Holdet 2022 DA/ev - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Tine Kilian Albæk
Hold 2022 DA/ev (1ev DA, 2ev DA, 3ev DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fortællinger om Syndefaldet
Titel 2 SoMe
Titel 3 Det unormale (værklæsning 1)
Titel 4 Dansk-historieforløb
Titel 5 Det unormale  - fortsat (værklæsning 1)
Titel 6 To verdener (værklæsning 2)
Titel 7 Medier, magt og sandhed
Titel 8 Ekspressionisme (værklæsning 3)
Titel 9 Magtens sprog
Titel 10 Populærvidenskabelig formidling
Titel 11 Sprog, klasse og magt (Værklæsning 4)
Titel 12 Sandhed, løgn og fiktion (medieværk)
Titel 13 Dobbeltgængermotivet
Titel 14 Argumenter for og imod kvinder
Titel 15 Eksistentialisme (værklæsning 5)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fortællinger om Syndefaldet

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:

Eleverne læser skønlitterære tekster fra 1900-tallet til i dag, der tematisk tager sit afsæt i Syndefaldsmyten. Målet er at give eleverne forståelse for samspillet mellem skønlitteratur, kultur og samfund.

Metodisk er der fokus på litterær analyse samt introduktion til strukturalistisk, psykoanalytisk, socialhistorisk og ideologikritisk metode/ læsning.

KERNESTOF: ca. 16 sider
- Biblen ”Første Mosebog”, 3. kap  (2 sider)
- Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld (uddrag) (4 sider)
- Anders Bodelsen: Drivhuset (5 sider)
- Hemingway: Indianerlejr (3 sider)
- Helle Helle: Sit eget system (2 sider)

SUPPLERENDE STOF: ca. 14 sider
- Håndbog til dansk (s. 44-48, 55-60, 95-97) (14 sider)

FAGLIGE MÅL:
* udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
* beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
* anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
* analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier. * dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
* demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
GF-tale 07-11-2022
Feedforward analyserende artikel 08-12-2022
Analyserende artikel 20-12-2022
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 SoMe

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Forløbet centrerer sig omkring unges brug af sociale medier. Der arbejdes med forskellige diskurser omkring sociale medier. Endelig arbejdes dermed Texting/ SMS-sprog, herunder sproglig standard og variation.

Metodisk arbejdes der med Toulmins argumentationsmodel, multimodalitet samt Goffmanns teori om Front stage, Back stage and Middle region og the performed self. Endvidere arbejdes der med sproghandlingsteori.

KERNESTOF: Ca. 20 sider
- Emma Holten: ’Vi er vokset op med at latterliggøre og udstille andre på internettet’
https://www.information.dk/indland/2016/03/vokset-latterliggoere-udstille-andre-paa-internettet
- Caspar Eric ”Jeg har en samtale” fra ”7/11”
- SKAM sæson 3 (uddrag)
- Marlene Charlotte Larsen – Unge og sociale medier (forelæsning – Danskernes Akademi): https://www.youtube.com/watch?v=tbYEt2FVuYQ
- Rasmus Brohave Instagramopslag: https://www.instagram.com/p/BZim9WaDDMl/
- Kristine Sloth Instagramopslag: https://www.instagram.com/p/BiMZ6klnfQU/
- Ulrikke Falch Instagramprofil : https://www.instagram.com/p/BQ0N1rqlhhT/ +
https://www.youtube.com/watch?v=T3f_PobOgMU
- Albert Dyrlund post på Instagram: https://www.instagram.com/p/BsDn-0OAHgU/
- Alexander Husum: https://www.instagram.com/p/Br5tsqbFr5O/
- Red Barnet: Udstillet på nettet?: https://www.facebook.com/redbarnet/videos/10159229626915394/

SUPPLERENDE STOF: ca. 50 sider
- Begreb om dansk af Birgitte Darger, Kasper Lezuik Hansen og Claus Nielsen: s. 53+54, 82-93
- Grammatikporten: af Maren Aarup Schjørring, Anne Marie Heltoft & Jørgen Wildt Hansen, s. 6-22
- Håndbog til dansk: s. 179-191
- Sociale medier, af Jacob Brøndum Pedersen m.fl., s. 12-16 + 60-64
- Jan Aasbjerg Petersen m.fl. ”Dig og digtial dannelse i dansk” s. 82-96
- Netværkssamfundet – Jeg er, altså er jeg, s. 28-36
- Sociale medier er en del af den jer er: https://www.youtube.com/watch?v=EIjTsoRJdKQ
- The Truth Behind Instagram Photos By Chompoo Baritone - YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=ekWuEQehROA
- Goffmann frontstage, backstage, middle region: https://www.youtube.com/watch?v=kN9Imw5ndiQ
- Hvordan skriver du et debatindlæg: https://www.youtube.com/watch?v=PT2-v8VERxE
- Emma Holten og Sørine Godtfredsen: Deadline: https://www.youtube.com/watch?v=Eci4d-sOU8U
- Krysters Kartel https://www.youtube.com/watch?v=lrOxiiHH8Z8
- Løgstrup: Den etiske fordring, Keld B. Jessen (red) Filosofi, s. 254-257.

FAGLIGE MÅL:
* udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
* beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
* anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidstheD
* anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
* analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
* demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
* navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt del- tage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.
* demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Feedforward debatterende artikel 02-02-2023
Medieproduktion 09-02-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det unormale (værklæsning 1)

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS
Tematisk forløb om det unormale

Ud fra plenumrefleksioner over hvad begreberne normal- og unormal dækker over læser vi skønlitteratur ud fra dette tematiske modsætningspar, herunder blandt andet

- Den unormale, den handicappede krop
- Det unormale, det psykisk syge sind
- Det unormale som det undertrykte i menneskets sind
- Den unormale seksualitet og køn

Metodisk arbejdes der med digtanalyse, strukturalistisk- og psykoanalytisk metode.
Casper Eriks ”Nike” læses som værk.

KERNESTOF: ca. 100 sider
- Klaus Rifbjerg: ”Det er blevet os pålagt” fra ”Konfrontation”, 1960
- Amalie Skram: ”På St. Jørgen”, 1895 (uddrag fra ”Tekstarbejde på tværs”)
- Sylvia Plath: ”Glasklokken”, 1963 (uddrag), kap. 15
- Herman Bang: Frans Pander, 1885
- Caspar Eric: Nike, 2015
- Information: Den handicappede krop er fremtiden

SUPPLERENDE STOF: ca. 30 sider
- Håndbog til dansk, s. 91-97 + 101-147
- Krydsfelt: s. 146-160
- Dansksiderne.dk
- Klaus Rifbjerg: https://forfatterweb.dk/oversigt/rifbjerg-klaus
- Herman Bang: https://forfatterweb.dk/oversigt/bang-herman
- Sylvia Plath: https://forfatterweb.dk/oversigt/plath-sylvia
- Caspar Eric: https://forfatterweb.dk/oversigt/eric-caspar

FAGLIGE MÅL:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidstheD
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

ARBEJDSFORMER:
- elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel om sociale medier 12-02-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dansk-historieforløb

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Tværfagligt forløb mellem dansk og historie. I forløbet fordyber eleverne sig i 1800-tallet med fokus på national identitet og nationalromantikken samt industrialiseringen. Det sker vha. relevante metoder i fagene. Et andet fokusområde i forløbet er faglig formidling. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave samt efterfølgende forsvar af opgave ifm. årsprøve.

KERNESTOF:  ca. 40 sider
- N.F.S.Grundtvig: Langt højere bjerge, 1820
- Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1819
- H.C. Andersen: I Danmark er jeg født, 1850
- Tom Buk Swienty: af Slagtebænk Dybbøl, s. 262-273, 2016
- H.C. Andersen: Ved soldatens hjemkomst, 1864
- Henrik Pontoppidan: Den første gendarm, 1888
- Amalie Skram: Af Constance Ring, 1885
- Martin Andersen Nexø, Lønningsdag, 1900
- Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen, P. C. Skovgaard, 1857
- Julius Exner: Blindebuk, 1866
- Erik Henningsen: Sat ud, 1892
- Brendekilde: Udslidt, 1889

SUPPLERENDE STOF: ca. 55 sider
- Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s. 98-100, 126-127, 130-131
- Litteraturens veje, s. 146-150, 194-195, 218-221, 221-224
- Krydsfelt, s 146-160
- Diskursanalyse i dansk, af Anne Bornerup Græsborg, s. 57-61
- Eva Heltberg: Skriv løs, slet og ret, kap. 5+6
- Anders Holm: Grundtvig s. 130-133
- Ole Bornedal: 1864, trailer: https://www.youtube.com/watch?v=bItysAF8hs4
- Henrik Pontoppidan: https://forfatterweb.dk/oversigt/zpontoppidan00
- Martin Andersen Nexø: https://forfatterweb.dk/oversigt/znexoe00
- Tom Buk Swienty: https://forfatterweb.dk/oversigt/buk-swienty-tom
- H.C. Andersen: https://forfatterweb.dk/oversigt/andersen-h-c
- Amalie Skram: https://forfatterweb.dk/oversigt/skram-amalie
- N.F.S. Grundtvig: https://forfatterweb.dk/oversigt/grundtvig-n-f-s
- Adam Oehlenschläger: https://forfatterweb.dk/oversigt/zoehlenschlaeger00


Kompetencer:
I dansk-historie-forløbet trænes eleverne i:  
Begge fag:  
• fordybelse i et historisk emne 
• elevernes udtryksfærdigheder 
• relevante metoder i fagene 
• et grundlæggende overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark 

Dansk har særligt fokus på: 
• tekstlæsning i en historisk sammenhæng 
• faglig formidling 
• danskfagets identitet og metode 

Historie har særligt fokus på:  
• elevernes evne til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet materiale 
• faglig skrivning herunder anvendelse af citater, henvisninger, figurer, illustrationer m.v.  
• historiefagets identitet og metode.  

B) Under opgaveskrivningen trænes eleverne i: 
• Arbejde selvstændigt med afgrænsning af emne.    
• Forstå og besvare en problemformulering – elever bidrager med input til processen. 
• Søge, finde og sortere information  
• Arbejde indledende med at adskille egne og andres tanker. Urkund anvendes ved aflevering. 
• Referere og redegøre – samt kunne håndtere begyndende elementer af analyse. 
• Anvende sproglig korrekthed og bevare en rød tråd/fokus gennem opgaven. 
• Kende faglige metoder. 
• Kende formalia og strukturering/disposition. 


FAGLIGE MÅL
Eleverne skal opnå skriftlige kompetencer og almene studiekompetencer, der sætter dem i stand til at honorere de krav til korrekt skriftlig fremstilling, kritisk bearbejdning af viden, selvstændighed og vedholdenhed, der kræves i de videregående uddannelser. (§29 stk.3) 

Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

ARBEJDSFORMER
Læreroplæg, gruppearbejde, fælles læsning, skriveøvelser og vejledning.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DHO-feedforward 26-04-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 To verdener (værklæsning 2)

FORLØBSBESKRIVELSE:

FOKUS OG FORLØB:
Litteraturhistorisk forløb, der tager afsæt i Romantikken og det moderne gennembruds fokus splittelse og modsætninger.

Fokus på Univeralromantik, herunder monoisme og særligt dualisme/ ny platoisme. Endvidere arbejdes der med Romantisme ud fra en psykoanalytisk læsning.

Endelig arbejdes der med det moderne gennembrud særligt med fokus på kvindens rolle. Endvidere arbejdes der med realisme, naturalisme og impressionisme.

Henrik Ibsens: "Et dukkehjem" læses som værk.

KERNESTOF: ca. 120 sider
- Martinus Rørbye: Udsigt fra kunstnerens vindue, 1825
- Adam Oehlenschläger: Simon Peder, 1805
- Schack Staffeldt: Indvielsen, 1804
- Schack Staffeldt: Aftenhøjtid, 1804
- Wilhelm Bendz: En ung kunstner betragter en skitse i spejlet, 1826
- Emil Aarestrup: Paa Sneen, 1838
- H.C. Andersen: Skyggen, 1844
- Georg Brandes: Af Indledningsforlæsning til "Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur"
- I.P. Jacobsen: Mogens,1872, indledningen
- I.P. Jacobsen: To verdener, 1879
- Henrik Pontoppidan: Ane-Mette
- Henrik Ibsen: Et dukkehjem, 1879
- Herman Bang: Impressionisme - en lille replik
- Herman Bang: Den sidste balkjole

SUPPLERENDE STOF: ca. 60 sider
- Litteraturens Veje side 137-185
- Jørn Jacobsen m.fl.: De moderne gennembrud: Perioden 1870-1914
- Caspar David Friedrich: Månen står op over havet
- Caspar David Friedrich: Vandringsmand over tågehavet
- Platons Hulelignelse:
https://www.youtube.com/watch?v=1RWOpQXTltA
- The Matrix: https://www.youtube.com/watch?v=rRMSGSbExwg
- ”Dr. Jekyll and Mr. Hyde”: https://www.youtube.com/watch?v=f7N7OT95XPA
- TV-serien SKAM, sæson 2, afsnit  
- Romantisme: https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs
- Naturalisme, impressionisme og realisme: Johannes Fibiger og Gerd Lütken
- Adam Oehlenschläger: https://forfatterweb.dk/oversigt/zoehlenschlaeger00
- H.C. Andersen: https://forfatterweb.dk/oversigt/andersen-h-c
- Emil Aarestrup: https://forfatterweb.dk/oversigt/zaarestrup00
- Georg Brandes: https://forfatterweb.dk/brandes-georg
- I.P. Jacobsen: https://forfatterweb.dk/oversigt/jacobsen-j-p
- Herman Bang: https://forfatterweb.dk/oversigt/jacobsen-j-p
- Henrik Pontoppidan: https://forfatterweb.dk/oversigt/zpontoppidan00
- Henrik Ibsen: https://forfatterweb.dk/oversigt/zibsen00

FAGLIGE MÅL:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Medier, magt og sandhed

FORLØBSBEKSRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Forløbet arbejder med forståelse for samt analyse af klassisk nyhedsformidling samt fortællende journalistik og dokumentarisme. Endvidere arbejdes der med begrebet fake news, herunder fiktionalisering og autenticitet. Endelig arbejdes der med medialisering, borgerlig offentlighed og medierne som gatekeepers og den 4. statsmagt.

Analytisk arbejdes der med nyhedskredsløb, nyhedstrekanten, de fem nyhedskriterier, nyhedsgenrer og vinkling.
Metodisk arbejdes der med argumentations- og diskursanalyse.

KERNETEKSTER: ca. 25 sider
- Ukendt journalist: ”Iltoget fra Korsør kørte i Aftes ved Vigerslev ind i Toget fra Kalundborg”, Politiken, 2. 11. 1919,
- Ole Bang Nielsen: ”Døde samles ind fra belgisk togvrag”, Berlingske Tidende, 16. 2. 2010,
- En nat i kulden med de hjemløse, Kristeligt Dagblad, 8/2-2012
- Herman Bang: En Fattigmandsknejpe, 1881
- Flere og flere danskere har ondt i røven: https://www.youtube.com/watch?v=uqNbIVbG2R8
- Eyecandy: https://www.youtube.com/watch?v=fRxE9VQYvDk
- En islamisk invasion af Europa er i gang, Den korte avis, 3/3-2020
https://denkorteavis.dk/2020/en-islamistisk-invasion-af-europa-er-i-gang-eu-maa-give-det-haardt- kaempende-graekenland-den-noedvendige-stoette/

SUPPLERENDE TEKSTER: ca. 50 sider
- Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen, Systime, s. 168-175 + 198-216
- Perspektiver i dansk, Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Dansklærerforeningens forlag
s. 274-278 + 292-293
- Deadline: 16/10-2015: https://www.youtube.com/watch?v=kuuh0w3ExtM
- Vincent F. Hendricks og Mads Vestergaard om FAKE NEWS: https://www.youtube.com/watch?v=i0j6hkjHzk0
- Kan du spotte fake news: https://www.dr.dk/nyheder/indland/test-kan-du-spotte-falske-nyheder-paa-facebook
- Sådan skriver du en god fake news artikel: Zenia Larsen: Rokkokoposten
- Robotterne kommer: https://www.youtube.com/watch?v=j1qAU9wm0jE
- Dagens løgn: Medierne hoppede i med begge ben: https://www.dr.dk/nyheder/indland/dagens-loegn-medierne-hoppede-i-med-begge-ben#!/
- Diskursanalyse: Inspireret af et oplæg som Maja Bødtcher-Hansen holdt fredag d. 13. nov. 2009 på fagdidaktisk kursus i dansk. Hun er inspireret af Heine Andersen & Lars Bo Kaspersen (red): Klassisk og moderne samfundsteori,
Hans Reitzels Forlag, 2005 s.182-189.

FAGLIGE MÅL:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthe
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt del- tage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 02-10-2023
Producér nyhedsindslag 06-10-2023
Debatterende artikel 16-11-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ekspressionisme (værklæsning 3)

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Forløb om Ekspressionisme. Fokus på ekspressionismens kunstneriske form samt de temaer, der typisk arbejdes med i perioden.
Metodisk er der fokus på stilistisk analyse, nykritisk- og socialhistorisk metode.

Rudolf Broby-Johansens "BLOD" læses som værk.

KERNESTOF: ca. 50
Tom Kristensen: Hærværk (uddrag - indledningen) 1930
Tom Kristensen Nat i Berlin, 1921
Boccioni: Gadelyde invaderer byen, 1913
Tom Kristensen: Rio de Janerio, 1920
Emil Bønnelycke: Gaden, 1917
Broby-Johansen: BLOD (læses som værk), 1922
Broby-Johansens af Forsvarstale for BLOD (uddrag), 1922
Henrik Pontoppidans erklæring vedr. Broby-Johansens "BLOD": http://www.henrikpontoppidan.dk/text/kilder/artik/journalistik/pca320_blod.html

SUPPLERENDE STOF: ca. 15
Litteraturens veje: Ekspressionisme s. 275-283
Tom Kristensen: Om at rejse ud i det voldsomme verden: https://www.dr.dk/skole/dansk/mellemtrin/tom-kristensen-1893-1974#!/01:02
Mundo Carlo: Gaden, 2015
Rudolf Broby-Johansen: https://forfatterweb.dk/rudolf-broby-johansen
Tom Kristensen: https://forfatterweb.dk/oversigt/kristensen-tom
Emil Bønnelycke: https://forfatterweb.dk/bonnelycke-emil3

FAGLIGE MÅL:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske gru dbegreber
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
-demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel - Grænsesøgende kunst 28-01-2024
Skrivedag 06-02-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Magtens sprog

Forløbet fokuserer på sammenhængen mellem sprog og magt. Udgangspunktet for det analytiske arbejde er taler og diskurser omkring terrorisme. Metodisk arbejdes der med retorisk analyse og diskursanalyse. Inden for den retoriske analyse arbejdes der med talegenrer, talens typiske komposition, appelformer, stilistiske figurerer, billedskabende sprog og billedsprog. Ligeledes arbejdes der med centrale begreber inden for diskursanalyse: nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, flydende betegnere og hegemonisk- og antagonistisk diskurs.

Endvidere arbejdes der med nysprog samt politikeres brug heraf.

Tekster:
- Håndbog til dansk, s. 150-155
- Perspektiver i dansk af Mads Rangvid og Mimi Sørensen s. 109-119 + 123-129 + 131-135
- Præsident Bushs tale til nationen den 11. september, 2001
- Præsident George Bush address to the nation 9/11-2001: https://www.youtube.com/watch?v=rGwxw4tUzlo
- Statsminister Poul Nyrup Rasmussens 9/11-tale, 13/9-2001 v. SID’s årlige kongress.
- Statsminister Lars Løkke Rasmussens tale ved mindehøjtideligheden foran den franske ambassade i København d. 15/11, 2015
- Statsminister Helle Thorning- Schmidts tale ved mindehøjtideligheden på Østerbro, 16/2-2015
- Statsministeren Jens Stoltenbergs tale ved nasjonal minnemarkering for Utøya ofrene 22.7.2011
https://www.youtube.com/watch?v=70PoQaLLD5M
- Detektor: New Speak: https://www.youtube.com/watch?v=xEOvE-27FBw
- Spin og det argumentationsfrie valg: Af Christian Koch, Kristeligt Dagblad, 11/6-2015
- George Orwell: Politik og det engelske sprog, 1946 (uddrag)
- Kampen om sproget – Magtens sprog (DR-udsendelse)

Samlet omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel - sprogligt fokus 08-04-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Populærvidenskabelig formidling

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Kort forløb om populærvidenskabelig formidling. I forløbet arbejder eleverne med formidling af populærvidenskabelige emner og undersøger forskellen henholdsvis videnskabelig kommunikation, faglig kommunikation og faglig formidling. Eleverne analyserer populærvidenskabelige artikler og tekster og producerer selv populærvidenskabelig formidling.

Forløbet har fokus på at klæde elever på til at arbejde med formidlingsopgaven i SRP-sammenhæng.

KERNESTOF:
Slut med uendelighed, Illustreret videnskab, 05/2014
Store danske videnskabsfolk - Inge Lehmann: https://www.youtube.com/watch?v=j0-fGaJEeBg

SUPPLERENDE STOF:
Sune Weile: Del din viden - Faglig formidling i dansk s. 10-14 + 23-31
Perspektiver i dansk: Populærvidenskabelig artikel s. 2-11

Samlet omfang: 30 sider

FAGLIGE MÅL:
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Populærvidenskabelig formidling 24-05-2024
Årsprøve - feedback 31-05-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Sprog, klasse og magt (Værklæsning 4)

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Fokus er på forholdet mellem sprog, sociale klasser og magt. Der arbejdes med begreber som kulturel kapital, kommunikativ kompetence, gruppesprog, kodeskift og multietnolekt som identitetsmarkør. Metodisk er der fokus på stilistisk analyse.

Der arbejdes med Glenn Bechs ”Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet” som værklæsning.

KERNESTOF: ca. 330 sider
-Tove Ditlevsen: ”Bardommens gade” (1943) uddrag
-Holberg: Jean de France (uddrag)
-Prinsesser fra blokken (DR3, 2016), afsnit 4 17:45-21:15
-Sivas: KbHavana
-Yahya Hassan: LANGDIGT (uddrag)
-Himlen over os: https://www.youtube.com/watch?v=gjhIZtDf6EQ
-Edouard Louis: Forvandlingens metode, 2023, s. 71-80
-Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi, kap. 24+25
- Glenn Bech, Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, 2022

SUPPLERENDE STOF: ca. 30 sider
-Johannes Fibiger: Den sproglige virkelighed”, s. 97-100 + 112-115
- Goffmann: https://www.youtube.com/watch?v=kN9Imw5ndiQ
- Snobberne: Rytteriet: https://www.youtube.com/watch?v=HAtdP3FhLq0
- DR: ”Dagligdagens mange sprog”
- Sprog på spil, Albert Lange m.fl., Systime,  s. 185-187.
- Skønlitteratur på P1: https://www.dr.dk/lyd/p1/skoenlitteratur-pa-p1/skoenlitteratur-2022-02-02
-Genstart: Klassen forfølger dig
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-2023-01-01-05-00-84
Tove Ditlevsen: https://forfatterweb.dk/oversigt/ditlevsen-tove
Ludvig Holberg: https://forfatterweb.dk/oversigt/lholberg-ludvig
Thomas Korsgaard: https://forfatterweb.dk/korsgaard-thomas
Edouard Louis: https://forfatterweb.dk/louis-edouard
Glenn Bech: https://forfatterweb.dk/glenn-bech

FAGLIGE MÅL:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Sandhed, løgn og fiktion (medieværk)

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Med udgangspunkt i de forfattere, vi arbejdede med i forløbet "Sprog, klasse og magt" arbejder vi med genren autofiktion og forholdet mellem autenticitet og fiktionalisering.

Forløbet fungerer endvidere som en introduktion til dokumentargenren. Der arbejdes med de forskellige dokumentartyper, herunder hybridformer. Endvidere arbejdes der med fakta- og fiktionskoder, fortælleformer, dramaturgi og filmteknisk analyse. Endvidere diskuteres etik og manipulation ifm. dokumentargenren.
Eleverne arbejder med forskellige typer af dokumentarfilm.

I forløbet indgår "En fremmed flytter ind" af Nicole N. Horany, 2017, som medieværk

KERNESTOF: s. 300 sider
-Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet
-Yahya Hassan: BARNDOM, TRÆLAMELLER, DU KOMMER I HELVEDE MIN BROR og GHETTOGUIDE
- Karl Ove Knausgård af ”Min Kamp” bind 1 (begyndelsen)
- Naja Marie Aidt: Af ”Har døden taget noget fra dig, så giv det tilbage” s. 23-35
- Klovn: Nina kære Nina, 2006
- I et forhold med: Third Ear, 2013: https://thirdear.studio/da/pods/forhold
- En fremmed flytter ind, af Nicole N. Horany, 2017

SUPPLERENDE STOF: ca. 45 sider
- Selvfortalt af Poul Behrendt, Mads Bunch, s
- Den sproglige virkelighed, Johannes Fibiger, Lindhardt og Ringhof, 2016, s. 112-116
- Dobbeltkontrakt: https://www.gymdansk.dk/dobbeltkontrakten.html
- Remediering: https://danskitiden.systime.dk/?id=164#c404
- Håndbog til dansk: s. 21-27 + 223-227
- Remediering: https://danskitiden.systime.dk/?id=164#c404
- Performanceteori og læsning af autofiktion: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2703&L=0
- Goffmans performance teori: https://www.youtube.com/watch?v=kN9Imw5ndiQ
- Interview med Yahya Hassan, Deadline: https://www.youtube.com/watch?v=xV8yIobkWNE&t=635s
- https://channel.louisiana.dk/video/karl-ove-knausgaard-literature-should-be-ruthless
- Susanne Johansson; Vi er rustet til det værste, BT 10/9-2005
- Anne-Mette Gregers: Flash! Casper med ny blondine, EB 28/8-2006
- Glenn Bech: https://forfatterweb.dk/glenn-bech
- Karl Ove Knausgård: https://forfatterweb.dk/oversigt/nausgaard00
- Yahya Hassan: https://forfatterweb.dk/oversigt/hassan-yahya
- Naja Marie Aidt: https://forfatterweb.dk/oversigt/aidt-naja-marie

FAGLIGE MÅL:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt del- tage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber.
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel om sprog og magt 26-09-2024
Skrivedag 22-10-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Dobbeltgængermotivet

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Overordnet er det faglige mål at introducere eleverne for dobbeltgængermotivet. Teksterne spænder tidsmæssigt fra motivet dukker op som en del af romantismen over 1960erne til postmodernismen.

I forløbet arbejder vi særskilt med en psykoanalytisk metode. Begreber som overjeg, jeg, ID, fortrængning, identitetssplittelse og på et fortælleteknisk plan upålidelighed, er de faglige kroge, vi hænger vores tekstlæsning op på.

KERNESTOF:
- Fodor Dostojevski: Dobbeltgængeren (1846) (uddrag)
- Skyggen – H.C. Andersen (1847)
- Helle Helle, Mit arbejde, 2000
- Klaus Rifbjerg: Skyernes skygge rammer mig, 1964
- Fight club – directed by David Fincher (1999)

SUPPLERENDE STOF:
- Litteraturens veje, Gerd Lütken og Johannes Fibiger, Dobbeltgængermotivet, https://litteraturensveje.systime.dk/?id=600
- Bodil Marie Sørensen: Romantiske doppelgänger S. 11-37
- Romantisme - dansk litteratur: https://www.youtube.com/watch?v=1iVxpqKSObs
- Litteraturens genveje: Romantismen og det uhyggelige + Angsten, splittelsen og dobbeltgængermotivet hos H.C. Andersen: https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=196
-Wilhelm Bendz: En ung kunstner (Ditlev Blunck) betragter en skitse i et spejl, 1826
Lydbog Skyggen
https://www.youtube.com/watch?v=DsPWayqtuBY
- Twin Peaks, David Lyndch, 1990: Doppelgänger's chase in the Black Lodge
https://www.youtube.com/watch?v=amgX_81kEYQ
https://www.youtube.com/watch?v=NGs7rm-HW3M
Black Swan, directed by Darren Aronofsky, 2010, She's Trying to Replace Me Scene: https://www.youtube.com/watch?v=iOaD5cZNw0E
H.C. Andersen: https://forfatterweb.dk/oversigt/andersen-h-c
Klaus Rifbjerg: https://forfatterweb.dk/oversigt/rifbjerg-klaus
Fodor Dostojevski: https://forfatterweb.dk/oversigt/zdostojevskij00
Helle Helle: https://forfatterweb.dk/oversigt/zhelle00

FAGLIGE MÅL:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
-a nvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel mediefokus 09-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Argumenter for og imod kvinder

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Forløbet har fokus på første bølge feminisme 1870-1920. Der arbejdes med kvinders kamp for lige rettigheder og fokus i tekstarbejdet vil være på de argumenter, der fremsættes for og imod kvinders ligeret.

Metodisk fungerer forløbet som repetition af argumentationsanalyse og retorisk analyse.

KERNESTOF:
- Nielsine Nielsens ansøgning om studentereksamen, 1874-
- Ludvig Holberg om kvinders rettigheder, 1739
-Engle", Georg Brandes' svar til Elisabeth Grundtvig (1), 6. juli 1887
-Elisabeth Grundtvig: "Nutidens sædelige Lighedskrav", 1887
-Johanne Meyer - Kvindens politiske valgret og valgbarhed, 1888
-Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder, 1888
-Fredrik Bajer i Folketinget, 4. februar 1888, Lovforslag om kvinders valgret
-Thit Jensen: Frivilligt moderskab, 1924
-Det kønsneutrale sprog løser intet, Af Anna Diana Møller, Politiken, d. 20. marts 2012
-Der er brug for et opgør med det mandsdominerede danske sprog, Af Marie Thams og Rebekka Elisabeth Anker-Møller, Information d. 18/11.2024

SUPPLERENDE STOF:
-Håndbog til dansk, Ole Schultz Larsen, Dansklærerforeningen s. 157-167
-Litteraturens veje, Gerd Lütken og Johannes Fibiger, Systime: Kvindefrigørelse og sædelighedsfejde
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/saedelighedsfejden
-Birgitte Possing: Argumenter mod kvinder, 2018
-https://www.kanon14.dk/ludvig-holberg
- 5 ting du skal vide om Holberg: https://www.youtube.com/watch?v=L38oioiiRbc
-Inge Lehmann: https://www.dr.dk/studie/geografi/inge-lehmann-jordens-kerne
-Kvinde kend din historie: Nielsine Nielsen
-Kvinde kend din historie - Podcast (Nielsine Nielsen)
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/nielsine-nielsen-ansoegning-til-kirke-og-undervisningsministeriet-1874
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/nielsine-nielsen-1850-1916
Ludvig Holberg: https://forfatterweb.dk/oversigt/lholberg-ludvig
Thit Jensen: https://forfatterweb.dk/oversigt/jensen-thit
Georg Brandes: https://forfatterweb.dk/brandes-georg

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Feedback terminsprøve 26-02-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Eksistentialisme (værklæsning 5)

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Forløbet tager afsæt i menneskets forsøg - gennem tiden - på at skabe sig en mening med tilværelsen, herunder accept af tilværelsens grundliggende meningsløshed. Der arbejdes med begreber som "absurditet", "frygt" og "angst".

Der arbejdes med kristen versus ateistisk eksistentialisme, bl.a. ud fra Kierkegaards eksistensfilosofi "Stadier på livets vej" samt Albert Camus og Jean Paul Satres tanker omkring eksistens og absurditet

Tine Høegs "Tour de chambre", 2020 læses som værk.

KERNESTOF: ca. 125 sider
- Tom Kristensen: Angst, 1930
- Karen Blixen, Den afrikanske farm, 1937  (uddrag)
- St. St. Blicher: Præludium, 1838
- William Shakespeare: Hamlet, 3. akt, 1. scene (At være elller ikke være-monologen)
- Johannes W. Jensen: På Memphis Station, 1904
- Jean Paul Satre: Eksistentialisme er en humanisme, 1946, (uddrag fra "Litteraturens Huse"
-  Albert Camus: Sisyfosmyten, 1942 (dansk oversættelse 1960)  (uddrag fra "Litteraturens Huse")
-  Martin A. Hansen: "Paradisæblerne", 1953
-  Peter Seeberg: Patienten, 1962
- Tine Høeg: Tour de Chambre, 2020


SUPPLERENDE STOF: ca. 35 sider
- Litteraturens veje s. 317-319
- Kierkegaard - lidenskabens tænker af Pia Søltoft m.fl.
- Søren Kierkegaard af ”Diapsalmata” fra Enten-Eller, 1843
- 5 skarpe om Kierkegaard og valget (CFU)
- Kierkegaard - Lidenskabens tænker, Carsten Bo Mortensen m.fl., Systime, s. 20-27
- Erik Jerlund: Søren Kierkegaard – En introduktion. Kierkegaards stadier på Livets vej
- Kierkegaard: Det religiøse stadie: https://www.youtube.com/watch?v=Ui8Y0Pqlg_4
- En kortfilm om Søren Kierkegaard. https://www.youtube.com/watch?v=bPpRYO0sBOM
- Introduktion til Albert Camus' eksistentialisme: https://www.youtube.com/watch?v=ekxXvgbDr3M
- Introduktion til Jean Paul Satres eksistentialsime: https://www.youtube.com/watch?v=qpXNRrtuo38
- Eksistentialisme i dansk: https://eksistentialismeidansk.systime.dk/
- Søren Kierkegaard: https://forfatterweb.dk/oversigt/kierkegaard-soeren-aabye
- Albert Camus: https://forfatterweb.dk/oversigt/zcamus00
- Jean Paul Sartre: https://lex.dk/Jean-Paul_Sartre
- St. St. Blicher: https://forfatterweb.dk/oversigt/blicher-steen-steensen
- Martin A. Hansen: https://forfatterweb.dk/oversigt/hansen-martin-a-1
- Johannes V. Jensen: https://forfatterweb.dk/oversigt/zjvjensen00
- Peter Seeberg: https://forfatterweb.dk/oversigt/zsee
- Tine Høeg: https://forfatterweb.dk/hoeg-tine

FAGLIGE MÅL:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

ARBEJDSMETODER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgavesæt april 2025 09-04-2025
Sidste danskaflevering 😊 02-05-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer