Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Paul Muller
|
Hold
|
h24hx-A-sa (h24hx1a-sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad skal vi med verden? Socialisering/identitet
Forløbet introducerer eleverne til sociologi som kernedisciplin i samfundsfag og tager udgangspunkt i udvikling af selvet i de tidligste barndomsår. Begreberne primær-, sekundær- og multisocialisering introduceres såvel som sommerfuglmodellen, identitetstyper og senmodernitet. De første teoretikere indenfor disciplinen introduceres også, herunder Axel Honneth og anerkendelsesteori.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SO1 Climate change and the media
- Verdensmål nr 13: Klimaindsats, Delmål 13.2 og 13.3
- Antal timer i engelsk: cirka 12 timer
- Antal timer i samfundsfag: cirka 8 timer
- Afvikles feb-marts
- SO kompetencer Engelsk: Kildekritik
- SO kompetencer Samfundsfag: Notatteknik
Undersøgelsesfelter for Engelsk:
- Hvordan dannes vores opfattelse af verden?
- Den sproglige diskurs i nyhedsformidlingen
- Markedsføring af klimabudskaber
- Engelskfaglig analyse af taler
- De amerikanske mediers politiske bias
- Generel nyhedsdækning af klimabudskaber i engelsksprogede nyhedsmedier
Undersøgelsesfelt for Samfundsfag:
- Model til analyse af holdningsdannelse (Molins model)
- Mediernes rolle i meningsdannelse (medialisering)
- Nyhedskriterierne
- Priming (hvad de vælger at trække frem) og framing
- Climate Deniers
- Komparativ holdningsdannelse i USA – DK (partier og benægterne)
- Sociologi (hvad driver initiativer indenfor klima udover politiske faktorer, fx brug af genbrugstøj)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvad koster en fremtid inkl. moms?
Temaet tager udgangspunkt i elevernes forestillinger om hvad det vil sige at ’have råd’ til et liv som et ungt menneske i 2022. Én ting er at vide, hvad man gerne vil opnå i livet; noget andet er at skabe forudsætningerne for at ville kunne opnå det. Hvilke ressourcer kan man selv mønstre, og hvor skal andre træde til med hjælp? Hvad kan man forvente af samfundet – og hvad kan samfundet rimeligvis forvente af én selv? Hvilke kræfter, tendenser/trends, mekanismer findes (lokalt, nationalt, internationalt og globalt), som kan forbedre eller forværre ens chancer for at etablere sig og maksimere sine udfoldelsesmuligheder? Kernestoffet i temaet er taget hovedsageligt fra undersøgelsesfeltet samfundsøkonomi, men med afstikkere til politiske beslutningsprocesser herhjemme og i EU. Derudover er der særlig fokus på det danske velfærdssystem og dens udfordringer i fremtiden. Fremgangsmåden er induktiv, hvor relevante spørgsmål problematiseres gennem case-beskrivelser. Eleverne tager stilling til, hvilke valgmuligheder er til stede i de pågældende cases, forholder sig derefter til udpluk fra kernestoffet, hvorefter de samme valgmuligheder drøftes på ny.
Temaet afsluttes med gruppefremlæggelser med udgangspunkt i en sidste casebeskrivelse, hvor eleverne skal redegøre for deres syn på, hvilke muligheder er til stede i den pågældende case.
Cases:
-Iværksætteren (Kernestof: Den samfundsøkonomiske kredsløb, globalisering, valutapolitik, EUs Indre Marked)
-Elitesports-udøveren (Skattepolitik/skattely, den universelle velfærdsmodel, konkurrencestaten)
-Den selvstændige erhvervsdrivende (økonomisk ulighed, sociale klasser, social mobilitet, Bourdieus kapitalformer)
-Den samspilsramte (velfærdsmodeller, udfordringer for velfærdssystemet, chanceulighed, individualiseringen)
-Hobby-aktionæren (valutapolitik, finanssektoren og -politik)
-Tilflytteren (Beskæftigelses- og integrationspolitik, velfærdsmodeller, kulturel globalisering)
-Aktivisten (Ulrich Beck og risikosamfundet, Danmark i EU, Globalisering)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65151992266",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65151992266",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65151992266"
}