Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Teknikfag A
|
Lærer(e)
|
Ditte Kristina Jørgensen, Lone Knold, Niels Kristian Mølgaard
|
Hold
|
h22hxTK-FØ (h24hxTK-FØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sensorik
Teori og metoder vedrørende sensorik. Der laves småforsøg: Grundsmagene, føle, lugt og syn.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mejerikemi
Mejerikemi. Mælkesyrebakterier, probiotika, syrningskurver, kaseinudfældning, syrnede produkter, mikrobiologiske og sensoriske analyser. Hygiejne. Procesdiagrammer. HACCP, næringsdeklaration, lovgivning, viskositet
Forsøg: Fremstilling af selvvalgt yoghurt/ost
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Mejeri
|
18-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
29,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Projekt - klimavenlig produkt
PROJEKT - KLIMAVENLIG produkt
Projektstyring, problemanalyse, problemformulering, rapportskrivning.
Vitakost, CO2-regnskab, teksturanalyser med Loggerpro, tørstof- og askeanalyse, Kjeldahl og Soxhlet.
Aflevering af rapport og mundtlig fremlæggelse.
Der er ligeledes arbejdet med Enzymer. Teori, småforsøg med enzymer - juicefremstilling (nedbrydning af cellevægge), nedbrydning af stivelse i kartoffelmel, klaring af juice.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
37,00 moduler
Dækker over:
41 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hydrokolloider
HYDROKOLLOIDER
Test af vingummi, Udvinding af pektin og fremstilling af produkt med valgfrit hydrokollid. Test af konsistens og produktudvikling
Procesdiagram og fremlæggelse
Besøg på Erhvervsakadami Vest for konsistensanalyse, vandaktivitet, NIR og farvemåling
Besøg hos EUD bager for bæredygtigt brødprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Minieksamensprojekt
MINIEKSAMENSPROJEKT
Mini-eksamensoplæg 1 – Naturlægemidler og kosttilskud
Opgavebeskrivelse:
Naturlægemidler og kosttilskud oplever stigende popularitet og anvendelse. Disse produkter indeholder ofte aktive stoffer, der er udvundet af planter, og deres produktion kræver både teknisk indsigt og overholdelse af sundheds- og sikkerhedsmæssige krav.
Du kan/skal:
• Udvælge en plante, som indeholder et aktivt stof, der kan anvendes i et naturlægemiddel eller kosttilskud.
• Planlægge og udføre en fremstillingsproces, der inkluderer:
o Udvinding og oprensning af det aktive stof.
o Opsætning af krav til produktet (fx koncentration, renhed og stabilitet).
o Kvalitetskontrol af det færdige produkt.
• Optimere en eller flere delprocesser i fremstillingen og begrunde dine teknologiske valg.
• Udarbejde et procesdiagram
• Diskutere det sundhedsmæssige aspekt af det valgte produkt, herunder effekt, bivirkninger og sikkerhed.
• Inddrage relevant lovgivning, fx regler om naturlægemidler, kosttilskud og fødevaresikkerhed.
• Vurdere sikkerheds- og risikofaktorer ved laboratoriearbejdet.
Mini-eksamensoplæg 2 – Functional Foods – Fremstilling af funktionelle fødevarer
Opgavebeskrivelse:
Functional foods er fødevarer, der har en sundhedsfremmende effekt ud over deres almindelige næringsværdi. Disse produkter kan være udviklet gennem tilsætning, fjernelse eller ændring af komponenter ved hjælp af traditionelle eller bioteknologiske metoder.
Du skal:
• Udvælge et funktionelt fødevareprodukt, som har en dokumenteret positiv effekt på sundhed eller ernæring.
• Udvikle og fremstille et produkt inden for kategorien functional foods med vægt på én særlig forarbejdningsteknik, kemisk eller bioteknologisk proces.
• Optimere den valgte teknik/proces og begrunde dine valg.
• Udarbejde relevante krav til produktet
• Udføre kvalitetskontroller af produktet
• Opsætte et procesdiagram
• Diskutere produktets sundhedsmæssige og ernæringsmæssige aspekter.
• Udarbejde en næringsdeklaration til produktet baseret på teoretiske værdier
• Inddrage relevant lovgivning vedrørende funktionelle fødevarer.
• Vurdere sikkerheds- og risikofaktorer i laboratoriearbejdet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
61,00 moduler
Dækker over:
51 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Der udleveres oplæg der vælges imellem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
90,00 moduler
Dækker over:
90 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692738100",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692738100",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64692738100"
}