Holdet h24hxTI-vf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Teknologi A
Lærer(e) Christine Heyn Petersen, Mads Miltersen
Hold h24hxTI-vf (h24hxTI-vf)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Produkt til Julemarked
Titel 2 Da Vinci - Tech Innovation Programme
Titel 3 Eksamensprojekt og SOP

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Produkt til Julemarked

Litteratur:
Oplæg ved Lædermand Mikkel Ankerstjerne ift. produktion
Modeller for designprocesser - Materiale af MMI
Designspiralen - Materiale af MMI
Virksomhed og konkurrence - Materiale af CHP (Konkurrencestrategi, produktionsform og fremstillingsteknologi)
Kap. 4.4 i ’Problemer og teknologi’.
Excel budgetskema - Materiale af CHP
Vi har lavet det – men hvordan får vi solgt det? - Materiale af MMI

Opgave:
Producer et produkt der skal kunne afsættes på slagteriets julemarked.
I skal producere 20 enheder af et givent produkt til en given målgruppe til en given pris. I skal have mulighed for at supplere med tilsvarende enheder.
I skal deltage på slagteriets julemarked med en stand hvor I afsætter produkterne.
Promoveringsstrategi på skolens IG

I dette forløb har vi fokus på produktionsformer, målgruppe og afsætning til et marked.
I teknologi b har I tidligere produceret et enkelt emne, men nu skal I lave flere emner hvilket kræver overvejelser om produktionsteknik, fabrikslayout og produktions flow samt forholdet mellem teknik og form/funktion. Hertil skal I gøre jer nøje overvejelser om målgruppe og afsætning samt prisfastsættelse.

I skal udvikle og producere min. 10 emner der er ens.
I skal fastsætte målgruppesegmentet og dens behov.
Produktets value proposition
Prissætning
1. Under produktionsformer skal I gøre jer overvejelser over:
Enkeltstyksproduktion
Serieproduktion
Masseproduktion
2. Under produktionsmetoder skal I gøre jer overvejelser over:
Materiale
Maskiner
Tidsforbrug
3. I skal ligeledes planlægge produktionen ud fra et flowdiagram


Kernestof:

Produktprincip
-indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper ved disse.
- brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af brugerne.
- metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse.

Produktudformning
- markeds- og prisovervejelser.
- sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier.

Produktionsforberedelse
- produktionsformerne enkeltstyks-, serie- og masseproduktion samt produktionsplanlægning og produktionslayout.
- omkostningsberegninger og markedsføring af produkter.

Realisering
- gennemførelse eller dokumentation af produktion

Metoder:
Designspiralen
Produktionsmetoder
Konkurrence strategi
Prisfastsættelse
Budgetskema
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 2 Da Vinci - Tech Innovation Programme

Vi arbejder mod deltagelse i Danish Entrepreneurship Award – Da Vinci

Litteratur:
PowerPoint om IPU
Idegenerering - materiale af MMI
Brainstorm og idegenerering - materiale af MMI (fra produkt til virksomhed - bla. value proposition, BMC, BMI, Three Fit,  Core Business Types)
Heureka s. 106-119,
Grundbog i Projektledelse 344-345 (Interessentanalyse)
Markedspositionerings template - Materiale af MMI
Prisfastsættelse og Budget - Materiale af MMI
https://www.youtube.com/watch?v=JyyPQmRBn0Q&t=1s (Pitch)


Opgave:
I skal udarbejde to plancher der lever op til formalia iht. Da Vinci Konkurrencen.
Et produkt (Funktionsmodel, synsmodel, prototype) der er udfærdiget på skolens værksteder.
I skal lave en port folio mappe med alt jeres arbejdsmateriale. Dvs. arbejdstegninger, skitser, skitsemodeller, fotos spørgeskemaer, notater osv.

Fagmål:
Nøgletemaer
- arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanaly-se, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering, hvor sam-spillet mellem konstruktion, produktion og markedsføring integreres
- planlægge og dokumentere en produktion
- analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
- gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
- anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
- redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning
- anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt for-svarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier
- fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet
- anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudviklingsprocessen
- redegøre for sammenhængen mellem teknologivalg, produktionsform og konkurrencestra-tegi i en virksomhed og forstå samspillet mellem virksomheden og samfundet på nationalt niveau
- redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Produktudformning:
- udvikling af produkter under hensynstagen til produktions-, montage- og distributionsfor-hold
- markeds- og prisovervejelser

Produktionsforberedelse:
- planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation, her-under
- produktionsformerne enkeltstyks-, serie- og masseproduktion samt produktionsplanlægning og produktionslayout
- kvalitets- og miljøledelse, virksomhedens sikring af ensartede produkter, virksomhedens styring af ressourceforbrug og miljøpåvirkninger
- omkostningsberegninger og markedsføring af produkter

Realisering:
- gennemførelse eller dokumentation af produktion

Evaluering:
- test af produkt i forhold til opstillede krav
- beregne produktets pris
- vurdering af produktets samspil med samfundet

Teknologi og innovation:
- entreprenørskab og forretningsmodeller
- forretningsplan

Metoder:
Integreret produktudvikling
Interessentanalyse
Værdikæde
SWOT
Value Proposition
BMC
BMI
Three Fit
Core Business Type
Markedsposition
Prisfastsættelses strategier
Pitch


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Eksamensprojekt og SOP

Eksamensprojektet afslutter faget teknologi A. Der er afsat ca. 70 lektioner
til at arbejde med et projekt, som eleverne selv vælger. Flest mulige faglige mål i faget skal opfyldes.

I skal arbejde ud fra det udleverede oplæg om 'Materialer og sikkerhed'.

Nøgletemaer:
- arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og ite-rativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering, hvor samspillet mellem konstruktion, produktion og markedsføring integreres
- planlægge og dokumentere en produktion
- analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling
- gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden
- anvende naturvidenskabelig metode til produktion af viden
- anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen
- redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning
- anvende professionelle værktøjer og metoder, arbejde sikkerheds- og sundhedsmæssigt for-svarligt ved fremstilling af produkter i skolens værksteder og laboratorier
- fremstille produkter af god kvalitet og vurdere og dokumentere kvaliteten af produktet
- anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudviklingsprocessen
- redegøre for sammenhængen mellem teknologivalg, produktionsform og konkurrencestrategi i en virksomhed og forstå samspillet mellem virksomheden og samfundet på nationalt og in-ternationalt niveau
- redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt per-spektiv
- arbejde selvstændigt og sammen med andre i større problembaserede projektforløb og an-vende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet, herunder forholde sig refleksivt til eget arbejde samt indgå i digitale fællesskaber om kollaborativ skrivning
- dokumentere, formidle og præsentere projektforløb, skriftligt, mundtligt og visuelt, herunder anvende digitale værktøjer
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

Problemidentifikation
- udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor et temaproblemformulering

Problemanalyse
- indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet
- kvalitative og kvantitative metoder til egen produktion af viden om problemet
- analyse og dokumentation af problemet, herunder problemets årsager og konsekvenser

Produktprincip
- indsamling af informationer om konkurrerende produkter og identifikation af fordele og ulemper ved disse
- brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af brugerne ̶ bestemmelse af relevante myndighedskrav
- udarbejdelse af krav på baggrund af problemanalyse, analyse af konkurrerende produkter, brugsundersøgelse og myndighedskrav
- metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse
- modelbygning
- begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav

Produktudformning
- udvikling af produkter under hensynstagen til produktions-, montage- og distributionsfor-hold
- markeds- og prisovervejelser
- teknisk dokumentation i form af arbejdstegninger, el-diagrammer, flow-sheets, proces-diagrammer, samlingstegninger og stykliste ved brug af digitale redskaber relevant for de på skolen udbudte værksteder
- udvalgte materialer, komponenter, softwareelementer, deres egenskaber, opbygning og eg-nethed i forskellige sammenhænge, samt processer, bearbejdnings- og sammenføjningsmetoder relevant for de på skolen udbudte værksteder
- sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejde i værksteder og laboratorier
- miljøvurdering, vurdering af materialers og produkters påvirkning af miljøet
- fremstilling af prototype

Produktionsforberedelse
- planlægning af fremstillingsprocessen struktureret som teknik, viden og organisation, herun-der:
- produktionsformerne enkeltstyks-, serie- og masseproduktion samt produktionsplanlægning og produktionslayout
- kvalitets- og miljøledelse, virksomhedens sikring af ensartede produkter, virksomhedens sty-ring af ressourceforbrug og miljøpåvirkninger
- omkostningsberegninger og markedsføring af produkter

Realisering
- gennemførelse eller dokumentation af produktion


Evaluering
- test af produkt i forhold til opstillede krav
- beregne produktets pris
- vurdering af produktets samspil med samfundet.
Projektstyring
- tidsplanlægning
- professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og eksterne samarbejdspartnere
- digitale redskaber til kollaborativ skrivning

Formidling
- opbygning af teknisk rapport, herunder argumentation og dokumentation
- søgning, vurdering og anvendelse af kilder
- visuelle værktøjer til præsentation af projekt

Teknologi og innovation
- entreprenørskab og forretningsmodeller
- forretningsplan
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensprojekt 15-05-2025
Eksamensprojekt KOPI 15-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde