Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Anette Overgaard Nielsen, Louise Holm Lytken
|
Hold
|
h24hhpsybb25-Ps (h24hhpsybb25-Ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kærlighed og parforhold
Forløbet fokuserer på parforholdet i den senmoderne verden, hvor vi inddrager evolutionspsykologien, Goffmans teori om selviscenesættelse og definere den senmoderne verden ud fra Giddens. Derudover ser vi også parforhold og kærlighed ud fra et udviklingspsykologisk perspektiv med særligt fokus på tilknytningsmønstre ud fra Ainsworths pointer herom.
Desuden arbejder vi metodisk med at undersøge stereotyper indenfor køn. Eleverne laver deres første selvstændige undersøgelse, som er en kvantitativ metodisk øvelse, hvor de designer spørgeskemaer, analyserer og formidler proces og resultat.
Som afslutning på forløbet arbejder eleverne med et eksamenssæt, der viser forskellige undersøgelser ift parforhold. Eleverne udarbejder synopsis i grupper og formidler temaet mundtligt.
Kernestof:
Evolutionspsykologi:
• Hvordan menneskets som art reproducerer sig selv
Socialpsykologi:
• kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
• kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil
•
Udviklingspsykologi:
• menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, mil-jø, køn og kultur
Kognition og læring:
• følelser og kognition
Personlighed og identitet:
• selv, identitet og personlighed
Psykologisk metode:
• undersøgelsesmetoder, spørgeskemaundersøgelse samt simpel analyse af data.
Arbejdsformer: Klasseundervisning, projektarbejdsform, skriftligt arbejde, gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Er du til salg? - og andre businessovervejelser
I dette forløb udfolder vi et rigtigt handelsskoleperspektiv på psykologien og ser på, hvilke mekanismer der ligger til grund for købsbeslutninger. Vi inddrager socialpsyko-logien til at forstå, hvordan bestemte former for markedsføring påvirker køberen og inddrager samtidig den kognitive psykologi, for at forstå en (købs-)beslutning.
Vi arbejder også med den klassiske adfærdspsykologi og inddrager de klassiske behaviorister.
Følgende faglige mål er opfyldt i forløbet:
- demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576964739",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576964739",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64576964739"
}