Holdet h24hh2e25-ej - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Erhvervsjura C
Lærer(e) Erik Jegbjerg
Hold h24hh2e25-ej (h24hh2e25-ej)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Etik, moral og jura. Det danske retssystem. Metode
Titel 2 Erstatnings- og forsikringsret
Titel 3 Aftaleret
Titel 4 Køberet
Titel 5 Markedsføringsret
Titel 6 Kreditret
Titel 7 Digital dannelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Etik, moral og jura. Det danske retssystem. Metode

Eleverne skal have viden om forhold mellem etik, moral og jura.
Eleverne skal kunne forklare og karakterisere de motiver og baggrunde, der ligger til grund for såvel national som internationale retskilder.

Eleverne skal have kendskab til retssystemets opbygning og retssagens gang.

Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til løsning af juridiske problemstillinger.

Eleverne skal have kendskab til digital dannelse i form af formelle , etiske
og moralske ”spilleregler” i den digitale verden, f.eks. konsekvensen af at lægge billeder på sociale medier.

I forbindelse med forløbet har eleverne set dokumentaren "Med døden til følge", der har dannet grundlag for efterfølgende diskussion.

I undervisningen er anvendt IBogen ”Erhvervsjura C & B - juraens grundregler” - Forlaget Systime. Herefter refereret til som "Juraens grundregler".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 2 Erstatnings- og forsikringsret

Eleverne skal have kendskab til principperne og betingelserne i erstatning uden for kontrakt og skal på baggrund heraf kunne løse erstatningsretlige problemstillinger. Eleverne skal herunder også kunne håndtere problemstillinger indenfor området produktansvar.

Eleverne skal have kendskab til forskellige forsikringstyper og -vilkår. Eleverne skal kunne vurdere hvornår hvilke forsikringer bør tegnes.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Aftaleret

Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger til aftalers indgåelse.

Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger relateret til forbrugeraftaler.

Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger relateret til aftalers ugyldighed.

Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger i forbindelse med indgåelse af ved brug af fuldmægtig.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 4 Køberet

Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger i forbindelse med køb og salg af varer nationalt i henholdsvis handelskøb, og forbrugerkøb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Markedsføringsret

Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af markedsføringsretlige problemstillinger i forholdet mellem virksomhederne og omverdenen, herunder særligt forbrugere.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 6 Kreditret

Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger relateret til kreditretten og kreditsikring herunder især ejendomsforbehold, pant og tinglysning.

Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger relateret til fysiske og juridiske personers hæftelse.

Eleverne skal kunne anvende juridisk metode til analyse og vurdering af problemstillinger relateret til inkasso og fogedret (individualforfølgning).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 Digital dannelse

Forløbet, som udgør det valgfri fokusområde, skal styrke elevernes digitale dannelse således at de kan begå sig sikkert på nettet.  Eleverne skal have kendskab til grundlæggende  regler for god opførsel på internettet, herunder rettigheder, pligter og begrænsninger. I forløbet trækker eleverne på faglig viden opnået tidligere i forløbet og juraens sættes i et samfundsmæssigt relief.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde