UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h23hx-C-En - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
UCH
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Bo Højland
Hold
h23hx-C-En (
h23hx1c-En
,
h23hx2c-En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
THE UK - I-bog forløb 2023
Titel 2
SO-1 Climate change and the Media
Titel 3
The Martian
Titel 4
The USA and the Divided States of America 2024
Titel 5
Alan Turing's Legacy and AI
Titel 6
Case Reopened - Crime in Fiction
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
THE UK - I-bog forløb 2023
THE UK I-bog forløb
Kernestof:
- Britain - A Sense of the Past, Tagets, 127-131 +72-73 PDF
I-bog: UK NOW - An Introduction to Modern Britain, Systime
https://uknow.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1
Følgende kapitler er læst eller arbejdet med delelementer.
Ch. 1 Introduction
Ch. 2 British History and National Identities
Ch. 3 The Making of Britain and the British Empire
Ch. 6. The Landscape of Political Parties
Ch. 9. Economy and Welfare in Post-Brexit Britain
Zooming in on London:
https://modernmetropolis.systime.dk/?id=132
Der er arbejdet med Netherland og Brick Lane teksterne i kapitlet.
English as Lingua Franca in the English Handbook, Systime
How I learned Danish by Lawrence Edmonds,
https://matadornetwork.com/abroad/how-i-learned-danish/
Sorry of my English by Xiauolu Guo in Timeless Themes, LR Uddannelse, side 64-67.
Gamle mænd i nye biler - klip med hotelreception:
https://www.youtube.com/watch?v=UgdceI098dQ
Irish Farmers Glorious Accent Is So Strong Here are the subtitles!!:
https://www.youtube.com/watch?v=nJ7QB3om-QY
Præsentationer i grupper med følgende emne:
Destination England - DVD. You should take notes as we watch the DVD and be prepared to talk about what the film says about the following topics:
The battle of Hastings
The city of Brighton and King George IV
London in general and during World War II
The English food tradition
The English nobility/upper class.
The Legend of Stonehenge
Guy Fawkes legend and the tar barrel rolling tradition of Ottery St. Mary
Supplerende Stof:
Who Were the Six Wives of Henry VIII?
What Made Britain Unite? | The Union of the Crowns and the Acts of Union Explained
The Atlantic slave trade: What too few textbooks told you - Anthony Hazard
Why Did The Industrial Revolution Start?
Britain after Brexit:
https://www.youtube.com/watch?v=hlwHsSXmt3s
DVD: Brexit - An Uncivil War
Indhold
Kernestof:
Britain - A Sense of the Past.pdf - Læs teksten fra "A British Melting pot" til slut (side 2-5 i PDF)
Britain – A Sense of the Past
De 4 grupper får 5-10 minutter til at blive klar. Derefter PowerPoint præsentationer fra grupperne.
Chapter 1: Introduction Vi arbejder med introduktionen til I-bogen "UK NOW". Gruppearbejde med:
Grupperne gør opgaverne fra timen mandag den 20.11 færdig, og vi hører resultatet samlet i klassen. Derefter grammatik.
Vi arbejder med dette kapitel i Engram Basis: Kongruens - Engram Basis
Vi skal have aftalt nærmere om hyggeaften/eftermiddag i denne time.
Chapter 2: British History and National Identities Vi arbejder med denne tekst i timen. Start på læsning - De tre opgaver i kapitlet kan findes her: Chapter 2 - Forlaget Columbus
PART I: History and Identity - A United Kingdom? Læs introduktionen. I timen laver vi Pre-Reading opgave 1+2.
Bordgrupperne får 15-20 minutter til at gøre opgaverne fra timen mandag den 27.11 færdig. Derefter går vi opgaverne igennem i klassen.
Som forberedelse til skrivetimerne i næste uge, ser vi i dag på reglerne for punktum på engelsk. Lektien bliver aktiv ved timens start og skal afleveres senest 23.59. Tiden på lektien er sat til 39 minutter. Punktum
Argumentative essay elevkopi.pdf
I timen arbejder vi med argumentative essay som genre for den skriftlige eksamen på engelsk B: Det argumenterende essay
Forbered jer grundigt på genrekravene til Argumentative Essay, som vi gennemgik i timen mandag den 11.12. Hvis man er forhindret i at deltage i dag, får man skrivetimen den efterfølgende engelsktime.
Who Were the Six Wives of Henry VIII?
What Made Britain Unite? | The Union of the Crowns and the Acts of Union Explained
Afsnit
Why Did The Industrial Revolution Start?
Chapter 3: The Making of Britain and the British Empire - Du må gerne skimme kapitlet igennem, men vi arbejder med kapitlet gennem videoer.
Regelmæssige og uregelmæssige verber Vi arbejder med dette emne i timen. Opgaverne 1+2+3+6+7+(8) skal laves i timen eller som lektie til næste gang.
Ekstra opgaver: English Grammar Exercises Find overskriften "Irregular and regular verbs" og tryk på den. Vælg selv i listen af opgaver.
Find en video fra en debat i The House of Commons. Gå gerne efter en med tillægsord som funny, outrageous, outlandish, etc. i titlen! Forklar hvordan en debat foregår i The House of Commons til din bordmakker.
Chapter 6: The Landscape of Political Parties Vi arbejder med de forskellige partier.
Vi starter timen med en runde, hvor vi hører resultatet af jeres arbejde med de politiske partier. Dette arbejde skal være færdig til denne time.
Vi fortsætter med britisk politik og ser nærmere på Brexit i denne time. Din forberedelse til timen består i, at se denne video på 26 minutter Britain After Brexit (Great Decisions Full Episode). Den giver et godt overblik over Brexit, som du har bru
Film analysis
Brexit (2019) | Official Trailer | HBO Se denne trailer inden timen.
Vi ser de sidste 30 minutter af Brexit - An Uncivil War. Derefter laves en kort analyse af filmen baseret på modellen fra timen i mandags.
Vi retter opgaverne om uregelmæssige verber, som I fik udleveret på papir sidste grammatiktime. Derefter arbejdes med linket i ekstra opgaver.
Vi arbejder mest med Test/Task Boxes i dette kapitel, der er ret langt: Chapter 9: Economy and Welfare in Post-Brexit Britain Teksten kan deles i sektioner fra 9.1 - 9.6, og vi fordeler mellem grupper, så hver gruppe har et mindre tekststykke at forh
Udvidet tid Engram
Ekstra opgaver: Udvidet tid
5 grupper giver en kort og præcis gennemgang af deres del af kapitel 9. Dette skal være klart til denne time.
Destination England - DVD. You should take notes as we watch the DVD and be prepared to talk about what the film says about the following topics:
Opsamling på ekstra øvelser til udvidet tid Udvidet tid
Nyt grammatik: Hjælpeverberne have,be og do
Vi starter timen med en snak om jeres noter til Destination England. Så det skal være klart til timens start.
Zooming in on London
Du bestemmer selv, om du vil arbejde med "Netherland" eller "Brick Lane". Individuelt eller i grupper/par. Det vil være en god ide lige at skimme de to tekster/opgaverne igennem inden timen.
English as lingua franca the English Handbook..pdf Start på at læse denne tekst
London opgaven skal være klar til denne opgave. Find en gruppe, der har arbejdet med den samme tekst først og sammenlign svar på opgaver. Find derefter en gruppe, der har arbejdet med den anden tekst, og hør deres fremlæggelse.
Assignments for How I Learned Danish and Sorry for my English.docx
Gamle mænd i nye biler
Irish Farmers Glorious Accent Is So Strong Here are the subtitles!!
LANGUAGE LEARNING.docx læs/skim teksten igennem inden timen.
Sorry of my english.pdf Læs/skim teksten igennem inden timen.
Netwerk spørgeskema GYM elever 2022/2023
Opsamling på Lingua Franca: Du skal være færdig med spørgsmål til de to tekster, samt finde et lyd- eller videoklip (1-2 min. vises) med en engelsk accent eller variant af engelsk. Forklar hvorfor du har valgt dette klip, og hvordan klippet illustrer
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
SO-1 Climate change and the Media
I bog: Climate Action. Challenges of Change
Kapitel 4: The Climate Discourse and Media:
https://climateaction.systime.dk/?id=134
Indhold
Kernestof:
4. The climate discourse and the media Vi arbejder med dette link i timen. Overvej gerne dine svar til Pre-Reading opgaven inden timen.
Fact Checking Resources and Media Bias Chart – Wilmington Memorial Library
4. The climate discourse and the media Vi arbejder videre med dette link i timen. De 9 spørgsmål til teksten skal være færdig til denne time.
Dimitrinka Atanasova and Kjersti Fløttum: Climate change or climate crisis?
Leonardo DiCaprio: Speech at the UN, 2014
Grupperne får tid til at lave analysen af DiCaprio talen færdig. Herefter fremlægges analysen i klassen og afleveres som gruppeaflevering i Lectio.
Gennemgang af SO stoffet. Kapitel 3 Informationssøgning
Gruppearbejde med SO-1 opgaven.
Manuskript og tekst til nyhed skal være færdig til denne time. Alle grupper skal være klar til at optage.
Sidste time til optagelse/redigering/aflevering af nyhedsudsendelse.
Hjælpeverberne have, be og do - opsamling på dette grammatikområde.
Alle 5 grupper kommer ind til mig og giver en kort præsentation af deres video, og vi tager en snak om hvad der virker og om der mangler noget.
Diary of an Interesting Year questions.docx
Diary of an Interesting Year by Helen Simpson.pdf - Læs denne tekst inden timen.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Rhetorical Pentagram Speech Analysis DiCaprio
28-02-2024
SO-1 Climate Change and the Media
17-03-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
The Martian
Værklæsning af Andy Weir - The Martian
Study guide:
https://www.coursehero.com/lit/The-Martian/characters/
Supplerende stof:
Chemistry In Film and TV - The Martian: Making Water:
https://www.youtube.com/watch?v=XhixAPKFXZk
How To Make Water On Mars! (The Martian):
https://www.youtube.com/watch?v=cN0-xJ59gKI
The Science of The Martian - 5 TED-ED lessons to help you understand the film:
https://blog.ed.ted.com/2015/09/22/the-science-of-the-martian-5-ted-ed-lessons-to-help-you-understand-the-film/
Indhold
Kernestof:
Til de af jer, der måske endnu ikke har fået hentet bogen i fysisk form hos Sonja, så er her link til en online version: Full text of The Martian
I får denne time til at arbejde med SO fremlæggelser efter aftale med PAM.
Del 2: Substantiver
How to read a novel and a short story
Vocabulary
Exercise in technical words and expressions from The Martian Student edition.docx
The Martian by Andy Weir; sider: 1-369
Værklæsning
Chemistry In Film and TV - The Martian: Making Water
How To Make Water On Mars! (The Martian)
Læs kapitel 3+4+5 til denne time.
Opsamling på øvelse med at beskrive ord fra starten af bogen. Dette skal være færdigt til denne time.
Vi fortsætter med Genitiv
Singularis og pluralis - Lav opgave 2+3+4+6+8 til denne time.
Læs kapitel 6+7+8+9 til denne time. I har en uge siden sidste gang vi arbejdede med bogen, så derfor et lidt længere stykke til i dag.
Herefter gennemgang af sidste emne i kapitlet om substantiver: Apostroffer
Følg opskriften: five-paragraph essay
Argumentative essay
Minlæring Argumentative essay - eller se timen 11.12.
Getting Started Genitiv opgaver 1-5 skal være færdig til denne time. Vi fortsætter med opgaver 6-9 i dette link: Genitiv
Læs kapitel 10+11 til denne time.
htx223-ENG-B-09122022 Deep Fakes.zip
Du skal inden skrivetimerne have forberedt dig på dette stilesæt ved at se videoen og læse teksten i assignment 5. Medbring hovedtelefoner. Du skal IKKE forberede assignment 1-4. Du må gerne have skrevet en disposition, og så skal du have læst op på
Eksamensopgave 1 HTX
Læs kapitel 12+13+14 til denne time.
Læs kapitel 15+16 til denne time.
The science of ‘The Martian’: 5 TED-Ed Lessons to help you understand the film
Læs kapitel 17+18 til denne time.
Start på nyt grammatikemne: Del 3: Adjektiver og adverbier Gennemgang af teori og opgaveløsning.
Læs kapitel 19+20+21 til denne time. Kort samtale om de 3 kapitler ved bordene. Derefter laves videre på analysen af bogen med characters og denne gang også setting. Husk at bruge analyseteorien og spørgsmålene til det.
Gradbøjning af adjektiver
Minlæring - Gradbøjning af adjektiver - Ekstra opgaver
Læsetime. Du skal have læst resten af bogen til timen tirsdag den 21.5.
Læs kapitel 22+23 til denne time
Vi mødes i auditoriet til The Martian filmen.
Læs kapitel 24+25+26 (resten af bogen) til denne time.
The Martian filmen
Vi ser den sidste del af filmen i denne time samt gennemgang af de sidste kapitler i bogen. Liste over forskelle mellem bog og film.
Vi arbejder med quotes, symbols og themes i denne study guide: The Martian Study Guide
Gruppearbejde med grammatikdelen af stilen. Husk at udfylde opgaven i Template dokumentet.
Læs din stil igennem og ret de steder, hvor det er nødvendigt. Læs kommentarerne grundigt og skriv spørgsmål ned, hvis der er noget, du vil have forklaret yderligere.
Vi gennemgår grammatikdelen af Deep Fake opgaven, som I lavede i sidste uge.
The Martian konkurrence. Medbring bogen til denne time. Der kan være op til 5 hold, og reglerne er simple. Antal minutter opgaven tager + antal fejl = resultat. Laveste tal vinder.
Afslutning for skoleåret 2023/2024. Elevaktivitet/morgenmad??
Engelsk grammatik Jeopardy
The Martian Jeopardy
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
The USA and the Divided States of America 2024
The USA and the Divided States of America 2024 i-bog forløb
Indhold:
Kernestof:
I bog: Worlds of English:
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=81
Følgende tekster er læst:
- America: From British Colony to Superpower
-The American Dream
- Frederick Jackson Turner: The Frontier in American History (1893)
- The American Dream
- Frederick Jackson Turner: The Frontier in American History (1893)
-
- Colson Whitehead: The Underground Railroad (2016)
- Ava DuVernay: 13th (2016)
-
-
-
- Trump unfiltered
-
Election 2024:
Election Year: Chapter 1, How the system works:
https://electionyear.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221
Election game: Win the White House:
https://ed.icivics.org/games/win-white-house
The Opioid Crisis:
TED -ED: What causes opioid addiction:
https://www.youtube.com/watch?v=V0CdS128-q4
How America got hooked on opioids - the war on drugs:
https://www.youtube.com/watch?v=GJc-YI7OWfY
Trump Rally in Wisconsin - speech analysis:
https://www.rev.com/transcripts/trump-rally-in-wisconsin
CAIP Non-fiction:
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=171
The English handbook - Speech:
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=146
Vice President Kamala Harris delivers first rally speech in Wisconsin:
https://www.youtube.com/watch?v=ngBJS5W7--o
Campaign Video: Tougher Harris-Walz:
https://www.youtube.com/watch?v=i2F9qGxTKcU
Sidste USA projekt. Klassen deles i 3 lige store grupper, der hver ser på et af de 3 store emner i valgkampen baseret på kapitler i bogen Election Year:
Gruppe 1: CHAPTER 5: ABORTION PUSHING VOTES? | ELECTION YEAR
Gruppe 2: CHAPTER 7: IMMIGRATION | ELECTION YEAR
Gruppe 3: CHAPTER 8: IT’S THE ECONOMY, STUPID | ELECTION YEAR
Der skal laves et overblik over udvalgte tekster fra kapitlet, og grupperne skal forklare, hvad der er på spil for hvert emne, og hvorfor det er et tema i valgkampen.
The Cuban Missile Crisis - mini emne:
- Elev præsentationer om emnet: find en kort tekst eller et videoklip, der handler om "The Cuban Missile Crisis", eller John F. Kennedy, Fidel Castro eller Nikita Khrushchev og deres rolle i krisen.
- DVD Thirteen Days, 2000, Dir. Roger Donaldson
- Forbered til denne time et kort dagbogs notat på engelsk, hvor du forestiller dig, at du er en af personerne involveret i Cuba krisen. Du skal skrive dine tanker om, hvad der sker og reaktioner på andres handlinger. Det skal ikke dække hele handlingen i hele filmen, men gerne enkelte episoder.
9/11 2001 mini emne:
- 9/11 2001 by Wilborn Hampton, 2003. In September 11 and Beyond textbook.
- Ian McEwan: Only Love and then Oblivion in Wider Contexts I bog:
https://widercontexts.systime.dk/?id=157&L=10
9/11 documentary by JulesNaudet, Gedeon Naudet and James Hanlon, 2001, Goldfish Pictures Inc.
Supplerende materiale:
- Westward Expansion: Crash Course US History # 24
- (Re)defining the American Dream:
https://www.nytimes.com/video/us/politics/100000008465172/-re-defining-the-american-dream.html
- 13th by Ava DuVernay, documentary on Netflix
- CAIP Non-fiction: Comprehension – Analysis – Interpretation – Perspectives – in Non-fiction - in Worlds of English I bog.
- Analysing speeches: Rhetorical devices - in Worlds of English I bog
-Heroin(e) Netflix documentary.
Indhold
Kernestof:
Aspects of America
America: From British colony to superpower
The U.S.: 50 States - Map Quiz Game - Seterra
How many U.S. cities can you name? | cityquiz.io
National: Defining the American Dream | The New York Times
I denne time skal klassen deles i 8 grupper, der hver tager sig af et af de 8 emner i dette link: The American Dream Grupperne får denne time og kun denne time til at lave så meget research som muligt om deres emne. Der skal laves en PowerPoint med v
Efter præsentationer går vi videre med Frontier Heritage: Frederick Jackson Turner: The Frontier in American History (1893) Vi ser denne video: Westward Expansion: Crash Course US History #24
8 gruppepræsentationer om The American Dream. Dette skal være færdigt til denne time.
Vi går videre med Frontier Heritage: Frederick Jackson Turner: The Frontier in American History (1893) Vi ser denne video: Westward Expansion: Crash Course US History #24
Frederick Jackson Turner: The Frontier in American History (1893) Læs denne korte tekst inden timen.
Frederick Jackson Turner: The Frontier in American History (1893) Der arbejdes i grupperne herunder med de 6 emner i denne opgave. Husk at der skal bruges kilder som beskrevet i opgaven.
Eksamensopgave B-niveau
Vi danner matrix grupper, og en fra hver gruppe går sammen og fortæller de andre om deres emne.
Derefter The Cuban Missile Crisis - mini emne:
Thirteen Days
Thirteen Days. Vi ser de sidste 15-20 minutter. Derefter nyt grammatikemne: Del 4: Pronomener
Current Issues in the Divided States of America: The Current Battle For Equal Rights Læs denne lidt lange tekst til denne time. Stop læsning når du når til TASK.
Opsamling på gruppearbejdet om Equal Rights fra de 4 grupper. Kort arbejde med videoen i dette link: The Current Battle For Equal Rights
Derefter start på denne tekst om slavery: Colson Whitehead: The Underground Railroad (2016)
Vi arbejder med denne tekst om slavery: Colson Whitehead: The Underground Railroad (2016)
Afslutning på slavery emnet med dette link: Ava DuVernay: 13th (2016)
Vi tager endnu et mini-emne, denne gang om 9/11.
September 11 attacks: What happened on 9/11?
September 11 and beyond.pdf - Læs den første tekst "9/11, 2001" by Wilborn Hampton til denne time.
9/11
CHAPTER 1: HOW THE SYSTEM WORKS
Klassen deles i 10 grupper, der hver står for et grundigt referat på engelsk af deres del af kapitlet. Fra 1.2 til og med 1.11. Alternativt kan nogle grupper have flere dele af kapitlet. Referat med forklaringer skal samles i dette docs dokument: How
I denne time skal I bruge jeres viden om det amerikanske valgsystem til at spille spillet i linket.
Win the White House - President Election Game
Vi arbejder med teori og opgaver i dette link: Del 4: Pronomener
Vi tager er afstikker fra politik og valg, og kigger i denne uge på lidt overset emne i valgkampen, nemlig "The Opiod Crisis".
What causes opioid addiction, and why is it so tough to combat? - Mike Davis
How America Got Hooked on Opioids | The War on Drugs
Heroin(e) Pre-viewing.pptx
Heroin(e) Netflix
Heroin(e)
Vi kigger på et Trump Rally og arbejder med opgaverne i dokumentet, samt taler om hvordan engelsk kan indgå i en SOP.
Trump Rally 2024 with student assignments - Speech analysis.docx
Donald Trump Rally Mosinee Wisconsin | Rev
Opsamling på Trump Rally and Speech analysis. Grupperne finder sammen og sammenligner svar samt diskuterer opgaverne.
Trump unfiltered | Worlds of English
Personlige og possessive pronomener | Getting Started
Rally speech by Vice President Harris at a Political Event - Student assignments.docx
Vice President Kamala Harris delivers first rally speech in Wisconsin
Tougher | Harris-Walz 2024
Relative pronomener | Getting Started
Sidste USA projekt. Klassen deles i 3 lige store grupper, der hver ser på et af de 3 store emner i valgkampen baseret på kapitler i bogen Election Year:
How to become US president poster.pdf
USA projekt
Relative Pronominer
Opsamling på valgresultatet
Omfang
Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Alan Turing's Legacy and AI
Kernestof:
- Alan Turing: The Nazi-Fighting Computer Genius Betrayed by His Country
https://interestingengineering.com/science/alan-turing-the-nazi-fighting-computer-genius-betrayed-by-his-country
- Alan Turing: A Strong Legacy that Powers Modern AI
https://aimagazine.com/machine-learning/alan-turing-a-strong-legacy-that-powers-modern-ai
- Grandma's Sex Robot,
https://www.theguardian.com/books/flash-fridays-by-tin-house-magazine/2016/feb/19/flash-friday-grandmas-sex-robot?fbclid=IwAR3tdFLcjjIpPv3m3wD1w6JiGhZFfmMdGVBgNvawjGr89Q8eUNtntBnmcUU
- What is Artificial Intelligence? AI,
https://builtin.com/artificial-intelligence
- Supertoys last all summer long by Brian Aldiss fra bogen tekstarbejde på tværs fra systime (udgået).
- The classic: Isaac Asimov, ”Reason” (short story, 1941):
https://thefutureiswritten.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=148
- Daniel H. Wilson, How to Survive a Robot Uprising (non-fiction excerpt, 2005):
https://thefutureiswritten.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=146
- Owen Harris (dir.), ”Be Right Back” from Black Mirror (TV series, 2013):
https://thefutureiswritten.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144
- San Francisco residents complain of honking from driverless cars:
https://www.youtube.com/watch?v=1t2kgl6BnPI
- Chat GPT - Good or Bad? øvelse i word document.
- 1.7 How ChatGPT robs students of motivation to write and think for themselves (Naomi S. Baron):
https://thescienceof.systime.dk/?id=163&L=10
-
Supplerende stof:
- DVD The Imitation Game, dir: Morten Tyldum, 2014.
-The Smartest Machine on Earth,
https://www.youtube.com/watch?v=YXC_Ura5CT8
Documentary about IBM's Watson - a Jeopardy playing machine.
De første ca 60 minutter af Stephen Spielbergs film AI.
Indhold
Kernestof:
Alan Turing questions to the text.docx
Denne tekst er meget lang. Lektien går fra starten af teksten til den overskrift der hedder " Alan Turing at Bletchley Park". Vi arbejder med teksten i timen, og ser de tilhørende videoer, så de er ikke en del af lektien.
HTX_ny_htx201_ENGB_20052020_Engelsk_B.zip Facial Recognition.zip
Alan Turing questions to the text part 2.docx
Lektien går fra den overskrift der hedder " Alan Turing at Bletchley Park" og til slut. Vi arbejder med teksten i timen, og ser de tilhørende videoer, så de er ikke en del af lektien.
Alan Turing: A Strong Legacy That Powers Modern AI Kort tekst med en kort TED video om Turing Testen.
Kort follow-up på spørgsmål til del 1 og del 2 af teksten om Alan Turing, så det skal være færdigt til denne time.
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Vi retter grammatikafleveringsopgaven.
Definerende og parentetiske relativsætninger | Getting Started
Definerende og parentetiske relativsætninger | Getting Started Vi arbejder med de 4 opgaver til dette kapitel, som vi gennemgik i går.
Præpositionsforbindelser
Interrogative pronomener | Getting Started - Lav opgave 1+2+4.
Demonstrative pronomener | Getting Started Lav opgave 1+3
The Imitation Game
Questions to Grandma's Sex Robot BOH.docx
Grandma's Sex Robot - Læs denne korte tekst til denne time.
Præpositioner i faste forbindelser | Getting Started
Præpositioner + styrelse i minlæring: Minlæring
What Is Artificial Intelligence (AI)? | Built In
Denne tekst er lang men også vigtig kernestof til emnet. Vi deler den lidt op og fokuserer på at få læst hele teksten og arbejdet med en del af teksten i grupper. Hver gruppe skal lave mindst 5 spørgsmål om deres del af teksten. Spørgsmålene skal dæk
Matrix grupper med jeres spørgsmål til teksten.
The Smartest Machine on Earth FULL SPECIAL | NOVA | PBS America
Sidste halvdel af Watson dokumentaren.
Præpositioner foran that
Præposition + that-sætninger minlæring
Præposition + infinitiv minlæring
Supertoys Last All Summer Long 1969 Brian Aldiss.docx
Læs teksten i linket ovenfor. Læs alt, der står i en grønlig farve. Vi arbejder med opgaver til teksten i timen.
AI, Steven Spielberg. Vi ser starten, der passer til Brian Aldiss teksten.
Vi starter med pre-reading opgaverne i dette link: The classic: Isaac Asimov, ”Reason” (short story, 1941) | THE FUTURE IS WRITTEN Selve teksten er lidt lang, så sidste halvdel af timen bliver læsetime.
Vi arbejder med "Focus for Your Reading" til teksten "Reason", og det indebærer læsning af denne tekst af Daniel H. Wilson: Daniel H. Wilson, How to Survive a Robot Uprising (non-fiction excerpt, 2005) | THE FUTURE IS WRITTEN , så det er lektie at få
Vi gennemgår jeres svar til teksten fra 2-22. Derefter grammatik:
The classic: Isaac Asimov, ”Reason” (short story, 1941) | THE FUTURE IS WRITTEN - Læs hele Asimovs short story til denne time.
The classic: Isaac Asimov, ”Reason” (short story, 1941) | THE FUTURE IS WRITTEN - Gennemgang af spørgsmål til teksten.
Foredrag? Udlevering af skolefotosedler.
Vi arbejder i denne time med Pre-reading opgaverne i dette link: Owen Harris (dir.), ”Be Right Back” from Black Mirror (TV series, 2013) | THE FUTURE IS WRITTEN Hvis der er tid starter vi på dette grammatik: Konjunktioner
Vi starter i Getting Started med nyt emne i grammatik - konjunktioner eller bindeord. Der er teori og 4 opgaver i dette link: Sætningstyper | Getting Started
I denne time skal i hver især gå igennem de forskellige scenarier i dette link: Moralmachine I skal gerne nå frem til en Results side hvor I kan se Most saved character og Most killed character. Vi skal have en snak om jeres holdning til self-driving
Chaos driverless cars
Chat GPT_good or bad (1).docx Vi arbejder med denne lille øvelse, jeg har fundet. Elever med adgang til ChatGPT kan bruge den, alternativt kan Co-Pilot bruges. Hvis nogen har den nye DeepSeek, kunne det også være interessant at se svar fra den. Opsam
1.7 How ChatGPT robs students of motivation to write and think for themselves (Naomi S. Baron) | The Science of...
Læs teksten som forberedelse til timen. Opgaverne tager vi i timen.
Aktiv og passiv | Getting Started - Gennemgang/repetition af dette grammatiske emne. Fortsæt med opgaverne. Spring over 7+8.
Ekstra opgaver i minlæring: Aktiv og passiv
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Case Reopened - Crime in Fiction
Case Reopened - Crime in Fiction:
Kernestof:
Case Reopened - An Anthology of Crime Fiction, Tine Rønlev Eriksen, 2017, Lindhardt og Ringhof Uddannelse:
Teoriafsnit side 10-16
A Study in Pink side 18-21.
Guy Walks into a Bar side 23-32
Edgar Allen Poe side 64
Darkly Dreaming Dexter side 65- 77
Vocabulary training og Crossword puzzle side 118-121.
Listen! Podcasts in English:
https://listen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=149&L=10&loopRedirect=1
"A cold case from 1888" om Jack the Ripper.
Horror, T. Harris: The Silence of the Lambs"
14 Reasons We Love True Crime, According to the Experts:
https://www.mentalfloss.com/article/559256/why-we-love-true-crime?fbclid=IwY2xjawKJgx5leHRuA2FlbQIxMABicmlkETBSSmlFaU04U1NIbUoyUVZoAR4cFP7QTfERICopmXkx7kyZz1FWxlCofT5I4SHUFYEC-ui_Bffk89mSSFL58Q_aem_YODeFYKJanyWSgq0Jt5_uA
Serial Killers:
-
https://people.howstuffworks.com/serial-killer.htm
-
https://www.businessinsider.com/mindhunter-real-serial-killers-compared-show-characters-2017-10
Mundtlig præsentation:
Individuel eller par opgave (ingen grupper med 3 eller flere):
Research serial killers and decide on one to focus on. Include the theory from "How Serial Killers Work" and other internet sources and create a presentation with a visual aspect as well. Lenght: 3-5 minutes per person.
Your presentation must have:
- An introduction to your serial killer
- A description of the crimes
- A description of the capture
- A categorisation of your serial killer using the theory
- Your analysis of why this person turned into a serial killer
- Some thoughts on why you found this person interesting to investigate.
- A conclusion or ending with information on the current serial killer activity in the USA.
Supplerende materiale:
Sherlock Holmes episode 1- A Study in Pink, Netflix
Jack Reacher, 2012, Netflix
Lee Child and Stephen King talk Jack Reacher:
https://www.youtube.com/watch?v=4PaxX-DTGo0
Jack Reacher - Official Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Q-oxhxD32MM
Dexter season 1 episode 1, HBO Nordic
Mindhunter, Netflix season 1 episode 3+4.
Indhold
Kernestof:
2.2.4 Crime Fiction - Læs denne introduktion til genren i "The English Handbook". Vi laver øvelsen til sidst på siden i timen, så det er ikke en del af lektien.
Case Reopened - Crime in Fiction 2020.pdf
Case Reopened - questions to the introduction.docx
Gennemgang af grammatikdelen fra terminsprøven, mens den er i frisk erindring. Vi kan også tage et kig på selve opgaven, og snakke om jeres tilgang til emnet og stilen.
Sidste del af Sherlock Holmes "A Study in Pink". Derefter opgaver i PDF filen til episoden.
Genitiv Minlæring - Repetition/gennemgang af dette grammatiske emne.
Ekstra opgaver (de første 5 øvelser på listen handler om genitiv): Nouns, Singular, Plural - Grammar Exercises - Learning English
Gruppearbejde med opgaver i PDF filen om Sherlock Holmes.
Vi gør opgaverne til Sherlock Holmes færdig. Det er fra Characters og til slut. Derefter går vi i gang med "Guy Walks into a Bar" teksten.
Vi fortsætter arbejdet med "Guy Walks into a Bar" teksten.
Guy walks into a bar and yells, “All lawyers are assholes.”The man at the end of the bar says” I object to that remark”.The guy responds: “Why, are you a lawyer?”“No, I’m an asshole”, says the man.
Vi arbejder med sider 18-21 i PDF filen om teksten "Guy Walks into a Bar" Vi skal også se eksempler fra filmen Jack Reacher, hvor opgaverne I har arbejdet med kommer til udtryk.
False Friends og drilske ord Minlæring
Der vil også være tid til en individuel snak om terminsprøven. Jeg skal desuden i denne time have to navne, der vil hjælpe med oppyntning til 3.g studenterugen.
Edgar Allan Poe. Vi arbejder med side 23 i PDF filen. I skal selv være detektiver i denne time, og resultatet af jeres arbejde skal afsløres for resten af klassen.
Læsetime med teksten "Darkly Dreaming Dexter" af Jeff Lindsay. Vi gemmer opgaverne til teksten, og hvis der er tid til overs, så går I videre i Minlæring i linket.
Case Reopened - Crime in Fiction 2020 OCR.pdf
Opgaver i PDF filen om teksten "Darkly Dreaming Dexter".
Dexter Season 1 episode 1.
Vi bruger en time mere på dette link: False Friends og drilske ord Minlæring Der er masser af forskellige ord at gå i gang med, så udvælg nogle, som du måske kunne have svært ved.
kosminski.htm
Who was Aaron Kosminski? Historian claims DNA identifies Jack the Ripper
A cold case from 1888 | LISTEN!
I dag skal vi arbejde med en podcast om Jack the Ripper. HUSK høretelefoner.
How Serial Killers Work
Based on the 7 pages of text in the link, make a list of all the different factors you need to look for, when making a profile of a serial killer.
What was life in Whitechapel like during the Jack The Ripper murders?
Opsamling på Jack the Ripper podcast. Lav opgaverne til podcast til timen i dag. Vi ser også lidt på Aaron Kosminski, som i dag betragtes værende Jack the Ripper.
"The Silence Of The Lambs" - Clarice Kills Buffalo Bill HD
T. Harris: The Silence of the Lambs ** | Horror - Læs denne tekst til timen i dag.
I får denne time til at arbejde med serial killer projektet og fremlæggelsen. Der vil starte præsentationer i næste uge.
Individuelle præsentationer. 5-6 elever pr. time. 8-10 minutter pr. elev. Annika, , Frigg, Jakob, Lea, Lucca i denne time.
Eksamensopgave 5
Your presentation must have:- An introduction to your serial killer- A description of the crimes- A description of the capture- A categorisation of your serial killer using the theory- Your analysis of why this person turned into a serial killer- Som
Individuelle præsentationer. 5-6 elever pr. time. 8-10 minutter pr. elev. Lucca, Maja, Mathilde, Matilde, Mikkel, Peter i denne time.
Eksamensopgave 6
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60741898908", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60741898908", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60741898908" }