Holdet 2022 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Freddie Kirk Nielsen
Hold 2022 DA/p (1p DA, 2p DA, 3p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sandhed, løgn og fiktion
Titel 2 Middelalder, sagaer og folkeviser
Titel 3 Føtexsøen (værklæsning)
Titel 4 Dansk/historie-forløb
Titel 5 Et dukkehjem (værklæsning)
Titel 6 Argumenter for forandring
Titel 7 Grønland - postkolonialisme
Titel 8 Tyverier af Thomas Korsgaard (VÆRK)
Titel 9 Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdk.
Titel 10 Krimi på tværs af medier
Titel 11 Krimi på tværs af medier - fortsat
Titel 12 70'erne - tre kvindelige forfattere
Titel 13 Romantik og oplysningstid
Titel 14 Det moderne gennembrud
Titel 15 Modernismer og realismer
Titel 16 Grundforløb i dansk: Begyndelseer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sandhed, løgn og fiktion

Ved at arbejde med flere forskellig genrer ser vi på begreberne fakta og fiktion. Vi forsøger derigennem at få en mere nuanceret genreforståelse. Det tematisk omdrejningspunkt er sandhed, løgn og fiktion og centrale begreber er bl.a. faktakontrakt og fiktionskontrakt. Vi ser på paratekster, virkemidler, tegn på autenticitet og tegn på fiktionalisering - også i forbindelse med tv-serie. Mange tekster blander de to hovedgenrer fakta og fiktion. Et eksempel på dette er autofiktion.

Kernestof:
Perspektiver i dansk s. 36-61 (PID), og tekster fra antologi
Karina Pedersen: "Helt ude i hampen" antologi s. 6-7
Olav Hergel: Uddrag fra "Bøllebank og det store slag om sandheden", PID s. 39
Ulven kommer, PID s. 40
Lars Møller: Operation Bøllebank, antologi s. 10-12
Fetter, afsint 1, tv-serie: https://www.youtube.com/watch?v=YjIRHXyTf3E&ab_channel=MASHED
Kristina Nya Glaffay: Mor og Busser skal skilles, 2016, antologi s. 13-14


Supplerende stof:
Obamas tale til Correspondance Dinner, 2011, https://www.youtube.com/watch/2bqEn8AXzJ4
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tale til de nye klassekammerater 02-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Middelalder, sagaer og folkeviser

Vi arbejder med saga og de to folkevisegenrer tryllevise og riddervise.

Litteraturhistorisk har vi arbejdet med middelalderens litteratur, og i forbindelse med sagaen bl.a. set på
- konflikt
- drab og hævndrab
- slægtens betydning
- retssystemet på Island
- religion: asatro vs. kristendom

I forbindelse med folkeviserne har vi bl.a. set på
- tryllevise og riddervise
- slægtens betydning
- symboler og psykologisk fortolkning
- omkvædenes betydning
- naturens symbolske betydning

Kernestof
Laxdølasaga (uddrag)
German Gladensvend
Ebbe Skammelsen

Supplerende stof:
Litteraturhistorien på langs og på tværs (LHLT), s. 19-39
Lego-stop-motion-version af German Gladensvend (fra youtube)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DA1: Sandhed, løgn og fiktion 14-12-2022
DA2 Unges mistrivsel 26-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dansk/historie-forløb

DHO-forløbet beskæftiger sig med tidsperioden 1850-1900. Vi arbejdede kort mednykritisk, strukturalistisk, ideologikritisk metode.

I forløbet laver vi 6 nedslag:
1. Nationalromantik og national identitet
2. 1. Slesvigske krig/patriotiske sange
3. 2. Slesvigske krig/Slaget ved Dybbøl
4. Danmark som demokrati
5. Kvindekamp og kønsroller
6. Industrialisering og arbejdere

Kernestof
B. S. Ingemann: Valdemar Sejr, 1826
H. C. Andersen: Danmark mit fædreland, Ved Soldatens Hjemkomst
Oehlenschläger: Der er et yndigt land
Henrik Pontoppidan: Den første gendarm, 1889
Amalie Skram: Af Constance Ring, 1885
Martin A. Nexø: Lønningsdag, 1900

Supplerende stof
Diskursanalyse i dansk: National identitet, side 57-61
Anders Holm: Grundtvig, Styrken i at være lille og Langt højere bjerge, s. 130-133
Litteraturens veje s. 137-185 (Romantikken), s. 194-225 (Det moderne gennembrud)
LHLT, s. 98-100, 126-28 (Køn og ligestilling) 130-131 (om Pontoppidan)
Buk-Swienty: Af Slagtebænk Dybbøl
Bornedal: Trailer til DR-serie 1864 (2004)
Krydsfeldt, s. 146-160 (Litterære strategier)
Opgavens pentagon

I forbindelse med forløbet var vi på ekskursion og fik oplæg på
Statens Museum for Kunst: "Det moderne gennembrud"
Nationalmuseet: "Danmarks historier - Vejen til demokrati"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Et dukkehjem (værklæsning)

Vi har læst Henrik Ibsen: Et dukkehjem , 1879. Vi har sammenlignet med uddrag fra tv-serien Skam. I arbejdet indgik også to tv-versioner.


Kernestof
Ibsen: Et dukkehjem, 1879
Uddrag fra Skam, tv-serie, https://nordeniskolen.org/da/undervisningsmaterialer/skam-2-et-dukkehjem/
Tv-teater med Ghita Nørbye, 1974, DRKultur, 1. og 2. akt
Mungo Parks frie fortolkning, tv-version 2002, 3. akt

Supplerende stof:
Om køn og ligestilling, fra Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 126-128 (sædelighedsfejden, Brandes, Amalie Skram og Ibsen)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Argumenter for forandring

Forløbet handler om argumentation, og det tematiske omdrejningspunkt er klima- og miljøforandringer. Materialet er tekster med synspunkter om dette.
De centrale pointer er pointe, begrundelse og grundantagelse (påstand, begrundelse, hjemmel). Vi arbejder med argumentationsgreb, hæderlighed, vægt og appelformer. Vi kommer også ind på kampagner (eleverne udarbejdede i grupper selv en kampagne), multimodalitet og det retoriske pentagram. I analysen af di Caprios tale i FN arbejdede vi med talegenrer

Materialet er fra Perspektiver i dansk af Rangvid og Sørensen, dlf 2018, side 142-171

Kernestof
Julia Roberts is mother nature (2014 - video), https://www.conservation.org/nature-is-speaking/julia-roberts-is-mother-nature
Og videoer i samme serie med Harrison Ford, Penélope Cruz, Jason Momoa, Shailene Woodley og Robert Redford (grupper med forskellige videoer)
Polen smelter, musikvideo TV2 Comedy Galla 2017
Before The Flood - vi ser hele værket og fokuserer på argumentationen
Leonardo di Caprio: Tale i FN
Ludovico Einaudi: Elegy for Arktis, musikvideo
Thorkild Bjørnvig: Skovene, 1990
Theis Ørntoft: Det er forvirrende tider, jeg skal fortælle om, 2014
Kampagner: bl.a. Earth Day, www.earthday.org

Supplerende stof
Litteraturhåndbogen s. 150-151 (om talegenrer)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DA1 Argumenter for forandring 10-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Grønland - postkolonialisme

I forløbet indgik et kort historisk overblik over forholdet mellem Danmark og Grønland og litteraturens fremstilling af Grønland. Med udgangspunkt i en postkolonial læsning undersøges en række værker om det dansk-grønlandske forhold og som "viser at der ikke findes én sandhed om, hvad Grønland er" (Litteratur med udsyn s. 9). Eleverne lavede projektarbejde med dokumentaranalyse af Lykkelænder

Kernestof
Litteratur med udsyn (LMU), bd. 2 s. 11-27
Sume - lyden af en revolution, dokumentar om musikgruppen Sume af Inuik Silis Høegh 2014
Uddrag af Homo Sapienne, Niviaq Korneliussen, LMU s. 91-105
Lykkelænder af Lasse Lau, dokumentar 2018 (værk)
Hans Egede: af Det gamle Grønlands nye perlustration, 1741, LMU s. 54-58
Tom Kristensen: Det er Knud, som er død, 1933 og The minds of 99: Det er Knud, som er død, 2014, LMU s. 74-76
Kim Leine: af Profeterne i Evighedsfjorden, 2012, LMU s. 82-86
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DA2: Reflekterende om Tyverier/læsning 02-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Tyverier af Thomas Korsgaard (VÆRK)

Vi arbejder med Tyverier og eleverne skriver stil om selvvalgt novelle.

Kernestof
Thomas Korsgaard: Tyverier

I stilen skulle Rita Carters Ted Talk: Why reading matters inddrages. Og citater om læsning fra Evigheden i et siv, af Irene Vallejo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdk.

Samfundsklasser? Hvad er det? Noget fra gamle dage, da verden var sort og hvid? Engang tilhørte man enten arbejderklassen, middelklassen eller overklassen, men i en årrække har klassebegrebet haft ry for at være gammeldags og noget, der hørte historien til. Den tyske sociolog Ulrich Beck har ligefrem kaldt det for en ‛zombie-kategori’, som samfundsudviklingen for længst har overflødiggjort, og som alligevel vakler rundt iblandt os. Men, men, men også i dag er der faktisk stor forskel på provins og by – på fiskeren og forretningsmanden, på brolæggeren og børsmægleren – så stor, at daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen i 2018 lancerede en ‛ghettoplan’, der skulle give bunden af Danmark en ‛make over’. I dette forløb skal vi arbejde med nyere litteratur, sprog og medier, der taler oppefra og nedefra, og som diskuterer, problematiserer og provokerer et klasse-Danmark, uanset om vi tør at kalde det ‛klasse’ eller ej.

Materialer
Tekste hentet fra Oppe og nede (OON) af Albertsen, Timmermann og Mikkelsen , dlf 2023

Introduktion til klasser, OON s. 6-10
Borgerligt tusmørke (uddrag), Simon Fruelund,  2006, OON s. 57-60
Yahya Hassan: GHETTOGUIDE, 2013
Citater om ghettoen - Yahya Hassan (2013)
Prinsesserne fra Blokken, 1. afsnit, DR3, https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336
Sprog: Wilken, Thomas: “Polarisering handler ikke kun om ikkevestlige ghettoer”, Information 24.04.2019, OON s.
Morten Pape: uddrag af Planen, 2015, OON s. 32-40

Supplerende stof
Karina Pedersen: Helt ude i hampen, OON, s. 41-43 (til dansk stil)
Andreas Grosbøll ‟Hilsen fra provinsen” OON, side 76-78 (til dansk stil)
Matador, 1. afsnit, DRTV, 1978
Klasseteori, OON s. 8-10
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, 2022 (VÆRK)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DA3 Borgerligt tusmørke analyserende 14-01-2024
DA4 Skrivedag 06-02-2024
DA5 - stx maj 2021 04-03-2024
DA6: Kan underklassen hjælpes? (debatterende) 14-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Krimi på tværs af medier

Vi analyserer krimi-genren på tværs af forskellige medier, bl.a. tv-serie, graphic novel og podcast (true crime). Vi ser på centrale begreber som genre, komposition/dramaturgi, plot mv.

Kernestof
Uddrag af Forbrydelsen 1. afsnit, DRTV 2007
Palle Schmidt: Stiletto, grafisk roman, 2019, (VÆRK),
Kvinden med den tunge kuffert, afs. 1
Pia Juul: En flinker fyr, 2005

Supplerende stof:
Grundbogsmateriale til krimiforløb og tv-serier, fra Krydsfelt - grundbog i dansk af Langdahl, Quist og Olsen, fra i-bogsudgave, 2019
Om tid og miljø, pesonkarakteristik, fortæller og synsvinkel, fra Håndbog til dansk af Schultz Larsen systime 4. udgave, s. 42-45, 54-60
Filmens dramaturgi, fra Håndbog til dansk, s. 332-337
Ekstra Bladet: tv-klip fra nyhedsudsendelse om kvinden med den tunge kuffert
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 70'erne - tre kvindelige forfattere

Vi forsøger at give en signalement af litteraturen fra 1970'erne ud fra tre forfattere: Tove Ditlevsen, Inger Christensen og Kirsten Thorup. Nogle af nøglebegreberne er feminisme, queer-læsning, økokritik. Vi har anvendt Wanger, Sæhl og Darger: Stemmer fra 70'erne, dlf 2022 (SF70)

Kernestof er siderne 26-61 (Ditlevsen og Christensen) og 78-93 (Thorup)
Tove Ditlevsen:
- Selvportræt 1, 1969
- Selvportræt 4, 1969 og
- uddrag af Gift, 1971

Inger Christensen:
- I maj skal syrenerne blomstre, de skal, fra det 1969
- Det regner Solen skinner Det sneer, fra det 1969
- Et samfund kan være så stenet, fra det 1969
- kærligheden findes, fra Alfabet 1981
- katastroferne findes, fra verden ønsker at se sig selv, 2018

Kirsten Thorup
- af Baby, 1973

Supplerende stof
Kønnet til genforhandling - om performanceteori, queer-læsning og Judith Butler, SF70 s. 21-22
Økokritik - om the mesh, Timothy Morton og økokritisk læsemetode, SF70 s. 23-24
Tove i stykker, animeret dokumentarfilm af Sami Saif, 2020
Uddrag fra Jytte Rex: Cikaderne findes om Inger Christensen, 1998
Pia Raug: Så dyrker de korn på et alter i Chile (sang), 1980
Lou Reed: Take a walk on the wild side, sang 1972

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Romantik og oplysningstid

Vi læser centrale tekster fra oplysningstiden og romantikken. Vi fylder huller ud i forhold til Dansk-Historieforløbet, hvor vi bl.a. så på nationalromantik.

Ludvig Holberg: Epistel nr. 395, s. 83 i LHLT
Oehlenschlager: Guldhornene, 1802
H.C. Andersen: Skyggen, 18
Schack Staffeldt: Liljen og Dugdraaben, 1804
Emil Aarestrup: Paa Sneen, 1938


Supplerende stof
Litteraturhistorien på lang og på tværs (LHLT),
- Om oplysningstiden: s. 73-78, 81-90
- Om romantikken s. 91-104, 108-115
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Det moderne gennembrud

Vi fylder huller ud i forhold til DHO forløbet og ser bl.a. på begreberne naturalisme, impressionisme, kritisk realisme.


Kernestof
J. P. Jacobsen: uddrag af Fru Marie Grubbe, 1876
Herman Bang: Den sidste aften, 1880
Holger Drachmann: Engelske Socialister, 1871
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød, 1885/87


Supplerende stof
Fibiger og Lütken: Naturalisme, impressionisme og realisme, 1996
Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 116-137
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Modernismer og realismer

Vi arbejder med de to begreber realisme og modernisme. Vi kommer bl.a. ind på surrealisme, futurisme, ekspressionisme. Vi lægger ud med at læse Broby-Johansens Blod, 1922  (værklæsning).
Til forløbet har vi anvendt grundbogen (pdf) Realismer - modernismer af Auring og Svendsen, Systime 2010, s. 7-32

Kernestof
Uddrag fra
Flaubert, Gustav: Madame Bovary, 1856
Hammann, Kirsten: Fra Smørhullet, 2004
Gyllembourg, Thomasine: To tidsaldre, 1845
Ellis, Brette Easton: Glamorama, 1998
Pontoppidan, Henrik: Illum Galgebakke, 1887
Kirk, Hans: De nye tider, 1939


Buñuel, Luis: Den andalusiske hund, 1929 (film/video - diskussion af surrealisme)

Edith Södergran: Dagen svalnar, 1916
Karen Blixen: Ringen, 1958

Supplerende stof
Realismer - modernismer, s. 7-32, se ovenfor
Forskellige definitioner af ekspressionisme, fra Litteraturhåndbogen, s. 241-242 og s. 530, og Litteraturens veje, s. 425
LHLT, s. 160-161 om Karen Blixen

Eksamensforberedelse: Ved det grønne bord, hvor der indgår to tekster: HC Andersen: Sommerfuglen og Peter Seeberg: Biografi af en snegl

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Grundforløb i dansk: Begyndelseer

Grundforløbet i dansk møder eleverne i overgangen fra grundskolen til gymnasiet gennem det overordnede tema "Begyndelser", svarende til første kapitel i grundbogen Perspektiver i dansk.

Målet for forløbet er at introducere bredt til danskfaget i gymnasiet gennem forskelligt metodisk arbejde på tværs af alle tre perspektiver: Litteratur, sprog og medier. Der arbejdes med grundlæggende faglige begreber som forforståelse, fortolkningshypoteser, analyse og fortolkning og i den forbindelse lærer eleverne om åbne og lukkede tekster samt stifter bekendtskab med forskellige åbningsmodeller. Eleverne arbejder med tekster af både litterær, sproglig og mediemæssig karakter og bliver herigennem introduceret til det udvidede tekstbegreb samt fagets perspektiver. Endelig præsenteres eleverne også for Ciceros retoriske pentagram, appelformerne og grundlæggende sproglige virkemidler.
Formålet har endvidere et stort fokus på trivsel og det gode klasse-/læringsmiljø gennem forskellige kreative produktioner og øvelser.
Der afleveres tre opgaver i forløbet, hvor der overvejende gives elevfeedback, så de trænes i dette allerede fra årets start.

Materialer:
Perspektiver i dansk s. 10-33
Håndbog til dansk s. 122-126 (oversigt over sproglige billeder og sproglige figurer), s. 154-156 (disposition og appelformer), s. 203-204 (nyhedskriterier)

Dagbladet Roskilde: ”Start med et kram” (2017). Uddrag
Sivas: ”Sidste timer” (2018). Uddrag
Helle Helle: Dette burde skrives i nutid (2011). Uddrag
Herman Bang: ”Gennem Rosenborg Have” (1899)
Henning Mortensen: ”Begyndelser” (2010)
Adda Djørup: ”Hjem” (2015)
Syndefaldsmyten
Skovbjergs kampagneserie "Fastland" (titelsekvensen)
Reklame for OTA Solgryn-  første dag i resten af dit liv!
https://www.youtube.com/watch?v=YhfThNKJgbY
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer