UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h24hx+hhps-vf2 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
UCH
Fag og niveau
Psykologi C
Lærer(e)
Maja Rud Hornstrup
Hold
h24hx+hhps-vf2 (
h24hx+hhps-vf2
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Ondskab - hvordan forklarer vi onde handlinger?
Titel 2
Læring og motivation
Titel 3
Hvem er jeg og hvorfor er jeg sådan?
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Ondskab - hvordan forklarer vi onde handlinger?
Indhold
Kernestof:
Velkommen til psykologi C.pptx
Pavlov og den klassiske betingning | Psykologiens veje (systime.dk)
klassisk betingning.pptx
Vi arbejder videre med klassisk betingning og starter på den operante betingning
øvelse klassisk betingning (1).docx
Adfærdsperspektivet tekst .docx
Operant betingning - gruppearbejdsspørgsmål.docx
Behaviorisme samlet.pptx
Læs kapitel 3 om Skinner og operant betingning til i dag.
Tillært hjælpeløshed og behavioristisk adfærdsregulering - opgave om katten Nemo (1).docx
Læs kapitel 4 om indlært hjælpeløshed til i dag
Vi går i gang med vores første tema: Ondskab. Ingen lektier :-)
Arbejdsspørgsmål til Stanley Milgrams lydighedseksperiment.docx
The Milgram Experiment 1962 Full Documentary (youtube.com)
Hvad er en gruppe? | Psykologiens veje (systime.dk)
Gruppetyper øvelse.docx
Gruppepres og social kontrol | Psykologiens veje (systime.dk)
Asch Conformity Experiment (youtube.com)
Ondskab socialpsykologi og konformitet.pptx
21. Socialpsykologi | Psykologiens veje (systime.dk)
Læs det korte afsnit om socialpsykologi inden dagens modul og overvej hvordan den adskiller sig fra andre psykologiske retninger.
Intergruppekonflikter | Psykologiens veje (systime.dk)
Mobning (sidste afsnit i kapitlet)
Robber's Cave Experiment - Realistic Conflict Theory
Social indlæringsteori | Psykologiens veje (systime.dk)
The Brain: A Secret History - Emotions; Bandura Bobo Doll Experiment
2.9 Ville du misbruge din magt? | Undersøgelser i psykologi (systime.dk)
The Stanford Prison Experiment arbejdsspørgsmål.docx
Moralsk frakobling | Psykologiens veje (systime.dk)
Vi starter med at samle op på Zimbardos fængselseksperiment
Derefter skal vi selv lave et psykologisk eksperiment ;-)
6.2 Stereotyper, fordomme og diskrimination | PsykC (frydenlund.dk)
Holdninger | Psykologiens veje (systime.dk)
Jane Elliots eksperiment med børn med blå og brune øjne (1).pdf
Kapitlerne på sidste lektion skal også være læst (hvis nu man var til foredrag i sidste del af timen) ;-)
RacismeEksperimentet - mitCFU.dk
Vi skal arbejde videre med stereotyper, fordomme og diskrimination. Derfor skal vi se et nyere dansk eksperiment.
Vi starter med at samle op på de begreber, vi har arbejdet med de seneste gange. Derfor må I gerne læse jeres noter igennem, så I er klar til at gennemgå følgende:
Kulturmøder | Psykologiens veje (systime.dk)
The Pygmalion Effect, Growth Mindset, & Learning ft. Robert Rosenthal (youtube.com)
Arbejdsspørgsma_l Rosenthaleffekten (1).docx
Forvent det bedste - om Rosenthal effekten (1).docx
Læs teksten inden timen og overvej, hvordan det kan relateres til vores arbejde med racisme og diskrimination.
The Big Five | Psykologiens veje
Vi arbejder videde med temaet ondskab, men skal undersøge det fra en personlighedspsykologisk tilgang. Ingen lektier :)
Gratis open source big five personlighedstest
Den mørke triade - Psykolog Frederiksberg & København - Malene Kaae
Prosocial adfærd | Psykologiens veje
Personlighedstræk og ledere.docx
3 hurtige om empati.docx
Vi starter med at samle op på arbejdsspørgsmålene til artiklen om personlighed og ledere
Personlighedspsykologi.pptx
9.2.1 Peter Madsens mentalobservation | PsykB
Det onde som frihed | Psykologiens veje
Afsnittet ER en lektie til denne time ;-) Læs kapitlet og overvej hvordan de forskellige typer ondskab hænger sammen med empati, som vi arbejdede med i sidste modul.
9.3.1 Robert Hares psykopatitjekliste | PsykB
9.3 Dyssocial personlighedsforstyrrelse | PsykB
Grupper til eksamenstræning og fremlæggelser:
Plan for fremlæggelser i psykologi.docx
23-årig asiat slået ned i London: »Jeg vil ikke have din coronavirus i mit land«
Hollywood siger fra efter chikane og overfald: Stop hadet mod asiater | Kultur | DR
Når man ikke fremlægger, ses denne dokumentar på cfu: Ondskab - mitCFU.dk
I dag skal vi i gang et nyt forløb. Ingen lektier :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Læring og motivation
I dette forløb fokuserer vi på kognitive processer og motivation.
Vi indleder med kognitionspsykologien, hvor vi undersøger perception og opmærksomhed. Her arbejder vi med vores forståelse af, at vores opmærksomhed er selektiv og påvirkes af både indre og ydre faktorer. Vi tester også vores ikke eksisterende evne til at multitaske og eksperimenterer med vores egne kognitive evner til at forstå komplekse sammenhænge og afkode flertydige signaler. Dette danner grundlag for vores videre arbejde med, hvordan vi organiserer vores tænkning. Her introduceres vi til begrebet kognitive skemaer og Piagets begreber om akkomodation og assimilation. Vores nye forståelse af erindringer som konstruktioner tager vi med os i arbejdet med hukommelse, hvor vi fokuserer på korttidshukommelse, langtidshukommelse og fænomenet falske erindringer.
Vi samler op på det lærte ved at arbejde med faktorer som henholdsvis fremmer og hindrer læring.
Afslutningsvis arbejder vi med motivation med udgangspunkt i selvbestemmelsesteorien, hvor vi fokuserer på indre og ydre motivation samt de tre grundlæggende psykologiske behov: kompetence, tilhørsforhold og autonomi. Derudover inddrager vi Albert Banduras motivationsteori for at opnå en bredere forståelse af, hvad der driver menneskelig adfærd.
Indhold
Kernestof:
I dag skal vi i gang et nyt forløb. Ingen lektier :-)
Studiet af menneskets informationsprocesser | Psykologiens veje
Opmærksomhed | Psykologiens veje
Perception | Psykologiens veje
Læsespørgsmål (skal være besvaret inden timen)
4.2.1 Opmærksomheden i en digitaliseret verden | PsykC
image.png
Metoder i psykologi.docx
What Is the Ames Illusion? - Instant Egghead #23
Vi skal tegne, så medbring meget gerne farver :-)
Hukommelse | Psykologiens veje
Læs til og med afsnittet om den implicitte hukommelse
6.3: Læring | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
Danskerne lider af digitalt hukommelsestab - Computerworld
I dag skal vi bruge alt vores viden om den kognitive psykologi til at dykke nærmere ned i, hvad læring så egentlig er. Ingen lektier :-)
Gruppe 1: Repetition – Frigg, Erika, Sara og Simone
Forhindringer mod læring | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
At fremme læring | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
Læring og motivation.pptx
Grupper:
I skal optage jeres podcast i starten af denne time. Derefter lytter vi til hinandens podcast. Husk derfor hovedtelefoner!
Promoting Motivation, Health, and Excellence: Ed Deci at TEDxFlourCity
4.4 Motivation og læring | PsykC
4.4.1 Kontekstafhængig motivation | PsykC
Vi starter med at samle op på spørgsmålene om motivation:
Var man ikke til stede i tirsdags skal man have lyttet til de podcasts, som ligger under elevfeedback på 1. modul :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Hvem er jeg og hvorfor er jeg sådan?
I dette forløb undersøger vi udviklingspsykologien og identitetsteorien.
Vi bruger udviklingspsykologien til at snakke om individuelle forskelle i personlighed og identitet, og til at komme med bud på, hvorfor menneskers identitet/personlighed udvikler sig i forskellige retninger. Her stifter vi bekendtskab med Erik Erikson, John Bowlby og Mary Ainsworth. Snakken om barndommen leder os over i en snak om sårbarhed og resiliens.
Vi undersøger desuden, hvordan (elementer af) det senmoderne samfund påvirker unges identitet i dag med fokus på sociale medier. Her arbejder vi blandt andet med Giddens, Goffman og Meyrowitz, Festinger og Honneth.
Efterfølgende arbejder vi med stress og coping, inden vi slutter af med at arbejde med køn. I arbejdet med køn snakker vi om kønsidentitet og kønsroller. Her zoomer vi bl.a. ind på den postmoderne psykologi, og vi diskuterer Condry og Condrys undersøgelse "Sex differences: A Study of the Eye of the Beholder" (1976).
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt forløb. Ingen lektier :-)
1.6: Erikson: Livslang identitetsskabelse | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
Voksenalderen | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
John Bowlby og Mary Ainsworth | Psykologiens veje
The Strange Situation and Attachment
Case Chieko.docx
Vi arbejder videre med tilknytningsteorien og skal bl.a. kigge på børn i institutioner. Derudover skal vi arbejde med, hvad tilknytningen betyder, når man bliver voksen.
Sådan er det bare: Sæson 1 – 5. episode | Se online her | DRTV
image.png
Tilknytningsstil hos voksne - i lyset af deres barndom (1).pdf
Risiko og resiliens | Psykologiens veje
3.2: Anthony Giddens: Refleksiv selvidentitet | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
Narrativ identitet | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
Vi skal arbejde videre med identitetsbegrebet. Medbring gerne den indledende øvelse, hvor I tegnede jeres egen identitet
Social sammenligning | Psykologiens veje
3.9: Jeg er online - ergo er jeg | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
Selvforbedring
Medbring en reklame eller et opslag fra SoMe som opfordrer til selvforbedring (jf. Festinger og Lockwood & Kundas eksperiment)
Hævnporno IRL | DR3
Klovn - sesong 5 - episode 10 - surprise mia
4.6: Goffman: Sociale roller og masker | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
4.7: Meyrowitz: Elektroniske medier | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
4.8.4 Digitale konflikter og mobning blandt børn og unge | PsykB
Vi samler op på øvelsen fra sidste modul, hvor I arbejdede selv. I skal alle være klar til at præsentere jeres problemstilling og udvalgte teori.
23. Stress og coping | Psykologiens veje
Akut og kronisk stress | Psykologiens veje
Læsespørgsmål til kapitlerne om stress
Vi starter med at diskutere de resterende begreber, der knytter sig til stress.
Coping | Psykologiens veje
Læs kapitlet om coping inden denne time. I skal kunne forklare forskellen på emotions- og problemfokuseret coping. Sæt det også gerne i relation til den case I læste i sidste time (den om Jaxstyle)
Velkommen tilbage fra påskeferien :-) Vi går i gang med det sidste fokus i psykologiundervisningen. Jeg glæder mig til at se jer.
Blå bog kreativ psyk.docx
2.6: Kønsidentitet og kønsroller | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
Et helt menneske: Sæson 1 – Nu er jeg en pige | DRTV
Køn betyder noget! På godt og ondt - Artikel.pdf
Spørgsmål til artiklen
Eksamenstræning køn.docx
Læg jeres videopræsentationer i elevfeedback inden timens afslutning. Denne opgave kan godt laves før timen, hvis man hellere vil møde senere i dag :-)
Simone der kommer og holder oplæg skriver således: "Jeg kommer med en historie om ængstelig/evasiv personlighedsforstyrrelse - efter en opvækst som skyggebarn til en syg lillebror, en svær folkeskole og efterskole periode, efterfulgt af både depressi
Kort opsamling på opgaven om køn samt en kort snak om det oplæg vi hørte sammen sidst. Derefter snakker vi om eksamen og får besøg af Ida, som I skal til eksamen hos, hvis I trækker psykologi :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66262167678", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66262167678", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66262167678" }