Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Sofie Mohr Lynghøj
|
Hold
|
h23hx-U-En (h23hx1u-En, h23hx2u-En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Questionable ethics
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Harry Potter and the Philosopher's Stone
Eleverne har læst Harry Potter and the Philosopher's Stone. Vi har arbejdet med genre og tekstanalyse og så har vi perspektiveret ud i lidt græsk mytologi og historie. Herudover, har eleverne arbejdet lidt med J.K. Rowling og hendes baggrund og med fantasy genren overordnet set.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Evil
I dette forløb har vi fokuseret horror genren og på "evil" i "science". Dvs. at vi har læst og set horror og diskuteret genre og analyse. Herudover har vi arbejdet med etik og har kigget på etiske problematikker i videnskaben. Fokus har primært været på modern horror, men vi har også kigget på den gotiske genre og har arbejde med både fiktion og non-fiktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
USA: The Martian (nov,el)The and Man vs. Nature
The students have read "The Martian" by Andy Weir. They have analyzed several chap-ters using relevant models and have discussed and worked with the theme: "Man vs. Nature". Furthermore, the students have researched and discussed mars explorations from a scientific perspective, and they have looked at American space history and cold war connections.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
UK: The Conflict in Northern Ireland
A closer look at the conflict in Northern Ireland. Trying to understand what the conflict was/is about, the students have worked with Irish history and they have been introduced to "The Easter Rising, Michael Collins and other relevant historical events and people. After that we have focused on the period from the 1960s up until the signing of the peace agreement in 1998. The students have worked with various types of political protests and drawn paralells to other political conflicts in the world. Furthermore, we have discussed Northern Ireland today, where we have talked about "Peace Babies" and their view of their parents' conflict.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
From the Dark Ages to the Scientific Revolution
A look at medieval England and the journey from the dark ages up to the scientific revo-lution. We have worked with topics such as medieval medicine, the black death, and early science and we have dived deeper into the character of Isaac Newton and other early sci-entists like gallileo, Aristoles, Copernicus and more. We have also discussed and analyzed the British Covid-19 response, Partygate etc and compared modern day pandemics like Covid-19 with the Bubonic plague (the Black Death) of the middle ages. We started the topic area with a quick introduction to British society in general and a discussion of cur-rent political and cultural trends.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60741906810",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60741906810",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60741906810"
}