Holdet h24hx+hhps-vf2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution UCH
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Maja Rud Hornstrup
Hold h24hx+hhps-vf2 (h24hx+hhps-vf2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ondskab - hvordan forklarer vi onde handlinger?
Titel 2 Læring og motivation
Titel 3 Hvem er jeg og hvorfor er jeg sådan?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ondskab - hvordan forklarer vi onde handlinger?

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Læring og motivation

I dette forløb fokuserer vi på kognitive processer og motivation.
Vi indleder med kognitionspsykologien, hvor vi undersøger perception og opmærksomhed. Her arbejder vi med vores forståelse af, at vores opmærksomhed er selektiv og påvirkes af både indre og ydre faktorer. Vi tester også vores ikke eksisterende evne til at multitaske og eksperimenterer med vores egne kognitive evner til at forstå komplekse sammenhænge og afkode flertydige signaler. Dette danner grundlag for vores videre arbejde med, hvordan vi organiserer vores tænkning. Her introduceres vi til begrebet kognitive skemaer og Piagets begreber om akkomodation og assimilation.  Vores nye forståelse af erindringer som konstruktioner tager vi med os i arbejdet med hukommelse, hvor vi fokuserer på korttidshukommelse, langtidshukommelse og fænomenet falske erindringer.
Vi samler op på det lærte ved at arbejde med faktorer som henholdsvis fremmer og hindrer læring.
Afslutningsvis arbejder vi med motivation med udgangspunkt i selvbestemmelsesteorien, hvor vi fokuserer på indre og ydre motivation samt de tre grundlæggende psykologiske behov: kompetence, tilhørsforhold og autonomi. Derudover inddrager vi Albert Banduras motivationsteori for at opnå en bredere forståelse af, hvad der driver menneskelig adfærd.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvem er jeg og hvorfor er jeg sådan?

I dette forløb undersøger vi udviklingspsykologien og identitetsteorien.
Vi bruger udviklingspsykologien til at snakke om individuelle forskelle i personlighed og identitet, og til at komme med bud på, hvorfor menneskers identitet/personlighed udvikler sig i forskellige retninger. Her stifter vi bekendtskab med Erik Erikson, John Bowlby og Mary Ainsworth. Snakken om barndommen leder os over i en snak om sårbarhed og resiliens.
Vi undersøger desuden, hvordan (elementer af) det senmoderne samfund påvirker unges identitet i dag med fokus på sociale medier. Her arbejder vi blandt andet med Giddens, Goffman og Meyrowitz, Festinger og Honneth.
Efterfølgende arbejder vi med stress og coping, inden vi slutter af med at arbejde med køn. I arbejdet med køn snakker vi om kønsidentitet og kønsroller. Her zoomer vi bl.a. ind på den postmoderne psykologi, og vi diskuterer Condry og Condrys undersøgelse "Sex differences: A Study of the Eye of the Beholder" (1976).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer