Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
UCH
|
|
Fag og niveau
|
Almen Sp.forst. -
|
|
Lærer(e)
|
Kerstin Wieland
|
|
Hold
|
h25hhgf726-ap (h25hhgf726-ap)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Almen sprogforståelse: kommunikation-sprog-kultur
- AP-forløbet er delt op i AP-kommunikation, AP-sprog og AP-kultur.
Hvert delforløb har en blokdag, hvor eleverne træner det, de har lært.
Desuden får eleverne et 90 minutters oplæg fra "Proling" om retslingvistik på blokdag 2.
Blokdag 3 forbereder også konkret eleverne til AP-eksamen.
AP-forløbet er på 45 timer inkl. eksamen og materialet er på ca. 60-70 sider.
1) AP-kommunikation:
Denne del handler om sprog som kommunikationsmiddel. Hvordan bruger man sprog og hvordan tilpasser man sit sprog, alt efter, hvilken målgrupper man vil nå.
Vi har bl.a. arbejdet med:
det retoriske pentagram
Shannon-Weaver modellen
genrer
verbal og non-verbal kommunikation
skriftsproglig og talesproglig stil
stilleje (formelt / uformelt sprog)
appelformer (etos / patos / logos)
målgrupper
2) AP-sprog:
Denne del handler om sprogets opbygning.
Vi har sammenlignet mange sprog og fundet ud af, at systemet bag et sprog kan beskrives på samme måde i alle sprog.
Vi har bl.a. arbejdet med:
sproghistorie, især den germanske og højtyske lydforskydning
transparente ord (dansk/tysk/engelsk/fransk/spansk)
ordforråd (låneord, fremmedord, transparente ord)
false friends
ordklasser => og hvordan verber, substantiver og adjektiver kan præge en tekst
sætningsanalyse
interlatin, fremmedord, præ- og suffikser
ordbogsbrug
grammatisk terminologi
verbal og nonverbal kommunikation
-lekter (dia-, socio-, krono-, etno- etc.)
bogstavrim
3) AP-kultur:
Denne del handler om, hvad kultur betyder ift. sprog og kommunikation.
Hvordan tilpasser vi vores sprog alt efter, hvilken kultur, målgruppen kommer fra?
Vi har bl.a. arbejdet med:
sproghandlinger
stereotyper og fordomme
nationale kulturforskelle
Hvad har eleverne adgang til under eksamen?
AP-eksamen del 1:
Ingen hjælpemidler.
AP-eksamen del 2:
Følgende fem hjemmesider:
www.sproget.dk
www.ordbogen.com
www.ordnet.dk
www.minlaering.dk
De digitale bøger på systime, som vi har anvendt i AP-undervisningen.
Sprog på spil: https://sprogpaaspil.systime.dk/?id=1
The English Handbook: https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=1
Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=1
AP-bogen: https://apbogen.systime.dk/?id=1
Ind i sproget: https://indisprogethhx.systime.dk/?id=1
Alt fysisk materiale såsom bøger, kompendier og kopier.
Egne noter på computeren, samt PDFer og filer.
Dokumenter fra Google Docs; forudsat de er downloadet til egen computer forud for eksamen.
Alle andre hjælpemidler, brug af internet eller kommunikation med omverdenen er ikke tilladt.
Det er tilladt at tilgå digitale materialer via AP-holdets undervisningsbeskrivelse på Lectio.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
AP elevintro.pptx
-
😎 Emoji Keyboard Online 😍 😈 👻 💩 💋 - Click to Copy Emojis
-
AP1 Lektion 1 Det retoriske pentagram.docx
-
AP1 Lektion 2 Genrer.docx
-
6.3 Genrer * | Sprog på spil
-
AP1 Lektion 3 Ditte Giese om danske influencere i Dubai, tekst.docx
-
AP1 Lektion 1 Det retoriske pentagram, Forlaget Columbus.mp4
-
AP1 Lektion 6 appelformer, teori.pptx
-
AP1 Lektion 6 appelformer og Julia Sofia, tekst.docx
-
Retorisk pentagram GF7.docx
-
AP1 Lektion 6 appelformer.docx
-
AP1 Lektion 4 tale-, skrift- og nonverbalt sprog.docx
-
AP1 Lektion 5 stilleje, teori.pptx
-
AP1 Lektion 4 verbal og nonverbal kommunikation, arbejdsark.docx
-
AP1 Lektion 5 Stilleje, Write Away af Poul Tornøe, Gyldendal 2009.pdf
-
AP1 Lektion 7 Shannon-Weaver.docx
-
AP1 Lektion 7.pptx
-
Blokdag 1, 2025 opsamling på AP1.docx
-
AP2 Lektion 1 Sprogenes verden, tekst.docx
-
Ordklasser - sproget.dk
-
AP2 Thomas Skov - ordklasser.docx
-
AP2 Thomas Skov - ordforråd.docx
-
Blokdag 2, 2025 Proling, elevintro og lekter.pdf
-
Blokdag 2, 2025 Trusselsbrev til kongen.docx
-
AP2 Lektion 2 interlatin og transparens, elev.docx
-
Transparens og falske venner - sproget.dk
-
Adjektivernes magt | AP-bogen - Almen Sprogforståelse på hhx
-
Om ordklasser fra TYSKGRAM
-
Om ordklasser fra ENGGRAM
-
Om ordklasser fra DANGRAM
-
Sætningsanalyse | Sprog på spil
-
4.9 Adverbialled | Sprog på spil
-
Find adverbialled
-
AP3 lektion 1 sproghandlinger.docx
-
Københavner Kærlighed, Visit Copenhagen Branding Film 2021
-
VISITAARHUS BRANDING-FILM 2020
-
AP3 analyserende skriveøvelse, Magaluf.docx
-
AP3 Bogstavrim, opgave.docx
-
Verpasst (Kurzfilm) von Tilo Hensel und Sarah Kunst (Deutschland, 2013) - 3 min.
-
GF7 gode eksempler, analyse af rejser til Tyrkiet.docx
-
Blokdag 3 Barbie, mig og Aarhus.docx
-
Blokdag 3 Barbie, Ekstra Bladet.docx
-
Sætningsanalyse.docx
-
5. Præcist og varieret ordvalg | Styr på skrivningen
-
7. Styrkemarkører: nedtoninger og optoninger | Styr på skrivningen
-
Kapitel 5, præcist og varieret ordvalg, tekst.pdf
-
Kapitel 7, styrkemarkører, nedtoninger og optoninger, tekst.pdf
-
Kapitel 5, præcist og varieret ordvalg, løsninger.pdf
-
Kapitel 7, styrkemarkører, nedtoninger og optoninger, løsninger.pdf
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Ditte Gieses pentagram
|
21-08-2025
|
|
AP blokdag 1
|
29-08-2025
|
|
AP blokdag 2
|
10-09-2025
|
|
Analyse af rejsebureauer
|
03-10-2025
|
|
Sammenligning af rejseannoncer
|
08-10-2025
|
|
h25hhgf726-ap skr. prøve
|
06-11-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71536056650",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71536056650",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71536056650"
}