UCH Gymnasier
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UCH Gymnasier
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet h25hxgf1-DA (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
UCH
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Charlotte Bork Eberhardt
Hold
h25hxgf1-DA (
h25hxgf1-DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Argumentation og retorik
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Argumentation og retorik
Anvendt materiale
Kernestof
Birgitte Darger (m.fl.): "Begreb om dansk" kapitel 8 (Retorik og argumentation)
- at kommunikere hensigtsmæssigt - om kommunikationshensigter
- appelformer - hvordan afsender taler til modtager
- argumentation (herunder Toulmins argumentationsmodel)
- sproglige virkemidler (trikolon, alliteration, anafor, epifor, epanastrofe)
- retorisk pentagram
Supplerende stof
"Adam og Eva" (DR 2018/2019)
Diverse kronikker - eleverne læser mindst tre kronikker som inspiration til deres egen skrivning af kronik
Skriftlighed:
Kronik
Analyse af NV og PU ved hjælp af retorisk pentagram
Træning af sproglige virkemidler - aflevering i elevfeedback
Indtaling af lydfil om kronikgenren
Indhold
Kernestof:
8. Retorik og argumentation | Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier
Hej GF1, vi skal have vores første dansktime. Jeg glæder mig til at møde jer og lære jer at kende. Vi starter langsomt op på det emne, vi skal arbejde med i Grundforløbet - det handler om retorik og argumentation. Vi ses
Afsnit
Vi arbejder videre med retorik og argumentation. Og så skal jeg lære lidt flere navne :)
Hensigter og appelformer.doc
Argumentationsanalyse.docx
Vi samler op på sidste times arbejde med argumentationsanalyse/Toulmins model for argumenter. Det gør vi på delehold. Når man er "inde" gennemgår vi opgaven fra sidst. Når man er ude, arbejder man med dagens opgave: Lav en elevatortale til næste dans
Vi skal til et fælles-arrangement med de andre førsteårs-klasser. Det handler om, hvad sprog kan - blandt andet i forhold til at opklare forbrydelser. Det er i auditoriet på hhx. Jeg kommer og henter jer i klassen og følges med jer derover. Vi ses
Vi arbejder med moralske dilemmaer - du skal se et selvvalgt tv-program i serien "Adam og Eva" og lave argumentationsanalyse på det. Vi ses
Moralske dilemmaer med Adam og Eva.docx
Opsamling på Adam og Eva.pptx
Vi vender, hvad vi har lært ved at se Adam & Eva. Derefter arbejder vi med en argumenterende genre, kronikken, som vi skal i gang med at skrive selv.
Kronikken er en argumenterende genre.docx
Vi arbejder videre med, hvad en kronik er. Vi støtter os op ad Guide til skriftlig dansk, hvor genren er beskrevet
3. Kronik og refleksionstekst | Guide til skriftlig dansk htx og teknisk eux
Vi bliver endnu klogere på kronikgenren. Vi undersøger den i Guide til skriftlig dansk, indtaler en lydfil om genren og begynder at overveje påstande til jeres kronikker
Klogere på kronikken.docx
Vi arbejder med vores kronikker
Vi arbejder videre med kronikken ud fra oplægget her på timen.
... videre med kronikken ud fra oplægget på forrige time
Mulighed for vejledning i kronikskrivning. Næste dansktime er på afleveringsdagen, så sørg for at få spurgt om det, I er i tvivl om nu. Der er mulighed for fælles gennemgang af kronikkens opbygning på klassen
Hej GF1 - velkommen tilbage fra efterårsferien. I denne time arbejder vi med en række sproglige virkemidler, som I kan bruge i jeres kronikker. Ved timens slutning afleverer I jeres arbejde indtil nu i elevfeedback :)
Vi læser korrektur på vores kronikker inden aflevering
Svarbazar om argumentation og retorik med løsning.docx
Vi starter med en såkaldt Svarbazar, hvor vi genopfrisker vores viden om argumentation og retorik. Derefter arbejder vi med det retoriske pentagram (Ciceros pentagram) og jeres kommende eksaminer i NV og PU
Forbered dig til NV og PU med det retoriske pentagram.docx
Vi bruger de første 20 minutter på at gøre pentagrammerne færdige. Derefter deler vi vores arbejde
Læs din kronik.docx
Afrunding - tak for denne gang :) I får jeres kronikker tilbage med kommentarer i denne time
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71733034166", "T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71733034166", "H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71733034166" }