Titel
6
|
Fra enevælde til modernitet
Et forløb, der trak lange linjer i Europæisk historie fra de enevældige kongers tid, henover oplysningstiden, den franske revolution, imperialismens æra og modernitetens fremkomst. Forløbet sluttede kronologisk ved at markere 1. verdenskrig som et afgørende brud i europæisk historie.
I arbejdet med 1. verdenskrig arbejde eleverne både med rollespil, moderne populærfilm og moderne formidling af historisk materiale.
Litteratur:
- Frederiksen m.fl. Grundbog til Historie: Fra Oldtiden til enevælden (2013): s. 217-221, 226-229,
- Adriansen m.fl. Fokus, bind 2: Fra Oplysningstid til imperialisme (2008), Gyldendal "s. 41-46,
- Frederiksen, Peter m.fl. - Grundbog til historie - Verdenshistorien 1750-1945 (2007), Systime: s. 74-79, 81-83, 117-128.
- Thygesen & Wæhle, Congospor, (2006), Nationalmuseet s. 14-18.
Kilder:
- Ludvig 14: Genopbygning af fabrikker, der væver gobeliner (1664). Fra Friisberg, Claus - Kilder til Verdens Historie 1 - fra de ældste tider til 1750, Marko, (1988), s. 233-235
- Francois Voltaire: "Tolerance" (1764) - fra Fokus 2., s. 48-49
- Statistik over kornprisernes udvikling i Frankrig 1755-1790. Fra Aftalion, F.: "L'economie de la Revolution francais", (1987), s. 47-48
- Oversigt over det franske statsbudget 1788 – Indtægter og udgifter. Fra Aftalion, F.: "L'economie de la Revolution francais", (1987), s. 47-48
- Rudyard Kipling: Hvid Mands Byrde i Rudyard Kipling: Digte. Gyldendal, 1942.
- "Rule Britannia" - brittisk hymne fra 1740. Indspillet version fra Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=akbzRuZmqVM
- Jules Ferry forsvarer Imperialismen (1885). Fra: Paul Robiquet: Discours et opinions de Jules Ferry. Her efter Henrik Skovgaard Nielsen: Imperialismen 1870-1914. Gjellerup, 1972. sp. 81-85.
- SALMONSENS STORE ILLUSTREREDE KONVERSATIONSLEKSIKON (1893): Opslag om "Afrikas Befolkning".
- Tabel over Verdens befolkning i millioner i 1914. Fra Simensen, Jarle: "Vesten erobrer Verden", (1986)
- Tabel over verdens industriproduktion 1870 og 1914. Fra Simensen, Jarle: "Vesten erobrer Verden", (1986).
- Salomonsens Konversationsleksikon 1919: Opslag om Henry Ford.
- Idealernes Sammenbrud (1914) af Frederik Weis. Uddrag fra tidsskriftet "Tilskueren" fra Frederiksen (2007) s. 141-146
-
Film:
- Historien om Danmark: Afsnit 7, "Enevælde & oplysningstid", (2017), Danmarks Radio: https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_145571
- Klip fra "En kongelig Affære" (2012), fra Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=GVZEOZUKmzM
- "What Caused The French Revolutuon" - Tom Mullaney. Ted Talk på Youtube (2016): https://www.youtube.com/watch?v=PBn7iWzrKoI
- Intet Nyt Fra Vestfronten, Berger, Edward (2022), Netflix.
Billeder:
- Maleri af Ludvig den 14. Hyacinthe Rigaud fra 1701.
-Karikaturtegning af den franske stændersamfund (1789)
fra "Verdenskarrikaturen". Skandinavisk Bogforlag 1946.
- Strudsen Rasmus - billeder af Clevin, Jørgen (1948)
- Jublende forsamling i München (1914).
Kernestofområder:
– hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
– forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
– nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
– politiske og sociale revolutioner
– demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
– hovedvægt på tiden mellem ca. 1500 og 1900
Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
– redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|