Holdet 2022 MU/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Pernille Mollerup Blach
Hold 2022 MU/d (1d MU, 2d MU, 3d MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Praktisk musik
Titel 2 Musikteori
Titel 3 Praktisk udøvelse
Titel 4 Jazzarrangement og M1
Titel 5 Sangskrivning og indspilning
Titel 6 SRO: protestsange før og nu i USA
Titel 7 Jazzarrangement og M1 fortsat
Titel 8 Praktisk udøvelse
Titel 9 Carl Nielsen
Titel 10 Rockmusik og SRP optakt
Titel 11 Eksamensprojekter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Praktisk musik

Sammenspil, sang, kor og optrædener.

1d optræder til julekoncerten sammen med de andre 1g klasser med:

War is over (4 stemmigt kor med klaver, bas og caron akkompagnement).
Lille Messiahs (3 stemmigt kor, bas, trompet og tammer)

1d optræder med 1e til juleafslutningen: Let love be love (3 stemmigt kor, solister og stort band)

1d og 1e optræder til orienteringsaftenen: Flyvende Faduma - (3 stemmigt kor, solister og stort band).

Sang og kor i modulerne: Havana, Den Danske sang, Septembers Himmel, div, julesange.

Sammenspil: Rotation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Musikteori


Nodelære, Små opgaver som løses hjemme, Intervalspillekort - og andre øvelser i forbindelse med Music Workout

Øvelser ved de små klaverer:
Fokus: at sammen holde noder/nodelære med den praktiske dimension.
Eleverne øver sig i, at læse noderne og finde tonerne på klaver. De spiller små melodier, gætter toner som 'mangler' i melodier, spiller skalaer, intervaller m.m.


Akkorder: Treklange - opbygning af dur/mol/formindsket/forstørret

Desuden bruges www.musictheory.net og www. musikipedia.dk øvelser

Skalaer: dur og mol skalaer
Akkorder: dur og mol treklange
Rytme- og nodelære
G-nøglens noder med fortegn (#, b og opløsningstegn)
F-nøglens noder med fortegn
C-nøglens noder (og ikke så meget).

Grundbog: C-nøglen. s. 7-8, 10-11, s. 21-27, 30-33 (kun dur og mol), s. 42-49, 53-56,
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
MUS 1 19-12-2022
MUS 2 01-02-2023
MUS 3 22-02-2023
MUS 4 08-03-2023
MUS 5 23-03-2023
MUS 6 27-04-2023
MUS 7 11-05-2023
MUS 8 17-05-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Praktisk udøvelse

Praktisk musikudøvelse sideløbende med de øvrige forløb:
- Div. enstemmig og flerstemmige sange
- My Girl

- Eleverne har optrådt med "Hurtige Hænder" til forældremødet d. 16.9.21
- Eleverne har haft besøg fra Taiwan og lært dem at spille på forskellige instrumenter

- Eleverne har deltaget i et sangskrivningsprojekt og i grupper skrevet, indspillet og fremført selvkomponerede sange. I denne forbindelse har der været fokus på form og sound. Performance og præsentationer.


- Eleverne har deltaget i julekoncerten d. 29.11.2023. I denne forbindelse har eleverne sunget følgende korsatser:
      - Hallelujasatsen fra Händels Messias
      - Candellight Carol af John Rutter
      - Mary did you know

- Eleverne har deltaget i en rytme workshop med Rune Thorsteinson

- Eleverne har spillet sammenspil ud fra Rotations-princippet. I denne forbindelse er eleverne blevet introduceret til cubanske rytmer og der har været særlig fokus på kropslig koordinering.

- Eleverne har deltaget i forårskoncerten d. xxI grupper har eleverne optrådt med følgende numre:  
    -

- Eleverne har til forårskoncerten synget "Go´nu nat" (Benny Andersen, arr. M. Schuldt-Jensen) - 3-stemmig

- Eleverne optræder til Translokationen med "Den allersidste sang" (4-stemmig) og
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 73 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jazzarrangement og M1

Indhold:
- Fireklange - og omvendinger.
- Korstemmer: flydekor, rytmiseret flydekor, med/modstemmer, svarkor m.m.
- Introduktion til bas: two-beat bas og walking bas
- Introduktion til trommer: intro til basale trommerytmer

Kernestof:
- Jazzarrangement: Grundbog - Jazzarrangement Brynjolf
- Udpluk af Gert Uttentals kompendie om jazzarrangement

- Egne udleverede ark

Eleverne har arbejdet med følgende satser:
- Små uddrag af div.
- Again
- Lets get away

M1:
Funktionsharmonik
Akkordlæsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sangskrivning og indspilning

Indhold:
I dette forløb skal eleverne i grupper arbejde med at skrive, indspille og performe selvkomponerede sange.
Eleverne bliver udfordret til at opstille en ramme for et musiknummer og samarbejde om et musikalsk udtryk der passer til deres tekstunivers.



Formålet: Introduktion til musikalsk samarbejde og kreativitet.
I forløbet introduceres eleverne for "10-harmoniske veje til at lave et HIT" og kort om Hitskabelonen. Derefter præsenteres funktionsharmonisk analyse. Desuden: "Den kreative sangstruktur" (Marcus, Winther-John)

Idéen er, at eleverne øver sig på, at arbejde kreativt og innovativt. De skal både individuelt og i samspil med hinanden udvikle og realisere et musikalske udtryk.

Eleverne bliver gradvist udfordret til at opstille en ramme for et musiknummer, blive enige om et udtryk/univers, og senere samarbejde om et musikalsk udtryk der passer til deres tekstunivers. Desuden opfordres de til at inddrage elementer af improvisation.

Eleverne arbejder sammen i fire grupper - afslutningsvist indspilles deres numre, hvor de ser på, hvilke numre de rent soundmæssigt kunne tænke sig, at deres indspilning nærmer sig (hvilke afsnit/hvilke instrumenter).

Følgende spørgsmål besvares inden for gruppen:
Indspilning og især mixning af jeres sang:
1. Hvad er vigtigt for jer i forhold til, hvordan sangen bliver mixet?

2. Har I nogle tanker i forhold til specifikke steder i nummeret (f.eks. det fill skal være kraftigt - her skal klaveret ligge i baggrunden/forgrunden eller lign.). Træf nogle valg sammen.  
   3. Hvilke referencer (dvs. andre numre) kan I henvise til?
- Skriv minimum fire numre ned, som har den sound - den feeling - den lyd på klaveret/trommerne mm. eller hvad det nu er, som I søger. Og indsæt link til sangene.

- Og forklar hvorfor nummeret skal pege i denne retning.  

Den skabende proces:
4. På hvilken måde oplevede I, at sangen opstod? F.eks. tekst først, musik først, tænkte I på form, genre, tema o.l. fra start?

5. Forsøg at beskrive jeres valg m.h.t. genre, referencer, opbygning, akkorder, tekstens tematik og opbygning og evt. andet væsentligt for sangen og dens udtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 SRO: protestsange før og nu i USA

Indhold:
- kan findes i One-note tværfagligprogressionsplan i samarbejde med engelsk
- Protestsange før og nu i USA med fokus på sort identitet
- 1960'ernes borgerrettighedsbevægelse
- Sydstatssoul og dens rødder
- Aretha Franklin og James Brown
- Nutidens Black Lives Matter bevægelse
- Rap og raceuroligheder

Interne parametre:
- Melodik
- Form
- Groove
- Instrumentation
- Tekst i forhold til musik

Eksterne parametre:
- Historisk perspektiv (hvilken tid og kultur og skabes musikken i)
- Biografisk perspektiv
- Genretypiske træk

Analyserede nr:
- Eleverne arbejdede med individuelle selvvalgte nr.

Kenestof:
- ”Rockmusik og tid og rum”: kapitlet om groove s. 82-99 samt kapitlet om sound s. 104-114

- Artikel: "Vi var katalysatoren"
(Fra: Information, 24.10.2020)

- "Soul – sort musik i 1960'erne" af Thomas Hammer og Jakob Jensen, Systime 1999:
s. 7-18, 19-22, 23-25, s. 57-59, s. 68-71 og 80-81

- "Sort stolthed og funk", Per Reinholdt Nielsen: s. 78-83
(Fra: "Rebel og Remix - Rockhistorie", 2003)

- "Protest songs - prolouge" xi-xv
(Fra: "33 Revolutions per minute" af Dorian Lynskey, 2010)

- Artikel: "How Aretha Franklin’s ‘Respect’ became an anthem for civil rights and feminism":
https://www.washingtonpost.com/news/retropolis/wp/2018/08/14/how-aretha-franklins-respect-became-an-anthem-for-civil-rights-and-feminism/?fbclid=IwAR1KdjaCNvDAFoMlVUCJAMcDgb0-Zf2aOMVpyTATlwfo2gG5KN638PQtnkA
https://musiqology.com/blog/2009/11/05/a-change-is-gonna-come-from-the-civil-rights-movement-to-american-idol/
https://www.newyorker.com/culture/culture-desk/the-unlikely-story-of-a-change-is-gonna-come

- Artikel: "Pop som protest - fra Beatles til Beyoncé": https://soundvenue.com/musik/2016/07/pop-som-protest-fra-the-beatles-til-beyonce-210280?fbclid=IwAR1Ra89xcCg-S1OotnlCv1Ra4v7RpYOnj3lwX3e7r5rgUqtG62am84Lcpck

Dokumentarer:  
- Soul Deep 5 - Ain't It Funky (2005) (00-17 min.)
- NOISEY Bompton: Growing up with Kendrick Lamar

Faglige mål:
̶Anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
- Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
- Demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Tavleundervisning (lærerstyret undervisning)
- Individuelt arbejde
- Mundtlig prøve (forsvar af SRO opgave)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Jazzarrangement og M1 fortsat

Jazz arrangement fortsat:
- fokus på udvikle korsvar, arbejde med lifts og omvendinger indenfor sammen akkord.  
- introduktion til bas generelt
- two-beat bas
- walking bas
- introduktion til trommer
- basale trommerytmer
- fills og avancerede trommerytmer

Nogle af eleverne arbejder med Thick'n'Line’’

Musik skrive dag med fokus på at skrue op for de forskellige niveauer, som eleverne arbejder med - inden for: kor, bas og trommer i både A og B-stk i jazz-arr. Mulighed for deltagelse i workshops inden for: kor, bas. Trommer, blokstemmer
M1:
Introduktion til modalharmonik - og fortsat arbejde med de forskellige discipliner i M1.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 77 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Praktisk udøvelse

Praktisk musikudøvelse sideløbende med de øvrige forløb:
- Dagligt masser af kor, band, sangøvelser, opvarmning - sammenhæng mellem teori og praksis.

- Eleverne har optrådt med "Like a Prayer” til Orienteringsaftenen januar 2025
- Forældremøde - eleverne optrådte med Call your Girl Friend og Send my Love

- koncert på Hvilebjerggård - Live Strings - Nicolaj Kornerup og Fallulah

- Besøg på professionsskolen - introduktion til undervisning i musik på folkeskolen

- Eleverne har deltaget i korstævnet SYNG på Tårnby Gymnasium. I denne forbindelse har eleverne sunget følgende korsatser:
  Omvendt
Flammer Rammer
På Kanten af Ingenting

- Eleverne har deltaget i julekoncerten . I denne forbindelse har eleverne sunget følgende korsatser:
      - Hallelujasatsen fra Händels Messias
- Sure om the Shining Night - Morten Lauridsen
      - Where did Christmas Go’? - elevernes egen sang/arrangement

- Eleverne har deltaget i en  kor og percussion workshop med Janne Vind og Anders Ololiquido.dk . I denne forbindelse har i de sunget følgende satser:
   - Someone you Loved - Lewis Capaldi
Bad Guy - Telephone - Lady Gaga / Beyonce
-

- Eleverne har spillet sammenspil og lavet rotation. I denne forbindelse er eleverne blevet introduceret til cubanske rytmer og der har været særlig fokus på kropslig koordinering.

- Eleverne har deltaget i forårskoncerten d. 08.05.25 - I grupper har eleverne optrådt med følgende numre i eksamensgrupperne:
    

- Eleverne har til forårskoncerten synget "Go´nu nat" (Benny Andersen, arr. M. Schuldt-Jensen) sammen med 45 andre musikelever fra AG
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 80 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Carl Nielsen

Carl Nielsen
Sange - symfonier og mindre stykker (Strygerkvartet - klaver satser)

Analyser af:
"Jeg ved en lærkerede"
"Solen er så rød mor"
"Jeg bærer med smil min byrde"
"Jens vejmand"

Fokus på de interne musikalske parametre:
melodik, form,
instrumentation, tekst i forhold til musik, harmonik

Fokus på Carl Nielsen som både symfoniker med rødder i folkemusikken og komponist til folkelige sange. Musikken fortolket i et historisk perspektiv og biografisk perspektiv.



Uddrag set af filmen "Min fynske barndom" (film af Erik Clausen, 2014),
Uddrag læst af bogen "Min fynske barndom" (af Carl Nielsen).
Uddrag læst af Marstal: "Nielsen - Bliv klogere på livet med Carl Nielsen", Gyldendal, 2006
DR dokumentar: Carl Nielsen - mellem himmel og jord

Symfonier:
Carl Nielsens 2. symfoni: "De fire temperamenter" og symfoni nr. 1 med fokus på form, hovedtema og sidetema
Interne musikalske parametre, især
dynamik, tempo, rytmik og instrumentation - desuden partiturlæsning

Mindre kompositioner:
5 klaverstykker:
Alfedans op 3 -
Blæserkvintet op 43, 3. Sats - 10 variationer
Både introduktionen - den oprindelige salme og de 10 variationer er gennemgået med fokus på deres forskellige karakteristika


Koncertekskursion til DR
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
MUS 2 08-10-2024
MUS 3 05-11-2024
MUS 4 03-01-2025
MUS 5 21-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Rockmusik og SRP optakt

Populær musik:

Parametrene:
Form, instrumentation, groove, melodisk analyse, sound - kort repetition af funktionsharmonisk analyse og mere om modalharmonik
- herunder kirketonearter og de forskellige kendetegn - samt at zoome ind og ud i forhold til B2 og musikalsk analyse og fortolkning til fx SRP

Grundbog Rockmusik i tid og rum - kapitlerne om ovenstående i udvalg
- egentlig et forløb, som har været underliggende i alle tre år
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer