Holdet h24hh1i25-if - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Lars Skjærbæk
Hold h24hh1i25-if (h24hh1i25-if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Brugertest
Titel 2 Basic HTML
Titel 3 Data og databaser
Titel 4 JavaScript
Titel 5 Data og databaser
Titel 6 Sikkerhed
Titel 7 Systemudvikling - Telefonbog
Titel 8 Agile metoder
Titel 9 Innovation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Brugertest

Formålet med materialet er at lære eleven, hvorledes man igennem brugercentreret udvikling og brugertest kan forbedre digitale produkter.
Eleven bliver i materialet introduceret til modeller for bruger centreret udvikling og Agile metoder, for derigennem at forstå brugertestens rolle. Derefter anvises en metode for brugertest. Denne tager sit udgangspunkt i metoder for usability test, som er både teoretisk velfunderet og praktisk anvendelig.
I testen gøres der brug af video, idet udførelsen af testen optages. Videoen bruges efterfølgende til at dokumentere testen og til at visualisere problemerne. Gode råd og vejledning til optagelse og redigering af video er derfor en del af forløbet.
Med udgangspunkt i de identificerede problemer skal eleven udarbejde og visualisere forbedringsforslag (redesign). I den sammenhæng arbejder eleven med brugergrænseflade design og prototyping.
Hele forløbet dokumenteres i en PowerPoint efter en standard skabelon. I PowerPointen linkes der til videoen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Basic HTML

Eleverne arbejder med basic HTML og CSS. De skal med udgangspunkt i et standard sidelayout (som udleveres) lave deres eget CV. Resultatet lægges op på en webserver, hvorfra alle kan se det.

Der arbejdes med HTML,CSS, Billeder, tekster, sidelayout, grafisk design, gestalt love og web server.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Data og databaser

I dette forløb skal eleverne arbejde med data og databaser. Eleverne får adgang til en service  (Loginlog), som logger tidspunktet i en database hver gang siden kaldes. Denne side skal så være opstartsside i deres browser. Derved opsamles data, som kan analyseres

Eleverne prøver selv at oprette tabeller og indsætte data i en MySQL database. Først manuelt og senere ved brug af SQL. De prøver også at lave søgninger ved brug af SQL (evt. via ChatGPT). (vi taler ikke så meget om relationer i dette forløb. Det kommer senere)

Eleverne lærer om BigData. Vi taler om hvilke data der indsamles, og hvad de benyttes til. Vi taler også om data ifm. videoovervågning

Så skal eleverne også lære noget om IoT. Der ser eksempler på home automation, og vi diskuterer hvad det vil sige at tingene arbejder sammen i skyen om at dække vores behov.

Slutteligt vil vi tale om GDPR. Vi vil opsummere reglerne og diskutere konsekvenserne.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 JavaScript

Eleverne skal lære basal teori omkring programmering.

Vi starter med teori omkring computationel tænkning, hvorefter eleverne får udleveret et eksempel med JavaScript, som de skal modificere.

Her lærer eleverne om variable, løkker og forgreninger. Senere introduceres de til funktioner og arrays.
Til slut skal eleverne selv udvikle deres egen algoritme. De må i den forbindelse gerne benytte ChatGPT til at hjælpe dem, men de skal forstå den kode der genereres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Data og databaser

I dette forløb skal eleverne arbejde med data og databaser. Eleverne får adgang til en service  (Loginlog), som logger tidspunktet i en database hver gang siden kaldes. Denne side skal så være opstartsside i deres browser. Derved opsamles data, som kan analyseres

Eleverne prøver selv at oprette tabeller og indsætte data i en MySQL database. Først manuelt og senere ved brug af SQL. De prøver også at lave søgninger ved brug af SQL (evt. via ChatGPT). (vi taler ikke så meget om relationer i dette forløb. Det kommer senere)

Eleverne lærer om BigData. Vi taler om hvilke data der indsamles, og hvad de benyttes til. Vi taler også om data ifm. videoovervågning

Så skal eleverne også lære noget om IoT. Der ser eksempler på home automation, og vi diskuterer hvad det vil sige at tingene arbejder sammen i skyen om at dække vores behov.

Slutteligt vil vi tale om GDPR. Vi vil opsummere reglerne og diskutere konsekvenserne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Sikkerhed

Eleverne lærer først om personlig IT sikkerhed. Dette omfatter fysisk sikkerhed, logisk sikkerhed, data sikkerhed, Backup, Phishing, Virus (virusbeskyttelse). Vi taler om hvad cyberkriminalitet er, og hvorledes det gøres.

Så kigger vi på sikkerhed på internettet. Dette omfatter kryptering, firewall, VPN og forskellige former for cyberkriminalitet på nettet. Slutteligt introduceres eleverne til CIA modellen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Systemudvikling - Telefonbog

Eleverne skal i dette forløb prøve at udvikle en digital intern telefonbog, hvor eleverne i en klasse kan se kontaktinformationer på de andre elever i klassen. Telefonbogen skal laves som en webservice.

Projektet gennemføres efter fasemodellen med følgende faser:
Kravspecifikation
Systemdesign
- System Arkitektur
- Bruger interface
- Database design
Kode
Test
Idriftsættelse

Med udgangspunkt i en brainstorm udarbejdes en kravsspecifikation med såvel funktionelle som kvalitative krav. Så defineres arkitektur (3-lags arkitektur), brugergrænseflade og database design (e/r diagram og tabeldesign). Eleverne skal ikke selv kode telefonbogen, da det er for kompliceret. De får udleveret en løsning som kører på en web server og en MySQL database. De skal dog selv sørge for at de er oprettet i databasen. Målet omkring programmering er, at eleverne forstår begreberne: Variabel, sekvens, løkke, forgrening og funktion. Slutteligt skal eleverne specificere og gennemføre en accepttest på produktet.

Resultatet dokumenteres løbende i en rapport, som afleveres ved afslutning af forløbet.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Systemudvikling - Telefonbog 31-03-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Agile metoder

Eleverne skal gennemføre et projekt ved brug af agile metoder og Scrum. De skal udvikle en prototype på en app til fraværsregistrering.

Ideen i løsningen er at eleverne selv registrerer sig ind til hver time, og at læreren så bare har en kontrolfunktion. Begge dele skal visualiseres i prototypen.

Eleverne skal først udvikle en LoFi prototype i form af skitser. Derefter skal de lave en MeFi prototype i AppLab. De skal også udarbejde et database design i form af et E/R diagram. Slutteligt skal de gennemføre en brugertest på deres app, og komme med forslag til forbedringer.

Som dokumentation skal der afleveres en rapport, hvori der er link til prototypen i AppLab, samt til en brugertest video på Youtube.

Se i øvrigt opgavebeskrivelsen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Agile metoder 02-05-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Innovation

Dette forløb handler om innovation
Eleverne lærer om generelle innovationsbegreber, samt 4P modellen. Som øvelse skal de finde 3 væsentlige innovationer indenfor de sidste 10 år, og så skal de prøve at placere dem i 4P modellen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer