Holdet 2022 EN/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Sophie Nilsson
Hold 2022 EN/r (1r EN, 2r EN, 3r EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bridge fra grundforløb
Titel 2 Choices, ethics and consequences
Titel 3 Heroes and Villains
Titel 4 Focus on non-fiction
Titel 5 Japan - interkulturelle kompetencer og ELF
Titel 6 Climate Action
Titel 7 EKSAMEN: USA 1a American Beliefs, Values & Dreams
Titel 8 EKSAMEN: India - past and present
Titel 9 Novel: The White Tiger
Titel 10 Revision: analysis of fiction
Titel 11 Truthfully: narrative non-fiction
Titel 12 EKSAMEN: USA 1b dreams, reality and politics
Titel 13 EKSAMEN: USA 2: The Vietnam War
Titel 14 EKSAMEN: Gothic horror in the Victorian Age
Titel 15 Style of writing
Titel 16 EKSAMEN: Love and Shakespeare
Titel 17 Novel plus grammatik and revision

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bridge fra grundforløb

Introforløbet i engelsk har til formål at præsentere eleverne for faget og et udsnit af dets metoder.  

Forløbet løber over 15 moduler og temaet er ”Pop Culture in America” med fokus på USA.  Eleverne vil lære grundlæggende faglige metoder (tekstanalyse og filmtekniske virkemidler), samt møde relevante begreber fra USA's kulturelle historie og lære om landet gennem dets verdensomspændende popkulturelle dominans. Modulerne indeholder en hip hop tekst, en tegneserie, to noveller og en film.   

Grammatisk set har vi fokus på at indarbejde grammatikopgaver i de tekster, vi beskæftiger os med således, at eleverne får et indtryk af grammatik som en naturlig del af undervisningen i engelsk, der ikke er adskilt fra vores tekstarbejde i almindelighed. Vi har især fokus på kongruens og adjektiver.  

I vores arbejde med grammatik skæver vi naturligvis mod AP og forsøger at støtte op om det arbejde, der foregår dér.

Kernematerialer:
Sang: "Juicy", The Notorious B.I.G, 1994
Novel: "Self-made Men", Stephen Leacock, 1910
Novel: "Two Kinds", Amy Tan, 1989

Supplerende stof:
Ultra-kort novel: "Like Two Ships" (anon)
Film; "Iron Man", Jon Favreau (dir.), 2008
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Choices, ethics and consequences

Formålet med forløbet er at præsentere eleverne for tekster, der kredser om valg og konsekvenser, samt de etiske overvejelser der har indflydelse på disse valg. Vi har åbnet teksterne med udgangspunkt i disse fokuspunkter – hvilke valg ses i teksterne? Hvilke konsekvenser har de? Samt hvilke etiske overvejelser ligger til grund for de trufne valg?

Metodisk har vi arbejdet med analyse af fiktion, digt, dokumentaranalyse, kommunikationsanalyse, Toulmin analyse, filmteknisk analyse og analyse af sagprosa.

Materiale:
Kernestof:
"Hard Choices" (poem) Jojoba Mansell, https://www.poemhunter.com/poem/hard-choices/
Video: "David Beckham's Qatar Stopover", 2022, https://www.youtube.com/watch?v=yRy2FOpCvws
Artikel: "What is Creative Nonfiction?", Lee Gutkind, https://creativenonfiction.org/what-is-cnf/
Tre ekstrakter fra biography: "127 hours - Between a Rock and a Hard Place", Aron Ralston, 2005
Film: "The Matrix", the Wachowskis (dir.), 1999

Supplerende stof:
Artikel: "World Cup Finals: Why is Qatar 2022 Controversial?" https://www.bbc.com/sport/football/61635340
Forskellige tweets om David Beckham som respons til videoen, og Beckhams rolle i Qatar
Film: "Choices: interactive short film", Choices for Life, 2015. https://www.youtube.com/watch?v=tPd8tD_G9ZU

Nøglebegreber:
Choices; decision; dilemma; consequences; ethics; regret; decisive
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Heroes and Villains

Dette forløb har fokus på analyse af fiktion, især personkarakteristik og fortællertypen. Vi undersøger forskellige tekster ift. fremstilling af hovedperson som ”hero”, ”villain” eller ”antihero” og ser på en bevægelse i tv serier fra ”hero/villain” til ”antihero/villain”, og metoder, som er brugt til at skabe sympati for en ”antihero”.

Materialer:
Kernestof:
Ekstrakt fra ”What is an antihero in literature”, Fija Callaghan, 2022, https://www.scribophile.com/academy/what-is-an-antihero
Artikel: ”Id, Ego, and Superego: Freud’s Elements of Personality”, Kendra Cherry, på wesiden Very Well Mind https://www.verywellmind.com/the-id-ego-and-superego-2795951
TED talk: ”What makes a hero?”, Matthew Winkler, 2012, https://www.ted.com/talks/matthew_winkler_what_makes_a_hero?language=en#t-194053
Ekstrakt fra kapital 5 i Harry Potter and the Philosopher’s Stone, J.K. Rowling, 1997
Ekstrakt fra kapital 26 i Harry Potter and the Goblet of Fire, J.K. Rowling, 2000
Ekstrakt fra filmen: Harry Potter and the Goblet of Fire, Mike Newell (dir.) 2005
"Killing Child at Zoo" kapitel fra American Psycho, Brett Easton Ellis, 1991
Novelle: "Graveyard Shift", James M. Reasoner, 1978, i Open Wide, 2. udgave, Praxis
Serie: "Peaky Blinders" Series one, Episode one, 2013.

Supplerende stof:
Video: ”Anti-heroes: what makes them different?”, 2017, https://www.youtube.com/watch?v=YbYD6AQ6e60
Video: ”Id, Ego, Superego”, 2014, https://www.youtube.com/watch?v=3GeYXKFRzW0
Artikel: ”Psychoanalysis and Literature”, Jørgen Riber Christensen, i Psychoanalysis and Texts, København, Gyldendal, 1987
Film trailers fra forskellige film (127 Hours; Artemis Fowl; Booksmart; Fast and Furious; Late Night; Smile; The Pursuit of Happyness; Yesterday
Artikel: "Thomas Shelby and The Romanticisation Of The Anti-hero, Kirsty Smith, https://medium.com/@kirstydiana/thomas-shelby-and-the-romanticisation-of-the-anti-hero-49455725b089
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Focus on non-fiction

I dette korte forløb repeterer vi analyse af non-fiction med inddragelse af rhetorical analysis, discourse analysis, emotive language, analytical essay writing and grammar.

Materiale:
Artikel: "Why teaching table manners can do more harm than good", Claire Potter, 2013, The Guardian.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Japan - interkulturelle kompetencer og ELF

Fokus på dette mini-forløb er på at bruge elevernes erfaring baseret på deres besøg fra Japan til at understøtte deres teoretiske viden om interkulturel kommunikation. Vi arbejder også med English as a Lingua Franca

Målene med besøget er dels, at elever:
• opnår indsigt i det beskrivende og især det komplekse kulturbegreb.
• lærer at anvende begreberne (teori) på empiri hentet fra et virkeligt kulturmøde.

Delmål: at blive bevidst om og overvinde en sproglig og kulturel kommunikationsbarriere.

Der er indlagt forskellige kommunikative øvelser i forbindelse med besøget.

Som en del af forløbet producerede elever podcasts, hvor de reflekterede om det beskrivende og det komplekse kulturbegreb i konteksten af deres oplevelse.

Supplerende stof:
Oplæg: Interkulturelle Kompetencer, Hanne Tange, AAU
Netflix serie: "Terrace house" (reality show fra Japan)
Youtube: Japans Top 100 2023, https://www.youtube.com/watch?v=BolFzeitev0

Kernebegreb: Descriptive notions of culture, complex notions of culture, globalisation, English as a Lingua Franca
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Climate Action

Forløbet har fokus på menneskets forhold til naturen og klimakrisen. Der arbejdes med emnet klimaforandringer, klimakrisen, klima i fiktion og dystopi gennem forskellige former for formidling herunder fiktion, podcast, videoer, taler, kortfilm. Der arbejdes med udvikling af relevant ordforråd inden for emnet.

Metodisk er fokus på analyse af kommunikation, retorisk analyse, nykritisk analyse og filmteknisk analyse.

Eleverne bliver introduceret til relevant ordforråd, såvel som udtryk og begreber.

Materiale
Kernestof:
“What is the Anthropocene?” in Footprints , Grønvald, M., og Ohland-Andersen, H., 2017, Systime
Video: “Anthropocene” by The Smithsonian Magazine
https://www.smithsonianmag.com/videos/category/science/what-is-the-anthropocene/
Video: “Secretary-General Antonio Guterres calls for global action on climate change” (short video) published by The United Nations
https://www.youtube.com/watch?v=VNe-jBVij-g
Video: “Three seconds” by Prince Ea published by National Geographic.
https://www.youtube.com/watch?v=B-nEYsyRlYo
Podcast: “The evolving nature of climate fiction” by America Adapts https://www.americaadapts.org/episodes/the-evolving-nature-of-climate-fiction-with-dr-amy-brady
Short film: “Hard Cases” by Sean McMullen and Terry Shepherd, Freemantle Media, 2012
https://www.youtube.com/watch?v=XCsS6RYqbqo
Short sotry “Hermie” by Nathaniel Rich in I’m With the Bears: Short Stories from a Damaged Planet ed. Mark Martin, Verso, 2011.
Video: “Hermit crabs use litter for shells” BBC Earth
https://www.youtube.com/watch?v=LuwQKJCO9UQ

Supplerende stof:
Webside: "The Anthropocene Project", Edward Burtynsky https://www.edwardburtynsky.com/projects/the-anthropocene-project
Webside: Anthropocene photographs, https://anthropocene.mast.org/en/exhibition/photographs/
Climate change quiz: https://www.earthday.org/the-climate-change-quiz/

Nøglebegreber: Climate change, the Anthropocene, dystopia, personification, global warming, climate crime, extinction, responsibility, climate activist, lobbyist, climate fiction, consumption.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 EKSAMEN: USA 1a American Beliefs, Values & Dreams

I dette forløb undersøger vi Amerikas fortid for at få en dybere forståelse af, hvordan landet blev koloniseret og har udviklet sig siden 1600-tallet, samt konsekvenserne af denne udvikling på samfundet i dag. Vi arbejder også med den amerikanske begivenhed ”Thanksgiving” ift. historiske baggrund og betydning i den amerikanske samfund – både til de ”nye” amerikanere, og de oprindelige amerikanske befolkninger.

Vi arbejder med nykritisk fiktionsanalyse (noveller og spillefilm) samt retorisk og diskursanalyse af sagprosa (taler, historiske dokumenter og interviews).

Kerne materialer:
”Traditional American Values and Beliefs” i American Ways, Datesman, M. Crandall, J. og Kearny, E., 2005, Pearson Education ESL.
Artikel: ”The Transformation of the ’American Dream’, Robert, J. Shiller, 2017 i The New York Times, https://www.nytimes.com/2017/08/04/upshot/the-transformation-of-the-american-dream.html
Tale: ekstrakt fra ”Reclaiming the American Dream”, Barack Obama, 2008
Digt: ”The New Colossus”, Emma Lazarus, 1883
Sang: elever arbejder med forskellige, selvvalgte sang (fx ”Stand Up” Cynthia Erivo, ”Started from the Bottom” Drake, ”Empire State of Mind” Jay-Z t. Alicia Keys, ”Nine til Five” Dolly Parton)

Supplerende stof:
Video: ”The history of America’s 12 colonies”, Flocabulary, 2017, https://www.youtube.com/watch?v=Do4Ryapg3eU
Video: ”Social inequalities explained in a USD 100 Race”, 2018, https://www.youtube.com/watch?v=4K5fbQ1-zps&t=2s

Nøglebegreber:
Traditional American Values (Individual freedom Vs Self-reliance; Equality of opportunity Vs Competition; Material wealth Vs Hard work)
Colonisation, frontier expansion, immigration and emigration, the Constitution, the American Dream, Founding Fathers, pioneers, the Declaration of Independence, social status, inequality, discrimination, social background, social welfare.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 EKSAMEN: India - past and present

Dette forløb har fokus på Indien efter kolonitiden, hvor fokus er på konflikterne mellem hinduer og muslimer ifm. ”the partition” samt Indiens selvstændighed. Desuden arbejdes der med det moderne Indien og emner som ulighed og fordomme ift. kvindernes rolle, ”pigmentocracy” og ”caste system”. Der fokuseres også på indisk kultur, religion, mad, musik og engelsk som Lingua franca.

Metodisk arbejdes der med novelleanalyse, retorisk analyse, kampagneanalyse, semantiske felter, og filmanalyse.

I forbindelse med forløbet on Indien, læser vi romanen ”White Tiger” af Aravind Adiga (2008). Bogen handler om en fortælling om Indien gennem et brev som hovedpersonen, Balram Halwai, skriver til den kinesiske premierminister. I brevet beskriver Balram livet som en fattig indisk mand i “Mørket” og hans rejse til “Lyset”. Gennem Balrams brev bliver man sat ind i et liv i Indien med kontraster mellem de fattige og de rige og hvor landet bliver beskrevet som præget af korruption, fattigdom og undertrykkelse af de fattige.

Kerne materialer:
Video: ”History of Inida in 10 minutes”, Made In History, 2022. https://www.youtube.com/watch?v=atVaS-cHyoY
Video: ”How this border transformed a subcontinent: India and Pakistan”, Vox, 2019. https://www.youtube.com/watch?v=r5Ps1TZXAN8&t=1s
Tale: ”A tryst with destiny”, Jawaharial Nehru, 1947, i Narrating India, Brøndsted, K (red.), 2016, Alt i Ord.
Tale: ”Muhammad Ali Jinnah’s first address to the constituent assembly of Pakistan”, Muhammad Ali Jinnah, 1947, in Narrating India, Brøndsted, K (red.), 2016, Alt i Ord.
Ekstrakt fra ”How to get filthy rich in rising Asia”, Mohsin Hamid, 2013, i Narrating India, Brøndsted, K (red.), 2016, Alt i Ord.
”Pigmentocracy” i Narrating India, Brøndsted, K (red.), 2016, Alt i Ord.
Advertisements for ”Fair and Lovely” and ”Fair and handsome”
https://www.youtube.com/watch?v=LDlj8CnxWrw
https://www.youtube.com/watch?v=kRHwPbXWfHg
https://www.youtube.com/watch?v=fesMACX99fU
Artikel: ”Amidst anti-colourist movement, Hinudstan Unilever drops ”Fair ” in ”Fair and Lovely”, Agarwal, A., 2020, The Wire, https://thewire.in/business/fair-and-lovely-hindustan-unilever
Video: ”Pigmentocracy: real talk about fair skin”, WNYC, 2014, https://www.youtube.com/watch?v=u-jNG6LSDJ0
Video: ”Dark is Beautiful”, Seema Hari, Ambassador for ”Dark is Beautiful” campaign. 2019. https://www.youtube.com/watch?v=srZ1WYI2OUU
Blog: "Fifty Shades of Fair: Why colour gets under our skin", Chetan Bhagat, 2015 i The Times of India, https://timesofindia.indiatimes.com/blogs/The-underage-optimist/fifty-shades-of-fair-why-colour-gets-under-our-skin/
Film: "Queen", Vikas Bahl, 2013

Novel: "The White Tiger", Aravind Adiga, 2008, Atlantic Books, London..

Supplerende stof:
”Indian English”, Finderup, A.M., og Fog, A., i Worlds of English, Systime, 2022
”Delhi on Chai”, BeingIndian, 2016, https://www.youtube.com/watch?v=Am_hnXPb9SQ  
”The Indian Accent”, Spice Table, 2014, https://www.youtube.com/watch?v=OoF4i77kPak
”How to speak: Indian accent”, Anpu, 2016, https://www.youtube.com/watch?v=z7MIyQS9p5E
”Matrimonial sample ads”, Advertisement India, https://www.advertisementindia.com/p/matrimonial-sample-advertisement
Examples from campaign ads:”Dark is beautiful” and ”Stay UNfair, stay beautiful”
Webside: Fairandflawlessskin.com, shade card, https://fairandflawlessskin.com/pages/skin-tone

Nøglebegreber: caste, multi-lingual, inequality, diversity, poverty, colonial, independence, partition, Narendra Modi, Muhammed Ali Jinnah, Jawahar Ghandi, Hinduism, secular, Islam, Sikhism, Brahmin, temple, mosque, Bollywood, The Ganges, Pakistan, pigmentocracy, dowry, outsourcing, ”Dark is Beautiful”, matrimonials, Indian English, chai, gender roles, power relations.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Novel: The White Tiger

I forbindelse med forløbet on Indien, læser vi romanen ”White Tiger” af Aravind Adiga (2008). Bogen handler om en fortælling om Indien gennem et brev som hovedpersonen, Balram Halwai, skriver til den kinesiske premierminister. I brevet beskriver Balram livet som en fattig indisk mand i “Mørket” og hans rejse til “Lyset”. Gennem Balrams brev bliver man sat ind i et liv i Indien med kontraster mellem de fattige og de rige og hvor landet bliver beskrevet som præget af korruption, fattigdom og undertrykkelse af de fattige.

Kernemateriel:
"The White Tiger", Aravind Adiga, 2008, Atlantic Books, London.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammatik: opgavesæt 06-05-2024
Analysis: The White Tiger 13-05-2024
India 23-05-2024
Analysis of fiction/non fiction 31-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Revision: analysis of fiction

Dette er et kort forløb hvor vi repeterer fiktionsanalyse, essay skrivning og grammatik.

Materiale:
Kernestof:
Novelle: "The Singing Silence"
Grammatik: Minlaering.dk
Forskellige kapitel fra "Fields of Vision 1" (characterisation, setting, narrator and PoV plot, symbols, theme)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Truthfully: narrative non-fiction

Kort forløb, der centrerer sig omkring creative nonfiction / literary journalism. Fokus er på forholdet mellem fakta og fiktion samt på journalistens brug af litterære virkemidler og udvikling af forskellige typer af literary journalism fra 60erne til moderne tider. Der arbejdes med ”New Journalism”, ”Gonzo Journalism” og ”Longform Journalism”. Eleverne skriver deres egne bud på creative nonfiction.

Nøgle begreber: “donkey”, social critique, subjective narrator, investigative, New Journalism, Gonzo Journalism, Long-form Journalism, narrative, narrative hook.

Kerne materialer:
Text: “Truthfully” in Narrating Truth, Katrine Brønsted and Mathias Larsen, Alt I Ord, 2021
Text: “The Donkey”, Lawrence Wright, in Narrating Truth, Katrine Brønsted and Mathias Larsen, Alt I Ord, 2021
Text: “What is Gonzo Journalism”, Lara Stewart, 2021, adapted from:  https://becomeawritertoday.com/what-is-gonzo-journalism/
Article: “The Kentucky Derby Is Decadent and Depraved”, Hunter S. Thompson, in Narrating Truth, Katrine Brønsted and Mathias Larsen, Alt I Ord, 2021


Supplerende stof:
Video: “A Masterclass in Narrative Nonfiction”, Ben Rawlence, https://www.youtube.com/watch?v=Ili2x0H-zpU
Clip from video: “Miami Beach Spring Break”, All Gas No Breaks, https://www.youtube.com/watch?v=cNohbgowbd0
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 EKSAMEN: USA 1b dreams, reality and politics

Vi arbejder videre med forløbet om The US med fokus på problemer med ”The American Dream” efter første verdenskrig. Vi arbejder med ”modernism” og ”The Lost Generation”, og vi stiller ”the Roaring Twenties” over for ”The Great Depression”. Desuden er der særlig fokus på F. Scott Fitzgerald og vi undersøger hans baggrund, som en del af en rundtur i Saint Paul, Minnesota. Vores forløb inddrager den amerikanske valgkamp i 2024, hvor vi undersøger de to partier, deres kandidater, holdninger og politiske fokuspunkter. Vores studietur til Minneapolis og Washington DC giver en dybere indblik i valgkampen gennem bl.a. interviews med amerikaner i Minneapolis og et oplæg med en (dansk) journalist i Washington DC.

Kerne materialer:
Essay (ekstrakt): ”Lost Generation” Kate O’Connor, 2012, Great Writers Inspire webside, University of Oxford, https://writersinspire.org/content/lost-generation
Film: ”The Great Gatsby”, 2012, Baz Luhrmann
Drama: ”The Lehman Trilogy”, 2024, Stefano Massini, The Guthrie Theater, Minneapolis
Artikel: ”Where Kamala Harris and Donald Trump Stand”, 2024, Maggie Astor, The New York Times, https://www.nytimes.com/interactive/2024/us/politics/trump-harris-issues-election.html

Supplerende stof:
Video: ”F. Scott Fitzgerald: Great American Writer”, History, https://www.youtube.com/watch?v=XvIXvD3AXz0
Video: ”The Great Gatsby Analysis”, 2021, A-level English Literature Exam Revision, https://www.youtube.com/watch?v=09dDX2xCTJY  
Video: ”A brief history of the Lehman Brothers”, 2011, the NYFP, https://www.youtube.com/watch?v=mk1ouVCB_F0
Video: ”The Collapse of Lehman Brothers”, 2023, https://www.youtube.com/watch?v=SfMNDlysfQo
Valgkamp videoer: Meet Tim Walz https://www.youtube.com/watch?v=X9QsR6Ydl3E The Manual with Tim Walz https://www.youtube.com/watch?v=3N-B0_OKkeg We’re all gas, no brakes until November 5 https://www.youtube.com/shorts/aqiOafcNjY0

Nøglebegreber:
Modernism, the roaring twenties, decadence, consumer society, anti-communism, the Great Depression, migrant workers, the Lost Generation, disillusionment, American dream, loss of hope, Democrat, Republican.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 EKSAMEN: USA 2: The Vietnam War

Forløbet er en del af et tværfagligt forløb med historie.
Fokus for forløbet er at belyse krigen fra flere perspektiver, samt undersøge de mere langsigtede konsekvenser; samfundsmæssige såvel som kulturelle og menneskelige. Elever arbejder i forskellige grupper, hvor de selv finder materiale for at belyse deres område.

Elever arbejder med følgende forskellige underemner, som de fremlægger for hinanden:
• Påvirkning af krigen i Vietnam på soldater – fysisk og psykisk
• Behandling af veteraner
• Afslutning på og tiden efter krigen (genopbygning, og identitet)
• Krigsmetoder

Derudover, filmen "Born on The Fourth of July" (1989) af Oliver Stone indgår også som en central del af forløbet.

Kerne materialer:
Film: ”Born on the Fourth of July”,1989, Oliver Stone
Sang: ”19”, 1985, Paul Hardcastle

Materialer (selvvalgt af elever, ift. deres individuelt fokus)
Brev fra Stanley Homiski til hans kone, 1968, http://www.vietvet.org/letters.htm
”In Country: Stories from the Vietnam War”, https://www.loc.gov/collections/veterans-history-project-collection/serving-our-voices/vietnam-war/in-country/
”John Kerry’s 1971 Vietnam War Interview”, MTP75 Archives, https://www.youtube.com/watch?v=VvShkZHqe1I
Statement by John Kerry of Vietnam Veterans Against the War, 1971, https://www.americanyawp.com/reader/28-the-unraveling/statement-by-john-kerry-of-vietnam-veterans-against-the-war-1971/
Digt: ”Coaching Winter Track in Time of War”, W. D. Ehrhart, i The Last Time I Dreamed About the War, 2014, J. Malo (red.), McFarland.
Tale: ”Address to the Nation Announcing an Agreement on Ending the War in Vietnam”, Richard M. Nixon, 1973, https://millercenter.org/the-presidency/presidential-speeches/january-23-1973-address-nation-announcing-agreement-ending-war
Artikel: ”’It was Insanity’: At Mai Lai US soldiers slaughtered hundreds of Vietnamese women and kids, 2018, Washington Post
Artikel: ”I sent them a good boy and they made him a murderer”, Seymour Hersh, 1969, https://www.pulitzer.org/article/i-sent-them-good-boy-and-they-made-him-murderer
Arikel: ”Read the letter that changed the way Americans saw the Vietnam War”, Lily Rothman, 2016, Time, https://time.com/3732062/ronald-ridenhour-vietnam-my-lai/

Nøglebegreber:
Trauma, Post Traumatic Stress Disorder (PTSD), disillusionment, veterans, self-identity, destruction, massacre, slaughter
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 EKSAMEN: Gothic horror in the Victorian Age

Dette forløb fokuserer på genren ”Gothic Horror” og dens særtræk. For at kunne få en bedre forståelse for hovedteksterne og den kontekst, de er skrevet i, opbygges der også en basisviden om den litterære og historiske periode ”The Victorian Age” i Storbritannien.

Der er primært arbejdet med fiktion af uddrag af roman og spillefilm, inkl. remedieringsanalyse. Af supplerende litteratur har de forskellige grupper selv fundet materiale for at belyse deres område (primært som sagprosa).

Gruppe præsentationer:
1. Poverty and the workhouses
2. Science and religion
3. Morality and hypocrisy
4. Life for women in Victorian Britain
5. Psychology and mental illness in Victorian Britain.

Kerne materialer:
”The Victorian Age”, i Through Literary Landscapes: from The Romantic Age to Postmodernism, Back, N., og Sigh, P., 2030, Systime
”The Victorian Age: Literary Background” i Through Literary Landscapes: from The Romantic Age to Postmodernism, Back, N., og Sigh, P., 2030, Systime
Ekstrakt fra The Castle of Otranto, Horace Walpole, 1764
Ekstrakt fra Northanger Abbey, Jane Austin, 1803
Ekstrakt fra The Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde, R.L. Stevenson, 1886
Ekstrakt fra kapitel 5 i Frankenstein, Mary Shelley, 1818
Ekstrakt fra kapitel 11 i Frankenstein, Mary Shelley, 1818
Video: ”Literature: Charles Dickens”, The School of Life, https://www.youtube.com/watch?v=N9dB9BZWDBU&t=32s
Film: ”A Christmas Carol”, Robert Zemeckis (dir), Disney, 2009
Ekstrakt fra A Christmas Carol, Charles Dickens, 1843 (preface; plus enten: ”The arrival of the Ghost of Things Yet to Come”; eller: ”Ebeneezer Scrooge sees his grave”)
Artikel: ”A Christmas Carol is not cosy, and its angry message should still haunt us”, Robyn Vinter, 2021, The Guardian. https://www.theguardian.com/books/2021/dec/28/a-christmas-carol-is-not-cosy-and-its-angry-message-should-still-haunt-us

Supplerende stof:
Artikel: ”How did Victorian England create Gothic Literature”, Lauren Nischke, 2021 https://www.thecollector.com/gothic-literature-victorian-england/
Video: ”4 Key allusions in Frankenstein”, Bare Bones Teaching, 2023, https://www.youtube.com/watch?v=5FSwgVnq5m4
Websider undersøgt af elever:
https://www.bbc.co.uk/history/british/victorians/
https://www.bbc.co.uk/history/trail/victorian_britain/
https://backinthedayof.co.uk/the-victorian-class-system
https://www.bbc.co.uk/history/british/victorians/overview_victorians_01.shtml
https://archives.history.ac.uk/history-in-focus/Victorians/article.html  
https://www.victorianweb.org/

Nøglebegreber:

Industrialisation, poverty, workhouses/poorhouses, privilege, morality, hypocrisy, class division, Gothic Horror, cliff-hangers, realism, social critique, colonialisation, empire, imperialism, women’s self-realisation, the supernatural, sinister, psychology, mystery, romance, dreams, fear, monsters, ghosts, pathetic fallacy, eeriness, symbolism, mansion, crypt, tomb
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Style of writing

Dette korte forløb fokuserer på analyse af "style of writing" gennem "words and phrases", "language features", og "sentence forms".

Materiale:
Kort tekst: "The Sinking of the Bounty", 2012, chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.ntsb.gov/investigations/AccidentReports/Reports/MAB1403.pdf
Korte uddrag fra forskellige tekster:
"Treasure Island", Robert Louis Stevenson, 1883
"The Shadow of the Wind", Carlos Zafon, 2001
"Fire Colour One", Jenny Valentine
"The Tell-Tale Heart" Edgar Allen Poe, 1843
"In the City", Eula Bliss, 2009
"Barack Obama's Inaugural Address", 2009
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 EKSAMEN: Love and Shakespeare

Formålet med forløbet er at give eleverne en forståelse for Shakespeares tematik samt renæssancens samfundsmæssige syn og menneskesyn (Elizabethan World Picture). Vi fokuserer på værket Romeo and Juliet hvor der især lægges vægt på Shakespeares personfremstilling, med fokus på påvirkning af, og problematikken med kærligheden og Romeo som ”tragic hero”.

Vi fokuserer også på remediering og forskellige tolkninger af udvalgte passager af Romeo and Juliet.

Derudover arbejder vi med sonetter ift. deres form, tematik og indhold.

Kerne materialer:
Sonnet: "Sonnet 116", William Shakespeare
Sonnet: "Sonnet 18", William Shakespeare
Play: “Romeo and Juliet” William Shakespeare
Film: “Romeo and Juliet” Directed by Baz Luhrmann, 1996
Text: “The Renaissance” in The English Handbook, Østergaard, T. 2017, Systime.
Video: “Shakespeare’s world” : https://www.youtube.com/watch?v=jx6biuPc5cQ
Video: Act one, Scene one of Zeffirelli’s 1968 production of “Romeo and Juliet”: https://www.youtube.com/watch?v=HDy7XyeplV8
Video: Act one, Scene five of Zeffirelli’s 1968 production of “Romeo and Juliet”:
https://www.youtube.com/watch?v=Pk0dnGXOv20&t=301s
Video: Act one, Scene five as performed by the Royal Shakespeare Company, 2018: https://www.youtube.com/watch?v=YY85VwSHFmA

Supplerende stof:
Website: Shakespearesglobe: discover Shakespeare's world: https://www.shakespearesglobe.com/discover/shakespeares-world/
Video: "Elizabethan theatre": https://www.youtube.com/watch?v=QimS_rHvPnA
Video: "Sonnet 116 in original pronunciation", read by Ben Crystal, https://www.youtube.com/watch?v=tMwAHeAdL80
Video: "Shakespeare Original Pronunciation", https://www.youtube.com/watch?v=tMwAHeAdL80
Video: "Sonnet 18" read by David Tennant, https://www.youtube.com/watch?v=nD6Of-pwKP4
Video: "Sonnet 18" in song, by David Glimour, https://www.youtube.com/watch?v=xfrSDevqOwg
Film: “Shakespeare in love”, 1998, Directed by John Madden
https://www.shakespearesglobe.com/discover/shakespeares-world/
“What’s the difference between Verse and Prose?” Slow Shakespeare, Dr Aidan: https://www.youtube.com/watch?v=QpWPbDz8C1M
“What is iambic pentameter?” Slow Shakespeare, Dr Aidan: https://www.youtube.com/watch?v=RwIHvSPCjqE
“what do Thee and Thou mean and why does Shakespeare use them?” Slow Shakespeare, Dr Aidan: https://www.youtube.com/watch?v=romD9a7vdbo
“Shakespeare original pronunciation” with David and Ben Crystal: https://www.youtube.com/watch?v=uQc5ZpAoU4c

Nøglebegreber:
Shakespearean sonnet, Shakespearean tragedy, iambic pentameter, verse, prose, foreshadowing, blank verse, soliloquy, imagery, oxymoron, prologue, rhyming couplet, unrequited love, catharsis, infatuation, romantic love, forbidden love, duty, dramatic irony, tragic flaw, tragic hero, Chain of Being

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Novel plus grammatik and revision

Vi repeterer grammatik, style of writing og analytical essay writing. Eleverne læser en af følgende selvvalgte romaner:

"Normal People", Sally Rooney, 2018
"Pride and prejudice", Jane Austen, 1813
"Lord of the Flies" William Golding, 1954
"Fight Club" Chuck Palahniuk, 1996
"The Tattooist of Auschwitz", Heather Morris, 2018

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer