Holdet h24hxin-vf1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e) Poul Kamp Andersen
Hold h24hxin-vf1 (h24hxin-vf1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 15.08.24 - 1. Hvad er innovation
Titel 2 20.08.24 - 2. Ideskabelse og ideudviklin
Titel 3 16.08.24 - 3. Idegrundlag for virksomheden
Titel 4 2.9.24 - 4. Planlægning og forretningsplan
Titel 5 9.9.24 - 5. Udvikling af prototype
Titel 6 20.9.24 - 6. Markedsbeskrivelse og analyse
Titel 7 7.10.24 - 7.1- 7.2 - 7.3  Værdikæde med mere
Titel 8 21.10.24 - 7.4 Overordnet strategi ,7.5. Blueocean
Titel 9 28.10.24 7.6. Forretningsmodeller
Titel 10 18.11.24 - 7.7. Markedsføringsstrategi
Titel 11 25.11.24 8. Diffusion
Titel 12 2.12.24 9.1. Planlægning af virksomhedens drift
Titel 13 7.1.25 10. Kompetencer, team og teamroller
Titel 14 14.1.25 11. Innovation i samfundet
Titel 15 28.1.25- Eksamensforløbet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 15.08.24 - 1. Hvad er innovation

Innovation - som begreb.
Innovationstyper
Innovationsgrad
Kilder til innovation ( Peter F. Druckers 7 forskellige årsager 7 / temaer til virksomheders innovation
Innovationsprocesssen
Disruption
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 20.08.24 - 2. Ideskabelse og ideudviklin

2. Ideskabelse og ideudvikling
Læs kap. 2 side 20-39

Løs opgaven på side 39: Skab en idé

Beskriv nedenstående begreber/udtryk

Kreativitet
Praktisk idégenerering
Ideskabelse: Brainstormingsmetoder (ting møder ting, Princip møder ting, Formfabulering)
Omvendt brainstorm
Associationsteknik
Rolleperspektiv
HV-ordsteknik
Sortering og udvælgelse
Idé udvikling
Idé vurdering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 16.08.24 - 3. Idegrundlag for virksomheden

3. Idegrundlag for virksomheden


Læs kap. 3 side 40 - 53

Løs opgaven på side 53: Virksomhedens idégrundlag


Beskriv nedenstående begreber/udtryk

Nytteværdianalyse

Mulighedsmatrix

Vision

Mission

Mål
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 2.9.24 - 4. Planlægning og forretningsplan

Læs kap. 4 side 54 -63
Løs opgaven på side 63: Projektplanlægning

Beskriv nedenstående begreber/udtryk
Milepæle
Milepælsplan
Resultatspor
Aktivitetsplan
Gantt skema
Forretningsplan (startvækst.dk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 9.9.24 - 5. Udvikling af prototype

Læs kap. 5 side 64 -79
Løs opgaven på side 75: Udvikling af prototype
Løs opgaven på side 79: Immaterielle rettigheder

Beskriv nedenstående begreber/udtryk

Prototyper og modeller
Krav til produktet
skitser og modeller.
Scorecard
Flyvende prototype
kundetilfredsstillelse
Beskyttelse af immaterielle rettigheder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 20.9.24 - 6. Markedsbeskrivelse og analyse

Læs kap. 6 side 79 - 103
Løs opgaven på side 99: Målgruppen
Løs opgaven på side 103: Konkurrenter

Beskriv nedenstående begreber/udtryk:
De seks k'er
Markedsanalyse
Kunder
konkurrenter
Porters five forces
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7.10.24 - 7.1- 7.2 - 7.3 Værdikæde med mere

Læs kap. 7 side 104 - 114
Løs opgaven på side 114: Værdikæde og konkurrence

Beskriv nedenstående begreber/udtryk:

Værdikæde
Konkurrenceevne
SWOT
Porters generiske strategi
Blue ocean-strategi
Strategisk lærred
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 21.10.24 - 7.4 Overordnet strategi ,7.5. Blueocean

Læs kap. 7 side 115 - 122
Løs opgaven på side 122: Forretningsstrategi

Beskriv nedenstående begreber/udtryk:
Strategisk lærred
Porters generiske strategier
Differentieringsstrategi
Omkostningsstrategi
Fokusstrategi
Blue ocean
Red ocean.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 28.10.24 7.6. Forretningsmodeller

7.6. Forretningsmodeller

Læs kap. 7 side 123 - 128
Løs opgaven på side 128: Forretningsmodel

Beskriv nedenstående begreber/udtryk:

Klassisk forretningsmodel
Systemiske forretningsmodeller
Virtuelle forretningsmodeller
Serie forretningsmodeller
Netværks forretningsmodeller
Forretningsmodellærredet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 18.11.24 - 7.7. Markedsføringsstrategi

7.7. Markedsføringsstrategi

Læs kap. 7 side 129 - 139
Løs opgaven på side 139: Markedsføringsstrategi

Beskriv nedenstående begreber/udtryk:
De 4 p’er
Kommunikationsstrategi
Distributionsstrategi
Prisstrategi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 25.11.24 8. Diffusion

Læs kap. 8 side 140 - 151
Løs opgaven på side 151: Diffusion

Beskriv nedenstående begreber/udtryk:
Adoptanter
PLC-kurver
Everet Roger´s 6 faktorer, der har betydning for diffusion af innovationer side 143
S-kurver. Se under Teknologisk udvikling og dominerende design side 152
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 2.12.24 9.1. Planlægning af virksomhedens drift

9.1. Planlægning af virksomhedens drift
Læs kap. 9 side 158 - 163
Løs opgaven på side 163: Virksomhedsform

Beskriv nedenstående begreber/udtryk:

Virksomhedsform
Budgetter
finansiering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 7.1.25 10. Kompetencer, team og teamroller

10. Kompetencer, team og teamroller
Læs kap. 10 side 178 - 189

Beskriv nedenstående begreber/udtryk:

Iværksættertyper
Ledelsesadfærd i virksomheden - Adizes´ PAEI-model ( Se startvækst.dk /iværksættertesten)
Om Teamets udvikling
Belbintest
Om konflikter og deres løsning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 14.1.25 11. Innovation i samfundet


11. Innovation i samfundet

Læs kap. 11 side 190 - 209

Beskriv nedenstående begreber/udtryk:

Den innovative proces i virksomheden
Teknologi eller markedsdrevet innovation
Rammebetingelser
Et lands konkurrenceevne Porters diamant
Innovation i Danmark
Social entreprenørskab

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 28.1.25- Eksamensforløbet

Innovation C eksamensopgaven 2025


Du skal i dette eksamensforløb finde en innovationsudfordring du kan arbejde med. Arbejdsperioden strækker sig indtil den 25. april

Temaerne du kan vælge at arbejde iblandt er:
-Bæredygtighed, i en hver henseende. Tag evt. udgangspunkt i FN´s 17 verdensmål
-Produktinnovation, (skab et nyt produkt)

Innovationsudfordringen vil selvfølgelig få et individuelt præg afhængig af det produkt du vil lave, og derfor skal du opsøge vejlederen for at få det relevante med i din opgave. Det vil være naturligt at elementer og evt. teorier fra design- og teknologiundervisningen indgår i opgavebesvarelsen.

Du skal udarbejde et sammenfattende skriftligt produkt i forbindelse med din opgaveløsning. I din opgaveløsning skal du vise, at du kan:

(formuleringen fra bekendtgørelsen)

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for innovation i samfundet, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og vurdere muligheder for værdiskabende handling gennem innovative processer
– anvende innovationsbegreber og innovationsmodeller
– gennemføre innovationsprocessen og ræsonnere over elementerne fra idé til værdiskabende handling
– bearbejde og præsentere informationer med relevans for innovationsprocessen samt forstå informationernes anvendelighed
– kommunikere og skabe samarbejde i innovationsprocessen, herunder i samspil med andre fag
– anvende digitale redskaber til at fremme innovationsprocessen.


2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber.
Kernestoffet er følgende:

Forretningsmodeller og værdiskabelse
– Værditilbud og værdiskabelse
– Forretningsmodeltyper

Behov og muligheder
– Marked, kunder og brugere
– Diffusion og adoptanter

Samarbejde og organisering
– Ledelse og organisering
– Netværk og interessenter
– Kommunikation

Kreativitet og idégenerering
– Metoder til divergent og konvergent tænkning
– Innovationsprocesser
– Designprocesser og visualisering

Foretagsomhed
– Entreprenørielle handlinger
– Etablering og finansiering

Tendenser og aktualitet
– Aktuelle tendensers betydning for forretningsmodeller

Samfundsmæssige forhold
– Innovations betydning på samfundsniveau
– Faktorer der fremmer og hæmmer innovation nationalt og globalt.



  
Opgaven afleveres torsdag d. 25. april 2025.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer