Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Johnny Nielsen
|
Hold
|
h24hhmaa3b25-MA (h24hhmaa3b25-MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#10 - Andre funktioner
Faglige indhold dækket af Kapitel 3 Andre funktioner i Systimebogen Matematik A hhx.
https://matematikahhx.systime.dk/?id=131
Undtaget kapitel 3.7
Desuden er der i OneNotebogen, noteark og links. Specielt sider der starter med "om ..." indeholder teori, gennemgået på tavlen.
Særligt fokus på: Differentiation af kvadratroden, differentiationsregneregler for produkt og sammensat funktion
Forløbet er afsluttet med emneopgave (teoriafsnit, +opgaver) og en test uden hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#11 - Trigonometriske funktioner
Faglige indhold dækket af Kapitel 4 Trigonometriske funktioner i Systimebogen Matematik A hhx.
https://matematikahhx.systime.dk/?id=132
Desuden er der i OneNotebogen, noteark og links. Specielt sider der starter med "om ..." indeholder teori, gennemgået på tavlen.
Særligt fokus på: Definition af cosinus, sinus og tangens, sammenhæng mellem regneforskrift for harmonisk funktion og grafen. Bevis for differentiation af tangens
Forløbet er afsluttet med emneopgave (teoriafsnit, +opgaver) og en test uden hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#12 - Integralregning
Faglige indhold dækket af Kapitel 5 Integralregning i Systimebogen Matematik A hhx.
https://matematikahhx.systime.dk/?id=133
Undtaget kapitel 5.9
NB: Har i undervisningen defineret bestemte integral som F(b)-F(a), og ikke ved summer som i bogen.
Desuden er der i OneNotebogen, noteark og links. Specielt sider der starter med "om ..." indeholder teori, gennemgået på tavlen.
Særligt fokus på:
Definition af stamfunktion som F'(x)=f(x).
Definition af bestemt integrale som F(b)-F(a).
Regneregler for integraler og beviser.
Bevis for arealfunktionen A'(x)=f(x)
Forløbet er afsluttet med emneopgave (teoriafsnit, +opgaver), mundtlige fremlæggelser og en test uden hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#13 - Kvadratisk optimering
Forløbet afviklet som "selvstudie" med vejledning.
Eleverne er bedt om arbejde sig igennem kapitel 6 i systime bogen "plus 3 hhx" https://plushhx3.systime.dk/?id=2167.
Særligt fokus på:
Selvstændig tilegnelse af fagligt stof.
Omskrivninger fra grundligning til ABC formlen
Forståelse for kritteriefunktions niveaukurver i forhold til polygonområdet
Forløbet er afsluttet med emneopgave (teoriafsnit, +opgaver), en test uden hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#14 - Differentialligninger
Faglige indhold dækket af Kapitel 6 Differentialligninger i Systimebogen Matematik A hhx.
https://matematikahhx.systime.dk/?id=134
Desuden er der i OneNotebogen, noteark og links. Specielt sider der starter med "om ..." indeholder teori, gennemgået på tavlen.
Særligt fokus på: Forståelse af differentialligning, som ligning med funktioner som løsninger. Primært førsteordens differentialligninger.
Kobling mellem linjeelementer og løsningskurver.
Analytisk løsning af udvalgte differentialligninger.
Forløbet er afsluttet med emneopgave (teoriafsnit, +opgaver) og en test uden hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#15 - Normalfordeling og konfidensinterval
Faglige indhold dækket af Kapitel 7 Normalfordeling samt konfidensinterval for middelværdien i Systimebogen Matematik A hhx.
https://matematikahhx.systime.dk/?id=135
Undtaget afsnit 7.10, 7.11, 7.12
Desuden er der i OneNotebogen, noteark og links. Specielt sider der starter med "om ..." indeholder teori, gennemgået på tavlen.
Særligt fokus på: Normalfordelingskurven grafiske udseende (Gaussfunktionen)
Bestemmelse af konfidensinterval for middelværdi.
Anvendelse af GeoGebra til at bestemme konfidensintervaller for middelværdi
Forløbet er afsluttet med emneopgave (teoriafsnit, +opgaver)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#16 - Vektorer
Primært gennemgået på tavle. Noter i OneNotebogen
Særligt fokus på:
Vektorer som forskydninger, kobling mellem notation og grafisk repræsentation, addition af vektorer, skalering og tværvektorer.
Diverse beviser om vektorer.
Forløbet er afsluttet med test uden hjælpemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#17 - Multipel regression
Faglige indhold dækket af Kapitel 8 Multipel regression i Systimebogen Matematik A hhx.
https://matematikahhx.systime.dk/?id=136
Undtaget afsnit 8.5
Desuden er der i OneNotebogen, noteark og links. Specielt sider der starter med "om ..." indeholder teori, gennemgået på tavlen.
Særligt fokus på: Mindste kvadraters metode, opstilling af kvadratsummen og perspektivering til optimeringsproblemer (Har ikke vist optimal løsning)
Behov for "konfidensintervaller" for hældning i forhold til stikprøver.
Parallelitet mellem simpel regression og multipel regression.
Anvendelse af Excel til bestemmelse af multipel regression.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#18 - Repetition og eksamenstræning
Udlevering af udkast til mundtlige spørgsmål.
Særligt fokus: Skriftlig fremstilling og eksamensopgaver
Mundtlige dispositioner og fremlæggelser af mundtlige eksamens spørgsmål fælles
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#19 - Forberedelsesmaterialet
Arbejde selvstændigt med forberedelsesmaterialet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64520518152",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64520518152",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64520518152"
}