UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h25hhgf126-ap (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
UCH
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Eva Kølbæk
Hold
h25hhgf126-ap (
h25hhgf126-ap
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
AP kommunikation, sprog og kultur
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
AP kommunikation, sprog og kultur
UVB for AP
AP-forløbet er delt op i AP-kommunikation, AP-sprog og AP-kultur.
Hvert delforløb har en blokdag, hvor I har trænet det, I har lært.
Desuden fik I et 3 timers oplæg fra "Sprogzonen" på blokdag 2.
Blokdag 3 havde fokus på forberedelserne til AP-eksamen.
AP-forløbet er på 45 timer inkl. eksamen og materialet er på ca. 60-70 sider.
1) AP-kommunikation:
Denne del handler om sprog som kommunikationsmiddel. Hvordan bruger man sprog og hvordan tilpasser man sit sprog, alt efter, hvilken målgrupper man vil nå.
Vi har bl.a. arbejdet med:
det retoriske pentagram
genrer
verbal og non-verbal kommunikation
skriftsproglig og talesproglig stil
stilleje (formelt / uformelt sprog)
appelformer (etos / patos / logos)
målgrupper
2) AP-sprog:
Denne del handler om sprogets opbygning.
Vi har sammenlignet forskellige sprog og fundet ud af, at systemet bag et sprog kan beskrives på samme måde i mange sprog.
Vi har bl.a. arbejdet med:
sproghistorie
transparente ord (dansk/tysk/engelsk/fransk/spansk)
ordforråd (låneord, fremmedord, transparente ord)
ordklasser
sætningsanalyse
interlatin, fremmedord, præ- og suffikser
ordbogsbrug
grammatisk terminologi
verbal og nonverbal kommunikation
3) AP-kultur:
Denne del handler om, hvad kultur betyder ift. sprog og kommunikation.
Hvordan tilpasser vi vores sprog alt efter, hvilken kultur, målgruppen kommer fra?
Vi har bl.a. arbejdet med:
sproghandlinger
danskhed
Forskellige måder at markedsføre et område på
Hvad har I adgang til under eksamen?
AP-eksamen del 1:
Ingen hjælpemidler.
AP-eksamen del 2:
Følgende fem hjemmesider:
www.sproget.dk
www.ordbogen.com
www.ordnet.dk
www.minlaering.dk
De digitale bøger på systime, som vi har anvendt i AP-undervisningen.
Sprog på spil:
https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=1
The English Handbook:
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=1
Håndbog til dansk:
https://hbdansk.systime.dk/?id=1
AP-bogen:
https://apbogen.systime.dk/?id=1
Ind i sproget:
https://indisprogethhx.systime.dk/?id=1
Alt fysisk materiale såsom bøger, kompendier og kopier.
Egne noter på computeren, samt PDFer og filer.
Dokumenter fra Google Docs; forudsat de er downloadet til egen computer forud for eksamen.
Alle andre hjælpemidler, brug af internet eller kommunikation med omverdenen er ikke tilladt.
Det er tilladt at tilgå digitale materialer, der er lagt ud på lectio under de enkelte AP-timer samt i den specielle mappe, I kan finde ved at gå ind under jeres AP-hold og dernæst vælge "Dokumenter".
Indhold
Kernestof:
AP elevintro.pptx
AP kommunikation Lektion 1 - 2025.pptx
😎 Emoji Keyboard Online 😍 😈 👻 💩 💋 - Click to Copy Emojis
Ind i sproget hhx | Ind i sproget hhx
Sprog på spil | Sprog på spil
Opgaveark skolemælk.docx
6.1 Kommunikationssituationen | Sprog på spil
Velkommen til jeres første time i Almen Sprogforståelse (AP) - jeg glæder mig til at møde jer alle sammen. I har (selvfølgelig) ingen lektier til dagens lektioner men medbring jeres computere og mobiltelefoner. Jeg håber, I alle er kommet på Systim
6.3 Genrer * | Sprog på spil
AP Kommunikation Lektion 2.pptx
Introøvelse genre (1).docx
Opgaver | Sprog på spil
4.9 Retorik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
AP Kommunikation - appelformer.pptx
AP Kommunikation Lektion 3 revideret.pptx
I AP i går blev du introduceret til det retoriske pentagram, som du kan gense i nedenstående link 4.9 Retorik. Inden dagens time bedes du læse nedenstående tekst af Ditte Giese om danske kendisser i Dubai. Ditte Gieses artikel er fra 18.1.2021 på net
Ditte Giese.docx
Talesprog vs skriftsprog.docx
Opgaver til verbal og nonverbal kommunikation.docx
SMS of chatsprog.docx
Fyldord stilleje og sammentrækninger.docx
Forud for timen bedes du læse "6.4 Talesprog og skriftsprog" (brug linket).
6.4 Talesprog og skriftsprog | Sprog på spil
Se lektien angivet i den første af dagens AP-lektioner.
STILLEJE- supplement.pptx
Ingen lektie til denne time.
Storyboard.docx
Blokdag 1 elev-instruktioner nudging.docx
Airtame
Rasmus Brohave hjælper politiet
YouTube anna munch planlægger tur til London - Søg Videoer
Husk at medbringe en kuglepen eller tusch og jeres computer.
Blokdag 1 skabelon (1).docx
Opsamling på blok 1.docx
STILLEJE- supplement (4).pptx
Det retoriske pentagram
AP Sprog Lektion 1 sproghistorie (1).docx
Ordklasser intro.docx
I dag skal vi begynde på AP blok 2 om sprog. Forud for dagens timer, bedes du lige genlæse den ene side om verdens sprog (brug linket). Inden vi begynder på det, skal vi lige samle op på Blok 1: Kommunikation, inkl. jeres afsluttende skriveøvelse.
2.1 Verdens sprog | Sprog på spil
arveord, låneord mv
2.4 Latin | Sprog på spil
AP2 Thomas Skov - ordforråd.docx
2.3 Fra fællesgermansk til dansk | Sprog på spil
Se dagens lektie i den første af vores AP-timer i dag.
AP sprog Lektion 4.pptx
3.1 Latinske betegnelser for ordklasser | Sprog på spil
Thomas Skov Ordforråd video- sproget.dk
Ordklasser intro
AP2 Thomas Skov - ordklasser.docx
Lektie: Læs teksten om -lekter (7.1 Standard, variation og normer) samt teksten om de forskellige ordklasser (Ordklasser.docx). De af jer, der af forskellige årsager var fraværende fra 6. modul i går, bør desuden se videoen med Thomas Skov om ordforr
7.1 Standard, variation og normer* | Sprog på spil
Ordklasser.docx
Læs den indledende tekst og tag dernæst quiz om trusler: Quiz om trusler
Gå ind på følgende artikel og scrol ned i bunden, hvor der står "Har du styr på reglerne?" og svar dernæst på spørgsmålene under "Afstemning". Sørg for at læse de svar, der kommer op, hver gang du har besvaret et spørgsmål:
Trusselsbrev mod Kong Frederik.docx
Niveau 3: Ordene og deres bøjning | AP-bogen - Almen Sprogforståelse på hhx
Ordklasser dansk latin forkortelse og forklaring.docx
Video: Ordklasser intro
Ordklasser med eksempler.docx
Minlæring
Blokdag 2 2025 præsentation af Pernille Nygaard Vejs.docx
AP sprog lektion 5 revideret 2 - 2025.pptx
Lektie: Repeter ordklasser ved at genlæse dokumenterne om ordklasser fra i går. Vær obs på, at du skal kunne ordklassernes betegnelse på både dansk og latin samt deres forkortelse.
Ordbogsopslagsøvelser 2.docx
Faglige opslagsværker og hjælpemidler intro.docx
Udfyld skemaet "Ordklasser - skema til at udfylde" (docx). Læs desuden teksten om faglige opslagsværker ned til opgave A.3.2 (brug linket). 3. Faglige opslagsværker og hjælpemidler* | AP-bogen - Almen Sprogforståelse på hhx I dagens time vil vi også
Ordklasser - skema til at udfylde.docx
Øvelser om ordklasser - Minlæring
AP sprog Lektion 7 - 2025.pptx
Verballed - Minlæring
Sætningsanalyse - Min Læring
Opgave 3: subjekt og verballed
Subjekt - Min Læring
Forud for dagens time skal I læse introduktionen til sætningsanalyse (Linket "Sætningsanalyse/Sprog på spil") samt om subjekt og verballed (Linket: "Subjekt og verballed"). De andre link er til brug i timen men ikke lektie. Sætningsanalyse | Sprog p
4.3 Subjekt og verballed | Sprog på spil
Ordklassetest 2 angiv ordklassen.docx
Ordklassetest 2a angiv ordklasse.docx
Forud for dagens time skal I læse de to boligannoncer. Mens I læser bedes I beskrive de tilsigtede modtagere samt sproget i de to annoncer (Z-huset og Den nordlige del af Andeby). Hav særligt fokus på stilleje, appelform(er) og ordvalg, inklusive hvi
10.10 Boligannoncer | Ind i sproget hhx
Til brug i klassen: AP sprog Lektion 7 - 2025.pptx
Til brug i klassen: Min Læring: Sætningsanalyse øvelse 3 + 4
Til brug i klassen: Opgaver | Direkte objekt
Til brug i klassen: Sætningsanalyse øvelser til de første 5 led.docx
Til brug i klassen: Direkte og indirekte objekt Opgaver | Sprog på spil
Til brug i klassen: 4.5 Subjektsprædikat | Sprog på spil
Før dagens time skal du gøre følgende: 1) (gen)læs teksten om sætningsanalyse (1. link) og 2) læs den nye tekst om direkte og indirekte objekt (= 2. link: 4.7) samt 3) lav følgende øvelser: "Opgave 3: Sprog på spil (hvis du ikke nåede at lave den i t
1) Sætningsanalyse | Sprog på spil
2) 4.7 Direkte og indirekte objekt | Sprog på spil
3) Opgave 3 | Sprog på spil
Til brug i timen: Minlæring adverbialled
Repeter de 5 første sætningsled (fra lektionen i torsdag) og læs om adverbialled: 4.9 Adverbialled | Sprog på spil
Opgaver | Sprog på spil - opgave 3 og 4
Repetition
Sætningsanalyse opsamling.pdf
Til brug i timen og ikke lektie: Opgave sproghandlinger
Lektie: 1) Sørg for at få repeteret sætningsled (Sætningsanalyse | Sprog på spil)
Sætningsanalyse okt 2025.docx
Sproghandlinger video (NB uden rituelle): Sproghandlinger: Informerende, selvfremstillende og regulerende
Sproghandlinger Klovn (min Læring).docx
AP kultur Lektion 1 redigeret.pptx
Re-Sepp-Ten tekst.docx
Vedr. lektier til i dag, se det, der står i lektion 3. I denne time vil vi starte op på den 3. og sidste AP-blok om "Kultur".
Sproghandlinger - Opgaver | Sprog på spil
Ingen lektie til dagens timer, hvor vi fortsætter med at arbejde med (dansk) kultur. Vi starter ud med Re-Seppten (vedhæftet) og dernæst skal I i grupper analyesere nogle reklamefilm.
Forud for dagens time bedes I læse teksten til "Re-Seppten" og notere jer alle de referencer, der er til dansk kultur og danskhed. Se desuden videoen "Danmarks Dynamite" og skriv ned, hvilke eksempler på dansk kultur og danskhed I ser i videoen.
Herrelandsholdet & Alphabeat - Danmarks Dynamite (Officiel Musikvideo)
Byhus AP - TEKST 2.docx
Skovlyvej Tekst 1.docx
Se lektien til den første af vores AP-lektioner i dag.
Kommunikationsanalyse af reklamefilm.pptx
AP eksamen 2025 gode råd final.docx
Størstedelen af dagens blokdag er eksamensforberedelse. Husk at medbringe et skriveredskab til delprøve 1. Forud for blokdagen vil jeg anbefale, at I nærlæser vedhæftede dokument "AP-eksamen 2025 gode råd final" og læser op på de punkter, I har svært
Blokdag 3 delprøve 2 opgavebeskrivelse ny.docx
Repetition af ordklasser Ordklasser
Ingen lektie til dagens AP-time.
Sætningsanalyse (opg. 1 + 5).
Sætningsanalyse - sværere (opg. 1)
Sætningens led intro
Oversigt Sætningsled (1) (1).doc
Kopulative verber.docx
AP opsamling.docx
Ordklasser
Sætningens led
De 10 (!) af jer, der var fraværende fra AP-timen sidste torsdag skal inden timen lave de sætningsanalyseopgaver, der er angivet i de to links herunder:
Sætningsanalyse sværere: lav opgave 5
Kort Døesvej 70.pdf
Eksamensregler fra studiehåndbogen.pdf
Sidste AP-time - forhåbentlig er I nu (næsten) klar til eksamen :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 37
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71535925155", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71535925155", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71535925155" }