Holdet h22hxTK-SU - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Teknikfag A
Lærer(e) Christine Heyn Petersen, Tine Frandsen
Hold h22hxTK-SU (h24hxTK-SU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bevægeapparatet
Titel 2 Åndedrættet og blodkredsløbet
Titel 3 Projekt 1 - Træning
Titel 4 Projekt 2 - Kost
Titel 5 Mikrobiologiske og bioteknologiske metoder
Titel 6 Bevægeanalyse
Titel 7 Analysemetoder
Titel 8 Undersøgelse og plan
Titel 9 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bevægeapparatet

Indhold:
Knoglerne
Led samt ledbevægelse.
Sygdomslære

Eleverne skal lære at:
- definere målgrupper
- identificere faktorer, som har betydning for den tekniske problemstilling
- indsamle viden til analyse af den tekniske problemstilling
- producere egen viden
- opstille, visualisere og afprøve metoder og hypoteser, herunder pilotforsøg
- dokumentere det praktiske arbejde således, at der sikres pålidelige resultater
- analysere samt kvalitets vurdere metoder.

Kernestof:
Anatomi og fysiologi
Sygdomslære og lidelser i bevægeapparatet
Analysemetoder med relation til miljø, sundhed eller sygdom

Forsøg
Palpation af knogler
Ledmåling medgoniometer
Kinovea

Forløbet evalueres:
Der opstilles en case der skal besvares ud fra den opstillede litteratur samt vejledning.
Grupperne får løbende procesfeedback på dokumentationen af casen.

Væsentligste arbejdsformer:
Casearbejde i grupper
Eksperimentelt arbejde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kopi af bevægeapparatet 23-08-2024
Bevægeapparatet 23-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Åndedrættet og blodkredsløbet

Indhold
Åndedrættet
Blodkredsløbet
Sygdomslære

Eleverne skal lære at:
- Definere målgrupper
- Anvende og vurdere relevante analysemetoder
- Opstille reproducerbare forsøg
- Vurdere måledata og hvordan de fremstilles grafisk

Kernestof
Anatomi og fysiologi
Kondition
Sygdomslære

Forsøg
Pulsmålinger
Peakflow målinger
Blodtryksmålinger
Konditest

Forløbet evalueres:
Der opstilles en case der skal besvares ud fra den opstillede litteratur samt vejledning.

Væsentligste arbejdsformer:
Casearbejde i grupper
Eksperimentelt arbejde


Case
– Åndedrættet, blodkredsløbet og konditionstræning

Magnus 29 år, samboende med en alderssvarende kæreste, nybagt far og arbejder til dagligt som jurist.
Magnus spillede tidligere padel et par gange ugentlig, men pga. et stort arbejdspres, har han haft svært ved at finde motivationen og tiden til det.
Magnus ved godt, at fysisk inaktivitet ikke er sundt for ham, så for at øge sin motivation samt forståelse af, hvordan visse af hans organer påvirkes af fysisk inaktivitet på længere sigt, ringer han derfor til jer….

I skal forklare Magnus følgende:
- Hvordan lungerne er opbygget samt deres funktion. I skal herunder forklare hvordan ilt transporteres rundt i kroppen. Iltbindingskurverne for hæmoglobin og myoglobin skal kunne forklares.
- Hvordan ventilationen reguleres.
- Hvordan hjertet og blodkredsløbet er opbygget, samt hvordan blodtrykket og minutvolumen reguleres.
- Hvad konditionstræning er og hvilke gavnlige fysiologiske effekter, det har for Magnus at dyrke regelmæssig motion.

I skal lave forskellige forsøg i forbindelse med besvarelse af casen
- I skal udvælge to valgfrie målgrupper, som I skal sammenligne. Overvej hvor stor jeres målgruppe skal være.
- I skal måle blodtryk, puls, peakflow samt kondital på jeres målgrupper. Overvej hvordan I vil opstille jeres forsøg, så de er reproducerbare. Overvej hvor mange gange målingerne skal tages, hvilke måledata I vil bruge, samt hvordan I vil vise data grafisk.
- Sammenhold jeres data med normalværdier og diskutér dem.

Evaluering
I skal lave en mundtlig fremlæggelse af casen, som skal afleveres i lectio. I kan optage en video eller anvende screen cast, det er op til jer 😊
Litteratur
Bodil Blem Bidstrup. Fysiologibogen-den levende krop. Kapitlet 3 og 4. Lunger og åndedræt og blodkredsløb. Spring over temaerne om dykning og bjergbestigning samt blodkredsløbet hos forskellige dyr.
https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=131
https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=132

Kirsten Hede. Kroppen i fokus. Kapitel 3. Konditionstræning.
https://kroppenifokus.ibog.nucleus.dk/?id=156



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kopi af åndedræt, blodkredsløb og kondition 06-09-2024
Case. Åndedræt, blodkredsløb og konditionstræning 06-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Projekt 1 - Træning

TRÆNING AF UDVALGTE BEFOLKNINGSGRUPPER

Kernestof
Relevant fysiologi
Relevant apparatteknik
Valideringsmetoder
Kroppens anatomi og fysiologi
Træningsmetoder, herunder muskelstyrke og muskeludholdenhed, (kondition, bevægelighed og koordination)
Sygdomslære, herunder lidelser i bevægeapparatet.

Forløbet evalueres:
Der udarbejdes en rapport

Væsentlige arbejdsformer:
Induktivt forløb med elementer af lærerstyret undervisning.
Eksperimentelt arbejde

OPLÆG

Litteratur: Fysiologibogen kap. 5 Skeletmusklerne, Publikation - Styrketræning DIF, PubMed, Vernier.com, diverse hjemmesider.


’Mennesket som spiser kan ikke forblive sundt, hvis ikke han også udøver fysisk aktivitet’.

Ifølge den Nationale Sundhedsprofil dyrker 58% af danskerne for lidt motion .
Der ses en sammenhæng mellem fysisk inaktivitet og forekomst af type 2 diabetes, for tidlig død hos type 2 diabetes patienter, udvikling af hjerte-kar-sygdomme, påvirkning af kræftformer som bryst og tyktarmskræft, øget risiko for knogleskørhed, udvikling af depression, forværring af symptomer af skizofreni, påvirket motorik hos børn og unge samt tab af funktionsevne hos ældre mennesker.
Minimum 150 minutters aktivitet af moderat intensitet om ugen kan være med til at forhindre ovenstående.

I dette projekt skal I finde en problemstilling der relaterer til fysisk aktivitet og træning.

Målgrupper kunne være:

• Børn og unge,
• Ældre,
• Gravide,
• Sportsfolk,
• Hypermobile,
• Personer på arbejdspladsen,
• Patienter med erhvervede eller arvede sygdomme

Krav: I dette projekt skal følgende analyser/metoder inddrages afhængig af træningsområdet:

• Bevægeanalyse f.eks. ved LoggerPro og Kinovea
• Træningstype selekteret og relateret til en specifik målgruppe
• Målemetoder som f.eks. hånddynamometer, kraftplatform, EMG-målinger, muskelfibertest, blodtryksmålinger, peak-flow måling, smerteskala samt specifikke tests relateret til problemstillingen.
• Udarbejdelse af træningsprogram til den specifikke målgruppe.
• Feedback på træningsprogram fra en fagperson inden udlevering til målgruppen.
• Evt. anvendelse af kontrolgruppe med kontrolreferenceværdier.






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Projekt 2 - Kost

KOST OG ERNÆRING

Kernestof
kemiske analysemetoder
Relevant apparatteknik
Valideringsmetoder.
Relevant fysiologi
Udvalgt lovgivning i relation til konkrete projekter.
Kendskab til den elementære ernæringslære, kostplaner og kostanalyser
Kostvejledning

Forløbet evalueres:
Der udarbejdes en rapport

Væsentlige arbejdsformer:
Induktivt forløb med elementer af lærerstyret undervisning.
Eksperimentelt arbejde

Litteratur: Fysiologibogen. Fordøjelse og optagelse. Stofskiftet - mad, alkohol og fedme. Kapitel 7 og 8 .Musklernes energiomsætning, muskeltræthed, fibertyper, muskelaktivitet og sygdomsforebyggelse Kapitel 5.

OPLÆG

Litteratur: Fysiologibogen. Kapitel 7. Fordøjelse og optagelse. Kapitel 8. Kapitel 5. Musklens energiomsætning.

Den kost vi dagligt indtager, har stor betydning for vores sundhed og velbefindende. Kosten skal indeholde de rette mængder af næringsstoffer, vitaminer og mineraler.  Men hvordan sammensættes en god kost, så disse behov opfyldes?
En speciel diæt kan være livsnødvendigt for visse befolkningsgrupper. For andre grupper er det et valg, hvor de ønsker, at leve efter en bestemt livsstil.

I dette projekt skal I arbejde med emnet kost og ernæring.
I skal finde en problemstilling der relaterer til kost og ernæring.

Målgrupper kunne være
• Sportsfolk
• Gravide
• Børn, unge,
• Patienter med stofskiftesygdomme
• Småt spisende ældre
• Vegetarer
• Veganere
• Anæmiske kvinder

Krav: I dette projekt skal følgende analyser/metoder inddrages

• Fedtbestemmelse.  Soxhlet
• Proteinbestemmelse - Kjeldahl
• Askebestemmelse
• Vandbestemmelse
• Beregning af energibehov
• Kostprogrammet VITAKOST
• (Evt. bestemmelse fedtsyresammensætningen vha. gaskromatografi, blodglucose, kolesterol måling, kostfiberanalyse…)

Rapport krav
• Forside
• Indholdsfortegnelse
• Indledning
• Problemanalyse
• Problemformulering
• Relevant teori
• Metodeafsnit
• Tidsplan/flowskema
• Resultater/Bearbejdning af resultater
• Diskussion af jeres resultater
• Konklusion
• Litteraturliste (Husk kildehenvisninger undervejs i rapporten. Anvend Vancouver eller Harvard standarden)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mikrobiologiske og bioteknologiske metoder

I  dette miniprojekt arbejdes der med forskellige mikrobiologiske og bioteknologiske metoder.
Kimtallet i selvvalgte fødevarer, der er opbevaret og håndteret forskelligt, bestemmes.

FOKUSPUNKTER
Forsøgsdesign
Kochs pladespredningsteknik
Anvendelse af generelle substrater
Anvendelse af selektive substrater, BPA og RVG
Gramfarvning
Gramtest med KOH
Bakterieidentifikation ved hjælp af PCR

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analysemetoder 03-02-2025
Kopi. Analysemetoder 03-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Bevægeanalyse

Formål:
Udarbejdelse af en bevægeanalyse.
Målgruppe: Padelspillere. Alder valgfri. Niveau valgfrit. Erfaring valgfri. Køn valgfrit.
Problemstilling: valgfri

Metoder:
Forsøgsdesign
Videooptagelse i Kinovea eller Logger Pro
En kvantitativ metode som emg, kraftplatform eller goniometer
En funktionel test
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Analysemetoder

I dette miniprojekt arbejders der med forskellige analysemetoder.

FOKUSPUNKTER
Spektrofotometri
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Undersøgelse og plan

Formål:
Kendskab til bio- og videnskabsetik.

Metoder:
Information om sygdom/problemstilling/behov
Anamnese af patient
Samtykkeerklæring – information til deltager
Planlægge undersøgelse/test:
Aktivitetsundersøgelse – observation af generel aktivitet som gang, rejse-sætte-sig, løfte mm
Undersøgelse: Funktionel test, struktur test (specifikt væv), diagnostisk. Med og uden udstyr.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Eksamensprojekt

Faglige mål.


Problemidentifikation
Formulere en relevant teknisk problemstilling, som forholder sig til det givne projekt
Identificere faktorer, som har betydning for den tekniske problemstilling.
Formulere spørgsmål så det lægger op til en struktureret analyse.

Problemanalyse.
  Gøre rede for relevante faktorer/metoder.
Indsamle viden til analyse af den tekniske problemstilling.
  Strukturere informationssøgningen til relevant fagligt stof og forholde sig kildekritisk.
Bruge forskellige typer viden til dokumentation, eksempelvis eksterne aktører, statistik og forsøgsresultater.
  Producere egen viden.

Produkt-/Procesprincip.
Opstille relevante krav/kriterier på baggrund af undersøgelserne i problemanalysen og argumentere herfor.
  Anvende idegenereringsteknikker.
  Opstille, visualisere og afprøve metoder og hypoteser, herunder pilotforsøg.
Anvende iterative processer til optimering.
Produktudformning
  lave visualisering af produktet, præsentation af de tekniske løsninger samt beregninger og resultater.
Formidle et produkt vha. flowdiagrammer.
Argumentere for løsningens delelementer på baggrund af opstillede krav/kriterier.
Fforetage og formidle relevante tekniske beregninger og data

Produktionsforberedelse.
  Udarbejdelse af projektbeskrivelse baseret på et naturvidenskabelig grundlag.
Udvælgelse af apparatur, materialer og tilhørende udstyr anvende planlægningsværktøjer under planlægning og gennemførelse af analyser og tests i laboratorieskala udarbejde dokumenter for gennemførelse af den praktiske løsning eksempelvis egnede procesdiagrammer, materialeliste mm.
Realisering
  Gennemføre praktisk arbejde i laboratorier og værksteder således at det afspejler erhvervsmæssig professionalisme.
Håndtere enhedsoperationer, processer, bearbejdningsmetoder i forbindelse med det praktiske arbejde.
Arbejde og færdes sikkert i laboratorier og værksteder.
Dokumentere det praktiske arbejde således, at der sikres pålidelige resultater.
Teste og kvalitetsvurdere det fremstillede produkt/proces teknisk, videnskabeligt eller i konkrete brugssituationer.
Vurdering af egen løsning i forhold til problemstillingen.
Belyse og vurdere konsekvenser af proces eller produkt eksempelvis, etiske-, miljømæssige- eller sundhedsmæssige aspekter.

Derud over skal eleven kunne
formidle deres arbejde mundtligt og skriftligt.
anvende audio- og visuelle værktøjer
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 90 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer