet h23hh2s24-Hi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Christina Frølund Lindekilde, Tanja Listed Fredin Petersen
Hold h23hh2s24-Hi (h23hh2s24-Hi, h24hh3s25-Hi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Terrorisme
Titel 2 Opdagelsesrejser
Titel 3 Danmark i 1800-tallet
Titel 4 Danmark i 1800-tallet fortsat
Titel 5 Kold krig
Titel 6 Folkedrab og menneskerettigheder
Titel 7 Israel og Palæstina

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Terrorisme

Om terrorisme efter år 2000. Vi tager udgangspunkt i angrebet på New York den 11. september 2001 og arbejder derefter med terrorisme i et historisk perspektiv også. Eleverne har i forløbet holdt oplæg om forskellige terrorgrupper og arbejdet med definitionen af terrorisme og hvornår noget kan kaldes terrorisme. Desuden har vi set på kampen mod terrorisme og de midler, der er taget i brug her.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Opdagelsesrejser

Forløb om de store europæiske opdagelsesrejser fra 1492 og frem med Spanien og Portugal som de primære lande, vi arbejder med. Fokus i forløbet ligger før år 1700. Vi vil primært se på årsager til opdagelsesrejserne, samt mødet med de kulturer og mennesker, man kom frem til.

Vores primære tekst har været kapitel 9 i ibogen "Vores verdenshistorie". Kapitlet hedder: "Opdagelsernes tid: Den tidlige globalisering". Vi har læst alle afsnit i kapitlet og arbejdet i dybden med flere af kilderne:
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Danmark i 1800-tallet

Om det moderne Danmarks skabelse. Vi fokuserer på udviklingen indenfor tre områder: på landet, i byen og politisk.
Forløbet er en del af so3, som har det overordnede tema: "Menneske, etik og rettigheder". I forbindelse med forløbet afleveres også DHO.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kold krig

Forløb om den kolde krig. Det fælles fokus i klassen ligger på starten og slutningen af krigen, mens det store midterstykke varetages af eleverne i et projektorienteret gruppearbejde, der munder ud i fremlæggelser for hele klassen.

Vi har primært brugt bogen "Den kolde krig" af Kai Otto Von Barner. Bogen er tilgængelig på Systimes ibibliotek og er første gang udgivet i 2012. Vi har læst dele af kapitel 1, hele kapitel 2, 11 og 12.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Folkedrab og menneskerettigheder

Forløb om folkedrab og menneskerettigheder. Vi bruger holocaust som eksempel på folkedrab. Eleverne har desuden lavet små fremlæggelser om andre folkedrab også.

Som grundbog har vi brugt ibogen "Vejen til Folkedrab" af Solvej Berlau og Stine Thuge. Bogen er tilgængelig via Systimes ibibliotek og er første gang udgivet i 2023. Vi har læst dele af kapitel 5 og 10, samt hele kapitel 1, 2, 3, 6, 8, 12 og 13. Dette er dog uden kilderne i hvert kapitel, hvor kun nogle få, essentielle er udvalgt til fælles analyse.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Israel og Palæstina

Et forløb med udgangspunkt i den nuværende konflikt mellem Israel og Palæstina. Vi er dog gået helt tilbage i historien for at undersøge, hvorfor området er så konfliktfyldt og har arbejdet os op igennem tiden via skelsættende begivenheder i konfliktens historie. Vi har af tidsmæssige årsager været nødt til at afslutte arbejdet med Oslo-aftalerne i 1993. Konflikten i dag, har dannet ramme om forløbet.
Vi har arbejdet meget med begrebet tendens i forløbet og haft fokus på at forstå konflikten fra både Israel og Palæstinas side.

Vi har brugt kapitler fra disse to ibøger:
Wiwe Mortensen, Henrik: "Israel - en stat i Mellemøsten", 2017, udgivet af Systime som ibog
Fafner, Hans Henrik; Linke, Brian og Wiwe Mortensen, Henrik: "Israel-Palæstina - Historie, samfund, religion, 2024 (2014), udgivet af Systime som ibog
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer