UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h24hh1f25-sa - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
UCH
Fag og niveau
Samfundsfag C
Lærer(e)
Gert Petersen
Hold
h24hh1f25-sa (
h24hh1f25-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Det senmoderne samfund
Titel 2
Økonomi
Titel 3
Danmark i det internationale samfund
Titel 4
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Det senmoderne samfund
Forløbet omhandler det senmoderne samfund. Der gennemgås sociologi i form af identitetsdannelse og socialisering samt sociale og kulturelle forskelle. Der fokuseres på det senmoderne samfund og på den sociale arv.
Materialer:
Kureer m.fl. : Samfundsfag C, e-bog, Systime, 2023, kapitel 8-11.
Diverse artikler fra hovedsageligt DR.
Indhold
Kernestof:
Hej 1.f
Parvis:
Læs kapitel 8, til og med afsnit 8.3: 8.2 Identitet | Samfundsfag C
* Udarbejd et mindmap/figur, der viser afsnit 8.3.
Gruppe 1
Læs afsnit 8.4, til og med Giddens: 8.4 Socialisering og identitet i det senmoderne samfund | Samfundsfag C
Parvis: Fordel de 4 områder Giddens taler om. Hør hinanden i begreberne. (10 min.)
Læs om Goffman og Beck: Erving Goffman og den forhandlede identitet | Samfundsfag C
I grupper: Grupper med lige tal:
Læs resten af afsnit 8.4: Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet | Samfundsfag C
Parvis: Lav et interview, hvor I, gennem spørgsmål og svar, kommer rundt omkring afsnittet om Rosa. Vær klar til at fremlægge interviewet efterfølgende. (25 min.)
Læs kapitel 9, til og med afsnit 9.2: 9. Kulturelle fællesskaber | Samfundsfag C
Parvis: Udarbejd en quiz, der dækker teksten til i dag. Fyr den af på en anden gruppe kl. 10.50. Giv point!
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
Hvordan kan man opnå flertal?
Læs afsnit 9.3-9.4: 9.3 Ungdomskultur | Samfundsfag C
Lav én af følgende opgaver:
A. Find ud af hvad en burka er.
LIVSFORMERNE afsnit 10.docx
10.1 Livsformer | Samfundsfag C
Læs afsnit 10.2-10.3: 10.2 Familiens grundfunktioner | Samfundsfag C
Udarbejd model over familien i det senmoderne samfund. På klassen kl. 8.35.
Læs kapitel 11, til og med afsnit11.2 (uden underafsnit): 11. Sociale mønstre og levevilkår | Samfundsfag C
I grupper: Tegn en figur, f.eks. en pyramide, hvor du placerer de sociale klasser. Tegn en eller flere repræsentanter for hver klasse. Tag et billede og læg det over på din PC. Kl. 9.45: På klassen.
* Forklar hvordan den sociale arv hænger sammen med socialklasserne: Påvirker din opvækst din placering i socialklasserne?
Læs kapitel 11, til og med afsnit 11.4: Social arv og uddannelse | Samfundsfag C
Læs afsnit 11.5: 11.5 Et teoretisk bud på social arv | Samfundsfag C
* Udarbejd en figur/model over Bourdieus teori.
Læs materialet igennem til opgave 11.6: Social arv og uddannelse: Øvelsesopgaver | Samfundsfag C
Lav opgave a og b. På klassen kl. 10.50
Analyser artikeluddraget fra Opgave 11.6 Social arv og uddannelse: Øvelsesopgaver | Samfundsfag C
Lav opgave c. På klassen kl. 9.40.
Op mod 100.000 mere i løn til ministrene: 'Det står vi selvfølgelig fuldt og helt på mål for' | Politik | DR
Læs artikel på DR: Ellemann taler ud om sit farvel til politik: 'Jeg synes ikke, at jeg fortjente at blive pisset på mere' | Politik | DR
* Hvad er hovedpointerne i artiklen?
Lav resten af opgave 11.6. På klassen kl. 11.
Læs bilagsmaterialet til opgave 8.8: Unge og sociale medier: Øvelsesopgaver | Samfundsfag C
Lav opgave a og b På klassen kl. 8.30.
Læs artikel-uddraget fra opgave 8.8:
Lav opgave c. På klassen kl. 8.35.
Overvej dit eget forbrug af sociale medier: Er det optimalt?
Udarbejd en kahoot/quiz over kapitel 8-11. Flest spørgsmål til kapitel 11. Kl. 9.45: Lige og ulige grupper går sammen og fyrer den af på hinanden. Giv point! Kl. 9.55: På klassen.
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Økonomi
Forløbet kommer omkring det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter. Der er fokus på konkurrenceevne og økonomisk politik samt aktuelle sager.
Lærebogsstof: Samfundsfag C, kapitel 12-14.1; 15; 17-18.
Diverse artikler, primært fra DR.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på nyt emne: Samfundsøkonomi.
Læs til og med afsnit 13.1: 12.3 Partierne og de samfundsøkonomiske mål | Samfundsfag C
Forklar afsnit 12.3-12.4
13.1 DET ØKONOMISKE KREDSLØB.docx Gruppe 1
Læs resten af kapitel 13: De økonomiske sektorer | Samfundsfag C
Gruppe 1
* Forklar de forskellige økonomier ud fra afsnit 13.3.
Hej 1.f
* Forklar organisationerne på arbejdsmarkedet (15 min.) På klassen kl. 9.55
ANALYSE Har Donald Trump sendt sin søn til Grønland med det store checkhæfte? | Politik | DR
* Forklar Figur 15.3.
Læs afsnit 15.2: 15.2 Skat og afgifter | Samfundsfag C
Lav interaktive opgaver til kapitel 15: Interaktive opgaver | Samfundsfag C
Læs kapitel 17, til og med afsnit 17.1: 17. Betalingsbalance og konkurrenceevne | Samfundsfag C
* Læs artikel om Novo på DR: Én enkelt virksomhed er grunden til, at det går så godt for dansk økonomi | Penge | DR Giv et resumé af artiklen.
Læs afsnit 17.2: 17.2 Valuta | Samfundsfag C
Måske bliver jeg 5-10 min. forsinket pga. arrangement på lærerværelset. Hvis jeg gør så læs teksten (igen).
Parvis:
Mette Frederiksen: Vi kan ikke længere tænke, at vi er i en fredstid | Politik | DR
* Forklar Figur 17.5 (læs i den sammenhæng teksten der passer til).
Læs kapitel 18, til og med afsnit 18.2: 18. Økonomisk politik | Samfundsfag C
Læs afsnit 18.3: 18.3 Pengepolitik | Samfundsfag C
Få overblikket over de dekreter, Trump har underskrevet på sin første dag | Valg i USA | DR
12.35: På klassen
Repeter finans- og pengepolitik.
Efter navneopråb:
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danmark i det internationale samfund
Forløbet kommer omkring velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund. Desuden EU og globalisering. Der fokuseres på velfærdsstatens udfordringer incl. EU og det globale, EU og globalisering m.v. Aktuelle sager, bl.a. Ukraine tages op.
lærebogsstof: Samfundsfag C, kapitel 16, 19, 20.3
Aktuelle artikler, primært fra DR.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på nyt emne: Danmark i det internationale samfund. Læs kapitel 16, til og med afsnit 16.3: 16. Velfærdsmodeller | Samfundsfag C
Gruppe 1
Læs afsnit 16.4: 16.4 Velfærd og ulighed | Samfundsfag C
* Diskutér fordele og ulemper ved de tre velfærdsmodeller.
Gennemgå Tabel 16.5
Senere:
* Forklar hvordan velfærdsstaten er truet af globalisering og EU: Globalisering og EU | Samfundsfag C
Interaktive opgaver | Samfundsfag C
Læs kapitel 19, til og med afsnit 19.1: 19. Globalisering | Samfundsfag C
Elektronisk billedcollage om globalisering.docx
Læs afsnit 19.3 jf. billedcollage: 19.3 Politisk globalisering | Samfundsfag C
Kl. 12.15: Grupperne fremlægger for hinanden.
Læs om globaliseringens fordele og ulemper: 19.5 Globaliseringens konsekvenser | Samfundsfag C
Diskutér fordele og ulemper ved globaliseringen: Referer teksten, stil op i punktform. På klassen kl. 10.45.
Læs afsnit 20.3: 20.3 EU's institutioner | Samfundsfag C
Senere: Politisk aftale om øremærket barsel til både mor og far på plads | Politik | DR
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Repetition
Indhold
Kernestof:
Repeter de politiske ideologier liberalisme, konservatisme og socialisme: Liberalisme | Samfundsfag C
Udarbejd et koordinatsystem, hvor du placerer de politiske partier. (Fordelingspolitik på den vandrette akse og værdipolitik på den lodrette). Begrund.
Repeter Molins model: Molins model | Samfundsfag C
Repeter afsnit 5.5-5.7. På klassen kl. 12.35.
Læs artikler på DR:
* Giv en kort redegørelse for en regerings opgaver.
Frederiksen-regeringen 2025.docx Læs artikler:
På klassen kl. 9.50
8. Socialisering og identitetsdannelse | Samfundsfag C repeter
Lav opgave 8.8: Øvelsesopgaver | Samfundsfag C
Social arv giver stor karakterforskel.docx Bilag 1 Læs artiklen Repeter kapitel 11: 11. Sociale mønstre og levevilkår | Samfundsfag C
Læs artikel: Regeringen vil forbyde mobiltelefoner på skoler | Politik | DR
* Forklar hvordan regeringen vil forbyde mobiltelefoner på skoler.
Repeter kapitel 17: 17. Betalingsbalance og konkurrenceevne | Samfundsfag C
Spørgsmål til besvarelse: * Forklar Danmarks konkurrenceevne: 17.3 Danmarks konkurrenceevne | Samfundsfag C * Forklar hvad handelskrigen går ud på jf. artiklen. Læs artikel: Handelskrigen skærpes her til morgen, når nye toldsatser træder i kraft | Pe
12.30: På klassen
Repeter afsnit 16.1 og 16.5: 16.1 Den danske velfærdsmodel | Samfundsfag C
* Gør rede for den danske velværdsmodel.
Vi skal have udfyldt navneliste til Paris. Tag kopi af pas med hvis du ikke har udfyldt endnu.
* Forklar kort fordele og ulemper ved globaliseringen: Globaliseringens fordele | Samfundsfag C
BLÆRERØVSQUIZ SAMFUNDSFAG.docx
* Løkke åbner døren for Jon Stephensen | Politik | DR Ungdomsparti har stadig ikke tillid til Jon Stephensen | Politik | DR Læs artiklerne.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538682370", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538682370", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538682370" }