UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h24hh1e25-sa - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
UCH
Fag og niveau
Samfundsfag C
Lærer(e)
Gert Petersen
Hold
h24hh1e25-sa (
h24hh1e25-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Det senmoderne samfund
Titel 2
Økonomi
Titel 3
Danmark i det internationale samfund
Titel 4
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Det senmoderne samfund
Forløbet omhandler det senmoderne samfund. Der gennemgås sociologi i form af identitetsdannelse og socialisering samt sociale og kulturelle forskelle. Der fokuseres på det senmoderne samfund og på den sociale arv.
Materialer:
Kureer m.fl. : Samfundsfag C, e-bog, Systime, 2023, kapitel 8-11.
Diverse artikler fra hovedsageligt DR.
Indhold
Kernestof:
Hej 1.e
Parvis:
Læs kapitel 8, til og med afsnit 8.3: 8.2 Identitet | Samfundsfag C
* Udarbejd et mindmap/figur, der viser afsnit 8.3.
Gruppe 1
Læs afsnit 8.4, til og med Giddens: 8.4 Socialisering og identitet i det senmoderne samfund | Samfundsfag C
Parvis: Fordel de 4 områder Giddens taler om. Hør hinanden i begreberne. (15 min.)
12.10: På klassen.
Læs om Goffman og Beck: Erving Goffman og den forhandlede identitet | Samfundsfag
I grupper: Grupper med lige tal:
Læs resten af afsnit 8.4: Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet | Samfundsfag C
Parvis: Lav et interview, hvor I, gennem spørgsmål og svar, kommer rundt omkring afsnittet om Rosa. Vær klar til at fremlægge interviewet efterfølgende. (25 min.)
Gå sammen i tremandsgrupper. Fordel samfundstyperne på gruppemedlemmerne: + Samfundstyper | Samfundsfag C Fremlæg i gruppen. 14.40: På klassen.
Læs kapitel 9, til og med afsnit 9.2: 9. Kulturelle fællesskaber | Samfundsfag C
Parvis: Udarbejd en quiz, der dækker teksten til i dag. Fyr den af på en anden gruppe kl. 13.20. Giv point! På klassen kl 13.30.
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR Undersøg hvordan der kan laves et flertal.
Læs afsnit 9.3-9.4: 9.3 Ungdomskultur | Samfundsfag C
Lav én af følgende opgaver:
9.50: På klassen
Senere:
Læs kapitel 10 til og med afsnit 10.1: 10.1 Livsformer | Samfundsfag C
LIVSFORMERNE afsnit 10.docx
På klassen kl. 13.20
læs afsnit 10.2-10.3: 10.2 Familiens grundfunktioner | Samfundsfag
Udarbejd model over familien i det senmoderne samfund. På klassen kl. 14.35.
Læs kapitel 11, til og med afsnit11.2 (uden underafsnit): 11. Sociale mønstre og levevilkår | Samfundsfag C
I grupper: Tegn en figur, f.eks. en pyramide, hvor du placerer de sociale klasser. Tegn en eller flere repræsentanter for hver klasse. Tag et billede og læg det over på din PC.
I grupper: Tegn en figur, f.eks. en pyramide, hvor du placerer de sociale klasser. Tegn en eller flere repræsentanter for hver klasse. Repeter hvem der er i de forskellige klasser.
* Forklar hvordan den sociale arv hænger sammen med socialklasserne: Påvirker din opvækst din placering i socialklasserne?
Læs kapitel 11, til og med afsnit 11.4: 11.2 Social arv | Samfundsfag C
Læs afsnit 11.5: 11.5 Et teoretisk bud på social arv | Samfundsfag C
1)
Læs materialet igennem til opgave 11.6: Social arv og uddannelse: Øvelsesopgaver | Samfundsfag C
Læs bilagsmaterialet til opgave 8.8: Unge og sociale medier: Øvelsesopgaver | Samfundsfag C
Læs artikel-uddraget fra opgave 8.8:
Hun siger, det bliver tæt på umuligt, så hvorfor peger Rosenkrantz-Theil stadig på sig selv som overborgmester? | Politik | DR
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Økonomi
Forløbet kommer omkring det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter. Der er fokus på de økonomiske mål og økonomisk politik samt aktuelle sager.
Lærebogsstof: Samfundsfag C, kapitel 12-14.1; 15; 17-18.
Diverse artikler, primært fra DR.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på nyt emne: Samfundsøkonomi.
* Forklar de økonomiske mål.
Gruppe 1
Læs til og med afsnit 13.1: 12.3 Partierne og de samfundsøkonomiske mål | Samfundsfag C
13.1 DET ØKONOMISKE KREDSLØB.docx
På klassen kl. 9.50
Læs resten af kapitel 13 (13.2-13.3): 13.2 Produktion | Samfundsfag C
Forklar de forskellige slags økonomi ud fra afsnit 13.3. På klassen kl. 13.30.
* Forklar kapitel 14, til og med afsnit 14.1: 14. Det danske arbejdsmarked | Samfundsfag C
ANALYSE Har Donald Trump sendt sin søn til Grønland med det store checkhæfte? | Politik | DR
Læs kapitel 15, til og med afsnit 15.1: 15. Den offentlige sektor | Samfundsfag C
* Forklar Figur 15.3.
Messerschmidt hælder racisme-beskyldninger ned ad brættet og kommer med opsang: 'Grønland får aldrig selvstændighed' | Politik | DR
Læs afsnit 15.2: 15.2 Skat og afgifter | Samfundsfag
* Lav interaktive opgaver til kapitel 15: Interaktive opgaver | Samfundsfag C Kig i bogen for at repeter om nødvendigt.
Læs kapitel 17, til og med afsnit 17.1: 17. Betalingsbalance og konkurrenceevne | Samfundsfag C
* Læs artikel om Novo på DR: Én enkelt virksomhed er grunden til, at det går så godt for dansk økonomi | Penge | DR Giv et resumé af artiklen.
Trump truer med straftold uden at forstå begrebet, mener hans tidligere rådgiver | Udland | DR
Læs afsnit 17.2: 17.2 Valuta | Samfundsfag C
Parvis:
Få overblikket over de dekreter, Trump har underskrevet på sin første dag | Valg i USA | DR
Læs afsnit 17.3: 17.3 Danmarks konkurrenceevne | Samfundsfag C
Efter navneopråb:
Læs kapitel 18, til og med afsnit 18.1: 18. Økonomisk politik | Samfundsfag C
Læs afsnit 18.2-18.3: 18.2 Finanspolitik | Samfundsfag C
LIVE Donald Trump varsler told på varer fra EU | Valg i USA | DR
* Undersøg hvad Trump har gang i. Læs artikler og giv resume`. På klassen kl. 11.05.
Repeter finans- og pengepolitik: 18.2 Finanspolitik | Samfundsfag
Lav opgave 18.18: Ud af boksen | Samfundsfag C
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danmark i det internationale samfund
Forløbet kommer omkring velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund. Desuden EU og globalisering. Der fokuseres på velfærdsstatens udfordringer incl. EU og det globale, EU og globalisering m.v. Aktuelle sager, bl.a. Ukraine tages op.
lærebogsstof: Samfundsfag C, kapitel 16, 19, 20.3
Aktuelle artikler, primært fra DR.
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Danmark i det internationale samfund.
* Diskutér fordele og ulemper ved de tre velfærdsmodeller.
Gruppe 1
* Gennemgå Tabel 16.5: Flere ældre | Samfundsfag C
* Hvordan kan man tackle problemet med det stigende antal ældre?
13.25: På klassen
Amerikanske toppolitikere på fredsmission i Saudi-Arabien: Det ved vi, og det mangler vi svar på | Udland | DR
Læs om globalisering og EU: Globalisering og EU | Samfundsfag C
* Forklar hvordan velfærdsstaten er truet af globalisering og EU: Globalisering og EU | Samfundsfag C
Læs afsnit 19.1-19.2: 19.1 Økonomisk globalisering | Samfundsfag C
Elektronisk billedcollage om globalisering.docx
Læs afsnit 19.3. Billedcollage laves færdig.
Læs afsnit 20.3: 20.3 EU's institutioner | Samfundsfag C
3 mands-grupper:
Politisk aftale om øremærket barsel til både mor og far på plads | Politik | DR
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Repetition
Indhold
Kernestof:
Repeter de politiske ideologier liberalisme, konservatisme og socialisme: Liberalisme | Samfundsfag C
Senere: Udarbejd et koordinatsystem, hvor du placerer de politiske partier. (Fordelingspolitik på den vandrette akse og værdipolitik på den lodrette). Begrund. På klassen kl. 12.35.
Repeter Molins model: Molins model | Samfundsfag C
Senere: Afsnit 5.5-5.7 På klassen kl. 13.30
Læs artikler på DR:
13.35: På klassen
Læs artikler:
I timen: Frederiksen-regeringen 2025.docx
Repeterer kapitel 8: 8. Socialisering og identitetsdannelse | Samfundsfag C
Lav opgave 8.8: Øvelsesopgaver | Samfundsfag C
Social arv giver stor karakterforskel.docx Bilag 1 Læs artiklen Repeter kapitel 11: 11. Sociale mønstre og levevilkår | Samfundsfag C
* Gør rede for den sociale arv, mønsterbrydere og den sociale arvs betydning for uddannelsesvalg.
Læs artikel: Regeringen vil forbyde mobiltelefoner på skoler | Politik | DR
* Forklar hvordan regeringen vil forbyde mobiltelefoner på skoler.
Repeter kapitel 17: 17. Betalingsbalance og konkurrenceevne | Samfundsfag C
* Forklar Danmarks konkurrenceevne: 17.3 Danmarks konkurrenceevne | Samfundsfag C
Repeter kapitel 18: 18. Økonomisk politik | Samfundsfag C
* Forklar finans- og pengepolitik
Læs artikel: Handelskrigen skærpes her til morgen, når nye toldsatser træder i kraft | Penge | DR
Læs artikel: https://www.dr.dk/nyheder/penge/den-internationale-valutafond-saenker-forventningerne-til-den-oekonomiske-vaekst
* Gør rede for hvad finans- og pengepolitik er og hvordan det virker.
Repeter afsnit 16.1 og 16.5: 16.1 Den danske velfærdsmodel | Samfundsfag C
* Gør rede for den danske velværdsmodel.
* Gør kort rede for politisk globalisering: 19.3 Politisk globalisering | Samfundsfag C
Sidste lektion!
BLÆRERØVSQUIZ SAMFUNDSFAG.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538668898", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538668898", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538668898" }