Holdet h23hh1a24-Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Esther Schneider, Hanne Merete Corneliussen
Hold h23hh1a24-Ty (h23hh1a24-Ty, h24hh2a25-Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jung sein in Deutschland
Titel 2 Grammatik
Titel 3 Digitales Leben
Titel 4 Fremde Heimat - Leben in zwei Welten
Titel 5 Deutsche Geschichte
Titel 6 SO2 Nachaltigkeit
Titel 7 Samarbejde med Holstebro Handelsstandsforening
Titel 8 Bundestagswahl 2025
Titel 9 Deutsche Unternehmen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jung sein in Deutschland

"Jung sein in Deutschland" er det første forløb efter grundforløbet. Det er tilrettelagt til at øve at læse længere, autentiske tekster om emnet med fokus på især det tyske skolesystem, uddannelsessystem og hvad det betyder at være 18 i Tyskland, hvad for rettigheder og pligter man får. Forløbet er ment til at træne forskellig læsestrategier, f.eks. ved at finde transparente ord i teksterne og inddele tekster i forskellig afsnit og se, hvordan de hænger sammen mht. indholdet og hvordan man spejler spørgsmål i ens svar.
Der fokuseres især på glosearbejde, læsning og forståelse.

Kernestof:

Schneidemesser, Lotta: Endlich 18! auf: vitamin.de, nr. 56, 2013

Das deutsche Schulsystem, in: Hansen, Annette et al: Ungleichheit in Deutschland, Systime ibog

DW Deutschlandlabor: Schule; URL: https://learngerman.dw.com/de/1-schule/l-18722328

Busse, Felix: Ausbildung in Deutschland, auf: vitamin.de nr. 90, 2021

Pfeiffer, Eva: Wie funktioniert Deutschland - Der Weg zum Führerschein, Deutsch Perfekt 2/2019

So unfair ist das deutsche Schulsystim, in: t-online.de, 2009

"JUGEND IN DER KRISE: "Habe immer das Gefühl, dass alles sehr ausweglos erscheint" in: Welt; auf: YouTube, 2023; URL: https://www.youtube.com/watch?v=7cZrWavvawc

Siemens, Wilhelm: Zufrieden und selbstbewusst - die Generation Z; in: vitamin.de 97/2023

Supplerende materiale:

Schröder, Marie: Denke auch an später, mein Kind, in: Der Nordschleswiger,
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
deutsches vs. dänische Schulstystem 21-11-2023
Denke auch an später, mein Kind 17-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grammatik

Grammatik indarbejdes løbende i de forskellige forløb.
I første år når vi følgende kapitler:

- sein/haben/werden i alle tider (I kan dem udenad) og i deres brug
- svage verber (endelserne i nutid kan I udenad) i alle tider
- sætningsanalyse og brug af artikler
- kasus, forbundet med sætningsanalyse (grundled = nominativ, genstandsled = akkusativ, hensynsled = dativ)
- præpositioner og deres styrelse (alle præpositioner styrer en kasus i tysk; + doppelstyrede præpositioner)
- ejefald / genitiv + omvendt ordstilling
- ordstilling i både hoved- og ledsætninger¨
- konjunktioner / bindeord, der indleder en ledsætning
- modalverber (können, wollen, sollen, müssen, dürfen, mögen, möchten)
-stærke verber / uregelmæssige verber

Vi benytter os mest af ibogen "Tyskgram Basis" på Minlæring, men også af ibogen "Kurz gesagt" (mundtlige grammatikøvelser) og "Sprungbrett" på Systime (videoer) og individuelle øvelser fra læreren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Digitales Leben

Temaet omhandler fag-og skønlitterære tekster og videoer, der har fokus på den digitale tidsalder og fordelene og problemer der forbindes hermed. Samtidig viser teksterne et nutidig billede af såvel tysk som dansk ungdom, og de ting der optager dem. Fokus ligger på afhængighed som viser sig at være et stort problem i nutiden og på fænomenet "influencer", mange unge drømmer af at blive.  
Fokus af undervisningen er udvikling af ordforrådet, engelsk i tysk, tekstforståelse, diskussion og udveksling af holdninger på fremmedsproget. Forløbet indeholder en fremlæggelse om en tysk influencer.

Omfang: ca. 15%

Kernetekster:
- Brück, Kira: Gefällt mir, in: Fuchs, Kate et al.: Auf Uns, systime ibog

- Kalus, Ruben & Benjamin Wirtz: Wenn das Smartphone süchtig macht; auf www.dw.com (2017); URL: https://www.dw.com/de/wenn-das-smartphone-s%C3%BCchtig-macht/l-36943627

- Video: NuoViso.tv: Smombies - Macht Dauersmartphoning dumm? (11.06.2027); URL: https://www.youtube.com/watch?v=KH7z2I2vJdI

- Christine Sehulze/Suzanne Cords: Liebe aus dem Internet; auf: DW.com (2015); URL: https://www.dw.com/de/liebe-aus-dem-internet/a-18428924

- Liebe auf den ersten Klick, aus: Wie man lebt - Menschen untereinander, Systime (2005)

- Lied: Bendzko, Tim: Programmiert (2013)

- Schaffstein, Sebastian: Darum sind Influencer so beliebt, auf: www.so-geht-medien.de (05.02.2019); URL:
https://www.br.de/sogehtmedien/medien-basics/influencer-stars-der-jugend-100.html

- Video: DW Deutsch: Influencer - ein neuer Beruf; auf: www.dw.com (15.11.2017); URL: https://www.dw.com/de/influencer-ein-neuer-beruf/av-41332206

- Film: Scharf, Jan Martin: Nackt. Das Netz vergisst nie (2017) auf: CFU
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
opsamling 1 Grammatik 27-02-2024
Präsentation eines deutschen Influencers 13-03-2024
Nack. Das Netz vergisst nie. 15-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fremde Heimat - Leben in zwei Welten

Forløbet handler om BRD/Tyskland som indvandringsland, hvorfor det havde brug for udenlandsk arbejdskraft, hvorfra gæstearbejderne typisk kom og deres betydning for og rolle i Tyskland i dag. Der fokuseres især på det tyrkiste mindretal in Tyskland og hvordan de ser deres liv i Tyskland, hvor de lever i to verdener / to religioner / to kulturer. Vi ser også på flygtningekrise i 2015 og hvordan racisme udspiller sig i hverdagen i Tyskland.
Omfang: ca.15%
Kernetekster:

Türken in Deutschland:
- Toyka-Seid, Christiane: Heimat; auf: www.hanisauland.de (zuletzt gesehen: 13/01/2022, 1ns)

- digt: Cumart, Nevfel: Heimat I / Heimat II (1996), aus: Hier ist meine Heimnat - deutsch-türkisches Leben, Tyskforlaget (2010)

- digt: Zwei Welten, Gedicht von Nevfel Cumart, aus: Hier ist meine Heimat-deutsch-türkisches Leben, Tyskforlaget (2010)

- Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde, Goethe Institut

- So wie ich will – zwischen Minirock und Moschee (uddrag), von: Melda Akbas, aus: Gattungen, (2017)

- Film: Almanya, von: Fatih Akin, (2011)

- David Darmer

- Video: heuteplus ZDF: Was denken türkische Migranten in Deutschland (2016)

- digt: Schneider, Martin: Ausländer raus; aus: Bilder im Kopf. Lesebuch, Cornelsen (2004)

- Willkommenskultur: Brennpunkt Deutsch: Wir schaffen das (editorial), in: Brennpunkt Deutsch 2/2015

- video: DW: Rassismus im Alltag; 18.04.2013; URL: https://www.dw.com/de/rassismus-im-alltag/video-16753435

- Film: Willkommen bei den Hartmanns (2016)

Supplerende materiale:
DW deutsch: Migration, URL: https://learngerman.dw.com/de/10-migration/l-18837000

Zeki Baris
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Zeki Baris - læse- og grammatikforståelse 29-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Deutsche Geschichte

Forløb om Deutsche Geschichte
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Deutsche Geschichte 27-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SO2 Nachaltigkeit

SO2 Tværfagligt forløb mellem tysk og IØ.
Nachaltigkeit.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nachhaltigkeit 08-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Samarbejde med Holstebro Handelsstandsforening

Samarbejde med Holstebro Handelsstandsforening.
Vi laver videoer til de tyske turister, der besøger vores by om omegn.
Eleverne laver aftaler med butikker, andre forretningsdrivende eller udvælger lokationer egnet til turisme. Eleverne laver videoer på tysk til visning på YouTube og i bybilledet. Der re adgang til videoerne via QR-koder som findes i byrummet.
Modtagergruppen er de tyske turister og vi kan se, at der er mange visningen allerede!
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
HoH 23-01-2025
HoH - dummy 24-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Bundestagswahl 2025

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Handelsbrev 09-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Deutsche Unternehmen

Deutsche Unternehmen

Fælles virksomhed er Fritz Kola og Intersport.
Gruppearbejde om selvvalgt tysk virksomhed.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Intersport 23-04-2025
Oplæg Unternehmen 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer