Holdet h23hx-U-En - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Sofie Mohr Lynghøj
Hold h23hx-U-En (h23hx1u-En, h23hx2u-En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Questionable ethics
Titel 2 Harry Potter and the Philosopher's Stone
Titel 3 Evil
Titel 4 USA: The Martian (nov,el)The and Man vs. Nature
Titel 5 UK: The Conflict in Northern Ireland
Titel 6 From the Dark Ages to the Scientific Revolution
Titel 7 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Harry Potter and the Philosopher's Stone

Eleverne har læst Harry Potter and the Philosopher's Stone. Vi har arbejdet med genre og tekstanalyse og så har vi perspektiveret ud i lidt græsk mytologi og historie. Herudover, har eleverne arbejdet lidt med J.K. Rowling og hendes baggrund og med fantasy genren overordnet set.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Evil

I dette forløb har vi fokuseret horror genren og på "evil" i "science". Dvs. at vi har læst og set horror og diskuteret genre og analyse. Herudover har vi arbejdet med etik og har kigget på etiske problematikker i videnskaben. Fokus har primært været på modern horror, men vi har også kigget på den gotiske genre og har arbejde med både fiktion og non-fiktion.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 USA: The Martian (nov,el)The and Man vs. Nature

The students have read "The Martian" by Andy Weir. They have analyzed several chap-ters using relevant models and have discussed and worked with the theme: "Man vs. Nature". Furthermore, the students have researched and discussed mars explorations from a scientific perspective, and they have looked at American space history and cold war connections.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 UK: The Conflict in Northern Ireland

A closer look at the conflict in Northern Ireland. Trying to understand what the conflict was/is about, the students have worked with Irish history and they have been introduced to "The Easter Rising, Michael Collins and other relevant historical events and people. After that we have focused on the period from the 1960s up until the signing of the peace agreement in 1998. The students have worked with various types of political protests and drawn paralells to other political conflicts in the world. Furthermore, we have discussed Northern Ireland today, where we have talked about "Peace Babies" and their view of their parents' conflict.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 From the Dark Ages to the Scientific Revolution

A look at medieval England and the journey from the dark ages up to the scientific revo-lution. We have worked with topics such as medieval medicine, the black death, and early science and we have dived deeper into the character of Isaac Newton and other early sci-entists like gallileo, Aristoles, Copernicus and more. We have also discussed and analyzed the British Covid-19 response, Partygate etc and compared modern day pandemics like Covid-19 with the Bubonic plague (the Black Death) of the middle ages. We started the topic area with a quick introduction to British society in general and a discussion of cur-rent political and cultural trends.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer