Holdet h23hhty1x24-Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Esther Schneider, Hanne Merete Corneliussen
Hold h23hhty1x24-Ty (h23hhty1x24-Ty, h24hhty2x25-Ty)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Jung sein in Deutschland (opgives ikke)
Titel 2 Grammatik
Titel 3 Digitales Leben (opgives ikke)
Titel 4 Fremde Heimat - Leben in zwei Welten (eksamen)
Titel 5 Deutsche Geschichte (eksamen)
Titel 6 SO2 Nachhaltigkeit (eksamen)
Titel 7 Samarbejde med HoH (opgives ikke)
Titel 8 Bundestagswahl 2025 (opgives ikke)
Titel 9 Deutsche Unternehmen (eksamen)
Titel 10 Handelskorrespondance (opgives ikke)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Jung sein in Deutschland (opgives ikke)

"Jung sein in Deutschland" er det første forløb efter grundforløbet. Det er tilrettelagt til at øve at læse længere, autentiske tekster om emnet med fokus på især det tyske skolesystem, uddannelsessystem og hvad det betyder at være 18 i Tyskland, hvad for rettigheder og pligter man får. Forløbet er ment til at træne forskellig læsestrategier, f.eks. ved at finde transparente ord i teksterne og inddele tekster i forskellig afsnit og se, hvordan de hænger sammen mht. indholdet.
Der fokuseres især på glosearbejde, læsning og forståelse.

Kernestof:

Schneidemesser, Lotta: Endlich 18! auf: vitamin.de, nr. 56, 2013

Das deutsche Schulsystem, in: Hansen, Annette et al: Ungleichheit in Deutschland, Systime ibog

DW Deutschlandlabor: Schule; URL: https://learngerman.dw.com/de/1-schule/l-18722328

Busse, Felix: Ausbildung in Deutschland, auf: vitamin.de nr. 90, 2021

Pfeiffer, Eva: Wie funktioniert Deutschland - Der Weg zum Führerschein, Deutsch Perfekt 2/2019

So unfair ist das deutsche Schulsystim, in: t-online.de, 2009

Supplerende materiale:

Schröder, Marie: Denke auch an später, mein Kind, in: Der Nordschleswiger.

Omfang 10 %.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
deutsches vs. dänisches Schulsystem 21-11-2023
Denke auch an später, mein Kind 17-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Grammatik

Grammatik indarbejdes løbende i de forskellige forløb.
I første år når vi følgende kapitler:

- sein/haben/werden i alle tider (I kan dem udenad) og i deres brug
- svage verber (endelserne i nutid kan I udenad) i alle tider
- sætningsanalyse og brug af artikler
- kasus, forbundet med sætningsanalyse (grundled = nominativ, genstandsled = akkusativ, hensynsled = dativ)
- præpositioner og deres styrelse (alle præpositioner styrer en kasus i tysk; + doppelstyrede præpositioner)
- ejefald / genitiv + omvendt ordstilling
- ordstilling i både hoved- og ledsætninger¨
- konjunktioner / bindeord, der indleder en ledsætning
- modalverber (können, wollen, sollen, müssen, dürfen, mögen, möchten)
-stærke verber / uregelmæssige verber

Vi benytter os mest af ibogen "Tyskgram Basis" på Minlæring, men også af ibogen "Kurz gesagt" (mundtlige grammatikøvelser) og "Sprungbrett" på Systime (videoer) og individuelle øvelser fra læreren.

Omfang: 20 %
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 63 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Digitales Leben (opgives ikke)

Temaet omhandler fag-og skønlitterære tekster og videoer, der har fokus på den digitale tidsalder og fordelene og problemer der forbindes hermed. Samtidig viser teksterne et nutidig billede af såvel tysk som dansk ungdom, og de ting der optager dem. Fokus ligger på afhængighed som viser sig at være et stort problem i nutiden og på fænomenet "influencer", mange unge drømmer af at blive.  
Fokus af undervisningen er udvikling af ordforrådet, engelsk i tysk, tekstforståelse, diskussion og udveksling af holdninger på fremmedsproget. Forløbet indeholder en fremlæggelse om en tysk influencer.

Omfang: ca. 10%

Kernetekster:
- Brück, Kira: Gefällt mir, in: Fuchs, Kate et al.: Auf Uns, systime ibog

- Kalus, Ruben & Benjamin Wirtz: Wenn das Smartphone süchtig macht; auf www.dw.com (2017); URL: https://www.dw.com/de/wenn-das-smartphone-s%C3%BCchtig-macht/l-36943627

- Video: WDR neuneinhalb: Nicht ohne mein Smartphone - sind wir handysüchtig? auf kinder.wdr.de/neuneinhalb (10.12.2016)

- Christine Sehulze/Suzanne Cords: Liebe aus dem Internet; auf: DW.com (2015); URL: https://www.dw.com/de/liebe-aus-dem-internet/a-18428924

- Film: Gaag, Florian: LenaLove (2016) auf: CFU

- Lied: Bendzko, Tim: Programmiert (2013)

- Schaffstein, Sebastian: Darum sind Influencer so beliebt, auf: www.so-geht-medien.de (05.02.2019); URL:
https://www.br.de/sogehtmedien/medien-basics/influencer-stars-der-jugend-100.html

- Video: DW Deutsch: Influencer - ein neuer Beruf; auf: www.dw.com (15.11.2017); URL: https://www.dw.com/de/influencer-ein-neuer-beruf/av-41332206

- Film: Scharf, Jan Martin: Nackt. Das Netz vergisst nie (2017) auf: CFU
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
opsamling 1 - Grammatik 29-02-2024
Präsentation eines deutschen Influencers 19-03-2024
Nackt. Das Netz vergisst nie. 22-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fremde Heimat - Leben in zwei Welten (eksamen)

orløbet handler om BRD/Tyskland som indvandringsland, hvorfor det havde brug for udenlandsk arbejdskraft, hvorfra gæstearbejderne typisk kom og deres betydning for og rolle i Tyskland i dag. Der fokuseres især på det tyrkiste mindretal in Tyskland og hvordan de ser deres liv i Tyskland, hvor de lever i to verdener / to religioner / to kulturer. Vi ser også på flygtningekrise i 2015 og hvordan racisme udspiller sig i hverdagen i Tyskland.
Omfang: ca.15%
Kernetekster:

Türken in Deutschland:
- Toyka-Seid, Christiane: Heimat; auf: www.hanisauland.de (zuletzt gesehen: 13/01/2022, 1ns)

- digt: Cumart, Nevfel: Heimat I / Heimat II (1996), aus: Hier ist meine Heimnat - deutsch-türkisches Leben, Tyskforlaget (2010)

- digt: Zwei Welten, Gedicht von Nevfel Cumart, aus: Hier ist meine Heimat-deutsch-türkisches Leben, Tyskforlaget (2010)

- Wie Deutschland ein Einwanderungsland wurde, Goethe Institut

- So wie ich will – zwischen Minirock und Moschee (uddrag), von: Melda Akbas, aus: Gattungen, (2017)

- Film: Almanya, von: Fatih Akin, (2011)

- David Darmer

- Video: heuteplus ZDF: Was denken türkische Migranten in Deutschland (2016)

- digt: Schneider, Martin: Ausländer raus; aus: Bilder im Kopf. Lesebuch, Cornelsen (2004)

- Willkommenskultur: Brennpunkt Deutsch: Wir schaffen das (editorial), in: Brennpunkt Deutsch 2/2015

- Film: Willkommen bei den Hartmanns (2016)

Supplerende materiale:
DW deutsch: Migration, URL: https://learngerman.dw.com/de/10-migration/l-18837000

Zeki Baris

Omfang: ca. 10 %
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Zeki Baris - læseforståelses- og grammatikprøve 02-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Deutsche Geschichte (eksamen)

Deutsche Geschichte.
I dette forløb arbejder vi med Tysklands historie efter 1945 og frem til genforeningen i 1990.
Vi kigger på delingen af Tyskland i et øst og i et vest og lærer de store forskelle mellem de to stater at kende.
Hvad angår Vesttyskland, så kigger vi på genopbygningen og etableringen af velstand. For DDR´s vedkommende lærer vi den socialistiske ideologi at kende og dykker i slutningen af forløbet ned i filmen "Ballon". I arbejdet med filmen taler vi om politik, vi laver personkarakteristikker og analyserer filmens temaer. Filmen omhandler en østtysk families flugt fra DDR til BRD og vi talte derfor meget om flugt.
Vi arbejder meget med gloseindlæring og samtaler på klassen.

Omfang: 10 %
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Deutsche Geschichte 27-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SO2 Nachhaltigkeit (eksamen)

Tværfagligt forløb mellem tysk og IØ om Nachhaltigkeit.
I SO2 arbejdede klassen i grupper om bæredygtige emner. De læste tyske tekster og lavede en synopsis (IØ-genre) og afviklede mundtlige fremlæggelser for begge lærere.
I tysktimerne arbejde vi meget med emnet bæredygtighed på individ-niveau, vi lærte om måder at være bæredygtig på og vi inddrog de 17 verdensmål i al vores arbejde.

Omfang: 10 %
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nachhaltigkeit S02 08-12-2024
SO2 Nachhaltigkeit 13-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Samarbejde med HoH (opgives ikke)

Samarbejde med Holstebro Handelsstandsforening.
Vi laver videoer til de tyske turister, der besøger vores by om omegn.
Eleverne laver aftaler med butikker, andre forretningsdrivende og udvælger lokationer egnet til turisme. Eleverne laver videoer på tysk til visning på YouTube og i bybilledet. Der er adgang til videoerne via QR-koder, som findes i byrummet.
Modtagergruppen er de tyske turister og vi kan se, at der er mange visningen allerede!
Vi bruger fordybelsestid til produktion af tekst og video.

Omfang: 5 %
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
HoH 23-01-2025
HoH - dummy 24-01-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Bundestagswahl 2025 (opgives ikke)

Kort forløb om Bundestagswahl 2025.
Vi lærer de politiske partier at kende, kigger på spidskandidaterne og mulige regeringssamarbejder. Vi ser også lidt nyheder som forklaringer til, hvordan tyskerne stemmer.

Omfang: 5 %
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Deutsche Unternehmen (eksamen)

Deutsche Unternehmen er i centrum i dette forløb.
Vores fælles virksomheder er Fritz Kola og Intersport.
Dernæst brugte vi tid på gruppearbejde og eleverne holdt oplæg for mig om selvvalgte tyske virksomheder.
I deres oplæg skulle eleverne have fokus på virksomhedernes historie, type af virksomhed, mission, vision, foretage reklameanalyse og inddrage slogan og appelformer.
Vi sluttede samtalerne af med at tale om valg af virksomhed og deres brug af tyske produkter i det daglige.
De anvendte det retoriske pentagram og reklameanalyse i deres arbejder.


Omfang: 10 %
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Handelsbrev 16-03-2025
Oplæg Unternehmen 09-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Handelskorrespondance (opgives ikke)

Vi har i løbet af foråret i 2g arbejdet med handelskorrespondance. Vi har brugt Systime-bogen "Tysk virksomhedskommunikation" og kigger på de 4 brevtyper.
Vi har også arbejdet med grammatiske øvelser i tilknytning til brevene.
Vi har også anvendt indsætningsøvelser fra bogen "Sehr geehrte Damen und Herren".

Omfang: ca. 10 %.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer