UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h24hh1c25-sa - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
UCH
Fag og niveau
Samfundsfag C
Lærer(e)
Gert Petersen
Hold
h24hh1c25-sa (
h24hh1c25-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Det senmoderne samfund
Titel 2
Økonomi
Titel 3
Danmark i det internationale samfund
Titel 4
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Det senmoderne samfund
Forløbet omhandler det senmoderne samfund. Der gennemgås sociologi i form af identitetsdannelse og socialisering samt sociale og kulturelle forskelle. Der fokuseres på det senmoderne samfund og på den sociale arv.
Materialer:
Kureer m.fl. : Samfundsfag C, e-bog, Systime, 2023, kapitel 8-11.
Diverse artikler fra hovedsageligt DR.
Indhold
Kernestof:
Hej 1.c
1) Forklar de to typer socialisering. (gennemgå teksten)
Læs kapitel 8, til og med afsnit 8.3: 8.2 Identitet | Samfundsfag C
Udarbejd et mindmap/figur, der viser afsnit 8.3.
Gruppe 1
12.35: På klassen.
Læs afsnit 8.4, til og med Giddens: 8.4 Socialisering og identitet i det senmoderne samfund | Samfundsfag C
Parvis: Fordel de 4 områder Giddens taler om. Hør hinanden i begreberne. (10 min.)
Læs om Goffman og Beck: Erving Goffman og den forhandlede identitet | Samfundsfag
I grupper: Grupper med lige tal:
Læs resten af afsnit 8.4: Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet | Samfundsfag C
Parvis: Lav et interview, hvor I, gennem spørgsmål og svar, kommer rundt omkring afsnittet om Rosa. Vær klar til at fremlægge interviewet efterfølgende. (25 min.) 8.30: På klassen.
Læs kapitel 9, til og med afsnit 9.2: 9. Kulturelle fællesskaber | Samfundsfag C
Parvis: Udarbejd en quiz, der dækker teksten til i dag. Fyr den af på en anden gruppe kl. 12.10. Giv point! På klassen kl. 12.25.
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Læs afsnit 9.3-9.4: 9.3 Ungdomskultur | Samfundsfag C
Lav én af følgende opgaver:
A. Find ud af hvad en burka er.
Læs kapitel 10 til og med afsnit 10.1: 10.1 Livsformer | Samfundsfag C
LIVSFORMERNE afsnit 10.docx
På klassen kl. 9.40.
Læs afsnit 10.2-10.3: 10.2 Familiens grundfunktioner | Samfundsfag C
Udarbejd model over familien i det senmoderne samfund. På klassen kl. 8.35.
Læs kapitel 11, til og med afsnit11.2 (uden underafsnit): 11. Sociale mønstre og levevilkår | Samfundsfag
I grupper: Tegn en figur, f.eks. en pyramide, hvor du placerer de sociale klasser. Tegn en eller flere repræsentanter for hver klasse. Tag et billede og læg det over på din PC. Kl. 8.35: På klassen.
* Forklar hvordan den sociale arv hænger sammen med socialklasserne: Påvirker din opvækst din placering i socialklasserne?
Læs kapitel 11, til og med afsnit 11.4: Social arv og uddannelse | Samfundsfag C
Læs afsnit 11.5: 11.5 Et teoretisk bud på social arv | Samfundsfag C
* Udarbejd en figur/model over Bourdieus teori.
læs afsnit 11.5: 11.5 Et teoretisk bud på social arv | Samfundsfag
Brug Bourdieus teori til at forklare tabel 11.2. Social arv og uddannelse | Samfundsfag C
Læs materialet igennem til opgave 11.6: Social arv og uddannelse: Øvelsesopgaver | Samfundsfag C
Lav opgave a og b. På klassen kl. 8.35
Læse-/stavescreening
I denne time kommer Camilla Møller Kjeldsen, som er læsevejleder, ind og laver en læse-/stavescreening. Screeningen er obligatorisk.
Læs artikel: Messerschmidt kræver opgør med regeringens Ukraine-kurs: Det er penge, der går fra Danmark, hver gang vi bruger en milliard i Ukraine | Politik | DR
Opgave 11.6, opgave c-f: Øvelsesopgaver | Samfundsfag C
8.45: På klassen
Læs bilagsmaterialet til opgave 8.8: Unge og sociale medier: Øvelsesopgaver | Samfundsfag C Opgave a og b
9.45: På klassen
Læs artikel-uddraget fra opgave 8.8:
Hun siger, det bliver tæt på umuligt, så hvorfor peger Rosenkrantz-Theil stadig på sig selv som overborgmester? | Politik | DR
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Økonomi
Forløbet kommer omkring det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter. Der er fokus på konkurrenceevne og økonomisk politik samt aktuelle sager.
Lærebogsstof: Samfundsfag C, kapitel 12-14.1; 15; 17-18.
Diverse artikler, primært fra DR.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på nyt emne: Samfundsøkonomi.
Gruppe 1
* Forklar de økonomiske mål.
Læs til og med afsnit 13.1: 12.3 Partierne og de samfundsøkonomiske mål | Samfundsfag C
13.1 DET ØKONOMISKE KREDSLØB.docx
Kl. 8.30: På klassen
Godt nytår! Håber I har haft en dejlig ferie!
* Forklar de forskellige slags økonomi ud fra afsnit 13.3.
Læs kapitel 14, til og med afsnit 14.1: 14. Det danske arbejdsmarked | Samfundsfag C
* Forklar organisationerne på arbejdsmarkedet, afsnit 14.1
Afgående amerikansk udenrigsminister dumper Trumps Grønlandsplaner | Politik | DR
Læs kapitel 15, til og med afsnit 15.1:
Vurder om pengene kan bruges anderledes. Begrund. 12.15: På klassen.
Mette Frederiksen har endnu ikke talt med Trump om Grønland-udtalelser | Politik | DR
Læs afsnit 15.2: 15.2 Skat og afgifter | Samfundsfag C
Lav interaktive opgaver til kapitel 15: Interaktive opgaver | Samfundsfag C
Messerschmidt hælder racisme-beskyldninger ned ad brættet og kommer med opsang: 'Grønland får aldrig selvstændighed' | Politik | DR
Læs kapitel 17, til og med afsnit 17.1: 17. Betalingsbalance og konkurrenceevne | Samfundsfag C
* Læs artikel om Novo på DR: Én enkelt virksomhed er grunden til, at det går så godt for dansk økonomi | Penge | DR Giv et resumé af artiklen.
Læs afsnit 17.2: 17.2 Valuta | Samfundsfag C
Parvis:
Trump truer med straftold uden at forstå begrebet, mener hans tidligere rådgiver | Udland | DR
Læs afsnit 17.3: 17.3 Danmarks konkurrenceevne | Samfundsfag C
* Forklar Figur 17.5 (læs i den sammenhæng teksten der passer til).
Læs kapitel 18, til og med afsnit 18.1: 18. Økonomisk politik | Samfundsfag C
* Gennemgå Figur 18.8.
Læs afsnit 18.3: 18.3 Pengepolitik | Samfundsfag C
Gennemgå Figur 18.10. På klassen kl. 9.40
Repeter finans- og pengepolitik: 18.2 Finanspolitik | Samfundsfag C
Lav opgave 18.18: Ud af boksen | Samfundsfag C
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danmark i det internationale samfund
Forløbet kommer omkring velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund. Desuden EU og globalisering. Der fokuseres på velfærdsstatens udfordringer incl. EU og det globale, EU og globalisering m.v. Aktuelle sager, bl.a. Ukraine tages op.
lærebogsstof: Samfundsfag C, kapitel 16, 19, 20.3
Aktuelle artikler, primært fra DR.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på nyt emne: Danmark i det internationale samfund. Læs kapitel 16, til og med afsnit 16.3: 16. Velfærdsmodeller | Samfundsfag
Gruppe 1
Læs afsnit 16.4: 16.4 Velfærd og ulighed | Samfundsfag C Statsminister med 50 milliarder kroner til forsvarschef: Køb, køb, køb | Politik | DR
* Diskutér fordele og ulemper ved de tre velfærdsmodeller. 13.25: På klassen
Læs afsnit 16.5, mht. flere ældre: 16.5 Problemer for den danske velfærdsmodel | Samfundsfag C
I grupper:
Læs om globalisering og EU: Globalisering og EU | Samfundsfag C
Lav kahoot/quiz over kapitel 16.
Læs afsnit 20.3: 20.3 EU's institutioner | Samfundsfag C
Fordel Kommissionen, Ministerrådet og Parlamentet på gruppemedlemmerne.
Senere: Politisk aftale om øremærket barsel til både mor og far på plads | Politik | DR
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Repetition
Indhold
Kernestof:
Repeter de politiske ideologier liberalisme, konservatisme og socialisme: Liberalisme | Samfundsfag C
Repeter Molins model: Molins model | Samfundsfag C
Repeter afsnit 5.5-5.7 På klassen kl. 10.
Læs artikler på DR:
* Giv en kort redegørelse for en regerings opgaver.
Læs artikler:
Forklar hvad regeringsgrundlaget rummer, særligt lempelse i topskatten, afskaffelsen af Store bededag og nye klimamål: Få et kort overblik over regeringsgrundlaget | DR Hvilke ideologier er regeringsgrundlaget præget af? Forklar hvad adoptionssagen g
9.50: På klassen
Læs artikel: Regeringen vil forbyde mobiltelefoner på skoler | Politik | DR
* Forklar hvordan regeringen vil forbyde mobiltelefoner på skoler. Inddrag artiklen
8. Socialisering og identitetsdannelse | Samfundsfag C repeter
Lav opgave 8.8: Øvelsesopgaver | Samfundsfag C
Social arv giver stor karakterforskel.docx Læs artiklen Repeter kapitel 11: 11. Sociale mønstre og levevilkår | Samfundsfag C
* Gør rede for den sociale arv, mønsterbrydere og den sociale arvs betydning for uddannelsesvalg.
Repeter kapitel 17: 17. Betalingsbalance og konkurrenceevne | Samfundsfag C
* Forklar Danmarks konkurrenceevne: 17.3 Danmarks konkurrenceevne | Samfundsfag C
Repeter kapitel 18: 18. Økonomisk politik | Samfundsfag C
* Forklar finans- og pengepolitik
Læs artikel: Overblik: Ordet 'gakket' går igen, når danske eksperter skal forholde sig til told-situationen | Udland | DR
* Forklar Danmarks konkurrenceevne: 17.3 Danmarks konkurrenceevne | Samfundsfag C
Læs artikel: https://www.dr.dk/nyheder/penge/den-internationale-valutafond-saenker-forventningerne-til-den-oekonomiske-vaekst
* Gør rede for hvad finans- og pengepolitik er og hvordan det virker.
Hej 1.c I arbejder selv med nedenstående spørgsmål. Det er eksamenstræning til det sidste emne. Vi følger op på det næste gang. Der foregår ikke noget på Teams.
Læs artikel: Trump afviser at garantere økonomisk bidrag til Nato | Nyheder | DR
* Forklar kort fordele og ulemper ved globaliseringen: Globaliseringens fordele | Samfundsfag C
Sidste lektion!
BLÆRERØVSQUIZ SAMFUNDSFAG.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538659357", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538659357", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538659357" }