Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Teknologi B
|
Lærer(e)
|
Christine Heyn Petersen, Mads Miltersen, Niels Kristian Mølgaard
|
Hold
|
h23hx-U-Ti (h23hx1u-Ti, h23hx2u-Ti)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Muskeldrevet redskab
OPLÆG: Nyt design af et muskeldrevet redskab
Projekt baseret på produktdesign og måling af biologiske data.
I skal fremstille et håndredskab. I skal tænke på: funktion, ergonomi, udtryk/signalværdi/æstetik og mode. Den første fremstillede model kaldes en prototype. Jeres prototype skal så langt det overhovedet er muligt ligne det endelige redskab, og udføres i materialer der kommer tæt på virkeligheden.
Kernestof:
Problemidentifikation
̶ udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor et temaproblemformulering
Produktprincip
̶ metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse
̶ begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav
Problemanalyse
̶ indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
̶ kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
Produktudformning
̶ udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige
sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger,
Realisering
̶ fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
̶ test af produkt i forhold til opstillede krav
̶ vurdering af produktets samspil med samfundet.
Metoder:
Fremstillingsteknik
Målsatte tegninger
Materialekendskab
Signalværdi
Ergonomi
Funktion
Produktfremstilling
Produktudvikling
Arbejdstegning
Skitsetegning
Krav (Kano model)
Problemformulering
Problemtræ
Nøgleproblem
Manden i midten
Tidsplan
Mindmap
Brainstorm
Kreativ platform
Forløbet evalueres:
Mundtlig fremlæggelse ved pptx.
Arbejdsformer:
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Lærerstyret uv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelse Håndredskab
|
15-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Interaktion med naturen
OPLÆG: Interaktion med Naturen
I dette teknologiforløb er der fokus på rapportskrivning.
Minimum krav til rapporten:
problemstilling,
problemformulering,
kravs opsættelse,
Idegenerering,
løsningsstrategi,
produktudvikling,
produktfremstilling,
test af krav,
evaluering af arbejdsprocessen,
konklusion
Kernestof:
Kernestof:
Problemidentifikation
̶ udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor et temaproblemformulering
Produktprincip
̶ metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse
̶ begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav
Problemanalyse
̶ indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
̶ kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
Produktudformning
̶ udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige
sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger,
Realisering
̶ fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
̶ test af produkt i forhold til opstillede krav
̶ vurdering af produktets samspil med samfundet.
Nye metoder:
Teknologianalyse
Forløbet evalueres:
Rapport
Arbejdsformer:
Eksperimentelt arbejde
Gruppearbejde
Lærerstyret uv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sundhed
OPLÆG: EN SUND SJÆL I ET SUNDT LEGEME
Overskriften ”En sund sjæl i et sundt legeme” er et mere end 50 år gammelt slogan, som
tilhører en mere disciplineret gymnastikkultur end nutidens. Alligevel passer sloganet
med de mange kurser, som i dag udbydes med det formål at få det bedre med sig selv.
På det fysiske område dyrkes fitness, crossfit, triatlon og ekstreme idrætsgrene. Holdsport dyrkes selv blandt amatører på næsten professionelt niveau. Mange anvender elektroniske gadgets til at holde styr på deres træning, hvor der er øget fokus på monitorering, dataanalyse, måloptimering.
Der er tilsyneladende en tendens til, at de, der virkelig prøver at få en sund sjæl i et sundt
legeme, i mange tilfælde går mere i ekstremerne end det var tilfældet for 50 år siden.
Vores teknologi påvirker vores liv. Mange teknologier er tænkt godt igennem og er kun en
hjælp i hverdagen. Men nogle gange er der problemer med teknologien. Ofte ser vi det,
når mennesker mistrives. Systemer bliver utidssvarende eller befolkningens levevis ændrer sig.
Det er vigtigt at bemærke, at mens teknologi kan have både positive og negative virkninger på sundheden, er det afgørende, hvordan vi bruger og styrer vores interaktion med
den.
Jeres opgave er at:
• Anvende tidsplanlægningsværktøjer til at målrette og styre jeres projektarbejde.
• Søge informationer - Kvantitativt og Kvalitativt - om emnet sundhed.
• Finde frem til en problemstilling der danner udgangspunkt for jeres arbejde.
• Lave et problemtræ over den valgte problemstilling.
• Skrive en kort og præcis problemformulering, der kan målrette og styre jeres
projektarbejde.
• Lave en målgruppe- og behovsanalyse - evt. finde manden i midten.
• Udarbejde kravsspecifikation.
• Beskrive jeres idégenerering.
• Udarbejde en løsning på det problem I har valgt.
• Fremstille et produkt, som er relevant for jeres problemstilling/dit løsningsforslag.
• Teste de opstillede krav samt analysere og vurdere produktet.
• Lave en konklusion på projektet.
Nye metoder:
• Samfundsperspektivering
• Kildeanvendelse og kildeliste
• Figur- og tabeltekster
• Fodnoter og eller slutnoter
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Sundhed
|
23-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Reverse engineering
OPLÆG: Materiale - Proces - Form - Genanvendelighed
Hvordan er produkter konstrueret?
Hvordan fungerer de?
Hvad er de fremstillet af?
Hvilke fremstillingsprocesser er anvendt?
Hvilke sammenføjningsmetoder er anvendt?
Hvordan påvirker disse faktorer produktets form?
Hvordan kan vi genanvende produktets dele på en ny måde?
Disse spørgsmål skal du arbejde med i denne opgave.
Opgaven indeholder:
Produktanalyse:
1. Find et produkt, som ikke mere skal anvendes.
2. Analyser og beskriv produktets form og funktion vha. designellipsen.
3. Adskil produktet så meget som muligt.
4. Analyser produktets dele og notér materialer, fremstillingsprocesser og sammenføjningsprocesser for hver del.
Hvordan har materialer, processer og sammenføjningsmetoder påvirket produktets form?
Produktsyntese:
Genanvend derefter flest muligt af produktets dele til at skabe et nyt inspirerende
produkt med en helt anden funktion end den oprindelige. Opstil relevante krav til funktionen.
Du må gerne tilføje dele, som du selv har fremstillet eller som kommer fra andre
produkter. Husk, at det nye produkt nemt skal kunne adskilles og genanvendes.
Præsentation af resultaterne:
Vis dine resultater på 3 stk. A3 plancher og som produkt.
Afleveres som pdf på Lectio. Udprintes og ophænges i klassen.
Præsentation af plancher og nye produkter i uge 22.
Kernestof:
Produktudformning
̶ teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og
stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige
sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
̶ miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet
Produktionsforberedelse
̶ planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
̶ fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Formidling
visuelle værktøjer til præsentation af projekt
̶ mundtlig formidling
Øvrigt kernestof
̶ globale, regionale og lokale miljøeffekter
̶ arbejdsmiljø
̶ teknologianalyse
̶ teknologi som interaktiv udvikling og herunder teknologi i et internationalt perspektiv.
Arbejdsform:
Gruppearbejde
Eksperimentelt arbejde
Evaluering:
Visuel fremstilling
Produktfremlæggelse
Metoder:
Identifikationstest
Materialelære
Sammenføjningsmetoder
Sikkerhed i Lab
Designellipsen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Øl gennem livet
I dette projekt skal I udvikle en øl med tilhørende etikette og emballage.
I skal i grupper af 4 personer designe en øl med etikette og emballage, hvor I selv bestemmer til hvilket formål og målgruppe. Hvem skal drikke øllet? I hvilken anledning skal det drikkes? Hvilke smage skal øllet have?
Etiketten til ølflasken fremstilles på papir og emballagen kan laves af papir, karton, pap og/eller bølgepap. Emballagen skal, så vidt muligt, samles uden lim,
den skal kunne adskilles og pakkes fladt. Enkelte dele kan dog limes, så længe emballagen stadig kan adskilles og pakkes fladt. Hvordan skal flaskerne
beskyttes og transporteres?
I forløbet skal I:
Udarbejde et moodboard over målgruppen og kontekst
Udarbejde en plan for smag og stilsætningsstoffer.
Brygge – ja… øl
Bryggeudstyr udleveres i fødevare-laboratoriet. Til bryggedagen skal I SELV medbringe en gryde pr. gruppe på min 5 L. – gerne 7-10 L.
I skal selv skaffe og medbringe 6-8 ølflasker på max. 0,5 L. Disse skal I selv rengøre grundigt før øllet hældes på. Medbring disse tidligt i forløbet da etiketter og emballage er afhængig af størrelse og type flaske.
Tegne en spændende etiket der også beskriver indholdet af flasken. Det er okay at søge inspiration, men det er ikke okay at kopiere eller bruge templates.
Tegne emballagen målfast og gerne i Fusion 360. Front, side, top og isometrisk. I skal fremstille emballagen i 1:1 i pap eller evt. andet materiale. Denne
skal fremstilles i værkstedet eller i hånden.
Test at emballagen har den tilsigtede funktion (Signal til målgruppen, holdbarhed, foldbarhed, æstetik mv.).
Mål alkoholpromillen og beskriv smagen.
Så igennem forløbet vil du træne dine tegne og branding færdigheder, dit bryggetalent og lære noget om gæring, miljøbelastning, forskellige materialer og
fremstillingsprocesser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Boomerang
OPLÆG: Boomerang
HTX Holstebro indgår i samarbejde med HHX Holstebro, Nupark, TCM, Holstebro Kommunes Turisme afdeling, AP Services, Kaj Bech og Bang & Olufsen om at finde nye og kreative løsninger på aktuelle
problemstillinger.
I kan i dette teknologiprojekt vælge mellem 5 forskellige projektoplæg.
1. Det meningsfulde produkt
2. Ergonomiske arbejdsredskaber
3. Udstyr til livreddende førstehjælp
4. Turisme i Holstebro Kommune
5. Fremtidens audio/video tilbehør
Resultat
Projektet skal munde ud i et fysisk produkt, en minirapport, en præsentation i form af PowerPoint og en
reklamevideo på ca. 30 sek.
Kernestof:
Problemanalyse
̶ indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
̶ kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
̶ analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser
Produktprincip
̶ indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper ved disse
̶ brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af
brugerne
̶ bestemmelse af relevante myndighedskrav
̶ udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter, brugsundersøgelse og
myndighedskrav
̶ metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse
̶ begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav
Produktudformning
̶ teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og
stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige
sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
̶ miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet
Produktionsforberedelse
̶ planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
̶ fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
̶ test af produkt i forhold til opstillede krav
̶ vurdering af produktets samspil med samfundet.
Projektstyring
̶ tidsplanlægning
̶ professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og eksterne
samarbejdspartnere
-digitale værkstøjer til kollaborativ skrivning
Metoder:
Interessentanalyse
Nytteværdianalyse
Konkurrentanalyse
Markedspositionering
USP
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Evaluering:
Mundtlig præsentation
Rapport
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Boomerang SKAL IKKE AFLEVERES
|
09-12-2024
|
Boomerang
|
09-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Øl festival
ØL-smagning på Gl. Torv
Alle grupper får en stand på 1x1 m, hvor gruppen præsenterer dens produkter og udsmykning.
Standen:
De tre plancher der f.eks. viser tegninger anvendt til design af etikette og emballage (f.eks. skitser, arbejdstegninger, målfaste tegninger).
Smagsprøver på øllen.
Emballage
Der kåres tre vindere :
Bedste visuelle stand
Bedste præsentation
Bedste smagsoplevelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Eksamenslignende projekt
Problemidentifikation
̶ udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor et temaproblemformulering
Problemanalyse
̶ indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
̶ kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
̶ analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser
Produktprincip
̶ indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper ved disse
̶ brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af
brugerne
̶ bestemmelse af relevante myndighedskrav
̶ udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter, brugsundersøgelse og
myndighedskrav
̶ metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse
̶ begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav
Produktudformning
̶ teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og
stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og egnethed i forskellige
sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
̶ sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
̶ miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet
Produktionsforberedelse
̶ planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation
Realisering
̶ fremstilling af produkter i de på skolen udbudte værksteder
Evaluering
̶ test af produkt i forhold til opstillede krav
̶ vurdering af produktets samspil med samfundet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Hverdagen - eksamensprojekt
Eksamensprojektet i teknologi B tager udgangspunkt i et tema med tre projektoplæg.
Hverdagen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
50 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60742002205",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60742002205",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60742002205"
}