Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Ditte Maibom Eriksen, Rikke Line Lindberg, Uffe Hastrup
|
Hold
|
2022 DA/n (1n DA, 2n DA, 3n DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
|
Mundtlighed_Brobygningsforløb
|
Titel 2
|
Det litterære perspektiv_Novellen som genre
|
Titel 3
|
Det mediemæssige perspektiv_Kortfilm
|
Titel 4
|
Lange Linjer i litteraturhistorien (VÆRK 1)
|
Titel 5
|
Fra "Et dukkehjem" til #metoo (VÆRK 2)
|
Titel 6
|
Kognitive metaforer
|
Titel 7
|
Journalistik
|
Titel 8
|
Værk 3: DR Dokumentar, 'Skyggekrigen 3', 2023
|
Titel 9
|
Argumentation
|
Titel 10
|
Semantik basis
|
Titel 11
|
Værk 4: Blicher, St. St., 'Sildig Opvaagnen', 1828
|
Titel 12
|
Semantik og pragmatik (fortsat)
|
Titel 13
|
Semantik og pragmatik (facework)
|
Titel 14
|
Realismer - modernismer
|
Titel 15
|
Romantikken
|
Titel 16
|
Diskursanalyse
|
Titel 17
|
Gys med Freud
|
Titel 18
|
Digtanalyse
|
Titel 19
|
Værk 5: Broby-Johansen, 'Blod', 1922
|
Titel 20
|
Værk 6: Ravn, Olga, 'De Ansatte', 2018
|
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mundtlighed_Brobygningsforløb
Brobygningsforløb mellem grundforløb og studieretningsklasse
Vi trækker viden om argumentation, retorik samt analyse/produktion af taler fra grundforløbet over i dette forløb og fokuserer nu på den mundtlige dimension.
Fokus ligger på den faglige samtale og den mundtlige fremstilling. Eleverne genbruger deres selvproducerede materialer fra grundløbet, men de skal nu fremføre det mundtligt for hinanden med fokus på mimik, gestik, stemmeføring, tempo osv.
Baggrundslitteratur:
- Faglige Forbindelser s. 192-204
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det litterære perspektiv_Novellen som genre
I forløbet har vi indledningsvis arbejdet med begreberne læserforventninger, forfatter-tekst-læserkontrakt samt de skønlitterære hovedgenrer: Epik, lyrik og drama. Vi har haft fokus på de forskellige genrers form og indhold, og dernæst har vi indskærpet fokus til novellen.
I arbejdet med noveller har vi skelnet mellem den klassiske og den moderne novelle og arbejdet med relevant teori herfor.
Materialer:
- Håndbog til dansk (grundbog), s. 46-51, s. 71-74, s. 79-80
- Aarestrup: Angst
- Ibsen: Et dukkehjem (uddrag)
- Rifbjerg: Operaelskeren (uddrag)
- Pontoppidan: "Ane-Mette"
- Seeberg: "Stilladset"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det mediemæssige perspektiv_Kortfilm
Eleverne skal stifte bekendtskab med kortfilmen som genre. Derudover skal de præsenteres for filmiske virkemidler og trænes i at anvende disse som analyseredskaber.
Vi introducerer med Raskins syv parametre som genretræk og arbejder herefter med en Raskin-kortfilm (“Seven minutes in the Warsaw Ghetto”). Fortsat arbejde på klassen med kortfilmen “Void” og derefter arbejder eleverne mere projektorienteret med selvvalgte kortfilm. Eleverne skal fremlægge deres arbejde og skabe en PP, som udgør en aflevering på 2 elevtimer. De får mundtlig respons fra læreren efterfølgende. Fremlæggelserne udarbejdes i to grupper, så der er ca. 30 minutter pr. gruppe (svarende til en eksamenssituation – fungerer hermed som en mundtlig prøve).
Efter forløbets afslutning skal eleverne skrive en opgave, hvor man omskriver sit mundtlige oplæg til en analyserende artikel med et mediemæssigt perspektiv.
Materialer:
- Ind i dansk om Raskins 7 parametre (https://indidansk.dk/kortfilm-2)
- DR Undervisning, Kortfilm (http://www.vognstoft.dk/danskopg/Analyseskemaer/filmanalyse/DR%20Undervisning,%20Kortfilm%202003.htm)
- Håndbog til dansk s. 316-317 + s. 325-337
Film_fælles:
- Johan Oettinger: Seven minutes in Warsaw ghetto (2012)
- Milad Alami: Void (2014)
Film_gruppefremlæggelser:
- Afterparty
- 13
- Pistol
- Beast
- Under Bæltestedet
- Højdeskræk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lange Linjer i litteraturhistorien (VÆRK 1)
Forløbet har til formål at trække de lange linjer i litteraturhistorien op fra middelalderen og frem til 1800-tallet. Forløbet vil fokusere i højere grad på middelalderen (folkeviser) og oplysningstiden (Holberg) end på de mellemliggende perioder, renæssancen og barokken, som blot vil berøres i et enkelt modul hver.
Forløbet har endvidere til formål at forberede eleverne på at læse tekster litteraturhistorisk frem mod dansk-historieforløbet, som følger herefter, og som endvidere vil tage udgangspunkt i 1800-tallet. Således vil eleverne tilegne sig et overblik over centrale tanker og strømninger i hele den litterære periode fra middelalderen og til det moderne gennembrud.
Materialer:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 19-21 + 34-42 (folkeviser og folkeeventyr)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 44-46 + 50-54 (renæssancen)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 56-59 + 63-66 + 70-71 (barokken)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs s.73-75 + 81-85 + 89-90 (oplysningstid)
Folkeviser/folkeeventyr:
- Ebbe Skammelsen
- Harpens Kraft
- Prinds Hvidbjørn
Renæssancen:
- Tycho Brahe: "Om Urania" (uddrag)
- TV-udsendelse: "Store danske videnskabsfolk - Tycho Brahe" ( https://www.youtube.com/watch?v=7gMuPJc0r_8)
Barokken:
- Kingo: "Keed af verden, Kier ad Himmelen"
- Diverse barokbilleder med fokus på vanitas symboler (se præsentation)
Oplysningstid:
- Holberg: Epistel nr. 395 (fokus på censur)
- Holberg: Niels Klims underjordiske rejse (uddrag om Potu og Mardak)
Film: En kongelig affære
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Harpens Kraft
-
Harpens Kraft.docx
-
Afsnit
-
DRTV - Store danske Videnskabsfolk: Tycho Brahe
-
Sommersøndag
-
Præsentation_Lange linjer_1n.pptx
-
Barbara Kjær-Hansen m.fl: LITTERATURHISTORIEN- på langs og på tværs, Systime; sider: 44-46, 50-54, 56-59, 63-66, 70-71, 73-75, 81-85, 89-90
-
Oplæg til elevsamtale.docx
-
Typiske problemer — sproget.dk
-
Danmark i 1800-tallet_Præsentation_1n.pptx
-
Litteraturhistorien - på langs og på tværs_s. 98-100.pdf
-
LV_Romantikken_s. 137-185.pdf
-
Langt Højere Bjerge
-
Diskursanalyse i dansk_National identitet_s. 57-61.pdf
-
Grundtvig_Styrken i at være lille_Langt Høiere Bjerge_s. 130-133.pdf
-
H.C. A - Danmark mit fædreland.pdf
-
Der er et yndigt land - tekst.pdf
-
Ole Schultz Larsen: HÅNDBOG TIL DANSK - 4. UDGAVE, Systime; sider: 15-17, 87-99
-
Krydsfelt_Litterære strategier_s. 146-160.pdf
-
H.C. Andersen - Ved Soldatens Hjemkomst i 1864.docx
-
1864 | Ny dramaserie | Trailer | DR1
-
Tom Buk-Swienty_Af Slagtebænk Dybbøl.pdf
-
LV_Det moderne gennembrud_s. 194-225.pdf
-
Litteraturhistorien - på langs og på tværs_s. 130-131.pdf
-
Den første Gendarm_teksten.pdf
-
Henrik Pontoppidan forfatterskabets baggrund og udvikling.pdf
-
Litteraturhistorien - på langs og på tværs_s. 126-127 kønsroller Skram.pdf
-
Amalie Skram af Constance Ring.pdf
-
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag - tekst.pdf
-
Noter og litteraturhenvisninger fra SRP-guiden.docx
-
Arbejdsopgaver til eksempelopgaven.docx
-
DHO - Allerød Gymnasium
-
DHO eksempelopgave 1.pdf
-
Sidetal skal begynde på side 3 - NEM Guide
-
Korrekturlæsning.pptx
-
DHO skriveprocessen.pptx
-
Do's and dont's i akademisk sprog
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fra "Et dukkehjem" til #metoo (VÆRK 2)
Der læses Henrik Ibsens "Et dukkehjem" som værk i forlængelse af DHO. Vi arbejder løbende med teksten og fokuserer på temaet om ægteskab og køn og derfor på personkarakteristik af Nora og Helmer.
Der perspektiveres til SKAM. Vi ser afsnit 4, sæson 4, med fokus på Noora og Williams forhold som en moderne udgave af Nora og Helmer.
Desuden trækkes der tråde til feminisme i dag og #metoo.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kognitive metaforer
Teori og begreber:
Kognitive metaforer
Kildeområde og målområde
Kognitive prototyper
Orienteringsmetaforer og deres akser (horisontal, vertikal, sagital)
Kernestof:
Lezuik Hansen, Kasper: 'Kort og godt om kognitive metaforer' s. 3-17 (2006) - se pdf i klassenotesbogen.
Nexø, Martin Andersen: 'Lønningsdag' (1900)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Journalistik
Journalistik
Vi arbejder med at skelne forskellige typer dagspresse som fx omnibusavis, tabloidavis, nicheavis og lokalavis.
Vi arbejder desuden med at skelne stoftyper og med de fem nyhedskriterier.
Vi arbejder med aktantmodellen til analyse af vinkling.
I den konkrete analyse arbejder med vi med at karakterisere den enkelte avis' redaktionelle linje ud fra iagttagelse af avisens prioritering af stoftyper, nyhedskriterier, valg af kilder samt vinkling.
Materialer:
Larsen, Ole Schultz: 'Håndbog til Dansk' s. 198-219,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Argumentation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Semantik basis
Teori og begreber til semantik:
Denotation (grundbetydning), konnotation (medbetydning), sproglige billeder, sammenligning, metafor, metonymi, besjæling, personifikation, kontekst, semantiske felter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Semantik og pragmatik (fortsat)
Teori og begreber til pragmatik:
Sproghandlinger - informerende, handlingsregulerende, holdnings- og følelsespåvirkende, socialt bekræftende, dialogstrukturerende.
Performative verber
Sociale roller
Samarbejdsprincipper: Sandhedsprincippet, relevansprincippet, kvalitetsprincippet, kvantitetsprincippet
Høflighedsprincipper
Direkte og indirekte talehandlinger
Undertekst
Facework
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Semantik og pragmatik (facework)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Realismer - modernismer
Realisme
Modernisme
Gennemsigtigt formsprog
Objektificering
Fremmedgørelse
Traditionstab
Ekspressionisme (Tom Kristensen)
Magisk realisme (Karen Blixen)
Bondemodernisme (Johs. V. Jensen)
Postmodernisme (Erlend Loe)
Materialer:
Svendsen: 'Realismer - modernismer' (2010), s. 15-20, 25
Blixen, Karen: 'De blaa Øjne' (1942)
Jensen, Johs. V: 'Oktobernat' (1898)
Kafka, Frantz: Foran Loven (1914)
Kristensen, Tom: 'Henrettelsen' (1922)
Loe, Erlend: af 'Doppler' (2004)
Sveland, Maria: af 'Bitterfittan' (2007)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Romantikken
Universalromantik
Nationalromantik
Nyplatonisme
Panteisme
Monisme
Dualisme
Organismetanke
Nyplatonisme
Ideverden
Fænomenverden
Romantisme
Biedermeier
Materialer:
Fibiber mfl.: 'Litteraturens Veje' (2005), s. 138-139, 144-148.
Handout om biedermeier - Klassenotesbogen
Oehlenschlæger: Simon Peder (1805)
Oehlenschlæger: 'Fædrelandssang' (1819)
Staffeldt: 'Indvielsen' (1804)
Staffeldt: 'Platonisme' (1802)
Winther, Christian: 'Flugten til Amerika' (1835)
Blicher, St. Steensen: 'De tre Helligaftener' (1841)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Diskursanalyse
Vi arbejder med flg. begreber indenfor diskursanalyse:
Diskurs
Nodalpunkt
Artikulation
Antagonisme
Ækvivalenskæde
Differenskæde
Flydende betegnere
Hegemoni/vidensregime
Framing
Materialer:
Sørensen, Jan: 'Metoder i dansk' (2011), s. 96-98
Sørensen, Kjeld Mazanti: 'Ideologier og diskurser' (2010), s. 124-125, 130-134
Bogballe, David: 'I virkeligheden handler det om kultur', 9/10-2015
Jensen, Henrik: 'Laveste fællesnævner', Jyllands-Posten 22/10-2013
Jensen, Mogens: 'Uretfærdig social arv', Jyllands-Posten 11/9-2014
Sarauw mfl: 'Derfor skal halalkød mærkes', Jyllands-Posten 23/8-2013
Ågerup, Martin: 'Hurra for den sociale arv', Jyllands-Posten 3/9-2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Gys med Freud
I forløbet læser vi uhyggelige tekster (gysere) fra forskellige perioder og genrer med Freudianske begreber. Herunder særligt forsvarsmekanismerne:
Projektion
Rationalisering
Kompensation
Identifikation
Reaktionsdannelse
Forskydning
Benægtelse
Sublimering
Regression
Isolering
Materialer:
Krogh mfl: 'Gys, splat og Freud' s. 16-17, 20-24, 46-48, 65-72, 90-92, 94-98, 157-165
(herunder Ingemann: 'Glasskabet' (1847), Stoker, Bram: af 'Dracula' (1897), Jensen, Johs. V: 'Vinternat' (1907), Kristensen, Tom: 'De forsvundne Ansigter' (1934), Barker, Clive: af 'Statslegemet' (1985)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Digtanalyse
Troper, real- og billedplan, symbol, allegori
Stilfigurer: Gentagelsesfigurer (anafor, epifor, tautologi), modsætningsfigurer (antitese, paradoks, oxymoron), dramatiske figurer (apostrofe, erotema/retorisk spørgsmål, ironi).
Metrik: Tryksvage og trykstærke stavelser, versefødder, skandering, jambe, trokæ, anapæst, daktyl.
Klangfigurer: Allitteration, assonans, enderim.
Materialer:
Benneke mfl: 'Krydsfelt' s. 131-138
Kristensen, Tom: 'Angst' (1930)
Kristensen, Tom: 'Nat i Berlin' (1921)
Lagerkvist, Per: 'Ångest' (1916)
Olsen, Ursula Andkjær: af 'Lulus Sange og Taler' (2000)
Overby, O.P.: 'Socialisternes March' (1872)
Aarestrup, Emil: 'Angst' (1838)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244950071",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244950071",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244950071"
}