Titel
4
|
Dansk-historieforløb
FORLØBSBESKRIVELSE:
FORLØB OG FOKUS:
Tværfagligt forløb mellem dansk og historie. I forløbet fordyber eleverne sig i 1800-tallet med fokus på national identitet og nationalromantikken samt industrialiseringen. Det sker vha. relevante metoder i fagene. Et andet fokusområde i forløbet er faglig formidling. Forløbet afsluttes med en skriftlig opgave samt efterfølgende forsvar af opgave ifm. årsprøve.
KERNESTOF: ca. 40 sider
- N.F.S.Grundtvig: Langt højere bjerge, 1820
- Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1819
- H.C. Andersen: I Danmark er jeg født, 1850
- Tom Buk Swienty: af Slagtebænk Dybbøl, s. 262-273, 2016
- H.C. Andersen: Ved soldatens hjemkomst, 1864
- Henrik Pontoppidan: Den første gendarm, 1888
- Amalie Skram: Af Constance Ring, 1885
- Martin Andersen Nexø, Lønningsdag, 1900
- Bøgeskov i maj. Motiv fra Iselingen, P. C. Skovgaard, 1857
- Julius Exner: Blindebuk, 1866
- Erik Henningsen: Sat ud, 1892
- Brendekilde: Udslidt, 1889
SUPPLERENDE STOF: ca. 55 sider
- Litteraturhistorien - på langs og på tværs, s. 98-100, 126-127, 130-131
- Litteraturens veje, s. 146-150, 194-195, 218-221, 221-224
- Krydsfelt, s 146-160
- Diskursanalyse i dansk, af Anne Bornerup Græsborg, s. 57-61
- Eva Heltberg: Skriv løs, slet og ret, kap. 5+6
- Anders Holm: Grundtvig s. 130-133
- Ole Bornedal: 1864, trailer: https://www.youtube.com/watch?v=bItysAF8hs4
- Henrik Pontoppidan: https://forfatterweb.dk/oversigt/zpontoppidan00
- Martin Andersen Nexø: https://forfatterweb.dk/oversigt/znexoe00
- Tom Buk Swienty: https://forfatterweb.dk/oversigt/buk-swienty-tom
- H.C. Andersen: https://forfatterweb.dk/oversigt/andersen-h-c
- Amalie Skram: https://forfatterweb.dk/oversigt/skram-amalie
- N.F.S. Grundtvig: https://forfatterweb.dk/oversigt/grundtvig-n-f-s
- Adam Oehlenschläger: https://forfatterweb.dk/oversigt/zoehlenschlaeger00
Kompetencer:
I dansk-historie-forløbet trænes eleverne i:
Begge fag:
• fordybelse i et historisk emne
• elevernes udtryksfærdigheder
• relevante metoder i fagene
• et grundlæggende overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark
Dansk har særligt fokus på:
• tekstlæsning i en historisk sammenhæng
• faglig formidling
• danskfagets identitet og metode
Historie har særligt fokus på:
• elevernes evne til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet materiale
• faglig skrivning herunder anvendelse af citater, henvisninger, figurer, illustrationer m.v.
• historiefagets identitet og metode.
B) Under opgaveskrivningen trænes eleverne i:
• Arbejde selvstændigt med afgrænsning af emne.
• Forstå og besvare en problemformulering – elever bidrager med input til processen.
• Søge, finde og sortere information
• Arbejde indledende med at adskille egne og andres tanker. Urkund anvendes ved aflevering.
• Referere og redegøre – samt kunne håndtere begyndende elementer af analyse.
• Anvende sproglig korrekthed og bevare en rød tråd/fokus gennem opgaven.
• Kende faglige metoder.
• Kende formalia og strukturering/disposition.
FAGLIGE MÅL
Eleverne skal opnå skriftlige kompetencer og almene studiekompetencer, der sætter dem i stand til at honorere de krav til korrekt skriftlig fremstilling, kritisk bearbejdning af viden, selvstændighed og vedholdenhed, der kræves i de videregående uddannelser. (§29 stk.3)
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
ARBEJDSFORMER
Læreroplæg, gruppearbejde, fælles læsning, skriveøvelser og vejledning.
|