Holdet 2022 EN/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Tine Kilian Albæk
Hold 2022 EN/d (1d EN, 2d EN, 3d EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The 27 Club
Titel 2 SoMe
Titel 3 Truly Sorry
Titel 4 Twisted Minds
Titel 5 Crime (værklæsning)
Titel 6 From Slavery to Black Lives Matter -optakt til SRO
Titel 7 English as a Global Language
Titel 8 Ireland - From Troubles to Brexit - EKSAMEN
Titel 9 Understanding the British - EKSAMEN
Titel 10 Truthfully - Narrative Nonfiction
Titel 11 Understanding America - EKSAMEN
Titel 12 Shakespeare - The Tragic Hero - EKSAMEN
Titel 13 The Victorian Age - EKSAMEN
Titel 14 The Doppelgänger Motif  (værklæsning) EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The 27 Club

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Forløbet undersøger myten om The 27 Club - samt forklaringer på, at myten stadig eksisterer.

Metodisk fungerer forløbet som en introduktion til arbejdet med fiction og nonfiction tekster.

KERNESTOF: ca. 60 sider
- Amy Winehouse: Rehab
- Amy by Asif Kapadia, 2015
- Janis Joplin: A Woman Left Lonely. 1970
- The Day Janis Joplin Died: http://ultimateclassicrock.com/janis-joplin-death/
- The Doors: The End, 1966
- Kurt Cobain: I Hate Myself and I Want to Die, 1993
- Kurt Cobain: Rape Me, 1993
- Kurt Cobain, The Rolling Stone Interview: Success Doesn't Suck
http://www.rollingstone.com/music/news/kurt-cobain-the-rolling-stone-interview-19940127
- Why the 27 club is a myth: Jimi Hendrix and Amy Winehouse may be members but that doesn't make it real: http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/music/features/why-the-27-club-is-a-myth-jimi- hendrix-and-amy-winehouse-may-be-members-but-that-doesnt-make-it-real-10152675.html
- What is Behind Our Culture's Morbid Fascination with Dead Celebrities?
http://www.vh1.com/news/227538/our-morbid-fascination-with-dead-musicians/

SUPPLERENDE STOF: ca. 20 sider.
- What is the 27 Club? https://www.youtube.com/watch?v=csXIdltGbY
- The English Handbook: pp. 207-228

FAGLIGE MÅL:
* anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
* demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
* gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
* analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
* perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
* analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

ARBEJDSMETODER:
-læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser, mundtlige oplæg
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar1 27-11-2022
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 SoMe

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Forløbet tager udgangspunkt i elevernes brug af sociale medier. Der arbejdes med forskellige diskurser omkring sociale medier, self-presentation, selfies mm. Endvidere arbejdes dermed Texting/ SMS-sprog, herunder sproglig standard og variation.

Metodisk arbejdes der med non-fiction analyse, herunder Toulmins argumentationsmodel samt Goffmanns teori om Front stage, Back stage and Middle region og the performed self. Endvidere arbejder der med dokumentarfilm analyse og film technical devices.

KERNESTOF: ca. 70 sider
-Ted Talk: Is Social Media Hurting Your Mental Health? By Bailey Parnell : https://www.youtube.com/watch?v=Czg_9C7gw0o
- Funeral Selfie (Thorning, Obama & Cameron).
- Norman Silver: txt commndmnts
- David Crystal: Texting
- Noah, directed by Patrick Cederberg, Walter Woodman: https://www.youtube.com/watch?v=SiB4EZERfO0
- The Social Dilemma by Jeff Orlowski

SUPPLERENDE STOF: ca. 20
-The English Handbook: Social media pp. 200-203
-The English Handbook: Spoken and written language/Standard og variation, pp. 151-154
-The English Handbook: Shortfilms, pp. 247-249
-The English Handbook: Documentary, pp. 188-192
-The English Handbook: Film, pp. 242-246
- Goffmann and the performed self: https://www.youtube.com/watch?v=6Z0XS-QLDWM
- Goffmann’s Theory on Performance.: https://www.thoughtco.com/the-presentation-of-self-in-everyday-life-3026754

FAGLIGE MÅL:
Sprogfærdighed
* forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
* udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
* analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
* gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
* analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
* perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
* analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

ARBEJDSMETODER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser, elevoplæg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Truly Sorry

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
I dette forløb introduceres undskyldningsretorik og de retoriske virkemidler, der bruges, når man skal enten lave en "apologi" eller "apologia". Der arbejdes bl.a. Youtube-apologies for dårlig opførsel, politikeres undskyldninger for strukturel racisme mm. Forløbet afsluttes med, at elever selv kreerer apology speeches.

Metodisk er der fokus på retorisk analyse.

KERNESTOF: ca. 25 sider
-Kevin Spacey's Tweet on Anthony Rapp, oktober 2017
-Bill Clinton: The Tuskegee Experiment, 16/5-1997
-Will Smith apologizing to Chris Rock, 2022
-Kevin Rudd: Apology to Australia's Indigenous Peoples, 2008
+ a variety of stuent chosen YouTube Apologies

SUPPLERENDE STOF: ca. 5 sider
-Katrine Brøndsted: Narrating Fiction s. 104-109

FAGLIGE MÅL:
*forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
*udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
*analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
*perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
*demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
* skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, elevgenerede apology/ apologia-videoes




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Non-Fiction essay 12-02-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Twisted Minds

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
”Twisted Minds” er et forløb, der arbejder med at styrke elevernes analytiske evner, når de læser fiction. Teksterne i forløbet har samme tematiske omdrejningspunkt, twisted minds, og eleverne skal således oparbejde et ordforråd til dette tema samt trænes i at kunne perspektivere de forskellige tekster til hinanden.
Metodisk arbejdes der med litterær analyse samt psykoanalytisk metode.

KERNESTOF: ca. 30 sider
-Stacey Levine: The Twin, 1993 (exctract)
-James M. Reasoner: Graveyard Shift, 1978
-Stace Budzko: How to set a house on fire + short film
https://www.youtube.com/watch?v=t2RiZYJaiFs
-Sylvia Plath: Tulips
-Sylvia Plath: The Bell Jar, 1963  (extract)
-Shakespeare: Hamlet’, Act 1, scene 2
-The Arsonist’s Lullabye
-Nick Cave & The Bad Seeds ft. Kylie Minogue - Where The Wild Roses Grow (Official HD Video)
https://www.youtube.com/watch?v=lDpnjE1LUvE
-The Knoxville Girl

SUPPLERENDE STOF: CA. 1 side
http://heimbinasfiction.blogspot.com/2011/09/how-to-set-house-on-fire.html

FAGLIGE MÅL:
*forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
*udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
*gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
*analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
*perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

ARBEJDSMETODER:
- individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay fiction 24-04-2023
Grammar May 12-05-2023
Oral assignment 25-05-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Crime (værklæsning)

FORLØBSBEKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Forløbet har til formål at give eleverne genrebevidsthed og øvelse i at analysere crime fiction ved at kunne identificere genretypiske træk. Der arbejdes både med true crime og crime fiction genren.

Metodisk arbejdes der med at øve elevernes bevidsthed om tekstlag og forskellige analysetilgange, herunder den psykoanalytiskemetode samt Freuds teori om ”The Uncanny – Das Unheimliche”

Endelig centrerer forløbet som omkring en diskussion om, hvad crime literature er, hvad dets formål er, og hvordan det påvirker læseren.

Eleverne udarbejder podcasts om genren og Agatha Christies: "And then there were none" læses som værk.


KERNESTOF: ca. 300 sider
- Serial, season 1, episode 1: The Alibi: https://www.youtube.com/watch?v=nMSxiHuDa00
- The Staircase, season 1, episode 1; Crime or accident?
- Steven Moffat & Mark Gattis: Sherlock, 2010 – Episode 1 “A Study in Pink” BBC-TV-drama
- Edgar Allen Poe: The Tell Tale Heart, 1843
- Agatha Christies "And then there were none", 1939

SUPPLERENDE STOF: ca. 50 sider
- Katrine Brøndsted: Narrating Fiction, True Crime pp. 128-133
- Tine Rønlev Eriksen: Case Reopened,
- Criminologist Scott A. Bonn | Why Serial Killers Intrigue You | PI Podcast 20: https://www.youtube.com/watch?v=eWBqCHNJBh8
- True crime as catharsis: https://thefordhamram.com/87599/opinion/true-crime-content-as-catharsis/
- The Kuleshov effect: https://www.youtube.com/watch?v=_gGl3LJ7vHc
- Ronald Knox: 10 Commandments of Detective Fiction
- Crime fiction theory
https://medium.com/@morgangreeneauthor/crime-fiction-theory-the-3-structure-theory-59d3018f9eb3
- Rasmus Drisdall m.fl.. Horror; https://horror.systime.dk/
- How to write the perfect crime, according to Agatha Christie: https://www.ted.com/talks/jamie_bernthal_how_to_write_the_perfect_crime_according_to_agatha_christie

FAGLIGE MÅL:
*forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
*udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
*læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
*analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
*perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
*skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Grammar September 01-09-2023
Analytical essay - Crime 29-09-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 From Slavery to Black Lives Matter -optakt til SRO

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Forløbet har fokus på African American America. Der arbejdes slavery, abolition of slavery, segregation, the Civil Rights movement og der perspektiveres til nutidens USA, herunder Black Lives Matter.
Forløbet fungerer som optakt til SRO i musik og engelsk, og der arbejdstværfagligt.

Metodisk arbejdes der med retorisk- og stilistisk analyse samt dokumentarfilmanalyse

KERNESTOF: ca. 100 sider
-Black Voices af Bianca Erlich Møller m.fl
-No More Auction Block
- Bob Dylan: No More Auction Block
https://www.youtube.com/watch?v=5_KHDWpnDjg
-James Allen: withoutsanctuary.org
- Alexander Stephens: The Cornerstone Speech, 1861 (excerpt)
-Amanda Gorman: The hill we climb
https://www.youtube.com/watch?v=LZ055ilIiN4
-Kendrick Lamar: Alright
-Billie Holiday: Strange Fruit
-I’m Not Racist, Joyner Lucas, 2017
https://www.youtube.com/watch?v=43gm3CJePn0
- I Just wanna Live, Keedron Bryant
-Barack Obama: Selma 50th anniversary speech, 7, March 2015
-Ava DuVernay: 13th (2016)
-Billie Holiday: Strange Fruit
-Kendrick Lamar: Alright

SUPPLERENDE STOF: Ca. 15 sider.
-The Declaration of Independence,
https://www.youtube.com/watch?v=tEPX1TWfMgI
-History of African-Americans | Past to Future
https://www.youtube.com/watch?v=36jpmfuC1fc
-https://slate.com/human-interest/2013/06/voting-rights-and-the-supreme-court-the-impossible-literacy-test-louisiana-used-to-give-black-voters.html
-https://www.history.com/topics/early-20th-century-us/jim-crow-laws
-https://jimcrowmuseum.ferris.edu/what.htm


FAGLIGE MÅL:
* udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
* analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
* gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
* analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
* perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
* demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
* skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nonfiction essay 06-11-2023
Grammar2 03-12-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 English as a Global Language

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Forløbet har fokus på English as a Lingua Franca. Eleverne introduceres til engelsk sproghistorie og til forskellige forståelser af, hvorfor det engelske sprog er blevet et globalt sprog. Der arbejdes i denne forbindelse med tidligere britiske kolonier - Australien, Sydafrika, Indien, Scotland, Ireland, Canada og Kenya - med fokus på de sproglige og kulturelle fodspor, som det britiske kolonistyre har efterladt sig. Ligeledes arbejdes der i denne forbindelse med forskelle mellem britisk engelsk og amerikansk engelsk. Elever ser gennemgående på morfologiske, syntaktiske og fonetiske forskelle.

Endvidere arbejdes der English as a Lingua Franca", herunder pidgin language, creole language og reflexification.

Endelig arbejdes der med litterære eksempler på forfattere, der bevidst benytter "regional English" som et litterært virkemiddel.

KERNESTOF: ca. 15 sider
David Crystal: Global language: https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc
-"Across cultures, English is the word", Article from the New York Times, By SETH MYDANS APRIL 9, 2007 (6 sider)
http://www.nytimes.com/2007/04/09/world/asia/09iht-englede.1.5198685.html
-Jon Aagard: Mr. Oxford Don: https://genius.com/John-agard-listen-mr-oxford-don-annotated (2 sider)
- Jonathan Safran Foer: Everything is illuminated (excerpt)

SUPPLERENDE STOF: CA. 20 sider
-Anne Mette Finderup & Agnete Fog: Worlds of English: pp. 10-21
- 139 Old Norse Words That Invaded The English Language: https://www.babbel.com/en/magazine/139-norse-words (2 sider)
-E-lecture: The History of English - An Overview: https://www.youtube.com/watch?v=Oz8tEPXI25A (2 sider)
-How to speak pidgin English: https://matadornetwork.com/abroad/beginners-guide-to-nigerian-pidgin-english/ (2 sider)
-Pidgin and creole: https://www.youtube.com/watch?v=pl9v7HXpiT8 (2 sider)
-Origin and characteristics of pidgin English: https://www.youtube.com/watch?
http://radio.garden/

FAGLIGE MÅL:
* udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
* læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
* analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
* gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster


ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oral assignment 14-01-2024
Grammar February 09-02-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Ireland - From Troubles to Brexit - EKSAMEN

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:

Theme which focuses on Ireland's strained relationship with the UK and centers on:

*Understanding the division of Ireland into the Republic of Eire and Northern Ireland in the 1920s  and the consequences it had. Keyword: COLONIALISM
*Understanding the conflict in the 1970s and 80s. Was it religious, political or post colonial – or a mix? Keyword: TERRORISM
*Understanding which role the historical conflict plays in relation to the present situation in the UK. Keyword: BREXIT  

KERNESTOF: ca. 100 sider
- Ken Loach: The Wind That Shakes the Barley, 2006
- Declan J. Connaughton: Field of Tears , 2011
- U2 "Sunday, Bloody Sunday"
- Paul Grengrass: Bloody Sunday, 2001 (excerpt)
- Murals in Belfast:
https://www.google.dk/search?q=murals+in+belfast&sxsrf=AOaemvKOYeJDwptzSOiZoOiltWJ32l6HUA:1639137659676&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjCw8TPl9n0AhUgQvEDHe2XCgsQ_AUoAXoECAEQAw&biw=1440&bih=789&dpr=1
- Keeping the Peace, The Irish Times, January 2019
https://www.irishtimes.com/news/world/brexit/borderlands/keeping-peace
- Fiona Barr: The Wall Reader
- The Good Friday Agreement, 1998 (excerpt from "The Island of Ireland)

SUPPLERENDE STOF: CA. 50 sider
- The Island of Ireland, by Roseanne McCollum (s. 108-122 + 134-136 + 167 169))
- Why Ireland split into the Republic of Ireland & Northern Ireland (5 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=dCJMQgfHXNI
-The Animated History of Ireland: https://www.youtube.com/watch?v=dQvaGt9B6H0
- Why the Troubles started in Northern Ireland: https://www.youtube.com/watch?v=IHLYeBtGvOg
- https://www.theirishstory.com/2012/07/02/the-irish-civil-war-a-brief-overview/
- https://www.theirishstory.com/2012/09/18/the-irish-war-of-independence-a-brief-overview/#.YbCACfHMJQI
- Irish War of Independence in 12 Minutes - Manny Man Does History: https://www.youtube.com/watch?v=itU6dp5tlAc
- https://www.theirishstory.com/2012/07/02/the-irish-civil-war-a-brief-overview/#.YbB_zvHMJQI
- Irish Civil War in 14 Minutes - Manny Man Does History:
https://www.youtube.com/watch?v=bQ8-2IMKezQ
- https://www.irishexaminer.com/opinion/commentanalysis/arid-40943498.html
- What were the Troubles? https://www.youtube.com/watch?v=N70TGMyK0QQ
- Bloody Sunday 1972: The day's events explained: https://www.youtube.com/watch?v=CquBS2hnLNI
- Political murals in the Falls Road and Shankill Road neighborhoods in Belfast, Northern Ireland: https://www.youtube.com/watch?v=nCqacUEN1ZM
- Brexit explained: What is the problem with the Irish border?: https://www.youtube.com/watch?v=1cfI5on5n84
- Keeping the peace: https://www.irishtimes.com/news/world/brexit/borderlands/keeping-peace

FAGLIGE MÅL:
* forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
* udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
* læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
* gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
* analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
* perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
* analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
* skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fiction essay - Ireland 10-03-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Understanding the British - EKSAMEN

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Forløbet tager afsæt i Storbritanniens udtræden af EU og forsøger at belyse mulige årsager til Brexit, nemlig: National identitet og selvforståelse, the British Empire, class and social mobility.

KERNESTOF: ca. 30 sider
-Ted-Talk: Why Brexit Happened – and what to do next, by Alexander Arnold
https://www.youtube.com/watch?v=dcwuBo4PvE0
- Dunkirk and Darkest Hour Fuel Brexit Fantasies
https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/jan/27/brexit-britain-myths-wartime-darkest-hour-dunkirk-nationalist-fantasies
- Winston Churchill “We Shall Fight on the Beaches”
- Rudyard Kipling: Lispeth, 1886
- Kate Fox: The Hidden Rules of English Behaviour"
- Is Britishness cream tea and the queen? Or curry and Zadie Smith?
By Alan Cowell, February 1, 2006,The New York Times.
- The Clash: London Calling
- Sex Pistols: God Save the Queen
-LETHAL BIZZLE - POW 2011 + (OFFICAL VIDEO)
-Devlin ft. Smasher - As Time Goes By
-Skepta - That's not me
-Lady Leshurr - Lukatar

SUPPLERENDE STOF: ca. 25 sider.
-Opening of the London 2012 Olympics (2 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=1AS-dCdYZbo
- Brexit: What you need to know about the UK leaving the EU (2 sider)
https://www.bbc.com/news/uk-politics-32810887
- Brexit: the 7 most important arguments for Britain to leave the EU (2 sider)
https://www.vox.com/2016/6/22/11992106/brexit-arguments
- Joe Wright: Darkest Hour, 2007  “We Shall Fight on the Beaches”-scene (2 sider)
- How did the British Empire rule the World? (2 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=frF33emgn5g
- Downtown Abbey, Season 1, opening sequence 00.00-00.10) (2 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=8eZ_w0kMa9A
- Learn David Beckham's British English Accent (Cockney or Posh?) https://www.youtube.com/watch?v=GFMZDfqt-Vs
- The Grumpy Guide to class:
https://www.youtube.com/watch?v=3ZAyYBDUNug (part 1)
https://www.youtube.com/watch?v=mLUY5xtqRoM (part 2)
https://www.youtube.com/watch?v=hDw1YcywJ6k (part 3)
-Protest, passivity and punk: Thatcher’s legacy on the music scene: https://theboar.org/2020/04/margaret-thatcher-impact-on-music/
-What did Thatcherism mean for Britain? https://www.youtube.com/watch?v=jUfIzRYvBT4
-The Crown | The Queen Challenges Margaret Thatcher: https://www.youtube.com/watch?v=fDKTi-jjGCc
-2000-2010s Milliennial London Slang_ https://www.youtube.com/watch?v=EbI6u9QP8As
Grime: London's latest music export_ https://www.youtube.com/watch?v=Am2sYBhg_hM


FAGLIGE MÅL:
* forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
* udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion

Sprog, tekst og kultur
* analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
* gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
* analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
* demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
* skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.

ARBEJDSMETODER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nonfiction essay - Britishness 08-05-2024
UK protest songs 26-05-2024
Årsprøve - feedback 09-06-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Truthfully - Narrative Nonfiction

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Forløbet centrerer sig omkring genren Narrative Nonfiction.
Fokus er på forholdet mellem fakta og fiktion og der arbejdes med autenticitetsmarkører og fiktionalisering. Analytisk arbejdes der med characteristics of fact and fiction, herunder brugen af litterære teknikker - teksternes opbygning, fortælleteknik,  sprogligt fokus,  fremstillingsformer mm. Endvidere arbejdes der med begreberne selvfremstilling og selvrefleksion bl.a. med udgangspunkt i Erwing Goffmanns teorier om facework, front stage, back stage og perfomativitet.

Der arbejdes med eksempler på literary journalism and memoirs og eleverne skriver egne narrative nonfiction tekster.

KERNESTOF: ca. 40 sider
Lee Gutkind: What is creative nonfiction?
Lawrence wright: “The Donkey” – Getting into the story
David Sedaris: Me Talk Pretty One Day
Jon Krakauer: Into the Wild (excerpt), chp. 1
Jon Krakauer: How McCandless died, The New Yorker, 2013
Dolly Parton's America, Episode 1, Sad Ass Songs, Produced by Jad Abumrad and Shina Oliaee (2019)
Chuck Palahniuk: Escort
Trevor Noah: Born a Crime (excerpt fra chp. 3+4)
J.D. Vance: Hillbilly Elegy (exerpt from "Worlds of English")

SUPPLERENDE STOF: ca. 25 sider
- Narrating Truth af Katrine Brøndsted og Mathias Larsen, s. 7, s. 257-261, 160-164, 287-288
- Ben Rawlence: A Masterclass in Narrative Nonfiction: https://www.youtube.com/watch?v=Ili2x0H-zpU&t=6s
- Sean Penn: Into the Wild (The ending) https://www.youtube.com/watch?v=x2k-oo2TT-0&t=48s
Poul Tornøe & Ole Juul Lund: Write Away
- Erving Goffman and the Performed Self: https://www.youtube.com/watch?v=6Z0XS-QLDWM
J.D. Vance: America's forgotten working class: https://www.ted.com/talks/j_d_vance_america_s_forgotten_working_class?subtitle=en

FAGLIGE MÅL:
* forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
* udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
* analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
* gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
* analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
* demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
* skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.

ARBEJDSMETODER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Understanding America - EKSAMEN

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
Et forløb der fokuserer på at opnå en forståelse af USA, dets folk og dets værdigrundlag. De amerikanske værdier såsom American exceptionalism, optimism, the can-do spirit, equality of opportunity, purity, self-reliance, individualism og konceptet om The City Upon the Hill har været den røde tråd, eleverne er gået til teksterne med. Med udgangspunkt i Frontiermyten har de arbejdet med at se på tekster ud fra et hhv. idealistisk og realistisk perspektiv for at få en forståelse for det amerikanske samfund og dets folk.

Endvidere fungerer forløbet som optakt til amerikanske præsidentvalg. Eleverne arbejder med de to præsidenkandidater og deres deres vicepræsidentkandidater; Republikanernes Donald Trump og J.D. Vance og Demokraternes Kamala Harris og Tim Walz. deres vicepræsidentkandidater.

KERNESTOF: ca. 70 sider
- City upon a Hill: John Winthrop’s sermon 1630 (2 sider)
- Ronald Reagan, City Upon a Hill, 1989 (2 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=c32G868tor0
- The Ellis Island scene: The Godfather (2 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=ubT-Bm36L2U
- Emma Lazarus: The New Colossus, 1883 (4 sider)
- The Frontier in American History by Frederik Jackson Turner, 1893, Worlds of English (4 sider)
- John Gast’s “American progress or Manifest Destiny” (2 sider)
- Laura Inglass Wilder - Little House on the Prarie, chp. 1 (5 sider)
- Women Diaries on the Western Frontier, by Lillian Schlissel (6)
- “Reclaiming the American Dream”, speech given by Senator Barack Obama in Bettondorf, Illinois, November 7, 2007 (6 sider)
- A Broken American System and the Death of the American Dream (4 sider)
https://www.huffpost.com/entry/a-broken-american-system-_b_7200806
- America's forgotten working class by J.D. Vance (10 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=iEy-xTbcr2A
- J.D: Vance: Hillbilly Elegy (introduction) (5 sider)
- Ralph Waldo Emerson, A Nation’s Strenght  (Worlds of English) (1 side)
- Walt Whitman: I Hear America Singing (1 side)
- President Donald Trump’s Inauguration Speech (2017) (10 sider)
- Kamala Harris’ 'closing arguments' for campaign in speech at Ellipse in Washington, D.C., October 30th, 2024

SUPPLERENDE STOF: ca. 50 sider
- The English Handbook, Trine Østergaard, Systime, pp. 141-162
- Being American, by Mette Holm pp. 8-32 (24 sider)
- THE AMERICAN ANIMATED HISTORY | HISTORY OF THE UNITED STATES OF AMERICA IN 6 MINUTES (2 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=qqg_HUjxWe8
- A History of Immigration in the USA:
https://www.sutori.com/story/a-history-of-immigration-in-the-usa--6VK5LSJrYq7RBcsdLoqqHciA
- https://www.danishmuseum.org/explore/danish-american-culture/immigration
- Far and Away, Land Rush scene (2 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=jFrVoG-edFc
- Manifest destiny: Night at the Museum (2 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=zl3_Q_FK450
- Westward expansion and manifest destiny (4 sider) https://www.youtube.com/watch?v=UlszTacqsSc
- https://www.youtube.com/watch?v=0tqOQ_MfP2s
- The Declaration of Independence, 1st Amendment (2 sider) https://www.history.com/topics/united-states-constitution/first-amendment
- How is power divided in the United States government? by Belinda Stutzman (2 sider)
https://www.youtube.com/watch?v=HuFR5XBYLfU
- What you might not know about the Declaration of Independence by Kenneth C. Davis (2 sider)
- The Price of Expansion | The Men Who Built America: Frontiersmen: https://www.youtube.com/watch?v=LKJMWHCUoiw
- The Homestead Act: https://www.archives.gov/milestone-documents/homestead-act
- Harris focuses on middle class in opening remarks of debate with Trump | ABC Presidential Debate: https://www.youtube.com/watch?v=OLTJEn47M1M
Harris, Trump locked in tight race in Rust Belt: - https://www.washingtontimes.com/news/2024/sep/28/kamala-harris-donald-trump-locked-in-tight-race-in/
- https://www.theguardian.com/us-news/article/2024/aug/04/kamala-harris-blue-wall-rust-belt-states
- https://www.brookings.edu/articles/will-the-blue-wall-elect-the-nations-first-woman-president/


FAGLIGE MÅL:
* udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
* analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
* perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
* analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
* demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
* skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nonfiction essay - Narrative Nonfiction 12-09-2024
Nonfiction essay: The American Dream 01-11-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Shakespeare - The Tragic Hero - EKSAMEN

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØB OG FOKUS:
In this theme we set out to explore the tragic hero represented in Shakespeare's Tragedies. Focus will be on the tragic flaws of Macbeth, Lady Macbeth, Romeo & Hamlet. Furthermore, focus will be on the Elizabethan world picture and the Elizabethan perception of life.
Methods in focus: Stylistic analysis.

KERNESTOF: ca. 70 ns.
Elizabeth, Directed by Shekhar Kapur, 1998
Film adaptions of Macbeth, Act 1, scene 1 (Polanski 1971, Geoffrey Wright 2006, Rupert Goold 2010)
Roman Polanski: Macbeth, 1971 (de første 15 minutter af filmen)
William Shakespeare, Macbeth: Act 1, scene 1, 2, 3, 5, 7 + Act 2, scene 1, from "Macbeth", Ole Juul Lund
William Shakespeare: Romeo & Juliet: Act 2, scene 1 + Act 5, scene 3
William Shakespeare: Hamlet, Act 3, scene 1 ( The “To Be or Not To Be" soliloquy)
Hamlet, directed by Kenneth Branagh (The "To Be or Not to Be” scene): https://www.youtube.com/watch?v=SjuZq-8PUw0&t=6s

SUPPLERENDE STOF: ca. 30 ns.
The Elizabethan World Picture, from "Macbeth", Ole Juul Lund
Elizabethan England and Shakespeare, from "Macbeth", Ole Juul Lund, Gyldendal, 1994
The Dramatic Tradition, from "Macbeth", Ole Juul Lund, Gyldendal, 1994
Style and Language, from "Macbeth", Ole Juul Lund, Gyldendal, 1994
Elizabeth I, Queen of England: https://www.youtube.com/watch?v=dfgeLdXA87I
Elizabethan Theatre, Fields of Vision, pp. 57-60
Shakespeare - The Globe Theatre London tour: https://www.youtube.com/watch?v=Ck6S5c0Zv4c&t=21s
Elizabethan Theatre Explained in 13 Minutes: https://www.youtube.com/watch?v=9TdSyZTGuZA
What is dramatic irony: https://www.youtube.com/watch?v=_BQ1n4TARa4
Aristotle’s concept of tragic hero: https://www.youtube.com/watch?v=7ZEupUMV3zQ
Shakespeare's MACBETH, Cliffsnotes' Video Summary: https://www.youtube.com/watch?v=zt13FbL1xyw
Rune Lykkeberg, Macbeth, Det’ en klassiker: https://podcasts.apple.com/dk/podcast/rune-lykkeberg-macbeth/id1775366191?i=1000674813832
Macbeth - The Complete Shakespeare: https://www.youtube.com/watch?v=W6M6aqCgUL0
Lady Macbeth reads Macbeth's letter: https://www.youtube.com/watch?v=m6oH3lKlsUw
Macbeth (2015) by Justin Kurzel, Clip: Lady Macbeth: https://www.youtube.com/watch?v=_2PGn3hEpwo
Macbeth - "If it were done when 'tis done": https://www.youtube.com/watch?v=JcI_xtsiUps&t=39s
Macbeth Dagger Before Me: https://www.youtube.com/watch?v=GRyfuE9BDvI&rco=1
The Tragedy of Macbeth (2021) by Joel Coen, Clip: The Dagger Speech: https://www.youtube.com/watch?v=kv_QYZQVGXg&t=61s
Romeo and Juliet Balcony Scene 1996: https://vimeo.com/216526129
Balcony scene from Romeo & Juliet: https://www.youtube.com/watch?v=S0qao2xINsE
1996 Romeo and Juliet: https://www.youtube.com/watch?v=8GDd83IQDxw

FAGLIGE MÅL:
* udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
* læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
* analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
* gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
* analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
* perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
* demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
* skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser, dramatisering
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrivedag i engelsk 16-12-2024
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 The Victorian Age - EKSAMEN

FORLØBSBESKRIVELSE:

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Forløbet centrerer sig omkring toneangivende forfattere fra perioden og disses betydning for samtidens opinionsdannelse.

Forløbets formål er, at eleverne introduceres til Victoriatiden og de forandringer, som Storbritanniens samfund gennemgik i perioden. Forløbet er struktureret således, at eleverne arbejdet med litterære eksempler på disse forandringer inden for emnerne: -
-The Industrial Revolution
- Women in the Victorian Age, the Role of Women and the Women's Suffrage Movement
- Living conditions in Victorian England; Workhouses
- Child Labour
- Imperialisme
- Science and Technology

KERNESTOF: ca. 45 ns.
Charles Dickes: Hard Times (excerpt from “Fields of Vision”)
Charles Dickens: A London Work House in 1850, from “Vain, Vicious, Victorian, af Eva Lene Kristensen, Gyldendal Uddannelse
Madox Brown, Work, 1852
William Blake, London, 1794
William Blake , The Chimney Sweeper, 1789
Why Children Leave Home, Munksgaards Engelsk Antologi, red. Ole Bom m.fl.
Charlotte Bronté: Jane Eyre (excerpt from “Fields of Vision”)
Emmeline Pankhurst: My Own Story, chp. 5
William Holman Hunt: The Awakening Conscience, 1853
Thomas Jones Barker: The secret of England’s Greatness, 1862--1863
Rudyard Kipling: White Man's Burden, 1899
Robert Louis Stevenson: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (extract), 1866
Oscar Wilde: The Picture of Dorian Grey (extract), 1890


SUPPLERENDE STOF: ca. 30 ns.
Fields of Vision: The Victorian Age pp. 15-16, 32-33, 47, 54-55
The Victorian Age: https://www.youtube.com/watch?v=KbOfRFbcIjk
Victorian England | Life, History & Developments: https://study.com/academy/lesson/video/19th-century-england-society-social-classes-culture.html
What Life Was Like in the 19th Century: Victorian Britain: https://www.youtube.com/watch?v=Z77vWHVY1Sc
A Short History of Literature in English, af Gitte Vest Barkholt m.fl., Systime, ss. 41-52
Charles Dickens: https://www.youtube.com/watch?v=N9dB9BZWDBU
https://www.britannica.com/biography/Charles-Dickens-British-novelist
The Industrial Revolution: https://www.youtube.com/watch?v=xLhNP0qp38Q
https://www.bbc.co.uk/bitesize/articles/z6kg3j6#zsqk4xs
https://www.britannica.com/event/Industrial-Revolution
https://www.nationalarchives.gov.uk/education/resources/victorian-industrial-towns/
William Blake: https://www.poetryfoundation.org/poets/william-blake
Shocking Truths About Victorian Workhouses Revealed: https://www.youtube.com/watch?v=7r4MGMD-kfk
The Victorian Workhouse: https://www.youtube.com/watch?v=blyYxpNbgeU
The 1834-Poor-Law: https://www.nationalarchives.gov.uk/education/resources/1834-poor-law/
Child Labour in the Victorian England: https://www.youtube.com/watch?v=kKcFDUDlRCE
https://www.youtube.com/watch?v=OwglIviFj4E: https://www.youtube.com/watch?v=OwglIviFj4E
Gender in 19th Century Britain: https://www.youtube.com/watch?v=vkJJFX8Qn90
'No status of their own' | Women and the Law in the Nineteenth Century: https://www.youtube.com/watch?v=MtORA2TOLQk
Women's Suffrage | When and why did the Suffragettes turn to militancy?: https://www.youtube.com/watch?v=4UPkmbgihEA
Suffragettes vs Suffragists: Did violent protest get women the vote?: https://www.youtube.com/watch?v=pw0IAFIhVfA
How the British Empire Became the Biggest in the World: https://www.youtube.com/watch?v=Mnws0xna2To
Dr. Jekyll & Mr. Hyde, 1989: https://www.youtube.com/watch?v=f7N7OT95XPA&t=54s
The Picture of Dorian Gray, Oliver Parker, 2009: https://www.youtube.com/watch?v=_XTnGEUcoLE


FAGLIGE MÅL:
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder
- analysere og fortolke ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, elevoplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, individuelle skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay February 20-02-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 The Doppelgänger Motif (værklæsning) EKSAMEN

Forløbsbeskrivelse:

FORLØBETS INDHOLD OG FOKUS:
Overordnet er det faglige mål at introducere eleverne for dobbeltgængermotivet. Teksterne spænder tidsmæssigt fra the Victorian Age til postmodernismen. Fokus er på typer af dobbeltgængere, karakteristika og temaer.

Metodisk arbejdes der med metodebevidsthed – nykritisk, strukturalistisk, socialhistorisk og specielt psykoanalytisk metode. Begreber som overjeg, jeg, ID, fortrængning, identitetssplittelse og på et fortælleteknisk plan upålidelighed, er de faglige kroge, vi hænger vores tekstlæsning op på.

Paul Austers ”City of Glass” læses som værklæsning.

KERNESTOF: CA. 190 NS
- Dr. Jekyll and Mr. Hyde, Robert Louis Stevenson (1886) (uddrag fra ”Fields of Vision”)
- The Picture of Dorian Gray, Oscar Wilde (uddrag fra ”Fields of Vision”)
- Twin Peaks by David Lynch, 1990, Opening credits sequence: Twin Peaks - Opening Credits Sequence
- American Psycho, Brett Easton Ellis (excerpt) April Fools, End of the 1980s
- American Psycho, 1991, opening scene
https://www.youtube.com/watch?v=CGeAMVK75T4&rco=1
- Paul: Auster “City of Glass”, 1985

SUPPLERENDE STOF: ca. 20 NS
- Postmodernism – Literary background, from Though Literary Landscapes, Pia Rørkær Sigh m.fl.
- Self as other: The Doppelgänger, Guy Faurholt, Aarhus Universitet
https://doubledialogues.com/article/self-as-other-the-doppelganger/
- "What is the Uncanny?": A Literary Guide for English Students and Teachers: https://www.youtube.com/watch?v=4IHvGHGVAM0
- David Lynch: Lost Highway (mystery man)
https://www.youtube.com/watch?v=qZowK0NAvig
- Twin Peaks, 1990: Doppelgänger's chase in the Black Lodge
https://www.youtube.com/watch?v=amgX_81kEYQ
https://www.youtube.com/watch?v=NGs7rm-HW3M


FAGLIGE MÅL:
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af engelsk litteratur gennem tiderne
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den engelsk litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
• anvende centrale skriftlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed

ARBEJDSFORMER:
-læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, elevstyret undervisning, individuelle skriveøvelser

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Terminsprøve - feedback 11-04-2025
Sidste engelskaflevering😊 28-04-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer