Titel
5
|
Forløb#7: Skam
I dette tematiske forløb arbejder vi med fænomenet skam. Teoretisk bevæger vi os i spændingsfeltet mellem psykologi, sociologi og dansk, når vi i tekstarbejdet bruger følgende begreber fra Bang Nedergaards bog "Krop, skam og stolthed", s. 10-18:
- Skam som en følelse af at være forkert pga. krop, udseende, socio-økonomiske tilhørsforhold, etnicitet, handicap mm.
- Skam som en følelse, der præger ens selvfølelse, og i høj grad kan påvirke ens selvværd, selvtillid og identitet
- skam som noget andet end skyld, da skyld er en følelse som opstår ud fra at have gjort noget forkert mere end at være forkert. Skyldfølelsen kan dermed lindres, fx ved at undskylde, mens skammen ikke umiddelbart kan lindres
- skam som en beskyttelse af individet, da tilegnelse af samfundet/flokkens normer for adfærd sikrer at individet er en del af flokken og fællesskabet og dermed overlever. Bagsiden er, at den, som falder uden for flokkens udseende og adfærd, stigmatiseres, og udstødes, af flokken.
- Marta Westons teori om "skammens farver":
- rød skam: opstår pludseligt og går over.
- hvid skam: opstår på baggrund af familiens behandling af et individ som anderledes. Kan blive immanent og bl.a. føre til angst. Dyb og kronisk skam, følelsen af ikke at være værdig til at være til.
- lyserød skam: opstår i sammenligningen mellem sig selv og den (medialiserede) idealiserede norm. Følelsen af ikke at passe ind i fællesskabet.
- sort skam: æresskam. Skamfølelse når familiens ære er truet.
- Hvordan magtdiskurser som BMI bidrager til sondring mellem normal og anormal krop
- Stigmatisering af individer på baggrund af magtdiskurser og normer. Fx omtalen af fedme i medier som "fedmeepidemi", der giver angst i befolkningen ved at indikere, at dette er en sygdom, der kan "smitte", legitimerer udskamning af tykke som dovne, selvforskyldt overvægtige, udgifter for staten etc.
- dehumanisering af den "anormale krop".
Metodisk arbejder vi med:
- argumentationsanalyse (Toumins udvidede model)
- retorisk analyse (appelformer, retoriske virkemidler som antitese, intertekstuelle referencer, metaforer)
- Filmanalyse, herunder filmiske virkemidler som klippetempo, montageklipning/symbolik, asynkron og synkron lyd, farver, kameraperspektiver, billedbeskæring, skelnen mellem fiktionskoder og autenticitetsmarkører
- genretræk ved dokumentargenren "jeg-dokumentar", diskussion af forhold mellem iscenesættelse og autenticitet
Kernestof:
- SKAM, episode 1, sæson 1, NRK
- Artiklen "Sommer og sol, havet og blæsten og lyden af fatshaming" af Ida Rud, heartbeats.dk
- Vi har set fotoudstillingen "Marie Hald: Udstillet" på Frederiksborg Slot
- "Skam dig Emma" - TV-dokumentar
- "Tykke-Ida", jeg-dokumentar, DR, episode 1 og 2, Oktober 2017: https://www.dr.dk/drtv/serie/tykke-ida_6673
- "Den hvide mand har også et ansvar. Derfor er Lars von Triers fascismekort en eklatant fejl", artikel af Rikke Viemose
- Podcasten "A seat at the table", episode 23, sæson 12: "FILMKLUB – DEN LILLE HAVFRUE feat. DIEM CAMILLE & MALAIKA BERENTH MOSENDANE", 13.8.2023
- Podcasten: "Tynd og glad?", episode 1, af Alberte Clement Meldal, DR, 28.5 2020: https://www.dr.dk/lyd/p1/tynd-og-glad/tynd-og-glad-1/tynd-og-glad-1-8-11032004001
- "Sult" Knut Hamsun, uddrag, første stykke
- reklamen "Be a lady, they said", 27/2 2020, Cynthia Nixons fremførsel af Camille Rainwilles tekst for magasinet "Girls, girls, girls": https://www.facebook.com/watch/?v=2508154806071168
- Artiklen "Woke stammetænkning giver filmisk bagslag" - Mikkel Andersson, 15.02.23: https://kontrast.dk/sektioner/debat/artikel/woke-stammetankning-giver-filmisk-bagslag
I forløbet introduceres eleverne for samt arbejder med den skriftlige genre den debatterende artikel.
I forløbet tager eleverne også en privilegietest, som følges op med en diskussion af privilegieblindhed.
Baggrundsstof:
Introduktion, del 1 fra "Krop, skam og stolthed" af Mia Bang Nedergaard, s. 10-18, Dansklærerforeningens forlag, 2018
Krydsfelt: filmanalyse, s. 331-334
Om filmiske virkemidler fra Håndbog til dansk
Om argumentationsanalyse fra dansksiderne.dk: https://dansksiderne.dk/index.php?id=2979#c16792
Om fakta- og fiktionskoder i Håndbog til dansk
|