Holdet 2022 DA/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ditte Maibom Eriksen, Rikke Line Lindberg, Uffe Hastrup
Hold 2022 DA/n (1n DA, 2n DA, 3n DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mundtlighed_Brobygningsforløb
Titel 2 Det litterære perspektiv_Novellen som genre
Titel 3 Det mediemæssige perspektiv_Kortfilm
Titel 4 Lange Linjer i litteraturhistorien (VÆRK 1)
Titel 5 Fra "Et dukkehjem" til #metoo (VÆRK 2)
Titel 6 Kognitive metaforer
Titel 7 Journalistik
Titel 8 Værk 3: DR Dokumentar, 'Skyggekrigen 3', 2023
Titel 9 Argumentation
Titel 10 Semantik basis
Titel 11 Værk 4: Blicher, St. St., 'Sildig Opvaagnen', 1828
Titel 12 Semantik og pragmatik (fortsat)
Titel 13 Semantik og pragmatik (facework)
Titel 14 Realismer - modernismer
Titel 15 Romantikken
Titel 16 Diskursanalyse
Titel 17 Gys med Freud
Titel 18 Digtanalyse
Titel 19 Værk 5: Broby-Johansen, 'Blod', 1922
Titel 20 Værk 6: Ravn, Olga, 'De Ansatte', 2018

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mundtlighed_Brobygningsforløb

Brobygningsforløb mellem grundforløb og studieretningsklasse

Vi trækker viden om argumentation, retorik samt analyse/produktion af taler fra grundforløbet over i dette forløb og fokuserer nu på den mundtlige dimension.
Fokus ligger på den faglige samtale og den mundtlige fremstilling. Eleverne genbruger deres selvproducerede materialer fra grundløbet, men de skal nu fremføre det mundtligt for hinanden med fokus på mimik, gestik, stemmeføring, tempo osv.

Baggrundslitteratur:
- Faglige Forbindelser s. 192-204
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det litterære perspektiv_Novellen som genre

I forløbet har vi indledningsvis arbejdet med begreberne læserforventninger, forfatter-tekst-læserkontrakt samt de skønlitterære hovedgenrer: Epik, lyrik og drama. Vi har haft fokus på de forskellige genrers form og indhold, og dernæst har vi indskærpet fokus til novellen.
I arbejdet med noveller har vi skelnet mellem den klassiske og den moderne novelle og arbejdet med relevant teori herfor.

Materialer:
- Håndbog til dansk (grundbog), s. 46-51, s. 71-74, s. 79-80

- Aarestrup: Angst
- Ibsen: Et dukkehjem (uddrag)
- Rifbjerg: Operaelskeren (uddrag)
- Pontoppidan: "Ane-Mette"
- Seeberg: "Stilladset"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det mediemæssige perspektiv_Kortfilm

Eleverne skal stifte bekendtskab med kortfilmen som genre. Derudover skal de præsenteres for filmiske virkemidler og trænes i at anvende disse som analyseredskaber.

Vi introducerer med Raskins syv parametre som genretræk og arbejder herefter med en Raskin-kortfilm (“Seven minutes in the Warsaw Ghetto”). Fortsat arbejde på klassen med kortfilmen “Void” og derefter arbejder eleverne mere projektorienteret med selvvalgte kortfilm. Eleverne skal fremlægge deres arbejde og skabe en PP, som udgør en aflevering på 2 elevtimer. De får mundtlig respons fra læreren efterfølgende. Fremlæggelserne udarbejdes i to grupper, så der er ca. 30 minutter pr. gruppe (svarende til en eksamenssituation – fungerer hermed som en mundtlig prøve).   

Efter forløbets afslutning skal eleverne skrive en opgave, hvor man omskriver sit mundtlige oplæg til en analyserende artikel med et mediemæssigt perspektiv.

Materialer:
- Ind i dansk om Raskins 7 parametre (https://indidansk.dk/kortfilm-2)
- DR Undervisning, Kortfilm (http://www.vognstoft.dk/danskopg/Analyseskemaer/filmanalyse/DR%20Undervisning,%20Kortfilm%202003.htm)
- Håndbog til dansk s. 316-317 + s. 325-337

Film_fælles:
- Johan Oettinger: Seven minutes in Warsaw ghetto (2012)
- Milad Alami: Void (2014)

Film_gruppefremlæggelser:
- Afterparty
- 13
- Pistol
- Beast
- Under Bæltestedet
- Højdeskræk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Lange Linjer i litteraturhistorien (VÆRK 1)

Forløbet har til formål at trække de lange linjer i litteraturhistorien op fra middelalderen og frem til 1800-tallet. Forløbet vil fokusere i højere grad på middelalderen (folkeviser) og oplysningstiden (Holberg) end på de mellemliggende perioder, renæssancen og barokken, som blot vil berøres i et enkelt modul hver.
Forløbet har endvidere til formål at forberede eleverne på at læse tekster litteraturhistorisk frem mod dansk-historieforløbet, som følger herefter, og som endvidere vil tage udgangspunkt i 1800-tallet. Således vil eleverne tilegne sig et overblik over centrale tanker og strømninger i hele den litterære periode fra middelalderen og til det moderne gennembrud.

Materialer:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 19-21 + 34-42 (folkeviser og folkeeventyr)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 44-46 + 50-54 (renæssancen)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 56-59 + 63-66 + 70-71 (barokken)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s.73-75 + 81-85 + 89-90 (oplysningstid)

Folkeviser/folkeeventyr:
- Ebbe Skammelsen
- Harpens Kraft
- Prinds Hvidbjørn

Renæssancen:
- Tycho Brahe: "Om Urania" (uddrag)
- TV-udsendelse: "Store danske videnskabsfolk - Tycho Brahe" ( https://www.youtube.com/watch?v=7gMuPJc0r_8)

Barokken:
- Kingo: "Keed af verden, Kier ad Himmelen"
- Diverse barokbilleder med fokus på vanitas symboler (se præsentation)

Oplysningstid:
- Holberg: Epistel nr. 395 (fokus på censur)
- Holberg: Niels Klims underjordiske rejse (uddrag om Potu og Mardak)

Film: En kongelig affære
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fra "Et dukkehjem" til #metoo (VÆRK 2)

Der læses Henrik Ibsens "Et dukkehjem" som værk i forlængelse af DHO. Vi arbejder løbende med teksten og fokuserer på temaet om ægteskab og køn og derfor på personkarakteristik af Nora og Helmer.

Der perspektiveres til SKAM. Vi ser afsnit 4, sæson 4, med fokus på Noora og Williams forhold som en moderne udgave af Nora og Helmer.
Desuden trækkes der tråde til feminisme i dag og #metoo.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kognitive metaforer

Teori og begreber:
Kognitive metaforer
Kildeområde og målområde
Kognitive prototyper
Orienteringsmetaforer og deres akser (horisontal, vertikal, sagital)

Kernestof:
Lezuik Hansen, Kasper: 'Kort og godt om kognitive metaforer' s. 3-17 (2006) - se pdf i klassenotesbogen.

Nexø, Martin Andersen: 'Lønningsdag' (1900)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Journalistik

Journalistik

Vi arbejder med at skelne forskellige typer dagspresse som fx omnibusavis, tabloidavis, nicheavis og lokalavis.
Vi arbejder desuden med at skelne stoftyper og med de fem nyhedskriterier.
Vi arbejder med aktantmodellen til analyse af vinkling.
I den konkrete analyse arbejder med vi med at karakterisere den enkelte avis' redaktionelle linje ud fra iagttagelse af avisens prioritering af stoftyper, nyhedskriterier, valg af kilder samt vinkling.

Materialer:
Larsen, Ole Schultz: 'Håndbog til Dansk' s. 198-219,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Værk 3: DR Dokumentar, 'Skyggekrigen 3', 2023

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Argumentation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Semantik basis

Teori og begreber til semantik:
Denotation (grundbetydning), konnotation (medbetydning), sproglige billeder, sammenligning, metafor, metonymi, besjæling, personifikation, kontekst, semantiske felter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Værk 4: Blicher, St. St., 'Sildig Opvaagnen', 1828

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Semantik og pragmatik (fortsat)

Teori og begreber til pragmatik:
Sproghandlinger - informerende, handlingsregulerende, holdnings- og følelsespåvirkende, socialt bekræftende, dialogstrukturerende.
Performative verber
Sociale roller
Samarbejdsprincipper: Sandhedsprincippet, relevansprincippet, kvalitetsprincippet, kvantitetsprincippet
Høflighedsprincipper
Direkte og indirekte talehandlinger
Undertekst
Facework
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Semantik og pragmatik (facework)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Realismer - modernismer

Realisme
Modernisme
Gennemsigtigt formsprog
Objektificering
Fremmedgørelse
Traditionstab
Ekspressionisme (Tom Kristensen)
Magisk realisme (Karen Blixen)
Bondemodernisme (Johs. V. Jensen)
Postmodernisme (Erlend Loe)

Materialer:
Svendsen: 'Realismer - modernismer' (2010), s. 15-20, 25

Blixen, Karen: 'De blaa Øjne' (1942)
Jensen, Johs. V: 'Oktobernat' (1898)
Kafka, Frantz: Foran Loven (1914)
Kristensen, Tom: 'Henrettelsen' (1922)
Loe, Erlend: af 'Doppler' (2004)
Sveland, Maria: af 'Bitterfittan' (2007)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Romantikken

Universalromantik
Nationalromantik
Nyplatonisme
Panteisme
Monisme
Dualisme
Organismetanke
Nyplatonisme
Ideverden
Fænomenverden
Romantisme
Biedermeier

Materialer:
Fibiber mfl.: 'Litteraturens Veje' (2005), s. 138-139, 144-148.
Handout om biedermeier - Klassenotesbogen

Oehlenschlæger: Simon Peder (1805)
Oehlenschlæger: 'Fædrelandssang' (1819)
Staffeldt: 'Indvielsen' (1804)
Staffeldt: 'Platonisme' (1802)
Winther, Christian: 'Flugten til Amerika' (1835)
Blicher, St. Steensen: 'De tre Helligaftener' (1841)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Diskursanalyse

Vi arbejder med flg. begreber indenfor diskursanalyse:
Diskurs
Nodalpunkt
Artikulation
Antagonisme
Ækvivalenskæde
Differenskæde
Flydende betegnere
Hegemoni/vidensregime
Framing

Materialer:
Sørensen, Jan: 'Metoder i dansk' (2011), s. 96-98
Sørensen, Kjeld Mazanti: 'Ideologier og diskurser' (2010), s. 124-125, 130-134

Bogballe, David: 'I virkeligheden handler det om kultur', 9/10-2015
Jensen, Henrik: 'Laveste fællesnævner', Jyllands-Posten 22/10-2013
Jensen, Mogens: 'Uretfærdig social arv', Jyllands-Posten 11/9-2014
Sarauw mfl: 'Derfor skal halalkød mærkes', Jyllands-Posten 23/8-2013
Ågerup, Martin: 'Hurra for den sociale arv', Jyllands-Posten 3/9-2014
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Gys med Freud

I forløbet læser vi uhyggelige tekster (gysere) fra forskellige perioder og genrer med Freudianske begreber. Herunder særligt forsvarsmekanismerne:
Projektion
Rationalisering
Kompensation
Identifikation
Reaktionsdannelse
Forskydning
Benægtelse
Sublimering
Regression
Isolering

Materialer:
Krogh mfl: 'Gys, splat og Freud' s. 16-17, 20-24, 46-48, 65-72, 90-92, 94-98, 157-165
(herunder Ingemann: 'Glasskabet' (1847), Stoker, Bram: af 'Dracula' (1897), Jensen, Johs. V: 'Vinternat' (1907), Kristensen, Tom: 'De forsvundne Ansigter' (1934), Barker, Clive: af 'Statslegemet' (1985)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Digtanalyse

Troper, real- og billedplan, symbol, allegori
Stilfigurer: Gentagelsesfigurer (anafor, epifor, tautologi), modsætningsfigurer (antitese, paradoks, oxymoron), dramatiske figurer (apostrofe, erotema/retorisk spørgsmål, ironi).
Metrik: Tryksvage og trykstærke stavelser, versefødder, skandering, jambe, trokæ, anapæst, daktyl.
Klangfigurer: Allitteration, assonans, enderim.

Materialer:
Benneke mfl: 'Krydsfelt' s. 131-138

Kristensen, Tom: 'Angst' (1930)
Kristensen, Tom: 'Nat i Berlin' (1921)
Lagerkvist, Per: 'Ångest' (1916)
Olsen, Ursula Andkjær: af 'Lulus Sange og Taler' (2000)
Overby, O.P.: 'Socialisternes March' (1872)
Aarestrup, Emil: 'Angst' (1838)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Værk 5: Broby-Johansen, 'Blod', 1922

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 Værk 6: Ravn, Olga, 'De Ansatte', 2018

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer