Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Søren Bitsch
|
Hold
|
2022 MA/n (1n MA, 2n MA, 3n MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sammenhænge
-Lineær sammenhæng
-Eksponentiel sammenhæng
-Potenssammenhæng
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Trekanter og Pythagoras
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Løsning af Ligninger
Ligninger af 1.grad
2.grads ligningen
Løsning med Nspire
Herunder også Tal og grundlæggende regneteknik
- Potenser og rødder
- Brøkregning
- vigtige regneregler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
TU1 mobilforbrug og statistik
Intro til Statistik med brug af undersøgelse af AG gymnasieelevers mobilforbrug
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rentesregning og annuiteter
Procentregning
Rentesregning
Fremskrivning
opsparing
Lånetyper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Teori for sammenhænge
-
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
MA_1n_opg6
|
19-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorer i planen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træning årsprøve og repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Vektorer
Opfølgning fra 1.g
Determinant
trekanter, retvinklede og skævvinklede, cosinus- og sinusrelationer herunder intro til bevisførelse. Cosinus og sinus relationer bevises.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Funktioner
Funktionsbegrebet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Linjer og vektorer
Linjer og ligninger
- ligninger med to ubekendte
Linjer og vektorer
- linjens ligning
- linjen parameterfremstilling
-vinkel mellem linje og vektor samt to vektorer
Linjer og cirkler
-skæring mellem linje og cirkel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Polynomier og andre funktioner
Uddybende gennemgang af parablen
Gennemgang af andre typer polynomier
Funktionerne for cosinus og sinus
Logaritme funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Differentialregning
Differentialregning
-Tre-trins-regel, grafisk fortolkning samt bevis af diverse differentialkoefficienter
-Tangent, opstilling af tangentligning
- Regneregler for differentialkoefficienter
- Sammensat funktion
- Monotoniforhold
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Knud Erik Nielsen m.fl.: VEJEN TIL MATEMATIK A2- 3. udgave, Forlaget HAX; sider: 76-82, 85-90, 99, 102-105, 109-112, 114-129, 132-147, 156-160, 164-166, 168
-
Afsnit
-
Newton, Leibniz, and Usain Bolt | Derivatives introduction | AP Calculus AB | Khan Academy
-
Øveopgaver den 240205.docx
-
Tangentens ligning til en graf.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Træning årsprøve
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Integralregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Integralregning forsat
Repetition
Areal og stamfnktion
Det bestemte og ubestemte integral
kurvelængder og rumfang
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Differentialligninger
Intro til differentialligninger
Løsningsmetoder
-stamfunktionsbestemmelse
-separation af variable
Den logistiske ligning
-løsningsformlen
Den lineære ligning
-panserformlen
Hældningsfelter
Intro til numerisk løsning
Differentialligninger og modeller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Vektorfunktioner
Intro og definition af vektorfunktioner
Vektorfunktioners egenskaber
Anvendelser af vektorfunktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Funktioner af to variable
Intro funktioner af to variable
Grafer og niveaukurver
Partiel differentiering
- stationære punkter
- gradient
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Statistik og sandsynlighedregning
Gennemgang af 'Sandsynlighedsregning', Mike Vandal Auerbach, mathematicus.dk, til understøttelse af Binomial- og Normalfordelinger.
To beviser herfra opgives til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
21
|
Forberedelsesmateriale
Gruppearbejde i 4 moduler med Forberedelsesmateriale til stx A-Matematik 2024-2025
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52245459017",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52245459017",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52245459017"
}