Titel
17
|
16 LYRIKKENS LITTERATURHISTORIE
BESKRIVELSE I ALT CA. 65 NS.
Dette forløb består af tre dele, der alle handler om at læse lyrik. I efteråret læser vi Glenn Bechs værk og manifest JEG ANERKENDER IKKE LÆNGERE JERES AUTORITET i forbindelse med et forløb om ny litteratur. Ved juletid læser og synger vi julesalmer både klassiske og moderne. Vi runder året og hele gymnasiet af med et ambitiøst repetitions- og overbliks-forløb, hvor vi både træner litterær analyse, altså lyrikanalyse, og de litteraturhistoriske perioder og kanonforfatterne. Lektielæsningen er centreret om læsning af litteraturhistorien, mens vi i modulerne læser lyrik - et digt af hver kanonforfatter. Forløbet rundes af med en "match"-opgave, hvor citater, billeder, årstal, perioder og navne skal matches og samtidig giver et overblik over litteraturen fra oldtiden til i dag.
FAGLIGE MÅL
Eleverne skal kunne:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
KERNESTOF
– tekster fra tiden før 1700
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Henrik Pontoppidan, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
KERNETEKSTER CA. 25 NS.
"Vølvens spådom", uddrag
LUDVIG HOLBERG ”Epigram 171: Hvilken kone man skal gifte sig med?"
ANONYM Roselille og hendes moder
ANONYM Agnete og Havmanden
ADAM OEHLENSCHLÄGER "Morgenvandring", 1805
B.S. Ingemann "I sne står urt og busk i skjul", 1831
B.S. Ingemann "Glade jul, dejlige jul", 1850-1852
B.S. Ingemann "Julen har bragt velsignet bud", 1839
N.F. S. GRUNDTVIG "Nu falmer skoven trindt om land", 1844
STEEN STEENSEN BLICHER "Lærken", 1838
H.C. ANDERSEN "Fædrelandet", 1840
HERMAN BANG "Den Dag" i Digte, 1889
HENRIK PONTOPPIDAN "Aftensang",1898
JOHANNES V. JENSEN "Pigen der vandrer" i Digte, 1906
MARTIN ANDERSEN NEXØ "Folkevise" i Digte, 1926
KAREN BLIXEN, "Vinger", 1915
TOM KRISTENSEN "Angst", 1932
MARTIN A. HANSEN "De henrettede", 1944
PETER SEEBERG "Min virkelighed", 1957
KLAUS RIFBJERG "Fasan", 1962
Iben Krogsdal "Decembernat" 2010
Peter Sander Andersen & Svend Erik Petersen, "Hvad er det, der gør jul til noget særligt?", 2015
[VÆRK 330 sider] Glenn Bech JEG ANERKENDER IKKE LÆNGERE JERES AUTORITET, 2022
SUPPLERENDE STOF CA. 40 NS
Ole Schultz Larsen, Håndbog til dansk - litteraturhistorien, 2022: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=252
Erik Skyum-Nielsen: Nu er det tid til naturdigte, Information den 5. juni 2020.
FAGBEGREBER
Digtsamling, stilart, periode, genre, vers og strofer, moderne og traditionelt digt, bundne og ubundne vers, lyrisk og episk digt, jeget og duet, antitetisk komposition, tredelt komposition, rimskema, syntaks, tegnsætning (hypotakse, paratakse), stilfigurer (metafor, sammenligning, symbol, triade, allitteration, besjæling, personifikation, assonans, semantik), motiv og budskab.
FOLKEVISER: Riddervise, kæmpevise, eksposition, transformation og konsekvens, syrebad, formler og gentagelser, rites de passage.
ARBEJDSFORMER
Nærlæsning, værklæsning, lærerforedrag, quiz
|