Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Poul Kamp Andersen
|
Hold
|
h24hxin-vf1 (h24hxin-vf1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
15.08.24 - 1. Hvad er innovation
Innovation - som begreb.
Innovationstyper
Innovationsgrad
Kilder til innovation ( Peter F. Druckers 7 forskellige årsager 7 / temaer til virksomheders innovation
Innovationsprocesssen
Disruption
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
20.08.24 - 2. Ideskabelse og ideudviklin
2. Ideskabelse og ideudvikling
Læs kap. 2 side 20-39
Løs opgaven på side 39: Skab en idé
Beskriv nedenstående begreber/udtryk
Kreativitet
Praktisk idégenerering
Ideskabelse: Brainstormingsmetoder (ting møder ting, Princip møder ting, Formfabulering)
Omvendt brainstorm
Associationsteknik
Rolleperspektiv
HV-ordsteknik
Sortering og udvælgelse
Idé udvikling
Idé vurdering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
16.08.24 - 3. Idegrundlag for virksomheden
3. Idegrundlag for virksomheden
Læs kap. 3 side 40 - 53
Løs opgaven på side 53: Virksomhedens idégrundlag
Beskriv nedenstående begreber/udtryk
Nytteværdianalyse
Mulighedsmatrix
Vision
Mission
Mål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
2.9.24 - 4. Planlægning og forretningsplan
Læs kap. 4 side 54 -63
Løs opgaven på side 63: Projektplanlægning
Beskriv nedenstående begreber/udtryk
Milepæle
Milepælsplan
Resultatspor
Aktivitetsplan
Gantt skema
Forretningsplan (startvækst.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
9.9.24 - 5. Udvikling af prototype
Læs kap. 5 side 64 -79
Løs opgaven på side 75: Udvikling af prototype
Løs opgaven på side 79: Immaterielle rettigheder
Beskriv nedenstående begreber/udtryk
Prototyper og modeller
Krav til produktet
skitser og modeller.
Scorecard
Flyvende prototype
kundetilfredsstillelse
Beskyttelse af immaterielle rettigheder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
20.9.24 - 6. Markedsbeskrivelse og analyse
Læs kap. 6 side 79 - 103
Løs opgaven på side 99: Målgruppen
Løs opgaven på side 103: Konkurrenter
Beskriv nedenstående begreber/udtryk:
De seks k'er
Markedsanalyse
Kunder
konkurrenter
Porters five forces
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7.10.24 - 7.1- 7.2 - 7.3 Værdikæde med mere
Læs kap. 7 side 104 - 114
Løs opgaven på side 114: Værdikæde og konkurrence
Beskriv nedenstående begreber/udtryk:
Værdikæde
Konkurrenceevne
SWOT
Porters generiske strategi
Blue ocean-strategi
Strategisk lærred
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
21.10.24 - 7.4 Overordnet strategi ,7.5. Blueocean
Læs kap. 7 side 115 - 122
Løs opgaven på side 122: Forretningsstrategi
Beskriv nedenstående begreber/udtryk:
Strategisk lærred
Porters generiske strategier
Differentieringsstrategi
Omkostningsstrategi
Fokusstrategi
Blue ocean
Red ocean.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
28.10.24 7.6. Forretningsmodeller
7.6. Forretningsmodeller
Læs kap. 7 side 123 - 128
Løs opgaven på side 128: Forretningsmodel
Beskriv nedenstående begreber/udtryk:
Klassisk forretningsmodel
Systemiske forretningsmodeller
Virtuelle forretningsmodeller
Serie forretningsmodeller
Netværks forretningsmodeller
Forretningsmodellærredet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
18.11.24 - 7.7. Markedsføringsstrategi
7.7. Markedsføringsstrategi
Læs kap. 7 side 129 - 139
Løs opgaven på side 139: Markedsføringsstrategi
Beskriv nedenstående begreber/udtryk:
De 4 p’er
Kommunikationsstrategi
Distributionsstrategi
Prisstrategi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
25.11.24 8. Diffusion
Læs kap. 8 side 140 - 151
Løs opgaven på side 151: Diffusion
Beskriv nedenstående begreber/udtryk:
Adoptanter
PLC-kurver
Everet Roger´s 6 faktorer, der har betydning for diffusion af innovationer side 143
S-kurver. Se under Teknologisk udvikling og dominerende design side 152
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
2.12.24 9.1. Planlægning af virksomhedens drift
9.1. Planlægning af virksomhedens drift
Læs kap. 9 side 158 - 163
Løs opgaven på side 163: Virksomhedsform
Beskriv nedenstående begreber/udtryk:
Virksomhedsform
Budgetter
finansiering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
7.1.25 10. Kompetencer, team og teamroller
10. Kompetencer, team og teamroller
Læs kap. 10 side 178 - 189
Beskriv nedenstående begreber/udtryk:
Iværksættertyper
Ledelsesadfærd i virksomheden - Adizes´ PAEI-model ( Se startvækst.dk /iværksættertesten)
Om Teamets udvikling
Belbintest
Om konflikter og deres løsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
14.1.25 11. Innovation i samfundet
11. Innovation i samfundet
Læs kap. 11 side 190 - 209
Beskriv nedenstående begreber/udtryk:
Den innovative proces i virksomheden
Teknologi eller markedsdrevet innovation
Rammebetingelser
Et lands konkurrenceevne Porters diamant
Innovation i Danmark
Social entreprenørskab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
28.1.25- Eksamensforløbet
Innovation C eksamensopgaven 2025
Du skal i dette eksamensforløb finde en innovationsudfordring du kan arbejde med. Arbejdsperioden strækker sig indtil den 25. april
Temaerne du kan vælge at arbejde iblandt er:
-Bæredygtighed, i en hver henseende. Tag evt. udgangspunkt i FN´s 17 verdensmål
-Produktinnovation, (skab et nyt produkt)
Innovationsudfordringen vil selvfølgelig få et individuelt præg afhængig af det produkt du vil lave, og derfor skal du opsøge vejlederen for at få det relevante med i din opgave. Det vil være naturligt at elementer og evt. teorier fra design- og teknologiundervisningen indgår i opgavebesvarelsen.
Du skal udarbejde et sammenfattende skriftligt produkt i forbindelse med din opgaveløsning. I din opgaveløsning skal du vise, at du kan:
(formuleringen fra bekendtgørelsen)
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
– anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
– gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
– bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
– kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
– anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen.
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er følgende:
Forretningsmodeller og værdiskabelse
– Værditilbud og værdiskabelse
– Forretningsmodeltyper
Behov og muligheder
– Marked, kunder og brugere
– Diffusion og adoptanter
Samarbejde og organisering
– Ledelse og organisering
– Netværk og interessenter
– Kommunikation
Kreativitet og idégenerering
– Metoder til divergent og konvergent tænkning
– Innovationsprocesser
– Designprocesser og visualisering
Foretagsomhed
– Entreprenørielle handlinger
– Etablering og finansiering
Tendenser og aktualitet
– Aktuelle tendensers betydning for forretningsmodeller
Samfundsmæssige forhold
– Innovations betydning på samfundsniveau
– Faktorer der fremmer og hæmmer innovation nationalt og globalt.
Opgaven afleveres torsdag d. 25. april 2025.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692738038",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692738038",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692738038"
}