Holdet h23hx-A-En - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Paul Muller, Sofie Mohr Lynghøj
Hold h23hx-A-En (h23hx1a-En, h23hx2a-En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Building Bobby Better
Titel 2 EKS so1 Climate Change and the Media
Titel 3 Forløb#3: AI
Titel 4 EKS Can we afford (not) to learn?
Titel 5 EKS America turns sharply somewhere
Titel 6 EKS Theres a fine line between science and crazy
Titel 7 EKS '1984' af George Orwell
Titel 8 Forløb#8: Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 EKS so1 Climate Change and the Media

- Verdensmål nr 13: Klimaindsats, Delmål 13.2 og 13.3
- Antal timer i engelsk: cirka 12 timer
- Antal timer i samfundsfag: cirka 8 timer
- Afvikles feb-marts
- SO kompetencer Engelsk: Kildekritik
- SO kompetencer Samfundsfag: Notatteknik

Undersøgelsesfelter for Engelsk:
- Hvordan dannes vores opfattelse af verden?  
- Den sproglige diskurs i nyhedsformidlingen
- Markedsføring af klimabudskaber
- Engelskfaglig analyse af taler
- De amerikanske mediers politiske bias
- Generel nyhedsdækning af klimabudskaber i engelsksprogede nyhedsmedier

Undersøgelsesfelt for Samfundsfag:
- Model til analyse af holdningsdannelse (Molins model)
- Mediernes rolle i meningsdannelse (medialisering)
- Nyhedskriterierne
- Priming (hvad de vælger at trække frem) og framing  
- Climate Deniers
- Komparativ holdningsdannelse i USA – DK (partier og benægterne)
- Sociologi (hvad driver initiativer indenfor klima udover politiske faktorer, fx brug af genbrugstøj)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EKS Can we afford (not) to learn?

Grundforskning forbedrer fundamentalt vores viden om verden og dermed vores chancer for langsigtet overlevelse, men er sjældent umiddelbart gavnlig og aldrig rentabel på kortere sigt, så det er svært at finde finansiering. Anvendt forskning er lettere at finansiere, men det konstante behov for at udvikle et indtægtsskabende produkt begrænser, hvor meget forskningen kan udvikle vores grundlæggende viden om, hvordan verden fungerer, eller vores chancer for langsigtet overlevelse i den.

Når de globale problemstillinger som klimaforandringer, ressourceknaphed og pandemier trænger sig på, hvad skal vi investere mest i?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8: Repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer