Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
UCH
|
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
|
Lærer(e)
|
Jørgen Rasmussen
|
|
Hold
|
h25hxgf3-Ma (h25hxgf3-Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Intro - matematikkens hiraki
Præsentation af faget og målsætningen
Officielle formelsamling
Maple 2025
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Klasse- og hjemmeopgaver
Svarende til 12 timer
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Koordinatsystements opbygning
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Løsning af ligninger og potens
• Regningsarternes hierarki
• Simpel reduktion – også lidt hvor der indgår brøker – og lidt krudt på kvadratsætningerne
• Brøkregler
• Potenser – også negative potenser og opløftet i nulte
• Løsning af ligninger af første grad – også nogle, hvor x står i nævneren
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Lineær udtryk
• betydning af a og b
• Linjens ligning skrevet op y=ax+b, y-y1=a(x-x1), 0=ax+by+c
• Lineær regression vha LinReg og Fit ?
• Topunktsformlen (a=(y2-y1)/(x2-x1) og b=y1-ax1)
• Beregning af skæring mellem to linjer, i hånden og i Maple vha solve
• Løsning af to ligninger med to ubekendte, i hånden vha substitution og i Maple vha solve (også hvor y ikke er isoleret på forhånd)
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Lineær funktioner
• Funktionsbegrebet
• Dm(f) og Vm(f)
• Beregning af skæring med akser
• Hvordan man regner en funktionsværdi, og hvordan man bestemmer x, når man får en funktionsværdi
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
Diverse matematik
Proportionalitet og omvendt proportionalitet
Tegning af punkter og lineære funktioner i Maple. Tegning af lodrette streger i Maple
Stykkevise funktioner
Afstandsformlen
Punktet midt imellem to kendte punkter (s 171 rød bog)
Ortogonalitet
Evt.
JHP-forslag: Punkter markeret med gult ovenfor bør erstattes med geometri: ensvinklede trekanter og Pythagoras læresætning. Det er mere naturligt, idet disse emner netop bruges til at bevise afstandsformlen, to-punktsformlen og formlen for ortogonalitet a*c=-1. Med andre ord, det er mere naturligt at undervise i geometri før analytisk plangeometri.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71733412321",
"T": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71733412321",
"H": "/lectio/508/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71733412321"
}