Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Emilie Beglaubter
Hold 2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til danskfaget
Titel 2 Løgnere (fortælleteknik)
Titel 3 Jul
Titel 4 Fattigdom i DK (inkl. værk 1)
Titel 5 1800-tallet i Danmark: Danskhistorieforløb
Titel 6 En svindlers historie (+værk 2)
Titel 7 Oplysningstiden og Holberg
Titel 8 Nyheder
Titel 9 Romantikken
Titel 10 Fra Nora til Noora (værk 3)-det moderne gennembrud
Titel 11 Hævn
Titel 12 Cli-fi + værk 4
Titel 13 Alkohol
Titel 14 Reflekterende artikel
Titel 15 Ekspressionisme
Titel 16 Tour de chambre (værk 5)
Titel 17 Diskursanalyse
Titel 18 Autofiktion (inkl. værk 6)
Titel 19 Eksistentialisme
Titel 20 Repetition og opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til danskfaget

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Løgnere (fortælleteknik)

Der arbejdes med temaet: Løgn, hvor fokus er på fortællertyper.

Fortællerbegreber:
eksplicit og implicit fortæller
alvidende fortæller
begrænset alvidende
jegfortæller
upålidelig fortæller

Læste tekster:
Helle Helle: Mit arbejde, 2000
Medina: Kun for mig, 2009
Reality: Paradise Hotel, traileren, 2021



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Jul

Læste tekster

H.C. Andersen. Grantræet
Grundtvig: Dejlig er den himmel blå
Nissebanden i Grønland, afsnit 4, 1989
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fattigdom i DK (inkl. værk 1)

Vi undersøger perspektiver på ulighed i Danmark.
Vi inddrager både artikler, litterære tekster samt kortfilm og artikler.

Tekster:
Pontoppidan: Ane-Mette, 1887 (Kanon)
Korsgard: I bor da meget pænt, 2019
Aidt: Torben og Maria, 2006
Kortfilm: Trekanter af Lykke, Jannick Dahl Pedersen, 2014
- "Giver det mening at tale om fattigdom i Danmark?", Berlingske Tidende,  11. november 2016, Af Majbrit Berlau, formand, Dansk Socialrådgiverforening
- "Giver det mening at tale om fattigdom i Danmark?", Berlingske Tidende, 11. november 2016, Af Joachim B. Olsen, Liberal Alliance

Derefter læses Thomas Korsgaards novellesamling "Tyverier", 2019 som værk.

Vi arbejder i dybden fælles med novellerne "Tyverier", "I bor da meget pænt", "Elsker og elsker" og "Det kolde bord".
Eleverne læser novellesamlingen og arbejder derefter med novellesamlingens overordnede tematik om ulighed, fattigdom og tyveri.
De deles ud i grupper, der hver arbejder med en specifik novelle efterfølgende. De remedierer novellen til tegneserie.

Der sættes en litteraturhistorisk ramme om nyere dansk litteratur om værklæsningen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tematisk indledning 19-01-2023
Arbejd selv- gruppearbejde med "Tyverier" 25-01-2023
Dansk: analyserende litterær: fattigdom 07-03-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 1800-tallet i Danmark: Danskhistorieforløb

Vi kører tværfagligt forløb mellem Dansk og Historie om 1800-tallet i Danmark. Dette forløb ender ud i DHO.

Tekster gennemgået i forløbet:
Grundtvig: Lang Højere Bjerge (1820) (KANON)
H.C.Andersen: I Danmark er jeg født (1850) (KANON)
H.C.Andersen: Ved soldatens hjemkomst (1864) (KANON)
Henrik Pontoppidan: Den første gendarm (1890) (KANON)
Amalie Skram: uddrag fra Constance Ring (1885)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (1900) (KANON)

Vi har gennemgået følgende analysemetoder:
Den nykritiske
Den strukturalistiske
Den biografiske
Den kønskritiske
Den psykoanalytiske
Den Socialhistoriske
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 En svindlers historie (+værk 2)

Forløb med fokus på dokumentaristiske fortællinger.

Dokumentargenren:
Vi ser både på podcast-mediet og filmmediet, og hvordan disse skaber dokumentariske fortællinger.

Vi arbejder med Casper Rieper-Holm-sagen og ser hvordan denne er blevet remedieret.

Primært materiale:
- Podcast: I et forhold med, 2013, Third Ear
- Dokumentarfilm som værk: En fremmed flytter ind
- Kontant: Jagten på den forsvundne svindler, 2015

Baggrundsmateriale:
- klip fra Bowling for Columbine, 2002, Melting Point Greenland, 2018
- Håndbog til dansk- om dokumentarfilm
- Podcastbogen, Ajour, 2019
- Imdb.com
- https://www.gymdansk.dk/dokumentaranalyse.html
- https://www.gymdansk.dk/filmiske-virkemidler.html

Anslået: 80 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel 1: Dokumentar 04-10-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Oplysningstiden og Holberg

Vi taler om Oplysningstiden, tendenser og litteraturen, og vi læser tekster af Ludvig Holberg. Der diskuteres emner som religion, undervisning, kønsopfattelse/ligestilling ud fra Holbergs tekster.

Baggrundslitteratur: Litteraturhistorien kort fortalt, 2016, Henrik Poulsen.

Kanonforfatter: Ludvig Holberg, Uddrag af "Nils Klims underjordiske rejse", 1741, og uddrag af "Moralske tanker", 1744. (KANON)
https://forfatterweb.dk/oversigt/lholberg-ludvig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nyheder

Forløbet arbejder især med nyhedsgenren og dens begreber. Nyheder forstås som henholdsvis orienterende, meningsdannende, adfærdsregulerende og/eller følelsesstimulerende (underholdende). Beskrivelse og analyse af dagbladsjournalistik sker især med udgangspunkt i følgende indfaldsvinkler: rubrik, clickbait, genrer. Vi gennemgår avisernes profiler og målgruppe, eleverne analyserer forskellige artikler, vi gennemgår eksempler på forskellige former for fake news.

Vi anvender en nyhedsudsendelse: 19-Nyhederne på TV2, og analyserer denne i dybden med begreberne: P – K – P - modellen, Nyhedsværten, Indslag, TV-nyheders hierarki, Nyhedsarena og dramaturgi. Der perspektiveres desuden til dagens andre nyhedsudsendelser for at kigge på udviklingen af nyhedsudsendelser.

Begreber der derudover gennemgås:
De fem nyhedskriterier
nyhedstrekanten
nyhedsgenrer
fake news og underkategorierne: nyhedshoax, satire, løgn
Click bait og underkategorierne: tomme referenter og vildledende

Litteratur:
Olsson og Poulsen: "Ryd forsiden", Dansklærerforeningen, 2004 (uddrag)
Håndbog i Dansk 2014
Zetland, 2019, "For 50 år siden advarede han medierne mod konflikter og sensationer. Så blev hans advarsel til en opskrift"
Videnskab.dk, 2016: "Clickbait: Disse danske medier snyder dig til at klikke"
Krydsfelt, 2019.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kreativ: Nyhed 30-10-2023
Debatterende 2: Nyhedsformidling 29-11-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Romantikken

Litteraturhistorisk forløb om Romantikken.
Vi lærer om strømningerne: Universalromantik, Nationalromantik, Beidermeier, Poetisk realisme, romantisme, Nyplantonisme og  begreberne dualisme og panteisme
Eleverne underviser hinanden i de forskelige tekster og malerier i projektarbejde.

Materiale:
Tekster:
Steen Steensen Blicher, "Præludium", 1838. (KANON)
Staffeldt, Indvielsen, 1804
N.F.S Grundtvig, De levendes land, 1824 (KANON)
Emil Aarestrup, Paa sneen, 1838
HCA, Hyrdinden og Skorstensfejeren, 1845 (KANON)
Adam Oehlenschläger, Raad til unge ægtemænd, årstal ukendt (KANON)

Kunst:
Constantin Hansen: Kunstnerens søstre Signe og Henriette læsende i en bog, 1826
Johan Th. Lyndbye, Et boelsted ved Lodskov nær Vognserup, 1847
P. C. Skovgaard, En bøgeskov i maj, 1857
Caspar David Friedrich, Vandreren over tågehavet, 1818
Josefine, Marie P, Line, Lyngby
Dankvart Dreyer, Kæmpehøj på Brandsø, cirka 1842
C. W. Eckersberg, En nøgen kvinde sætter sit hår foran et spejl, 1841

Baggrundslitteratur:
Kjær-Hansen m.fl.: Litteraturhistorien på langs og på tværs. Systime 2013, s. 91-96 + 102-106
https://forfatterweb.dk/oversigt/blicher-steen-steensen

Anslået: 30 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Undervisning- romantikken 19-12-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Fra Nora til Noora (værk 3)-det moderne gennembrud

Der introduceres til perioden Det moderne gennembrud.
Vi læser Brandes, Bang og Skram, hvorefter "Et dukkehjem" læses som værk.

Der læses Henrik Ibsens "Et dukkehjem" som værk i forlængelse af forløb om Det moderne gennembrud. Vi arbejder løbende med teksten og fokuserer på temaet om ægteskab og køn og derfor på personkarakteristik af Nora og Helmer.
Der er knyttet en aflevering til.

Der perspektiveres til SKAM. Vi ser afsnit 4, sæson 4, med fokus på Noora og Williams forhold, som en moderne udgave af Nora og Helmer.
Desuden trækkes der tråde til feminisme i dag og #metoo.

Læste tekster:
Georg Brandes: Uddrag fra Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur, 1871
Henrik Ibsen, Et dukkehjem, 1879
Herman Bang: Foran Alteret, 1880 (KANON)
Amalie Skram: Det røde gardin, 1898

Brugte links:
Forfatterweb:
https://forfatterweb.dk/oversigt/zibsen00
https://forfatterweb.dk/oversigt/bang-herman
https://forfatterweb.dk/oversigt/skram-amalie

Anslået: 120 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SKRIVEDAG 06-02-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Hævn

Dele af dette forløb er foregået ved virtuel undervisning.

Tematisk forløb om hævn. Vi gennemgår forskellige tekster, der alle har et hævnmotiv.
Forløbet inddrager folkeviser fra middelalderen, kortfilm, hiphoptekst og en novelle.

Tekster der indgår i forløbet
1 Riddervise: "Ebbe Skammelsøn", Middelalder
2 Tryllevise:" Nøkkens svig", Middelalder
3 Kortfilm: "To piger en kage", Jens Dahl, 2013
4 Novelle: "Hjemkomsten" Martin A Hansen, 1945 (kanon)
5 Hiphop: Tessa & Natasja - Til banken, 2020
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Studietursopgave i dansk og religion 28-04-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Cli-fi + værk 4

Der introduceres til genren Cli-fi (clima-fiction), og der gennemgås teori om denne genre fra Jens Kramshøj Flinker, om det antropocæne natursyn. Dette perspektiveres til det romantiske natursyn.
Vi ser litteraturen som udtryk for en samfundsmæssig klimakritik, og som en genre i nyere dansk litteratur.

Der læses:
- uddrag fra Charlotte Weitzes roman: Den afskyelige, 2016.
- uddrag fra Lars Skinnebach: Øvelser og rituelle tekster, 2011
- uddrag fra Oehlenschläger: Morgenvandring, 1805
- Nancy, Dennis Gde Kofoed, 2015 læses som værk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
ÅRSPRØVE I DANSK 07-05-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Alkohol

Tematisk forløb om alkohol.

Tekster:
Argumentationsanalyse af forskellige artikler om alkoholkultur

- Klaus Rifbjerg, Tømmermænd, 1956
- Kampagnefilmen: Man kan aldrig få for meget pølse, 2019
- Kortfilm: Næste stop, Daniel Kragh-Jacobsen, 2018
- Spillefilm: Druk, 2020, Thomas Vinterberg

Desuden gennemgås genren reflekterende artikel, hvor de skriver om kampganers påvirkning på unge med udgangspunkt i kampagnen om alkohol: "Man kan da aldrig få for meget pølse"

Baggrundsviden:
https://forfatterweb.dk/oversigt/rifbjerg-klaus
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel- kampagner 15-10-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Ekspressionisme

Ekspressionisme og mellemkrigstiden (1920'erne og 30'erne).
Der gennemgås om ekspressionismen i litteratur og billedkunst. Vi læser Tom Kristensen. Der perspektiveres til Per Lagerkvist. Der læses desuden Broby- Johansen og Bodil Bech.

Litteratur:
Litteraturens veje: https://litteraturensveje.systime.dk/index.php?id=224
http://www.danskedigtere.sdu.dk/riftk.html
forfatterweb: T.Kristensen, Broby-Johansen.
https://forfatterweb.dk/oversigt/kristensen-tom
https://forfatterweb.dk/rudolf-broby-johansen

Tom Kristensen: Angst, fra Fribytter Drømme. (KANON)
Per Lagerkvist: Ångest.
R. Broby-Johansen: Lystmord + uddrag fra hans forsvarstale.
Bodil Bech: Jødinde
Der vises kunst fra: Chagall, Grosz, Rivera & Kandinsky.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Tour de chambre (værk 5)

Vi læser Tine Høghs roman "Tour de chambre" fra 2020 som værk. Vi læser den ind i perioden om ny litteratur om identitet og meningsløshed.

Vi taler desuden om begreber som erindringer, fortid og fremtid og selviscenesættelse når forfatter og fortæller minder om hinanden.

https://forfatterweb.dk/hoeg-tine
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tour de Chambre 06-12-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Autofiktion (inkl. værk 6)

Vi gennemgår genren autofiktion og tager afsæt i Poul Behrents bog "Selvfortalt" som teoretisk ramme.

Begreber:
Krav til autofiktion:
- paratekst, virkelighedskontrakt, fiktionskontrakt
Typer af autofiktion:
-selvbiografisk konstruktion, selvfortælling og dobbeltkontrakt

Vi læser værk 6: Elever vælger mellem digtsamlingerne
- "Nike", 2015 af Caspar Eric (Alberte, Camille, Cornelia, Ella Amanda, Liva, Magnus, Malthe Vorre, Niels, Villads)

. "Det nemme og det ensomme", Asta Olivia Nordenhoff, 2011 (Anna, Emily, Katinka, Malthe Vilstrup, Cecilia Lilly)

- "Find Holger Danske", Maja Lee Langvad,  2006 (Chris, Linnea, Lukas, Mariam, Mynte, Sofie)

Der perspektiveres til det senmoderne samfund og genren autofiktion.
Baggrundsmateriale om litteraturhistorie - nyeste tid: "Litteraturhistorien- kort fortalt".

Forfatterweb:
Caspar Eric: https://forfatterweb.dk/oversigt/eric-caspar
https://www.gymdansk.dk/autofiktion.html
Asta Olivia Nordenhoff: https://forfatterweb.dk/oversigt/nordenhof-asta-olivia
Maja Lee Langvad: https://forfatterweb.dk/oversigt/langvad-maja-lee


Uddrag fra:
- Maja Lee Langvad, "Hun er vred", 2014
- Yahya Hassan, Yahya Hassan, 2013
- Bjørn Rasmussen, "Huden er det elastiske hylster...", 2011
- Klovn sæson 2: "Careøs Barnedåb", 2005
- "Nike", 2015 af Caspar Eric
. "Det nemme og det ensomme", Asta Olivia Nordenhoff, 2011

Anslået: 125 Normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve - aflevering i netprøver 06-02-2025
Autofiktion: sidste danskopgave 29-04-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Eksistentialisme

Eksistentialisme
Der introduceres til eksistentialismebegrebet og eksistentialistisk litteratur.
Der forklares forskellen på den kristne og den ateistiske eksistentialisme.
Der inddrages Michael Kviums billede: Kor, 1991.

Begreber:
Ansvar
Meningsløshed og fremmedgørelse
Valg
Flugten fra valget
Eksistentiel angst

Litteratur:
Søren Kierkegaard: uddrag fra "Diapsalmta"
Albert Camus: uddrag fra "Sysifos-myten" (oversat verdenslitteratur): Modernisme
Peter Seeberg: "Stilladset", 1962 (KANON): Modernisme
Johannes V jensen: På Memphis station", 1903  (KANON)
Karen Blixen: Ringen, 1958 (Kanon)

Baggrundslitteratur: Den store danske, "Litteraturens veje", "Eksistentialisme i dansk" - systime
Forfatterweb- Seeberg: https://forfatterweb.dk/oversigt/zsee
Forfatterweb - Blixen: https://forfatterweb.dk/oversigt/zblixen00


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer