Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
UCH
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Tina Schack Boldt
|
Hold
|
h24hx-B-bi (h24hx1b-bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kost og fordøjelse
Kost og sundhed.
Vi taler om, hvad eleverne ved om kost og sundhed. Ud fra vores viden prøver vi at lave nogle "kost-prototyper" (som alkoholiker, stenalderkost...)
Introduktion til fotosyntese, primærproduktion og sammenhængen mellem fotosyntese, respiration og vækst i en celle.
Introduktion til kemisk opbygning af protein, kulhydrat og fedt samt deres funktioner i kroppen.
Fysiologi - fordøjelsessystemets opbygning og funktion. Enzymers funktion og kendskab til enzymkinetik / enzymers aktivitet og afhængighed af temperatur og pH.
Kostens sammensætning og indhold af byggematerialer til opbygning og vedligehold af kroppen.
Kostrelaterede livsstilsygdomme.
Perspektivering: Laktoseintolerans
Øvelse: lave laktosefri mælk
Øvelse: Emulgatorer og enzymer
Øvelse: Kostberegning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fordøjelsen
|
16-12-2024
|
Fordøjelsen (2) Dummy
|
16-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DNA
Temaet omhandler:
- Arvematerialets struktur. Karyotypekort. Kromosomer.
- Opbygning og forskel på DNA og RNA.
- Generel snak om ordene gen, genom, kromosom.
- Proteinsyntesen. Transcription, translation, Kodende streng og skabelon streng, DNA- og RNA koder, mRNA, tRNA, ribosom. Forskel på proteinsyntese hos pro- og eukaryoter.
- DNA replikation.
- Mitose og meiose.
- Mendel og grundbegreber (allel, dominant, recessiv, homo- og heterozygot, locus)
Øvelse: Oprensning af DNA fra løg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sexologi
Kønnet og ukønnet formering. Forskelle og ligheder.
Overordnet: hvad er hormoner og hvad er forskellen herpå og på nervesystemet.
Mænd og kvinders kønsorganer.
Kønskarakterer (primære, sekundære, tertiære)
Hormonel styring af mand og kvindens reproduktion (testosterons rolle ved sædcelledannelsen og kvindens menstruations cyclus). Hvad sker der ved indtag af kønshormon lign. stoffer (p-piller og anabolske steroider).
Sædcellens opbygning, sædkvalitet, mænds dårlige sædkvalitet og årsager hertil.
Reguleringsmekanismer (positiv og negativ feedback).
Kønsdifferentiering på fostre (kønsanlæg), Y-kromosomets rolle heri
Befrugtningen, fosterdiagnostik og fosterudvikling.
Prævention og kønssygdomme.
Øvelse: Mikroskopi af kønscelleanlæg
Øvelse: Sekundære kønskarakterer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hjerte lunger blodkredsløb
Generel intro: hvad er et organ, find eksempler på organsystemer.
Lungernes funktion og opbygning, bronchier, bronchioler, alveoler. Blod i forhold til lungerne.
Lungernes rumfang, hvordan sker en vejrtrækning.
Diffusion og transport af O2 og CO2 til blodet.
Respiration i hvile og i arbejde, ATP, aerob, anaerob og kreatin.
Blodet, mængden og bestanddele.
Hjertet, delenes opbygning og funktion
Blodkredsløbet, arterier, kapillærer, vener, venepumpe.
Systole, diastole.
Sammenhængen mellem lungerne, hjertet og kredsløbet, respiration i cellerne og samt optagelsen af næringsstoffer ved fordøjelsen
Motion. Hvad sker der i en "motionerende" krop, hvilke tilpasninger laver kroppen ved motion.
Øvelse: Måling af blodtryk. Hørt hjertelyd vha stetoskop.
Øvelse: Lungehinder set ved plexiglasplader. Jonas Vingegårds styrt.
Øvelse: Dissektion af hjerte/lunger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi
Stoffet omhandler:
- Sammenhæng mellem fotosyntese, respiration og vækst.
- grundlæggende energiomsætninger i celle, individ og økosystem og eksempler på samspil mellem arter
- Habitat, niche, indikatororganismer
- Abiotiske og biotiske faktors betydning for om et individ kan overleve eller leve i et økosystem.
- Økosystemers struktur; primærproducenter, konsumenter og nedbrydere.
- Brug af vandinsekter som indikatorer for iltindhold og for egnede fødeemner for dem i en sø.
- At leve i vand. Økosystem i en sø, næringsstof belastning i en sø og genopretning af en sø ved algeopblomstringer.
Øvelse. Makrofauna index i bæk og branddam
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152528464",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152528464",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65152528464"
}