UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h23hh1e24-Ty - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
UCH
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Ingrid C. R. Skjoldborg
Hold
h23hh1e24-Ty (
h23hh1e24-Ty
,
h24hh2e25-Ty
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Jung sein in Deutschland
Titel 2
Landeskunde
Titel 3
Deutsche Wirtschaft und Unternehmen
Titel 4
SO2: Nachhaltigkeit
Titel 5
Projekt Holstebro Handelsstandsforening
Titel 6
Krimi
Titel 7
Digitales Leben
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Jung sein in Deutschland
KERNESTOF:
- ”Tschick” von Wolfgang Herrndorf. Spass am Lesen Verlag, 2013. 2013. Udvalgte kapitler fra bogen.
- ”Tschick”, Angel Films 2016 (94 min)
- „Null Bock auf Schule! Schwänzen, bis das Bussgeld kommt“ Video, Focus TV.
https://www.focus.de/focustv/focustv-reportage/null-bock-auf-schule-schwaenzen-bis-das-bussgeld-kommt_id_2552115.html
SUPPLERENDE STOF:
- Vokabeln: Kap 1 Tim Bendzko, ”Los Geht’s”, Gyldendal
https://losgehts.ibog.gyldendal.dk/?id=138
- Gloser og øvelser fra ”Einstieg” aus ”Auf Uns”:
https://aufuns.ibog.gyldendal.dk/?id=163
- ”Meine Karriere: Einstieg zum Thema” aus ”Genau”,
https://genau.systime.dk/?id=141
- ”Jobs and careers” von ”Easy German 18”. https://youtu.be/iyoptTjDtz0?si=0OkTequ4GarI98z_ (7.05 Min).
- Fatih Akin: ”Tschick” kap. 1 + 2. ”Los Gehts” systime.
https://losgehts.systime.dk/?id=153
- Diverse øvelser fra ”Filmheft mit Materialien für die schulische und ausserschulische Bildung”
- ”Das deutsche Schulsystem” und „Jakob Nehls“ aus ”Dein Deutschland. Tysk fortsættergrundbog” af Rikke Taber og Martin Z. Graverholt. Systime.
https://dd.systime.dk/?id=184
Indhold
Kernestof:
Schüler A.docx Schüler B.docx
Deutsch im KlassenzimmerWord.docx Deutsch im KlassenzimmerWord.docx
Tag hovedtelefoner med til timen + Lær så mange ord og udtryk som muligt fra dokumentet, som jeg har vedhæftet, så I kan komme i gang med at bruge det i timerne! :-)
Kom i gang med nogle af tingene fra dokumentet "God til Tysk", som I også brugte tid på i vores sidste time. Husk: Alt er bedre end ingenting! I timen i dag skal I også gerne kunne de fleste af de ord og udtryk, der er i dokumentet "Deutsch im Klasse
Meine Karriere.docx
Bitte nehmt Kopfhörer mit für heute!
Øv de ord der står nederst på side 1 ("3. Wortschatz erweitern") i det dokument, som vi arbejdede med i sidste time.
Ziele und Erwartungen.pdf
Øv ord og udtryk både fra det materiale, vi har arbejdet med i de sidste to tysktimer (vedhæftet timen i fredags) samt ord og udtryk, der stod på tavlen.
Praesentation Meine Ziele und Erwartungen.docx
Øv ord og udtryk fra vores tysktime: Se materialet under timen mandag d. 20.11.
Mime ord.pdf
Die Handlung Tschick.pdf
1) Alle skal have set "Tschick" / "Farvel Berlin" (94 min) færdig på CFU inden timen i dag. Det er vigtigt, da I ellers ikke vil kunne være med i de ting, vi skal lave i de næste par tysktimer.
Tschick_In_Einfacher_Sprache_das_ganze_Buch OCR.pdf
Wichtige Kleinwörter OCR.pdf
Jeres lektie til i dag er at logge ind i den elektroniske grammatik, som vi skal bruge. Gå ind på siden "Min Læring" (https://www.minlaering.dk) og brug denne kode til at logge ind på holdet med: https://app.minlaering.dk/login/opret?code=L3gpvpvS
Teil 2: Filmische Mittel, Botschaft, Interpretation
Lær de ord, som I har besluttet jer for, at I vil kunne fra dokumentet "Wichtige Kleinwörter" fra 4. lektion d. 6.12.
Die Idee der Heldenreise.pdf
Afsnit
Weihnachten und Silvester.docx
Se under "Opgaver" - "Online Screening" hvordan I skal forberede jer på grammatikscreeningen. Husk at tage hovedtelefoner + den udleverede grammatikoversigt med. Hvis man bliver forhindret i at komme til timen i dag, får man screeningen senere.
Das deutsche Schulsystem | WDRforyou | WDR
Interview: Jakob Nehls
Øv jer på at kunne give et kort overblik over opbygningen af det tyske skolesystem. Og ja, I skal kunne gøre det på tysk ;-)
Individuelle prasentationer.docx
Null bock auf Schule HHX.docx (Husk at tage hovedtelefoner med til denne opgave!)
Følgende personer skal være parate til individuel præsentation/samtale i denne time: Alberte, Alexander, Ann-Sofie, Astrid, Carla, Caroline Nagstrup, Casper, Christian, Elias og Emma. Vi starter med fraværsregistrering i klassen.
Følgende personer skal være parate til individuel præsentation/samtale i denne time: Alberte, Christian, Elias, Emma, Freja, Isabella, Jakob, Janus, Karoline og Laura. Vi starter med fraværsregistrering i klassen.
Følgende personer skal være parate til individuel præsentation/samtale i denne time: Lukas, Magnus, Maja, Mia, Mikkeline, Nicoline G., Nikoline H., Rasmus, Sidsel og Simon.
Følgende personer skal være parate til præsentation/samtale i denne time: Janus, Nicoline G., Nikoline H., Rasmus, Sidsel, Simon, Sofie, Thilde og William. Hvis man er forhindret i at holde sin præsentation, kommer man til det i den efterfølgende tim
Alle skal være færdige med den opgave, der ligger under timen onsdag d. 17.1.
Richtig oder falsch.pdf
Tag den grammatikoversigt med, som jeg har udleveret til jer.
Navneords koen Oversigt og oevelser OCR.pdf
Forklaring og oevelser Kendeord.pdf
1) Hvis ikke du blev færdig med den sidste øvelse, som vi arbejdede med i slutningen af timen i går, så lav den færdig til timen i dag. Det er opgave nr. 2 ("Bestem substantivers køn på baggrund af substantivets form") i materialet, der er under time
Tag jeres udleverede grammatikoversigt med
Tag jeres grammatikoversigt med!
Schüler A.docx Schüler B .docx
Tag jeres udleverede grammatikoversigt med!
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 36
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Landeskunde
KERNESTOF
- ”Trotzdem mein Grossvater” von Kurt Kister aus „Niemals vergessen“
systime 2024.
https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=121
- "Im labyrinth des Schweigens", Naked Eye Filmproduktion (120 min).
- "15 Dinge, die Deutsche einfach anders machen", Business Insider.
https://www.businessinsider.de/panorama/typisch-deutsch-15-dinge-die-deutsche-anders-machen-2018-1/
- "Die Top 12 der besten Sehenswürdigkeiten in Deutschland". Urlaubstracker, 10.05.2024. https://www.urlaubstracker.de/top-sehenswuerdigkeiten-deutschland/
- ”Tradition und Moderne auf dem Oktoberfest“, 2014 Deutsche Welle, Video und Begleitmaterial mit Übungen. https://youtu.be/QT4sEYHbruo?si=N5BftB-AKkfNrSEn
- ”Der Oktoberfest-Check”, ARD 2018 (25 min)
- "Die Stolpersteine", Eva Tempelmann. Presse und Sprache, November 2023, Seite 7
SUPPLERENDE STOF
- “Landeskunde Light: Fakten über Deutschland”, "Dein Deutschland“
– tysk fortsættergrundbog. Systime 2024.
https://dd.systime.dk/?
id=130
- “Deutschland”, DeutschAlsFremdsprache: https://www.deutschalsfremdsprache.ch/contentLD/DFN/Te329dDeutschland.pdf
- Deutschland, Bundesländer, Erdkundequiz:
https://online.seterra.com/de/vgp/3014
- „Mentalität“ / „Typisch Deutsch“ aus Deutschlandlabor.
https://learngerman.dw.com/de/16-mentalit%C3%A4t/l-18945073
- "Text 16: Buslinie 100: im Doppeldecker durch Berlin", "Text 17: Der Reichstag" und "Text 18: Das Holocaust Mahnmal " aus "Berliner Leben", Gyldendal 2012.
https://berlinerleben.ibog.gyldendal.dk/?id=167
Indhold
Kernestof:
Landeskunde Light
Te329dDeutschland.pdf
BUNDESLÄNDERQUIZ .docx
2: Einstieg: Vergangenheitsbewältigung
Fragen Niemals Vergessen.docx
"Blyantstest": Se opgavebeskrivelsen under "Opgaver" her i Lectio. HUSK at tage noget at skrive med samt den udleverede grammatikoversigt med til prøven!!! Hvis man bliver forhindret i at deltage i testen, får man en tilsvarende senere.
Stolpersteine TEXT.docx
Text 18: Das Holocaust Mahnmal *
Tag jeres udleverede grammatikoversigt med
Test A SVAR.pdf Test B SVAR.pdf
I skal være parate til at kunne holde jeres mini-præsentationer om Stolpersteine / Holocaust Mahnmal i dag (gerne fri tale ud fra stikord i modsætning til oplæsning).
Aktuel Uebungen Stolpersteine.docx
Minlæring
Oevelse HABEN.pdf Oevelse HABEN.pdf
Kurt Kister: "Trotzdem mein Großvater"
Tag hovedtelefoner med til timen!
Lyricstrainer
Aufgaben zu Trotzdem mein Grossvater.docx
Her kan I se link til den film, som vi skal se (tysk tale med danske undertekster)
Opgavebeskrivelse Gruppepraesentationer.docx
Jeres lektie til i dag er at lære de ord, som I også øvede i timen i onsdags. (se vedhæftet dokument under timen d. 3.4). Det er de ord, der er skrevet med fed i øvelse 1 ("als", "irgendwo" osv).
Bodo Wartke & Marti Fischer – Barbaras Rhabarberbar
Navneords koen Oversigt og oevelser OCR.pdf
I dag skal følgende grupper være parate til at præsentere: Gruppe 1) Mikkeline, Caroline, Sidsel og Nicoline G. Gruppe 2) Lukas, Janus, Alexander. Gruppe 3) Magnus, Simon, Jakob og Rasmus.
Dem, der ikke har holdt deres præsentation endnu, skal være parate til at holde den i dag! Jeg regner med følgende rækkefølge:
Jeg lytter til de sidste præsentationer:
Typisch deutsche Mentalität Uebung.docx
Lektie til i dag: I skal lære de småord, der er i dokumentet "Wichtige Kleinwörter" + lave materialet "Deutschland Labor: Mentalität” - se evt opgavebeskrivelsen, der er vedhæftet timen d. 8.4.
Blyantstest: Se opgavebeskrivelsen under "Opgaver" d. 2. maj. Hvis man er forhindret i at deltage i testen, får man en tilsvarende test senere. Husk at tage jeres udleverede grammatikoversigt + noget at skrive med!
Das Oktoberfest 1.E.pdf
Deutsch lernen (B2/C1) | Tradition und Moderne auf dem Oktoberfest
Lær de 22 gloser i listen på s. 2 i "Das Oktoberfest-kompendiet" (dvs "zum ersten Mal", "Das gefällt X", "man trifft", "Jahrmarkt" osv). I skal kunne dem så godt, at I kan oversætte dem både fra tysk til dansk og omvendt.
Tag både jeres grammatikoversigt + hovedtelefoner med til timen!
Svarark test A.pdf Svarark Test B.pdf
Tradition und Moderne auf dem Oktoberfest
Tag hovedtelefoner med til timen
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Deutsche Wirtschaft und Unternehmen
KERNESTOF
- „Wirtschaftswunder“, PlanetWissen, 2019. https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/wirtschaftswunder/pwwbwirtschaftswunder100.html
„1955: Das Wirtschaftswunder“ https://youtu.be/JTNfAzCmhgg?si=npyh6lxQHgjD3U3I
- "Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral" Heinrich Böll. Genau! Gyldendal, 2008.
https://genau.systime.dk/?id=145
”Deutschlands grosse Clans: Aldi,”. ZDF 2016 - 2017. (44 min)
- „Adidas und Puma“ von Annik Rubens. 19. Dezember 2016 | Bildung & Wirtschaft, SG Podcast-Episode.
https://slowgerman.com/?s=Adidas
- ”Der kulturelle Punkt: Die Arbeitskultur”. Auf den Punkt, Columbus 2024.
https://aufdenpunkt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=156
- "Korrespondenz", "Im Unternehmen", systime 2024.
https://imunternehmen.systime.dk/?id=134
- Individuelle præsentationer om firmaprofil af selvvalgt firma enten fra Tyskland eller et andet tysktalende land.
Firmaer fra Tyskland: Ritter Sport, Adidas, Mercedes, BMW
Firmaer fra Schweiz: Rolex
Firmaer fra Østrig: Red Bull
SUPPLERENDE STOF
- "Made in Germany". Laila Breilø, "Made in Germany", Seite 5-6. 1. Gyldendal, 2021.
-“Deutsche Erfindungen – Die Top 40”. Step into German, Goethe Institut: https://www.goethe.de/prj/stg/de/deu/erf.html
- "Fordomme og Forskelle", Poul Klitnæs: "Tysk Virksomhedskommunikation", kap 1.2. systime 2024.
https://tyskvirksomhed.systime.dk/?id=130
Indhold
Kernestof:
"Join class" in Quizlet
Made in Germay, Buch OCR.pdf
Gesprächsthemen.doc Der Zuhoerer.pdf
Fragen zum Text Made in Germany.docx
Jeres lektie til i dag er at kunne de gloser, som I selv har indgivet i Quizlet til teksten "Made in Germany".
Tag jeres udleverede grammatikoversigt med!
I får de første 20 min af timen til at gøre jeres grammatikspil færdigt.
Det er lektie til denne time at kunne fortælle på tysk om baggrundshistorien bag mærket "Made in Germany". Se teksten fra timen fredag d. 16.8.
Deutsch im Klassenzimmer
Quizlet: Gloser til "Das Wirtschaftswunder"
Wirtschaftswunder.docx
Idag kommer I til at skulle bruge de gloser, som jeg har skrevet i det worddokument, som jeg har vedhæftet her.
Gloser til "Das Wirtschaftswunder".docx
Tyskgram: Regelmæssige udsagnsord
Afsnit
1) Øv gloserne til sidste del af teksten "Das Wirtschaftswunder", som vi arbejdede med i timen i tirsdags. Gloserne er i dokumentet vedhæftet denne time, så I kan indgive dem i Quizlet. Når I har øvet de gloser, så læs s. 4 - 5 i teksten, der også er
Gloser til teksten "Das Wirtschaftswunder" del 2.docx Selve teksten: Wirtschaftswunder.docx
Schüler A.docx Schüler B.docx
Gloser til video Das Wirtschaftswunder.docx
Jeres lektie til i dag er at finde 5 ord/begreber fra teksten om "Das Wirtschaftswunder", som vi har arbejdet med i de sidste par tysktimer. Det skal være ord/begreber, som I synes, der er svære, men som I tænker, der vil være gode at kunne, når I se
1955: Das Wirtschaftswunder
Grupper af uregelm verber.pdf
Tag jeres udleverede grammatikoversigt med
Øv jer på at kunne give et overblik over "Das Wirtschaftswunder" på tysk. Øv de gloser som vi har arbejdet med i den forbindelse samt se videoen om emnet igen (den ligger under timen d. 3.9).
Anekdote zur Senkung der Arbeitsmoral.docx
Deutsche Erfindungen – Die Top 40 - Step into German - Goethe-Institut
Mådesudsagnsord
Die Aldistory Noter.docx
I har hele denne time + 30 min af 6. lektion til at forberede et lille mundtligt oplæg om et selvvalgt firma. Som forberedelse til timen skal I læse det vedhæftede dokument igennem, finde sammen i 3-mandsgrupper + have ideer til hvilket firma, I vil
EksamenGenereltTyskB.doc
Husk hovedtelefoner samt udleveret grammatikoversigt til timen! Hvis man er forhindret i at deltage, får man screeningen i en af de efterfølgende timer.
Screening
Jeg lytter til de første præsentationer i denne time: Alberte, Alexander, Ann-Sofie, Astrid, Carla, Caroline og Casper.
2E opgaver ved praesentationer.docx
I dag holder følgende personer deres præsentationer: Casper, Christian, Elias, Emma, Freja, Isabella og Jakob.
Følgende personer skal være parate til at holde deres præsentation i dag: Jakob, Janus, Karoline, Laura, Lukas, Magnus og Maja.
Dem, der ikke har holdt deres individuelle præsentation for mig endnu, skal gøre det i vores timer i dag.
Alle skal være færdige med de opgaver, som jeg gav jer d. 24.9 (se vedhæftet dokument).
Handelskorrespondenz
Philip, Simon og Sofie skal være parate til at holde deres præsentation i dag.
Goethe-plan over modulerne 2024-2025.docx
Vigtige smaaord.docx Grundlaeggende ordforrad 1.docx Grundlaeggende ordforrad 2.docx Grundlaeggende ordforrad 3.docx
Se opgavebeskrivelsen under "Opgaver" - "Skrivetime" d. 25. okt. Hvis man er forhindret i at deltage i timen, får man skrivetimen senere.
Korrespondenz | Im Unternehmen
Skrivetime for Astrid og Casper
Gesprächsthemen.doc
Ordstilling i BS.pdf omvendt-ordstilling-HS.pdf
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
SO2: Nachhaltigkeit
KERNESTOF:
- Mein Kleid, dein Kleid, unser Kleid“, Presse und Sprache, September 2024, Seite 7.
Artikler til SO-Præsentationer:
- ”Hochwasser in Süddeutschland: Seit 40 Stunden auf den Beinen”
https://www.dw.com/de/hochwasser-in-s
üddeutschland-seit-40-stunden-auf-den-beinen/a-69246940
- ”Soziale Herkunft als Karriere-Bremse”
https://www.dw.com/de/soziale-herkunft-als-karriere-bremse/a-61973334
- ”Deutschland ist unattraktiv für ausländische Fachkräfte”
https://www.dw.com/de/deutschland-ausl
ändische-fachkräfte-fühlen-sich-unwohl/a-64943462
- “Die deutsche Fußball-Nationalmannschaft der Frauen”
https://www.dw.com/de/die-deutsche-fu
ßball-nationalmannschaft-der-frauen/a-66294093
- ”CO2-Ausstoß auf Reisen: Was taugt die Kompensation?”
https://www.dw.com/de/co2-aussto
ß-auf-reisen-was-taugt-die-kompensation/a-65716773
- ” Deutschland: Frauen auf dem Weg in die Chefetagen”
https://www.dw.com/de/deutschland-frauen-auf-dem-weg-in-die-chefetagen/a-67109892
- “Staatenlos in Deutschland - ohne Heimat, kaum Rechte”
https://www.dw.com/de/staatenlos-in-deutschland-ohne-heimat-kaum-rechte/a-67224439
- “Was bringt ein Autobahn-Tempolimit in Deutschland ?”
https://www.dw.com/de/was-bringt-ein-autobahn-tempolimit-in-deutschland/a-68847615
SUPPLERENDE STOF:
- "Was ist Nachhaltigkeit?", Anja Schmitt, Goethe Institut
https://www.goethe.de/resources/files/pdf212/1_was-ist-nachhaltigkeit1.pdf
- "Das rhetorische Pentagramm", "Gattungen" Helle Egendal. 2017, Gyldendal.
https://gattungen.systime.dk/?id=138
Indhold
Kernestof:
Nachhaltigkeit gloser.docx
Begriffskarte Sachliteratur | Gattungen
Nachhaltigkeit 2024 OCR.pdf
Forslag til artikler samt analysemodeller.docx
Der er to grupper, der endnu ikke har meldt tilbage mht valg af kilde: I kan se vedhæftet oversigt over, hvilke tekster, der er blevet valgt.
1) Gloser til Mein Kleid Dein Kleid Unser Kleid.docx
mikrofoner.docx
Afsnit
Tag jeres hovedtelefoner med til timen
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Projekt Holstebro Handelsstandsforening
- Projekt med Holstebro Handelsstandsforening: Eleverne producerer små tyske youtube videoer målrettet tyske turister i Holstebro Gågade.
Indhold
Kernestof:
Fragen nach den Ferien.docx
Grundlaeggende ordforrad 1.docx Grundlaeggende ordforrad 2.docx Grundlaeggende ordforrad 3.docx
Opstart
Projekt Ho Handelsstandsforening.docx
Afsnit
Alle grupper og steder
Lektie til i dag: Hent Onedrive som app og log ind med ”unilogin@ucholstebro.dk”. Derefter gå i den fane, der hedder „Delt“, hvor I kan få adgang til at lægge jeres materiale ud i den mappe, der er blevet indrettet til jeres gruppe. For at kunne få a
Opsamlingsøvelse.docx
Som aftalt er der ingen fraværsreg. i 5. og 6. lektion, og jeg er på lærerværelset på HTX. I kan få fat på mig over Messenger. Husk fokus på god lyd, at filme i bredformat + at tage et par billeder til HHX FB siden, hvor man kan se, at I er i gang me
Hvis man skal låne mikrofoner til mandag i næste uge, så giv besked i denne time.
Øvelse til personlige stedord.docx
Husk jeres udleverede grammatikoversigt
Som aftalt er der ingen fraværsreg. i 5. og 6. lektion, og jeg er på lærerværelset på HTX. I kan få fat på mig over Messenger. Husk fokus på god lyd + at filme i bredformat.
I afleverer jeres video(er) på Onedrive senest kl 13.50
Tag jeres udleverede grammatikoversigt med
Brettspiel Vokabeln.docx
I dag skal I spille et spil, hvor man skal bruge ord, der er modsætninger ("Gegensätze") som fx "gross - klein". Jeres lektie til i dag er at øve så mange af ordene som muligt (se vedhæftet dokument). Brug evt Quizlet. Og ja, alle ordene er vigtige,
Der Krimi | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Krimi
KERNESTOF
- ”Nasentropfen”, Ingrid Noll. Dein Deutschland - tysk
Fortsættergrundbog.
https://dd.systime.dk/?id=127
- "Anatomie", Ferdinand von Schirach, ZDF 2017 (43 min).
- "Anatomie", Ferdinand von Schirach. Auf Uns, Gyldendal 2019.
https://aufuns.systime.dk/?id=187
- „Von Tätern, Opfern und Endorphin-Junkies“ von Mirko Smiljanic. 01.08.2019. Deutschlandfunk.de
https://www.deutschlandfunk.de/sommerreihe-die-faszination-des-boesen-von-taetern-opfern-100.html
- ”50 Jahre „Tatort“ – Jubiläum einer Krimiserie”
https://learngerman.dw.com/de/50-jahre-tatort-jubil
äum-einer-krimiserie/l-55811535/lm
SUPPLERENDE STOF
- "Der Krimi - Einige Informationen", Erik Christophersen
https://dd.systime.dk/?id=121&L=0
- "Begriffskarte Krimi", "Merkmale des Krimis", Gattungen, Gyldendal
2017.
https://gattungen.systime.dk/?id=133
Indhold
Kernestof:
Svage Verber Sammensatte Tider OCR.pdf
Hvis ikke I nåede at blive færdig med jeres "Krimi-Jeopardy" i timen i tirsdag, så lav den færdig til i dag (se link under timen d. 18.2).
3. Der Krimi | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Begriffskarte Krimi | Gattungen
Afsnit
Ingrid Noll: Nasentropfen | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Indsætningsøvelse Modalverber.doc
Minlæring
I dag får I en screening, hvor I bliver testet i grammatik, ordforråd og lign. Se nærmere beskrivelse under "Opgaver".
Tatort
Tatort Intro
1) Tag hovedtelefoner med til timen
Læs "Opgavebeskrivelse" under "Opgaver": "Sidste skrivetime" d. 2.4. I skal lave de grammatikopgaver, der ligger under opgavebeskrivelsen, inden skrivetimen d. 2.4.
Text: Ferdinand von Schirach: Anatomie | Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet
Krimiformen: Der Krimi | Dein Deutschland - tysk fortsættergrundbog
Inhalt und Themen: Begriffskarte Krimi
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Digitales Leben
KERNESTOF
- „Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich“, Lukas Böing.
yolo4evaxd.wordpress.com/blog-2/
wie-ware-mein-leben-ohne-internet-handy-facebook-und-co/, 2015. In "Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet" Gyldendal 2016.
https://aufuns.ibog.gyldendal.dk/?id=143
- ”Gefällt mir” von Dennis Metz. Facebookfreunde, 2011. "Los Geht's"
https://losgehts.systime.dk/?id=137
- „Wer lieber bei Amazon bestellt, darf sich nicht wundern.“ Johanna Apel, Redaktionsnetzwerk Deutschland. 24.4. 2023.
- „Kinder und soziale Medien“, DW Deutsch Lernen, 27.12. 2024.
https://learngerman.dw.com/de/kinder-und-soziale-medien/l-71151760
- „Wie digital ist Deutschland?“ Antonia Mannweiler, ARD-FinanzredaktionTagesschau, 10.08.2023. https://www.tagesschau.de/wirtschaft/digitalisierung-deutschland-
ueberblick-100.html
- "Who am I - Kein System ist sicher", instruktion: Baran Bo Odar, 2014, Thriller/Krimi ‧ 1 t 42 min. samt udvalgte opgaver fra "Who am I - Filmheft mit Materialien für die
schulische und außerschulische Bildung" Sony Pictures, September 2014.
- „Lindner Offline“ von Martin Suter: Huber spannt aus Copyright 2005, 2006 Diogenes Verlag AG Zurich, Switzerland
SUPPLERENDE STOF
- „Das digitale Verhalten der Deutschen“:
https://imunternehmen.systime.dk/?id=161
- „Deutsch lernen mit Nachrichten – Kein Social Media für Jugendliche?“ https://youtu.be/KD_CprgXjM0?si=IjxGLw_Umx6KnUtM
Indhold
Kernestof:
Dennis Metz: Gefällt mir | Los geht"s!
Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich | Auf uns. Grundbog til tysk i gymnasiet
Redemittel versch Themen.pdf
Wer lieber bei Amazon bestellt mit Vokabeln.pdf
Læs opgavebeskrivelsen under "Sidste Skrivetime" under "Opgaver"
Video: Deutsch lernen mit Nachrichten – Kein Social Media für Jugendliche?
Referat Kinder und soziale Medien.docx
Text: Kinder und soziale Medien
- Skrivetime for dem, der ikke var med i timen i går , torsdag. I kommer til at sidde inde i klassen og skrive, mens de andre har undervisning, så tag evt hovedtelefoner med. Husk også jeres grammatikoversigt.
Das digitale Verhalten der Deutschen | Im Unternehmen
Deutsche Wirtschaft in der Krise: Wie digital ist Deutschland?
Tag hovedtelefoner med til timen!
Første time med kort individuel snak - og ja, det bliver på tysk! ;-) Vi går efter klasselisten, så i dag skal følgende være parate: Alberte, Alexander, Ann-Sofie, Astrid, Carla, Caroline, Casper og Christian.
WHO AM I Material.docx
Jeg regner med, at følgende personer er parate til en lille snak med mig: Elias, Emma, Freja, Isabella, Lukas, Janus, Karoline og Laura. Og som aftalt: hvis man er forhindret i at komme til timen, så sørger man selv for at bytte med en anden + sende
Lindner Offline.docx
Redemittel fuers Examen.pdf
Følgende personer skal være parate til kort snak i dag: Jakob, Magnus, Maja, Mia, Mikkeline, Nikoline, Philip og Sidsel.
EksamenGenereltTyskB.doc
I skal være færdige med arbejdsmaterialet til filmen "Who am I? Kein System ist Sicher" samt have læst den vedhæftede tekst "Lindner Offline". Og Simon + Thilde skal være parate til en lille snak med mig...
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60645232890", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60645232890", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60645232890" }