Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Teknologi B
|
Lærer(e)
|
Niels Kristian Mølgaard, Søren Fuglsang Midtgaard
|
Hold
|
h23hx-A-Ti (h23hx1a-Ti, h23hx2a-Ti)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Muskeldrevet redskab
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Muskeldrevet håndredskab
|
21-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Interaktion med naturen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sundhed
EN SUND SJÆL I ET SUNDT LEGEME
Overskriften ”En sund sjæl i et sundt legeme” er et mere end 50 år gammelt slogan, som tilhører en mere disciplineret gymnastikkultur end nutidens. Alligevel passer slo-ganet med de mange kurser, som i dag udbydes med det formål at få det bedre med sig selv.
På det fysiske område dyrkes fitness, crossfit, triatlon og ekstreme idrætsgrene. Hold-sport dyrkes selv blandt amatører på næsten professionelt niveau. Mange anvender elektroniske gadgets til at holde styr på deres træning, hvor der er øget fokus på moni-torering, dataanalyse, måloptimering.
Der er tilsyneladende en tendens til, at de, der virkelig prøver at få en sund sjæl i et sundt legeme, i mange tilfælde går mere i ekstremerne end det var tilfældet for 50 år siden.
Vores teknologi påvirker vores liv. Mange teknologier er tænkt godt igennem og er kun en hjælp i hverdagen. Men nogle gange er der problemer med teknologien. Ofte ser vi det, når mennesker mistrives. Systemer bliver utidssvarende eller befolkningens levevis ændrer sig.
Teknologiens betydning for sundhed: Teknologi kan hjælpe os med at løse globale mil-jø- og sundhedsproblemer1. For eksempel kan teknologiske løsninger skabe sundere boliger og byplanlægning kan gøre byer sundere at leve i1.
Teknologiens indvirkning på menneskers sundhed: Overforbrug af teknologi kan have negative virkninger på vores sundhed, som muskel- og skeletproblemer, digital belast-ning af øjnene2. Men teknologien har også mange positive sider – ikke mindst ved at hjælpe os med at holde kontakten med andre2.
Digitale medier og sociale relationer: Digitale medier har vundet indpas som uundgåe-lige elementer i hverdagen, og det er relevant at undersøge, i hvilken grad disse påvir-ker børn og unges sociale relationer, fællesskaber og stress34.
Teknologi og sundhedsfremme: Nudging og (digitale) adfærdsdesigns kan hjælpe man-ge mennesker til at leve lidt sundere i hverdagen, uden at de skal tænke over det5.
Det er vigtigt at bemærke, at mens teknologi kan have både positive og negative virk-ninger på sundheden, er det afgørende, hvordan vi bruger og styrer vores interaktion med den.
I kan finde inspiration på : www.goforlag.dk, www.sdu.dk, www.sst.dk
Jeres opgave er at:
• Anvende tidsplanlægningsværktøjer til at målrette og styre jeres projektarbejde.
• Søge informationer - Kvantitativt og Kvalitativt - om emnet sundhed.
• Finde frem til en problemstilling der danner udgangspunkt for jeres arbejde.
• Lave et problemtræ over den valgte problemstilling.
• Skrive en kort og præcis problemformulering, der kan målrette og styre jeres projektarbejde.
• Lave en målgruppe- og behovsanalyse - evt. finde manden i midten.
• Udarbejde kravsspecifikation.
• Beskrive jeres idégenerering.
• Udarbejde en løsning på det problem I har valgt.
• Fremstille et produkt, som er relevant for jeres problemstilling/dit løsningsfor-slag.
• Teste de opstillede krav samt analysere og vurdere produktet.
• Lave en konklusion på projektet.
Nye værktøjer der skal anvendes i dette projekt:
• Samfundsperspektivering
• Kildeanvendelse og kildeliste
• Figur- og tabeltekster
• Fodnoter og eller slutnoter
I hver klasse dannes grupper med 3-4 medlemmer.
Grupperne laver i fællesskab en projektbeskrivelse (en beskrivelse af problemet, dets årsager og virkninger) med tilhørende tidsplan, der skal godkendes efter 2 uger.
Billedkilder
Colourbox
https://www.boerneportalen.dk/har-du-brug-for-hjaelp/ensomhed/
https://ing.dk/artikel/pauser-er-nyttelose-mod-museskader-99681
https://www.ladanesa.com/5137-til-kamp-mod-skavankerne-med-crossfit
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sundhed
|
23-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Reverse ingineering
Materiale - Proces - Form - Genanvendelighed
Hvordan er produkter konstrueret?
Hvordan fungerer de?
Hvad er de fremstillet af?
Hvilke fremstillingsprocesser er anvendt?
Hvilke sammenføjningsmetoder er anvendt?
Hvordan påvirker disse faktorer produktets form?
Hvordan kan vi genanvende produktets dele på en ny måde?
Disse spørgsmål skal du arbejde med i denne opgave. Opgaven indeholder:
Produktanalyse:
1. Find et produkt, som ikke mere skal anvendes.
2. Analyser og beskriv produktets form og funktion vha. designellipsen.
3. Adskil produktet så meget som muligt.
4. Analyser produktets dele og notér materialer, fremstillingsprocesser og sammenføjnings- processer for hver del. Hvordan har materialer, processer og sammenføjningsmetoder påvirket produktets form?
Produktsyntese:
Genanvend derefter flest muligt af produktets dele til at skabe et nyt inspirerende
produkt med en helt anden funktion end den oprindelige. Opstil relevante krav til funktionen.
Du må gerne tilføje dele, som du selv har fremstillet eller som kommer fra andre
produkter. Husk, at det nye produkt nemt skal kunne adskilles og genanvendes.
Præsentation af resultaterne:
Vis dine resultater på 3 stk. A3 plancher og som produkt.
Afleveres som pdf på Lectio. Udprintes og ophænges i klassen.
Præsentation af plancher og nye produkter i uge 22.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reverse engineering
|
04-06-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Øl gennem livet
Eleverne skal udvikle en øl med tilhørende etikette og emballage.
De skal i grupper af 4 personer designe en øl med etikette og emballage, hvor de selv bestemmer til hvilket formål og målgruppe.
Hvem skal drikke øllet? I hvilken anledning skal det drikkes? Hvilke smage skal øllet have?
Etiketten til ølflasken fremstilles på papir og emballagen kan laves af papir, karton, pap og/eller bølgepap.
Emballagen skal, så vidt muligt, samles uden lim, den skal kunne adskilles og pakkes fladt. Enkelte dele kan dog limes, så længe emballagen stadig kan adskilles og pakkes fladt. Hvordan skal flaskerne beskyttes og transporteres?
Faglige mål:
kerne stof
Problemanalyse
̶ indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
̶ kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
̶ analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser
Produktprincip
̶ indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper ved disse
̶ brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af
brugerne
̶ bestemmelse af relevante myndighedskrav
̶ udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter, brugsundersøgelse og
myndighedskrav
̶ metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse
̶ begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav
Produktudformning
̶ teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og
-Moodboards
stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige
sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
̶ miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet
Produktionsforberedelse
̶ planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
̶ fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
-Elevatortale (salgspitch)
̶ test af produkt i forhold til opstillede krav
̶ vurdering af produktets samspil med samfundet.
Projektstyring
̶ tidsplanlægning
̶ professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og eksterne
samarbejdspartnere
-digitale værkstøjer til kollaborativ skrivning
Metoder:
Markedspositionering
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Evaluering:
Mundtlig præsentation
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øl gennem livet
|
25-10-2024
|
Øl gennem livet (til beregning)
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Boomerang
OPLÆG: Boomerang
HTX og HHX Holstebro indgår i samarbejde med Nupark, TMC, Holstebro Kommune Turisme afdeling, AP Services, Kaj Bech og Bang & Olufsen om at finde nye og kreative løsninger på aktuelle problemstillinger.
I kan i dette teknologiprojekt vælge mellem 5 forskellige projektoplæg.
1. Det meningsfulde produkt
2. Ergonomiske arbejdsredskaber
3. Udstyr til livreddende førstehjælp
4. Turisme i Holstebro Kommune
5. Fremtidens audio/video tilbehør
Projektet udføres i grupper sammensat af elever fra HTX 2. år og elever fra HHX 3. år.
Gruppemedlemmer fra HTX og HHX bidrager med hver deres kompetencer og leverer forskellige dele af
slutresultatet. Den endelige præsentation planlægges og udføres af hele gruppen i fællesskab.
Kernestof:
Problemanalyse
̶ indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
̶ kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
̶ analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser
Produktprincip
̶ indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper ved disse
̶ brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af
brugerne
̶ bestemmelse af relevante myndighedskrav
̶ udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter, brugsundersøgelse og
myndighedskrav
̶ metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse
̶ begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav
Produktudformning
̶ teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og
stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige
sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
̶ miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet
Produktionsforberedelse
̶ planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
̶ fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
̶ test af produkt i forhold til opstillede krav
̶ vurdering af produktets samspil med samfundet.
Projektstyring
̶ tidsplanlægning
̶ professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og eksterne
samarbejdspartnere
-digitale værkstøjer til kollaborativ skrivning
Metoder:
Interessentanalyse
Nytteværdianalyse
Konkurrentanalyse
Markedspositionering
USP
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Evaluering:
Mundtlig præsentation
Rapport
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Boomerang
|
15-12-2024
|
Boomerang (til beregning)
|
15-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamenslignende projekt - Ungdom
Problemidentifikation
̶ udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor et temaproblemformulering
Problemanalyse
̶ indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
̶ kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
̶ analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser
Produktprincip
̶ indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper ved disse
̶ brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af
brugerne
̶ bestemmelse af relevante myndighedskrav
̶ udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter, brugsundersøgelse og
myndighedskrav
̶ metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse
̶ begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav
Produktudformning
̶ teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og
stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige
sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
̶ miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet
Produktionsforberedelse
̶ planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
̶ fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
̶ test af produkt i forhold til opstillede krav
̶ vurdering af produktets samspil med samfundet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensprojekt Hverdagen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60741982082",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60741982082",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60741982082"
}