Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
Erik Jegbjerg
|
Hold
|
h24hh2a25-ej (h24hh2a25-ej)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Etik, moral og jura. Det danske retssystem. Metode
Eleverne skal have viden om forhold mellem etik, moral og jura.
Eleverne skal kunne forklare og karakterisere de motiver og baggrunde, der ligger til grund for såvel national som internationale retskilder.
Eleverne skal have kendskab til retssystemets opbygning og retssagens gang.
Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til løsning af juridiske problemstillinger.
I forbindelse med forløbet har eleverne set dokumentaren "Med døden til følge", der har dannet grundlag for efterfølgende diskussion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
2
|
Erstatnings- og forsikringsret
Eleverne skal have kendskab til principperne og betingelserne i erstatning uden for kontrakt og skal på baggrund heraf kunne løse erstatningsretlige problemstillinger. Eleverne skal herunder også kunne håndtere problemstillinger indenfor området produktansvar.
Eleverne skal have kendskab til forskellige forsikringstyper og -vilkår. Eleverne skal kunne vurdere hvornår hvilke forsikringer bør tegnes.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Aftaleret
Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger til aftalers indgåelse.
Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger relateret til forbrugeraftaler.
Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger relateret til aftalers ugyldighed.
Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger i forbindelse med indgåelse af ved brug af fuldmægtig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Køberet
Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger i forbindelse med køb og salg af varer nationalt i henholdsvis handelskøb, og forbrugerkøb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Markedsføringsret
Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af markedsføringsretlige problemstillinger i forholdet mellem virksomhederne og omverdenen, herunder særligt forbrugere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Kreditret
Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger relateret til kreditretten og kreditsikring herunder især ejendomsforbehold, pant og tinglysning.
Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger relateret til fysiske og juridiske personers hæftelse.
Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger relateret til inkasso og fogedret (individualforfølgning).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Digital dannelse
Forløbet, som udgør det valgfri fokusområde, skal styrke elevernes digitale dannelse således at de kan begå sig Eleverne skal have kendskab til grundlæggende regler for god opførsel på internettet, herunder rettigheder, pligter og begrænsninger. I forløbet trækker eleverne på faglig viden opnået tidligere i forløbet og juraens sættes i et samfundsmæssigt relief.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285543029",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285543029",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64285543029"
}