Allerød Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Allerød Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/demrvx - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Allerød Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Freddie Kirk Nielsen
Hold
2022 SP/demrvx (
1demrvx SP
,
2demrvx SP
,
3demrvx SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Begyndersystem: Mucho gusto
Titel 2
Un més en Málaga - EKSAMEN
Titel 3
Rap de navidad - julerap
Titel 4
Cuba en cambio - EKSAMEN
Titel 5
Argentina og politiske omvæltninger - EKSAMEN
Titel 6
Argentina - fortsat
Titel 7
Sprogrejse til Málaga/Debla
Titel 8
Hispanos en los Estados Unidos - EKSAMEN
Titel 9
La guerra civil española - EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Begyndersystem: Mucho gusto
Arbejde med grundgrammatik i begyndersystemet Mucho gusto. Vi har arbejdet med kapitlerne 1-24.
I foråret har holdet været med i den store bagedyst på skolen, hvor vi har arbejdet med opskrifter og bagt spanskinspireret kager. Processen dokumenteres med en video.
Omfang ca 25%
Vi har bl.a. arbejdet med elektronisk materiale fra
Min læring
Quizlet
Duolingo
LearningApp
Textivate
Memrise
Indhold
Kernestof:
Husk at medbringe Mucho gusto-bøgerne og skrivehæftet, hasta la vista😀
Duolingo
Læs afsnit 5 i Mucho gusto igen s. 24-25. Øv på bøjning af de regelmæssige verber der ender på -AR, fx trabajar - se side 34 i øvebogen.
NYE PLADSER 1demvrx november 2022.docx
Repeter bøjning af de regelmæssige AR-verber (-o, -as, -a, -amos, -áis, -an), trabajar, estudiar, hablar - og det uregelmæssige SER.Husk at medbringe SKRIVEHÆFTET.
Øv på tallene 1-100 og verbet tener. Læs side 28 i Mucho gusto tekstbogen.
Repetér tallene 0-100, og bøj verberne TENER, SER og HABLAR
Vi arbejder videre med México og præsentationerne. Mucho gusto capítulo 8.
México - præsentation - gøres færdig hjemme, så du kan præsentere.
Nogle af jer mangler stadig jeres México-fremlæggelser.
Vi arbejder med En Madrid, cap. 10
Klassenotesbogen
I skal snakke med Emil i løbet af modulet om en ferie I skal på. I skal forberede jer ved at læse side 56-57 i tekstbogen.
Øv på tallene med Quizlet
Ugedage og måneder
Læs side 58-59, læg mærke til førnutid (perfektum)- has hecho = har du lavet
I skal arbejde selv med lektien i MinLæring - se link nedenfor. Du kan lave øvelserne hjemme - men du skal være færdig med øvelserne i løbet af mandag d. 20/2. PERFEKTUM/FØRNUTID: jeg har spist - he comido
Minlæring - perfektum
Læs side 59 i tekstbogen igen - og læg mærke til brug af førnutid/perfektum. He hecho = jeg har lavet. Læs også side 74 i øvebogen - her kan I læse om perfektum.
Vi skal i gang med den store bagedyst - tænk over hvordan jeres video kan udarbejdes. Husk at der skal indgå bagegloser - se klassenotesbogen.
De sidste forberedelser til El Gran Pastelero (Den Store Bagedyst) - produktion af sætninger osv.
Læs afsnit 15 om perfektum grundigt - der bliver samtale med Emil om afsnittet (¿Qué has hecho durante las vacaciones?)
Der bliver snak med Emil om stykke 17: Un restuarante famoso - læs teksten og prøv at forstå så meget som muligt:)
Læs afsnittet ¿Quieres venir a la fiesta? igen - der bliver samtale med Emil om teksten:)
Repeter estar+gerundium ved at læse s. 84 i øvebogen - arbejd også videre med afleveringen.
Læs stk 19: ¿Dónde quedamos? - træn oplæsning ved at lytte - brug fx funktion i OneNote - kan også oversætte teksten:)
Læs s. 73:"En el mercado" og dialogerne s. 74. "¿Algo más?" - der mangler noget tekst. Hvad kunne personerne sige - forslagene står over dialogerne?
Husk at der er test (sætningerne kan læses i Klassenotesbogen). Genlæs også teksten til stk. 21 - den skal I læse op og samtale med Emil om:)
I skal øve verbebøjning (præsens/nutid) i MinLæring. Brug linket nedenfor. Brug 20 minutter.I modulet skal I bl.a. arbejde med jeres videoaflevering.
Lektie i Minlæring
Lektie fra MinLæring: https://app.minlaering.dk/lektier?vis=213475 - brug 20 min. Om artikler.
Deadline for videooptagelse er søndag kl. 22. Send et link på lectio. Upload til Youtube (skjult).
Sidste modul, repeter tallene da vi skal spille bingo - og se film:) Brug fx Quizlet - se link.
Øv tal med Quizlet
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
SP1: Sprogcoaching
06-12-2022
SP2 Tu ciudad y tu pueblo
17-01-2023
SP3 Den store bagedyst
03-03-2023
SP4 Mucho gusto - opsamling
31-03-2023
SP5 video
25-04-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Un més en Málaga - EKSAMEN
Nogle af fokuspunkterne har været: kulturel udveksling og interkulturelle kompetencer, en spansk familie, sprogindlæring. I forløbet har der være repetition af grundgrammatik. Og samtidig har forløbet lagt op til sprogrejse i 3g til Debla-sprogskolen i Málaga.
Præsentation af bogen (fra hjemmesiden)
Marie er en dansk pige, der er på sprogskole i Málaga og fortæller om mødet med Spanien, spanierne og den spanske kultur. Eleverne bliver således præsenteret for forskellige aspekter af det spanske samfund (familieforhold, turisme, kunst m.m.), og der lægges op til, at eleverne sammenligner med danske forhold. Vi forsøger i bogen at gøre op med de klassiske stereotyper og udfordrer eleverne på deres syn på og møde med en anden kultur.
Marie skriver i forskellige genrer: på sin spansksprogede blog, i sin dagbog, breve og e-mails, eksempelvis til sin tidligere spansklærer, samt artikler og læserbreve til sprogskolens skoleblad. Eleverne bliver således introduceret for de genrer, de vil møde i delprøve 2 på A-niveau. Således kan eleverne allerede tidligt stifte bekendtskab med de forskellige genrer og deres særlige karakteristika.
Vi har arbejdet med online-materialet fra
Un més en Málaga:
https://www.unmesenmalaga.com/
Omfang: ca 15%
Indhold
Kernestof:
Hola amigos, velkommen tilbage efter en forhåbentlig dejlig sommerferie. Jeg glæder mig til at se jer igen og arbejde med spansk sammen med jer. Vil I forberede jer lidt til undervisningen, så kan I bladre lidt i grundbøgerne og jeres noter, så I kan
Un mes en MálagaLæs første side af Un mes en Málaga færdig (den udleverede kopi). Brug gloser på hjemmesiden www.unmesenmalaga.com og lyt også til lydoptagelse.
Du kan også læse siden i klassenotesbogen - se link Klassenotesbog - Un mes en Málaga#1
Læs cap 1 igen hurtigt og lyt også gerne. På grammatiksiden, skal du øve på gloser der hører til vejret, ugedag og årstider. Du kan fx bruge linkene til quizlet.
Cap 1 Vocabulario - unmesenmalaga
Læs og lyt (igen) til Cap. 2 - Un mes en Málaga. Arbejd også gerne videre med spørgsmålene til teksten.
Un mes en Málaga - læs teksten til kapitel 3. Læs gerne højt for dig selv (= øv på udtale).
Læs cap. 3 igen grundigt og lav øvelser med refleksive verber og ser/estar/hay. Se link.
Refleksive verber
Ser/estar/hay
https://www.quia.com/hm/1107507.html - hangman/spørgeord
Skimmelæs kapitel 4 i Un mes en Málaga og læs gloserne igennem:-)
Læs cap 4 igen og lyt. Repeter hvordan man bøjer de regelmæssige verber. Du skal kunne bøje CANTAR, BEBER og VIVIR. Lav øvelser i MinLæring - se link nedenfor.
Minlæring - regelmæssige verber
Un mes en Málaga: Læs cap. 5: Ir de tapas, øv på gloserne
Cap 5 - unmesenmalaga
Arbejd videre med delprøve 1, så du har lavet til og med opgave 6.
I skal arbejde selv efter følgende plan:1) Ret fejl i jeres aflevering - I præsenterer tre fejl I har rettet for mig i næste modul2) Farver - los colores - lav opgaver til Un mes en Málaga der handler om farver, bl.a. ti sætninger der skal gøres færd
Opgave Los colores
Arbejd selv#1: Un mes en Málaga cap. 7
Arbejd selv#2: Minlæring_Muy_og_mucho
Læs og lyt til kap. 7 igen
Vi arbejder med afleveringen - læs oplæg og læs kap 8 i Un mes en Málaga
Vi fortsætter med Un mes en Málaga, Cap. 8
Læs Un mes en Málaga, cap 9 om fattigdom i Málaga.
Læs og lyt til cap. 9 - træn gloser med Quizlet.
Læs og lyt til cap. 10 i Un mes en Málaga - øv også på gloser med quizlet.
Quizlet: Cap. 10
Læs og lyt igen til cap. 10 - læs grundigt. Begynd med at læse spørgsmålene - dem skal du arbejde med i modulet. Øv på de almindelige uregelmæssige verber med quizlet:-)
Quizlet: Hyppige uregelmæssige verber
Un mes en Málaga cap. 11: La despedida. Læs og lyt - og øv på de 10 vigtigste gloser med quizlet. Øv grundigt - vi indleder med en glosetest, så du kan se om du har øvet grundigt nok - du skal kunne oversætte de 10 gloser til dansk.
Cap. 11 - vigtige gloser (til testen)
Læs og lyt til cap. 12 i Un mes en Málaga. Se også maskinoversættelsen i klassenotesbogen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Rap de navidad - julerap
Indhold
Kernestof:
Rappro går i gang. I skal arbejde med teksten. Vidste du at Navidad (jul) rimer på suavidad (mildhed, venlighed) - find flere rim på nettet med el Rimador.
Rimador
Sprograp 2023 rammer_SP.docx
I dag skal teksten gøres færdig. Og I skal også gerne have fundet beat. Overvej hvilke scener der skal indgå i videoen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Cuba en cambio - EKSAMEN
Vi arbejder med socioøkonomiske forhold, race, sugardating og ønsker om at emigrere til USA.
Materiale: Cuba en cambio af Rosalba Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal 2016, siderne 6-23, 29-41.
Dokumentar: Exodo: Cómo salí de Cuba, BBC
Dokumentar: Kapitalist i Cuba, DR Horisont 2019
Film: Habana Blues
Omfang ca. 10%
Indhold
Kernestof:
Quizlet Cuba en cambio s. 7-8
Læs/skim side 6-8 i Cuba en cambio - husk at medbringe. Du skal ikke besvare spørgsmålene - dem arbejder vi med i modulet, men læg mærke til gloserne.
Quizlet: Cuba en cambio
Textivate Cuba en cambio#1
Textivate træn sætninger - jumbled
Læs siderne 9-10, læg især mærke til gloser.
Textivate - Adela una madre soltera
Vi arbejder med "Entrevista con una madre soltera, Adela" s. 13. Læs de første 21 linjer. Vi arbejder med opgaverne til teksten, som også er næste aflevering.
Læs resten af teksten om Adela, la madre soltera grundigt (interview-delen) s. 13-14. Medbring grammatikbogen: Tag tyren ved hornene.
Snak med jeres forældre om Málaga-sprogrejse. Prisen er omkring 4000 kr og turen ligger i midt-september og varer 4-5 dage. Den inkluderer bl.a. 3 dag på Debla-sprogskolen, flyrejse og transport til og fra lufthavnen, privat indkvartering a la bed-an
Vi ser DR-dokumentaren Kapitalist i Cuba, Horisont 2019
Læs om Carlos, el maceta s. 16 - læs også "Tænkespørgsmål"
Sprogrejse til Malaga 2024 - sway snak med din familie om sprogrejsen til Málaga. Pga. dyrere flybilletter bliver prisen 4500 kr.
Textivate Zuleida y Aldo
Præteritum og imperfektum -Textivate
Læs i Cuba en cambio s. 19. Repeter også bøjning af præteritum og imperfektum, se fx side i klassenotesbogen (link).
Regelmæsssige verber - klassenotesbog
Textivate Præteritum og imperfektum
Læs resten af teksten om Zuleida og Aldo (til afleveringen).
Vi fortsætter med at læse om Cuba. Læs s. 20 linje 19-43. Skimmelæs også det første af teksten.
Medbring: Tag tyren ved hornene (grammatikbogen) og Cuba en cambio. Læs teksten til El Temba s. 29-31.
Memrise: Log in (opret bruger) - øv 25 hitverber
Læs s. 34 i Cuba en cambio: Intro på dansk om forskellige befolkningsgrupper i Cuba og resten af siden på spansk.
Memrise: øv 25 hitverber
Vi arbejder med s. 38 i Cuba en cambio og ser resten af filmen: BBC Éxodo: Cómo salí de Cuba. Fortsæt gerne med Memrise og hitverberne.
Læs s. 38 i Cuba en cambio og øv på hitverber med Memrise.
Las horas! - Learning app
Find datiderne - Learning app
Ser vs estar - Learning app
Klassenotesbog - Learning app
Vi arbejder videre med "William, de 38 años..." s. 40-41
Læs igen om William i Cuba en cambio s. 40-41. Medbring også skrivehæftet.
Vi ser Habana Blues - filmen. Husk mappe (carpeta) - y "¿Cómo estás? (ark fra sidste modul), skrivehæfte (cuaderno) y algo para escribir.
Husk at medbringe hæfte (cuaderno), mappe (carpeta - og ¿Cómo estás?-papiret) og noget at skrive med. Repeter hvad man svarer på ¿Cómo estás? - tiempo, hora, fecha.
Vi fortsætter med Habana Blues. Husk hæfte (cuaderno), mappe (carpeta - du skal selv anskaffe dig en) og noget at skrive med
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Argentina og politiske omvæltninger - EKSAMEN
Vi har arbejdet med de politiske omvæltninger, som Mileis nye regering har medført. Først har vi læst en introduktion til landet gennem Mariageles og derefter fokuseret på abort-spørgsmålet.
Materiale
Mariageles de Argentina, fra La identidad contrastada, Mikkelsen og Riismøller, Gyldendal 2013, side 7-20.
El aborto en Argentina (y Latinoamérica), fra El sexo en progreso af Louise Arfaoui, Colombus 2020, cap. 6
El aborto se convirtió en ley en Argentina, fra
www.bbc.com/mundo
La historia del aborto en Argentina, elpais.es 10.02.24 - også med video
Derecho al aborto: 'la ola verde'...
France24.com
, 28.09.23
Elena sabe - film af Anahí Berneri, 2023
Omfang ca. 10%
Indhold
Kernestof:
Vi fortsætter med Habana Blues. Husk hæfte (cuaderno), mappe (carpeta - du skal selv anskaffe dig en) og noget at skrive med
Arbejd med sætninger om Cuba og Habana Blues (aflevering). Husk at medbringe hæfte (cuaderno), mappe (carpeta) og noget at skrive med (utensilio de escribir). Vi fortsætter med at se filmen.
Husk at medbringe cuaderno (hæfte), carpeta (mappe) og utensilio para escribir - repeter hvad du har noteret om Habana Blues.
El país de Mariángeles: Argentina
Husk at medbringe mappe (carpeta) og skriveredskaber (utensilios para escribir).
Husk at medbringe hæfte (cuaderno), mappe (carpeta) y utensilios para escribir. Vi arbejder videre med Argentina - læs første side af El país de Mariángeles: Argentina.
Mariangeles1.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Argentina - fortsat
Mariángeles de Argentina + Milei
Indhold
Kernestof:
Hola amigos - jeg glæder mig til at tale spansk med jer igen. Se gerne jeres notater og udleverede ark igennem. Vi fortsætter med Argentina-emnet.
I skal arbejde selv med næste aflevering: Delprøve 1. Opgaven afleveres i mit dueslag ved modulets slutning.
Vi arbejder videre med Mariángeles de Argentina og ser på den skriftlige årsprøve.
Textivate: El país de Mariángeles
Mariángeles de Argentina - læs s. 11. Markér centrale ord og sætninger.
Vi fortsætter med Mariángeles - læs s. 11-12 grundigt. Lav gerne understregninger ved ord du ikke forstår - og brug ordbogen til opslag. Husk at medbringe sidste aflevering - delprøve 1.
Læs resten af teksten om Mariángeles. Lav markeringer, hvor der er noget, der skal med i din præsentation. Se på opgave 12 og 13 i La escuela, delprøve 1 - vi laver skriveøvelse uden hjælpemidler.
Vocabulario: Sprogrejse til Málaga
Læs teksten om Mariángeles færdig. Marker centrale ord/sætninger.
Vil du øge dit ordforråd, så øv på: Quizlet: Mest almindelige spanske verber
Textivate: Jumbled#2 (lidt svær)
Texitivate: 117 almindelige verber
Vi arbejder videre med Mariángeles (skimmelæs) og det mundtlige oplæg - se opgaven SP3
Træn dit ordforråd: Quizlet: Mest almindelige spanske verber
Læs om el aborte - første tekst i udleverede kopi: El caso de Argentina, s. 1-2.
Find også teksten i klassenotesbogen: Klassenotesbog: El aborto en Argentina
Læs om el aborto - første tekst i udleverede kopi: El caso de Argentina, s. 1-2.
Læs næste afsnit "El aborto se convirtió en ley..." s. 2 - 3 midt. Der er ekstra gloser i klassenotesbogen.
Málaga vocabulario: https://docs.google.com/document/d/1BhUsk2kziWe0fT2_YjzMoBPu2RqvxE2xomlT3SEy8B4/edit?usp=sharing
Læs videre om abort i Argentina, El aborto se convirtió en ley - læs resten til s. 4 l. 10.
Træn almindelige verber med Quizlet: Quizlet 32 almindelige verber
Øv spansk med Duolingo classroom (tilmeld dig classroom)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Sprogrejse til Málaga/Debla
De fleste af eleverne (undtagen 3) har deltaget i sprogrejse til Málaga, hvor eleverne har modtaget undervisning på sprogskolen Debla i 3 x 4 timer.
Omfang 4%
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Hispanos en los Estados Unidos - EKSAMEN
Vi ser på latinogruppen i USA:
Hvem er de? Hvor bor de? Og hvordan stemmer de til præsidentvalg? Fokuspunkter bl.a. Spanglish, valgkamp i 2016, hispano/latino/chicano/americano??, Sonia Sotomayor, Eva Longoria, J Balvin (música latina), Jenifer López, Los millenials y el voto latino, El Movimiento Chicano, Sandra Cisneros.
Vi inddrager afsnit fra filmen Harvest of Empire, der ser på konsekvenserne af amerikansk udenrigspolitik i en række især mellemamerikanske lande: Mexico, Puerto Rico, Cuba, Guatemala mv.
Materiale
Entre dos países, eksamenstekst 21.08.2019
Viva la vida side 109-151
Harvest of Empire, dokumentar af Getzels og López, 2012, se afsnit ovenfor
Omfang ca. 17%
Indhold
Kernestof:
Læs resten af teksten om aborto en Argentina, s. 4-5. Skim noter og tekst, så du kan huske centrale gloser.
Elena sabe - video (kan ses på Netflix) - vi arbejder med video-aflevering.
Brug 20 min på Duolingo
Entre dos países - læs teksten s. 1-2.
Vi arbejder videre med Entre dos países/delprøve 1
Hispanos en Estados Unidos - læs introen på dansk og afsnittet "Los hispanos en Estados Unidos" p. 116-118.
Vi arbejder videre med præsentation af grundbegreberne: hispanos, latinos, indocumentados, chicanos etc. Jer der har været i USA kan læse side 110-119 i vedhæftede dokument. Hispanos en EEUU - texto.pdf
Vi fortsætter med "Los hispanos en Estados Unidos": Skimmelæs teksterne til og med s. 118 og læs grundigt "La historia de Astrid" s. 119. Se også på din præsentation igen - den vil danne udgangspunkt for samtale.
Læs afsnit om Astrid igen: La historia de Astrid s. 119 - du skal kunne samtale om teksten.
Vi bruger modulet på at lave forsøgsopgaven: delprøve 1 - Fiestas.
Vi begynder med at gøre delprøve 2 færdig - husk uden hjælpemidler. Du har mulighed for at forberede dig ved at se opgaverne igennem - se vedhæftede fil.
Fstx242-SPA_A-08082024_OPGAVER_del1.pdf
Vi fortsætter med delprøve 2 - husk jeres papirer: Værktøjskassen, 150 verber, tekst 1 (Fiestas) osv.
Øv på gloser til næste tekst om hispanos, latinos, chicanos, americanos med quizlet. Vi arbejder videre på forsøgsopgave/delprøve 2 om la fiesta.
Quizlet ¿hispano, latino, chicano...?
Læs side 125 om "Spanglish", læs også s. 124 især boksen om latinoernes forhold til at tale engelsk (inglés) og spansk. I modulet skal I lave delprøve 2 - om la fiesta færdig (20 min).
Læs tekst om Spanglish igen, understreg vigtige sætninger og udtryk.
Læs s. 131-132 om Eva Longoria og Sonia Sotomayor. Husk understregninger af vigtige ord og sætninger.
Duolingo-klasse Español 3demvx
Læs eller genlæs tekster om Eva Longoria og Sonia Sotomayor i kompendiet. Hvis I ikke var til undervisning onsdag, skal I også lave øvelsen med verber diftongerende/vokalskifte s. 132.
Husk duolingo julekonkurrence 🎄🎄🎄
Vi fortsætter med hispanos-forløbet. Husk at medbringe den udleverede tekst.
Minlæring: Perfektum (førnutid) på spansk
Frist for aflevering er kl. 13:00 - fristen skal overholdes for ikke at få fravær.
Minlæring: Fremtid på spansk
Fristen for opgaver på MinLæring er kl. 12:00. Fristen skal overholdes for ikke at få fravær.
Læs om Jenifer López s. 140: "Me considero una artista completa..." - marker de vigtigste gloser.
Læs tekst om Jenifer López igen, side 140. Repeter bøjning af uregelmæssige verber: estar, saber, tener, querer, ir, ser, ver, decir
Minlæring: Cuba y el turismo - eksamensopgave DP1
Du skal lave delprøve 1-opgaven om Cuba y el turismo. Fristen er 15:30. Husk at lave alle opgaver inden fristens udløb.
Husk at medbringe kompendium: Hispanos... Og så er det nu, vi skal arbejde med Jenifer López - læs/skim side 140 og se om du har helt styr på den grammatik, vi arbejdede med sidst (objektspronominer, uregelmæssige verber...) Og husk vores Duolingo-ju
Husk at medbringe kompendium: Los hispanos en EEUU.
I skal lave opgaverne i den vedhæftede FORMS. I skal have besvaret alle opgaver inden modulets afslutning for ikke at få fravær🎅🎄🎅🎄🎅. For at kunne besvare opgaverne skal I læse side 148-151 i kompendiet om los hispanos en EEUU.
Microsoft Forms
Julehygge afslutning, bl.a. med duolingopræmier🎄💃🎅🏾💃🎄
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 29
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
La guerra civil española - EKSAMEN
I forløbet skal vi undersøge den spansk borgerkrig (1936-39). Først ser vi på perioden op til borgerkrigen og begrebet las dos Españas.
Vi ser på de to sider i konflikten los republicanos y los sublevados (los franquistas). Vi kommer også ind på det efterfølgende diktatur (1939-75). Vi ser filmen La lengua de las mariposas.
Materiale:
Fra Helene Caprani: La guerra civil española s. 6-32 og 66-69.
La lengua de las mariposas, film af Rafael Azcona
La lengua de las mariposas, fra novellen, s. 132, fra Espacios, Systime 2003
Den røde jord, dokumentar af Geert Mak, DR
Omfang ca 15%
Indhold
Kernestof:
Læs siderne 6-8 i kompendiet (tidslinje og intro på dansk), lav opgaverne A+B s. 8.
Minlæring grammatik repetition - verber i præsens
Grammatikrepetition: verber: perfektum, præteritum, imperfektum, futurum
Minlæring - verber fortsat
La segunda republica
Læs teksterne der hører til afsnittet om La segunda republica, s. 11, 12 og 13. Understreg centrale gloser.
Husk materiale til aflevering af delprøve 1 - El cambio climático, som I skal arbejde med i begyndelsen af modulet. Læs også om la segunda república s. 11-13.
La segunda republica - læs s. 11-13 og besvar opgave s. 11 og opgave b side 14.
Minlæring: Pronominer (30 min)
Husk at medbringe kompendium til La guerra civil - vi fortsætter med La segunda republica
Læs s. 17 og 18 om El bienio (to dage) negro og La revolución de 1934
Skimmelæs de udleverede sider om den spanske borgerkrig. Repetér centrale gloser.
Minlæring præteritum og imperfekdtum
Så begynder La Guerra Civil...
Minlæring: Verbalperifraser og div. verber
Læs de tre små afsnit igen Los dos bandos, El bando repulicano, El bando sublevado s. 25-26 i kompendiet. Tjek jeres svar på spørgsmålene s. 26, så du er klar til en kort samtale om teksterne.
Læs om Franco s. 29, afsnittet "Franco" - lav også øvelse A: Vocabulario
Forbered samtale om Franco. Spørgsmålene s. 30 (B)
Læs teksterne om Franco igen s. 29-30 i kompendiet. Hvor mange verbalperifraser kan du huske? Se vedhæftede dokument.Vi ser dokumentaren om den spanske borgerkrig færdig: Den røde jord med den hollandske forfatter Geert Mak.
Verbalperifraser.doc
Vi skal videre med den spanske borgerkrig. Skim de udleverede ark og læg især mærke til de centrale gloser. Vi tager fat på filmen La lengua de las mariposas.
Læs første afsnit af uddraget fra La lengua de las mariposas. Det er markeret i kopien - der ligger ekstra kopier i mit dueslag uden for lærerværelset (FKN). Øv også gloser med quizlet.
Quizlet: La lengua de las mariposas#1
Genlæs afsnit 1 af La lengua de las mariposas. Øv på gloser med quizlet.
Øv på hitverberne med quizlet.
Quizlet - hitverber presente
Læs afsnit 2 i teksten til La lengua de las mariposas (se markering i teksten - anden side), og øv på hitverber med quizlet. Tjek også hvad der ligger i klassenotesbogen, som du måske kan bruge til terminsprøven - og overvej hvad du evt. mangler.
Klassenotesbogen - orientér dig
Vi samler op på terminsprøven og tager fat på den næste og sidste skriftlige aflevering.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
SP8 Cambio clímatico
29-01-2025
SP9 Delprøve 1 - Viajes que te cambian la vida
28-02-2025
Terminsprøve
09-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52245593215", "T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52245593215", "H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52245593215" }