Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
UCH
|
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
|
Lærer(e)
|
Tina Schack Boldt
|
|
Hold
|
h25hxgf1-bi (h25hxgf1-bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb biologi c
Forløbet indeholder:
- Cellelære. Prokaryoter, eukaryoter (dyre- og planteceller), organeller (ribosomer, mitokondrier, kernen). Forskelle og ligheder på cellerne.
- Kernen og DNA. DNAs opbygning og funktion. Kromosomer antal og deling ved kønsceller (ikke gennemgået meiose). Dominante og recessive træk.
- Membranen. Opbygning og funktion. Fosfolipider, kanalproteiner, receptor proteiner. Aktiv og passiv transport, semipermeabilitet. Osmose og diffusion.
- Grønkorn. Fotosyntese. Sammenhæng mellem fotosyntese, respiration og vækst.
- Mitokondrie. Respiration.
Øvelse: Oprensning af DNA fra løg. I rapport skal forklares, hvorfor metoden er, som den er.
Øvelse: Mikroskopi af vandpest celler og kindceller. Farvning af celler. Præparat.
Øvelse: Osmose i kartofler. Beregning af saltkonc i kartoffelceller. Hypoteser.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71733142391",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71733142391",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71733142391"
}