Allerød Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Allerød Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 MU/d - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Allerød Gymnasium
Fag og niveau
Musik A
Lærer(e)
Pernille Mollerup Blach
Hold
2022 MU/d (
1d MU
,
2d MU
,
3d MU
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Praktisk musik
Titel 2
Musikteori
Titel 3
Praktisk udøvelse
Titel 4
Jazzarrangement og M1
Titel 5
Sangskrivning og indspilning
Titel 6
SRO: protestsange før og nu i USA
Titel 7
Jazzarrangement og M1 fortsat
Titel 8
Praktisk udøvelse
Titel 9
Carl Nielsen
Titel 10
Rockmusik og SRP optakt
Titel 11
Eksamensprojekter
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Praktisk musik
Sammenspil, sang, kor og optrædener.
1d optræder til julekoncerten sammen med de andre 1g klasser med:
War is over (4 stemmigt kor med klaver, bas og caron akkompagnement).
Lille Messiahs (3 stemmigt kor, bas, trompet og tammer)
1d optræder med 1e til juleafslutningen: Let love be love (3 stemmigt kor, solister og stort band)
1d og 1e optræder til orienteringsaftenen: Flyvende Faduma - (3 stemmigt kor, solister og stort band).
Sang og kor i modulerne: Havana, Den Danske sang, Septembers Himmel, div, julesange.
Sammenspil: Rotation
Indhold
Kernestof:
Frivilligt arrangement: Vi er værter for arrangementet Open Mic som er i samarbejde med musikskolen. Kom og spil eller lyt til andres sange. En aften hvor alle er velkomne til at spille deres egen musik for andre. Find det og de andre Open Mic. arr.
Yeah ... så skal vi endelig have musik :-)
Off-onsdag… dvs. vi bruger vores stemmer, flyglet og kigger på stemmegrupper 🎶
Formskema.docx
Form kopi RMTR.pdf
Læs om form i Rockmusik. Lyt gerne til eksemplet. Vi øver også til julekoncerten.
Vi øver Let Love Be Love - band, solister og kor - lyt til nummeret.
Vi øver Let Love Be Love - band, solister og kor.
Vi øver til Orienteringsaftenen d. 19. januar, hvor vi skal optræde om aftenen
Se video på Restudy - log på med uni-login og vælg MUSIK, VIDEO 1 (BASAL NODETEORI): Restudy - musik - video 1
Vi arbejder i primus og med afleveringen
Johannes Grønager: C-NØGLEN, Systime; sider: 12-17, 26-27, 30-34, 41-47
Om rytmer, puls og tempo: Læs s. 41-47midt. Spring øvelserne over - dvs. selvom der er 8 sider, så er der ikke så meget tekst I skal læse.
Husk jeres musikmapper
Læs om intervaller - spring øvelserne over.
Færdiggør: Arbejdsark til intervallernes størrelse s. 1 (I arbejdede med dem på de små klaverer)
Arbejdsark_til_intervallernes_størrelse.pdf
Forberedelse hjemme: Se denne historiske og ikoniske danse- og sangscene til sangen I'm singing in the rain og lyt til sangen Am I blue.Singing In The Rain - Singing In The Rain (Gene Kelly) [HD Widescreen]
Am I Blue
'Ziggy Stardust': How Bowie Created Alter Ego, Changed Rock
Guide til David Bowie
Koncert forberedelse - Lyt til: David Bowie: Speed of Life, Ziggy Stardust og Ashes to Ashes (find selv links)
MUS 4 - praktisk aflevering.docx
https://docs.google.com/document/d/1x57xwiqFBnzbxx7Mn6eRbT_oIMPROf-udcINVdGoUEU/edit
Vi skal have faste pladser.
Læs om akkorder/treklange og hvordan de dannes (spring øv. 19 over).
Træn selv opgaver på musikipedia.dk - akkorder/treklange
I får tid i modulet til at arbejde på aflevering
Groove fra RMTR.pdf
Læs om Groove - og grooveskemaer. Læg mærke til nye fagbegreber. Vi kigger sammen på de grooveskemaer, der er i teksten.
Medbring (Mappe og bog) som altid
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/akkorder/dur_og_mol_akkorder.html
Opgave 2 Lav akkorder udfra becifringen.pri
Melodik og motiver kopi.pdf
Læs ovenstående om melodisk analyse. Hav fokus på nye fagbegreber.
Vi starter med at øve "Go nu nat" - Der er en mappe med øvefiler og noder, hvor I skal øve jeres egen stemme. Sæt den på og lær jeres stemme.
Gruppe 1: Emily, Ida, Johanna, Cornelia, Mzken, Laura, Mynte, Ella.
LYT til øvefilerne - en gang. Vi starter med at øve "Go nu nat" - og derefter sammenspil.
Vi spiller for hinanden. I får lidt tid til at øve først. Og vi ser videre på melodisk analyse
SYNG Go' nu nat - brug lydfilerne vi varmer op/arbejder lidt med de forskellige stemmegrupper. Desuden melodisk analyse.
Vi laver: Aflevering MUS 6 - husk c-nøglen og din mappe
Læs om faste fortegn og kvintcirklen
Tips og tricks til årsprøven - og al info. Desuden skriftlige afleveringer tilbage (med fokus på, hvad man kan gøre bedre til årsprøven)
Musikårsprøve beskrivelse og tidsplan 1.2.docx
Her finder I indspilninger af de fire forskellige stemmer til Den allersidste sang. Øve på din egen, og kig i noden som også er vedhæftet. Tutti betyder alle, det er lydfilen hvor du kan høre hele sangen med alle fire stemmer. Den allersidste alt øve
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Musikteori
Nodelære, Små opgaver som løses hjemme, Intervalspillekort - og andre øvelser i forbindelse med Music Workout
Øvelser ved de små klaverer:
Fokus: at sammen holde noder/nodelære med den praktiske dimension.
Eleverne øver sig i, at læse noderne og finde tonerne på klaver. De spiller små melodier, gætter toner som 'mangler' i melodier, spiller skalaer, intervaller m.m.
Akkorder: Treklange - opbygning af dur/mol/formindsket/forstørret
Desuden bruges www.musictheory.net og www.
musikipedia.dk
øvelser
Skalaer: dur og mol skalaer
Akkorder: dur og mol treklange
Rytme- og nodelære
G-nøglens noder med fortegn (#, b og opløsningstegn)
F-nøglens noder med fortegn
C-nøglens noder (og ikke så meget).
Grundbog: C-nøglen. s. 7-8, 10-11, s. 21-27, 30-33 (kun dur og mol), s. 42-49, 53-56,
Indhold
Kernestof:
Frivilligt arrangement: Vi er værter for arrangementet Open Mic som er i samarbejde med musikskolen. Kom og spil eller lyt til andres sange. En aften hvor alle er velkomne til at spille deres egen musik for andre. Find det og de andre Open Mic. arr.
Yeah ... så skal vi endelig have musik :-)
Off-onsdag… dvs. vi bruger vores stemmer, flyglet og kigger på stemmegrupper 🎶
Formskema.docx
Form kopi RMTR.pdf
Læs om form i Rockmusik. Lyt gerne til eksemplet. Vi øver også til julekoncerten.
Vi øver Let Love Be Love - band, solister og kor - lyt til nummeret.
Vi øver Let Love Be Love - band, solister og kor.
Vi øver til Orienteringsaftenen d. 19. januar, hvor vi skal optræde om aftenen
Se video på Restudy - log på med uni-login og vælg MUSIK, VIDEO 1 (BASAL NODETEORI): Restudy - musik - video 1
Vi arbejder i primus og med afleveringen
Johannes Grønager: C-NØGLEN, Systime; sider: 12-17, 26-27, 30-34, 41-47
Om rytmer, puls og tempo: Læs s. 41-47midt. Spring øvelserne over - dvs. selvom der er 8 sider, så er der ikke så meget tekst I skal læse.
Husk jeres musikmapper
Læs om intervaller - spring øvelserne over.
Færdiggør: Arbejdsark til intervallernes størrelse s. 1 (I arbejdede med dem på de små klaverer)
Arbejdsark_til_intervallernes_størrelse.pdf
Forberedelse hjemme: Se denne historiske og ikoniske danse- og sangscene til sangen I'm singing in the rain og lyt til sangen Am I blue.Singing In The Rain - Singing In The Rain (Gene Kelly) [HD Widescreen]
Am I Blue
'Ziggy Stardust': How Bowie Created Alter Ego, Changed Rock
Guide til David Bowie
Koncert forberedelse - Lyt til: David Bowie: Speed of Life, Ziggy Stardust og Ashes to Ashes (find selv links)
MUS 4 - praktisk aflevering.docx
https://docs.google.com/document/d/1x57xwiqFBnzbxx7Mn6eRbT_oIMPROf-udcINVdGoUEU/edit
Vi skal have faste pladser.
Læs om akkorder/treklange og hvordan de dannes (spring øv. 19 over).
Træn selv opgaver på musikipedia.dk - akkorder/treklange
I får tid i modulet til at arbejde på aflevering
Groove fra RMTR.pdf
Læs om Groove - og grooveskemaer. Læg mærke til nye fagbegreber. Vi kigger sammen på de grooveskemaer, der er i teksten.
Medbring (Mappe og bog) som altid
https://jakobmjensen.dk/musikkurser/teori/akkorder/dur_og_mol_akkorder.html
Opgave 2 Lav akkorder udfra becifringen.pri
Melodik og motiver kopi.pdf
Læs ovenstående om melodisk analyse. Hav fokus på nye fagbegreber.
Vi starter med at øve "Go nu nat" - Der er en mappe med øvefiler og noder, hvor I skal øve jeres egen stemme. Sæt den på og lær jeres stemme.
Gruppe 1: Emily, Ida, Johanna, Cornelia, Mzken, Laura, Mynte, Ella.
LYT til øvefilerne - en gang. Vi starter med at øve "Go nu nat" - og derefter sammenspil.
Vi spiller for hinanden. I får lidt tid til at øve først. Og vi ser videre på melodisk analyse
SYNG Go' nu nat - brug lydfilerne vi varmer op/arbejder lidt med de forskellige stemmegrupper. Desuden melodisk analyse.
Vi laver: Aflevering MUS 6 - husk c-nøglen og din mappe
Læs om faste fortegn og kvintcirklen
Tips og tricks til årsprøven - og al info. Desuden skriftlige afleveringer tilbage (med fokus på, hvad man kan gøre bedre til årsprøven)
Musikårsprøve beskrivelse og tidsplan 1.2.docx
Her finder I indspilninger af de fire forskellige stemmer til Den allersidste sang. Øve på din egen, og kig i noden som også er vedhæftet. Tutti betyder alle, det er lydfilen hvor du kan høre hele sangen med alle fire stemmer. Den allersidste alt øve
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
MUS 1
19-12-2022
MUS 2
01-02-2023
MUS 3
22-02-2023
MUS 4
08-03-2023
MUS 5
23-03-2023
MUS 6
27-04-2023
MUS 7
11-05-2023
MUS 8
17-05-2023
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 40
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Praktisk udøvelse
Praktisk musikudøvelse sideløbende med de øvrige forløb:
- Div. enstemmig og flerstemmige sange
- My Girl
- Eleverne har optrådt med "Hurtige Hænder" til forældremødet d. 16.9.21
- Eleverne har haft besøg fra Taiwan og lært dem at spille på forskellige instrumenter
- Eleverne har deltaget i et sangskrivningsprojekt og i grupper skrevet, indspillet og fremført selvkomponerede sange. I denne forbindelse har der været fokus på form og sound. Performance og præsentationer.
- Eleverne har deltaget i julekoncerten d. 29.11.2023. I denne forbindelse har eleverne sunget følgende korsatser:
- Hallelujasatsen fra Händels Messias
- Candellight Carol af John Rutter
- Mary did you know
- Eleverne har deltaget i en rytme workshop med Rune Thorsteinson
- Eleverne har spillet sammenspil ud fra Rotations-princippet. I denne forbindelse er eleverne blevet introduceret til cubanske rytmer og der har været særlig fokus på kropslig koordinering.
- Eleverne har deltaget i forårskoncerten d. xxI grupper har eleverne optrådt med følgende numre:
-
- Eleverne har til forårskoncerten synget "Go´nu nat" (Benny Andersen, arr. M. Schuldt-Jensen) - 3-stemmig
- Eleverne optræder til Translokationen med "Den allersidste sang" (4-stemmig) og
Indhold
Kernestof:
Septimakkorder 1.mp4 Septimakkorder 2.mp4 Septimakkorder og omvendingintervaller.pri
Genopfrisk intervallet: septim - både stor og lille septim (står i bogen, musikipedia og alle mulige andre steder).
Opgave Lav følgende septimakkorder.pri
Lyt - så du kender den før vi skal spille i dag. Der er 7 roller i hver gruppe og jeg har delt jer ind. Nyd her - The Temptations :-)
Skalaer og sammenspil
Johannes Grønager: C-NØGLEN, Systime; sider: 21-26
Dur og mol skalaer
Vi starter på jazz arrangement, som er den skriftlige disciplin til eksamen i 3g.
Fly Me To the Moon (flydestemme - første arr.) 2d 2023.pri
Den kreative proces-sangstruktur Marcus, Winther-John .pdf
Opret et docs som jeres gruppe og jeg er med i. Skriv ned, hvor langt I er - hvad arbejder I med lige nu. Har I lektier for til i dag? Informer de medlemmer af jeres gruppe, der ikke var tilstede sidst, hvad I besluttede.
Besøg fra Taiwan - jeg har lovet at nogle af os spiller et nummer med dem.
Vi starter med at komme godt fra start med afleveringen
Vi bobler videre og springer glade rundt i sangskrivningsprocessen :-) Husk at lave jeres individuelle aftaler/lektier ...
I dag løfter vi sløret for, hvad der er foregår i de fire grupper ... vi spiller det vi har... og modtager inspiration fra de andre grupper. Derefter omsættes inspirationen i grupperne (vi arb. videre).
Afsnit
Folkeskolekoncerter - info til elever v. 1.docx
To delt modul: Julekoncert øvning/intro og teori til SRO.
SRO- valg af emne og sang/ tale
hovedfunktionerne i dur.html
Øve julekoncert - lyt til Mary Did you know - sørg for at I kan synge vers og omkvæds melodi. Vi synger den i Hm - akkorderne lægges op snarest.
Læs begge disse tekster - vi gennemgår dem kort. De ligger under Soul - musikhistorisk overblik i Notesbogen ...
2d Mary did you know.pdf
Hallelujah C - Full Score.pdf
Hvor mange mangler på tirsdag??? Lübeck?
Julekoncert øvning - de to tekster fra sidst. OG husk mig på at lægge nogle SRP'er frem på flyglet, som I kan bladre i.
Julekoncert øvning -
Noder Hallelujah C - Full Score.pdf
Lyt til din stemme og kig i noden (alter fra 2d synger A2 og alter fra 2e og 3de synger A1)
Candlelight_Carol Tutti.mp3
Candlelight_Carol Tenor.mp3
Candlelight_Carol Sopran.mp3
Candlelight_Carol Bas.mp3
Candlelight_Carol Alt1.mp3
Candlelight_Carol Alt2.mp3
Generalprøve i Engholmkirken, vær klar til at synge kl. 12.40.
Tænk over - hvilke musikalske parametre er relevante i jeres SRO (harmonik, melodik, groove, form mm).
Notesbogen: Den harmoniske trekant. 3.1 kun det om: funktionsharmonisk analyse (ikke de to andre) ... Vi arbejder med SRO.
Hvad ved du om Carl Nielsen? Find minimum tre forskellige sange, som han har skrevet.
Carl Nielsen Min fynske barndom tekst uddrag.pdf
EKSKURSION i MUSIK.
I får tid til at lave på afleveringen
modulation øvelser
Metoder til analyse - modulation.pdf
Læse fokus: nye fagbegreber (skriv evt. ned, så vi kan tale om dem).
Modulation - (som vi tidligere har læst/genlæs evt.) og SRO-afrunding... medbring de ting I havde med til det mundtlige oplæs. Nogle kommer til at skrive på de gamle afleveringer, som de mangler og skal afleverer når modulet er slut.
modulation.html
Ufuldkomne dominanter.docx
Funktionstegn og funktionsharmonik B1 øv.docx
Xtra-2-musikteori-1.docx
Sammenspil - i grupper som jeg laver.
Lav melodisk analyse delen af M1 (samme som I sad med i sidste uge). Hvis ikke du blev færdig med akkord og funktionsharmonik, så lav dem færdige. Vi gennemgår det - og bruger resten af tiden på sammenspil.
Vi bruger halvdelen af modulet på afleveringen.
Kort jazzarrangement. Har du spørgsmål fra det vi gennemgik sidst? Rytmiseret flydekor ...
Sammenspil - karaktersamtaler og vi spiller for hinanden (stille og roligt som altid, dem der ikke har været med kan sagtens hoppe ind).
Afleveringer retur, forårskoncert (jeg har en idé) & overblik over resten af musikåret
Sammenspil Upside Down til forårskoncerten ... lyt til den, så I kender den før vi ses. Vi skal også lave aflevering 11.
Upside Down ... og aflevering
Upside Down øv jer ... lyt til optagelsen af 'starten' af nummeret (mon Liva eller Malthe Vilstrup kan dele deres optagelser) - eller øv guitar/bas/ukulele m.m., så vi er så langt som muligt, når vi ses. Vi skal bl.a. øve form, opstilling og perform
Her er øvefiler til Go nu nat som vi skal synge til forårskoncerten: Go nu nat kor med akkorder.pdf Sopran - Go nu nat - øvefil.mp3 Alt - Go nu nat - øvefil.mp3 Bas - Go nu nat - øvefil.mp3 Klaver - Go nu nat - øvefil.mp3 Hele koret - Go nu nat - øve
forårskoncert invitation 2024.pdf
Translokations info og ønsker ... kom glad! Og tid til jazz afleveringer - aflevering retur og arb. med fokuspunkter
194078_m1_opg_a_b1_c.mp3
194078_m1_opg_d.mp3
M1 Opgave C og D.docx
Husk jeres M1 & jazz-mappe - jeg har tænkt mig at fylde mere i den... og husk computere!
HUSK KOMPENDIER ... flere ark følger. Vi arbejder med jazz-arrangement og fokuspunkter
Der skal rytmes idag … og synges…
Try a little tendersness A-stk - (flydest, korsvar).pri
Opgave 13 I got the world.pri
Modulation | Musikipedia Læs om modulation her.
Årsprøve råd 2d.docx
M1 træning funktionsharmonik og helt sæt.docx
Forberedelse af årsprøve
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 73
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Jazzarrangement og M1
Indhold:
- Fireklange - og omvendinger.
- Korstemmer: flydekor, rytmiseret flydekor, med/modstemmer, svarkor m.m.
- Introduktion til bas: two-beat bas og walking bas
- Introduktion til trommer: intro til basale trommerytmer
Kernestof:
- Jazzarrangement: Grundbog - Jazzarrangement Brynjolf
- Udpluk af Gert Uttentals kompendie om jazzarrangement
- Egne udleverede ark
Eleverne har arbejdet med følgende satser:
- Små uddrag af div.
- Again
- Lets get away
M1:
Funktionsharmonik
Akkordlæsning
Indhold
Kernestof:
Vi starter på jazz arrangement, som er den skriftlige disciplin til eksamen i 3g.
Fly Me To the Moon (flydestemme - første arr.) 2d 2023.pri
Den kreative proces-sangstruktur Marcus, Winther-John .pdf
Opret et docs som jeres gruppe og jeg er med i. Skriv ned, hvor langt I er - hvad arbejder I med lige nu. Har I lektier for til i dag? Informer de medlemmer af jeres gruppe, der ikke var tilstede sidst, hvad I besluttede.
Besøg fra Taiwan - jeg har lovet at nogle af os spiller et nummer med dem.
Vi starter med at komme godt fra start med afleveringen
Vi bobler videre og springer glade rundt i sangskrivningsprocessen :-) Husk at lave jeres individuelle aftaler/lektier ...
I dag løfter vi sløret for, hvad der er foregår i de fire grupper ... vi spiller det vi har... og modtager inspiration fra de andre grupper. Derefter omsættes inspirationen i grupperne (vi arb. videre).
Afsnit
Folkeskolekoncerter - info til elever v. 1.docx
To delt modul: Julekoncert øvning/intro og teori til SRO.
SRO- valg af emne og sang/ tale
hovedfunktionerne i dur.html
Øve julekoncert - lyt til Mary Did you know - sørg for at I kan synge vers og omkvæds melodi. Vi synger den i Hm - akkorderne lægges op snarest.
Læs begge disse tekster - vi gennemgår dem kort. De ligger under Soul - musikhistorisk overblik i Notesbogen ...
2d Mary did you know.pdf
Hallelujah C - Full Score.pdf
Hvor mange mangler på tirsdag??? Lübeck?
Julekoncert øvning - de to tekster fra sidst. OG husk mig på at lægge nogle SRP'er frem på flyglet, som I kan bladre i.
Julekoncert øvning -
Noder Hallelujah C - Full Score.pdf
Lyt til din stemme og kig i noden (alter fra 2d synger A2 og alter fra 2e og 3de synger A1)
Candlelight_Carol Tutti.mp3
Candlelight_Carol Tenor.mp3
Candlelight_Carol Sopran.mp3
Candlelight_Carol Bas.mp3
Candlelight_Carol Alt1.mp3
Candlelight_Carol Alt2.mp3
Generalprøve i Engholmkirken, vær klar til at synge kl. 12.40.
Tænk over - hvilke musikalske parametre er relevante i jeres SRO (harmonik, melodik, groove, form mm).
Notesbogen: Den harmoniske trekant. 3.1 kun det om: funktionsharmonisk analyse (ikke de to andre) ... Vi arbejder med SRO.
Hvad ved du om Carl Nielsen? Find minimum tre forskellige sange, som han har skrevet.
Carl Nielsen Min fynske barndom tekst uddrag.pdf
EKSKURSION i MUSIK.
I får tid til at lave på afleveringen
modulation øvelser
Metoder til analyse - modulation.pdf
Læse fokus: nye fagbegreber (skriv evt. ned, så vi kan tale om dem).
Modulation - (som vi tidligere har læst/genlæs evt.) og SRO-afrunding... medbring de ting I havde med til det mundtlige oplæs. Nogle kommer til at skrive på de gamle afleveringer, som de mangler og skal afleverer når modulet er slut.
modulation.html
Ufuldkomne dominanter.docx
Funktionstegn og funktionsharmonik B1 øv.docx
Xtra-2-musikteori-1.docx
Sammenspil - i grupper som jeg laver.
Lav melodisk analyse delen af M1 (samme som I sad med i sidste uge). Hvis ikke du blev færdig med akkord og funktionsharmonik, så lav dem færdige. Vi gennemgår det - og bruger resten af tiden på sammenspil.
Vi bruger halvdelen af modulet på afleveringen.
Kort jazzarrangement. Har du spørgsmål fra det vi gennemgik sidst? Rytmiseret flydekor ...
Sammenspil - karaktersamtaler og vi spiller for hinanden (stille og roligt som altid, dem der ikke har været med kan sagtens hoppe ind).
Afleveringer retur, forårskoncert (jeg har en idé) & overblik over resten af musikåret
Sammenspil Upside Down til forårskoncerten ... lyt til den, så I kender den før vi ses. Vi skal også lave aflevering 11.
Upside Down ... og aflevering
Upside Down øv jer ... lyt til optagelsen af 'starten' af nummeret (mon Liva eller Malthe Vilstrup kan dele deres optagelser) - eller øv guitar/bas/ukulele m.m., så vi er så langt som muligt, når vi ses. Vi skal bl.a. øve form, opstilling og perform
Her er øvefiler til Go nu nat som vi skal synge til forårskoncerten: Go nu nat kor med akkorder.pdf Sopran - Go nu nat - øvefil.mp3 Alt - Go nu nat - øvefil.mp3 Bas - Go nu nat - øvefil.mp3 Klaver - Go nu nat - øvefil.mp3 Hele koret - Go nu nat - øve
forårskoncert invitation 2024.pdf
Translokations info og ønsker ... kom glad! Og tid til jazz afleveringer - aflevering retur og arb. med fokuspunkter
194078_m1_opg_a_b1_c.mp3
194078_m1_opg_d.mp3
M1 Opgave C og D.docx
Husk jeres M1 & jazz-mappe - jeg har tænkt mig at fylde mere i den... og husk computere!
HUSK KOMPENDIER ... flere ark følger. Vi arbejder med jazz-arrangement og fokuspunkter
Der skal rytmes idag … og synges…
Try a little tendersness A-stk - (flydest, korsvar).pri
Opgave 13 I got the world.pri
Modulation | Musikipedia Læs om modulation her.
Årsprøve råd 2d.docx
M1 træning funktionsharmonik og helt sæt.docx
Forberedelse af årsprøve
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 67
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Sangskrivning og indspilning
Indhold:
I dette forløb skal eleverne i grupper arbejde med at skrive, indspille og performe selvkomponerede sange.
Eleverne bliver udfordret til at opstille en ramme for et musiknummer og samarbejde om et musikalsk udtryk der passer til deres tekstunivers.
Formålet: Introduktion til musikalsk samarbejde og kreativitet.
I forløbet introduceres eleverne for "10-harmoniske veje til at lave et HIT" og kort om Hitskabelonen. Derefter præsenteres funktionsharmonisk analyse. Desuden: "Den kreative sangstruktur" (Marcus, Winther-John)
Idéen er, at eleverne øver sig på, at arbejde kreativt og innovativt. De skal både individuelt og i samspil med hinanden udvikle og realisere et musikalske udtryk.
Eleverne bliver gradvist udfordret til at opstille en ramme for et musiknummer, blive enige om et udtryk/univers, og senere samarbejde om et musikalsk udtryk der passer til deres tekstunivers. Desuden opfordres de til at inddrage elementer af improvisation.
Eleverne arbejder sammen i fire grupper - afslutningsvist indspilles deres numre, hvor de ser på, hvilke numre de rent soundmæssigt kunne tænke sig, at deres indspilning nærmer sig (hvilke afsnit/hvilke instrumenter).
Følgende spørgsmål besvares inden for gruppen:
Indspilning og især mixning af jeres sang:
1. Hvad er vigtigt for jer i forhold til, hvordan sangen bliver mixet?
2. Har I nogle tanker i forhold til specifikke steder i nummeret (f.eks. det fill skal være kraftigt - her skal klaveret ligge i baggrunden/forgrunden eller lign.). Træf nogle valg sammen.
3. Hvilke referencer (dvs. andre numre) kan I henvise til?
- Skriv minimum fire numre ned, som har den sound - den feeling - den lyd på klaveret/trommerne mm. eller hvad det nu er, som I søger. Og indsæt link til sangene.
- Og forklar hvorfor nummeret skal pege i denne retning.
Den skabende proces:
4. På hvilken måde oplevede I, at sangen opstod? F.eks. tekst først, musik først, tænkte I på form, genre, tema o.l. fra start?
5. Forsøg at beskrive jeres valg m.h.t. genre, referencer, opbygning, akkorder, tekstens tematik og opbygning og evt. andet væsentligt for sangen og dens udtryk
Indhold
Kernestof:
Den kreative proces-sangstruktur Marcus, Winther-John .pdf
Opret et docs som jeres gruppe og jeg er med i. Skriv ned, hvor langt I er - hvad arbejder I med lige nu. Har I lektier for til i dag? Informer de medlemmer af jeres gruppe, der ikke var tilstede sidst, hvad I besluttede.
Besøg fra Taiwan - jeg har lovet at nogle af os spiller et nummer med dem.
Vi starter med at komme godt fra start med afleveringen
Vi bobler videre og springer glade rundt i sangskrivningsprocessen :-) Husk at lave jeres individuelle aftaler/lektier ...
I dag løfter vi sløret for, hvad der er foregår i de fire grupper ... vi spiller det vi har... og modtager inspiration fra de andre grupper. Derefter omsættes inspirationen i grupperne (vi arb. videre).
Afsnit
Folkeskolekoncerter - info til elever v. 1.docx
Omfang
Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
SRO: protestsange før og nu i USA
Indhold:
- kan findes i One-note tværfagligprogressionsplan i samarbejde med engelsk
- Protestsange før og nu i USA med fokus på sort identitet
- 1960'ernes borgerrettighedsbevægelse
- Sydstatssoul og dens rødder
- Aretha Franklin og James Brown
- Nutidens Black Lives Matter bevægelse
- Rap og raceuroligheder
Interne parametre:
- Melodik
- Form
- Groove
- Instrumentation
- Tekst i forhold til musik
Eksterne parametre:
- Historisk perspektiv (hvilken tid og kultur og skabes musikken i)
- Biografisk perspektiv
- Genretypiske træk
Analyserede nr:
- Eleverne arbejdede med individuelle selvvalgte nr.
Kenestof:
- ”Rockmusik og tid og rum”: kapitlet om groove s. 82-99 samt kapitlet om sound s. 104-114
- Artikel: "Vi var katalysatoren"
(Fra: Information, 24.10.2020)
- "Soul – sort musik i 1960'erne" af Thomas Hammer og Jakob Jensen, Systime 1999:
s. 7-18, 19-22, 23-25, s. 57-59, s. 68-71 og 80-81
- "Sort stolthed og funk", Per Reinholdt Nielsen: s. 78-83
(Fra: "Rebel og Remix - Rockhistorie", 2003)
- "Protest songs - prolouge" xi-xv
(Fra: "33 Revolutions per minute" af Dorian Lynskey, 2010)
- Artikel: "How Aretha Franklin’s ‘Respect’ became an anthem for civil rights and feminism":
https://www.washingtonpost.com/news/retropolis/wp/2018/08/14/how-aretha-franklins-respect-became-an-anthem-for-civil-rights-and-feminism/?fbclid=IwAR1KdjaCNvDAFoMlVUCJAMcDgb0-Zf2aOMVpyTATlwfo2gG5KN638PQtnkA
https://musiqology.com/blog/2009/11/05/a-change-is-gonna-come-from-the-civil-rights-movement-to-american-idol/
https://www.newyorker.com/culture/culture-desk/the-unlikely-story-of-a-change-is-gonna-come
- Artikel: "Pop som protest - fra Beatles til Beyoncé":
https://soundvenue.com/musik/2016/07/pop-som-protest-fra-the-beatles-til-beyonce-210280?fbclid=IwAR1Ra89xcCg-S1OotnlCv1Ra4v7RpYOnj3lwX3e7r5rgUqtG62am84Lcpck
Dokumentarer:
- Soul Deep 5 - Ain't It Funky (2005) (00-17 min.)
- NOISEY Bompton: Growing up with Kendrick Lamar
Faglige mål:
̶Anvende musikfagets teori, terminologi og metoder i mundtlig og skriftlig analyse af såvel klingende musik som grafiske repræsentationer inden for væsensforskellige stilarter og genrer
- Sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
sætte analyse af musik ind i en relevant historisk, samfundsmæssig, kulturel, global og genre- og stilmæssig sammenhæng
- Demonstrere kendskab til læsning af et orkesterpartitur
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Opsøge, bearbejde og kritisk anvende fagrelevant kildemateriale
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Tavleundervisning (lærerstyret undervisning)
- Individuelt arbejde
- Mundtlig prøve (forsvar af SRO opgave)
Indhold
Kernestof:
To delt modul: Julekoncert øvning/intro og teori til SRO.
SRO- valg af emne og sang/ tale
hovedfunktionerne i dur.html
Øve julekoncert - lyt til Mary Did you know - sørg for at I kan synge vers og omkvæds melodi. Vi synger den i Hm - akkorderne lægges op snarest.
Læs begge disse tekster - vi gennemgår dem kort. De ligger under Soul - musikhistorisk overblik i Notesbogen ...
2d Mary did you know.pdf
Hallelujah C - Full Score.pdf
Hvor mange mangler på tirsdag??? Lübeck?
Julekoncert øvning - de to tekster fra sidst. OG husk mig på at lægge nogle SRP'er frem på flyglet, som I kan bladre i.
Julekoncert øvning -
Noder Hallelujah C - Full Score.pdf
Lyt til din stemme og kig i noden (alter fra 2d synger A2 og alter fra 2e og 3de synger A1)
Candlelight_Carol Tutti.mp3
Candlelight_Carol Tenor.mp3
Candlelight_Carol Sopran.mp3
Candlelight_Carol Bas.mp3
Candlelight_Carol Alt1.mp3
Candlelight_Carol Alt2.mp3
Generalprøve i Engholmkirken, vær klar til at synge kl. 12.40.
Tænk over - hvilke musikalske parametre er relevante i jeres SRO (harmonik, melodik, groove, form mm).
Notesbogen: Den harmoniske trekant. 3.1 kun det om: funktionsharmonisk analyse (ikke de to andre) ... Vi arbejder med SRO.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Jazzarrangement og M1 fortsat
Jazz arrangement fortsat:
- fokus på udvikle korsvar, arbejde med lifts og omvendinger indenfor sammen akkord.
- introduktion til bas generelt
- two-beat bas
- walking bas
- introduktion til trommer
- basale trommerytmer
- fills og avancerede trommerytmer
Nogle af eleverne arbejder med Thick'n'Line’’
Musik skrive dag med fokus på at skrue op for de forskellige niveauer, som eleverne arbejder med - inden for: kor, bas og trommer i både A og B-stk i jazz-arr. Mulighed for deltagelse i workshops inden for: kor, bas. Trommer, blokstemmer
M1:
Introduktion til modalharmonik - og fortsat arbejde med de forskellige discipliner i M1.
Indhold
Kernestof:
2d og 2e årsprøve 2024.zip
Funktionsharmonik - gamle begreber repeteres (modulation) og nye introduceres.
Sammenspilsgrupper 3d .docx
Et lysår, en stjerne - reggae shuffle.pdf
Danser med Drenge: ET LYSÅR, EN STJERNE - (officiel live video)
BAS 1 - Maybe you'll be there - øvelser til bas TWO BEAT.pri
Jazzbas
Medbring Jazzkompendiet og lav 6 takter af en bas-stemme på Maybe You'll be there (ligger på fredagsmodulet)
Jazztrommer.pri
Læs eksemplerne igennem for two-beat bas. Skriv ned, hvis der er noget som er svært at forstå/undre dig. Så taler vi om det.
Et lys år :-)
Husk at aftale indbyrdes, hvordan I kommer frem/tilbage - hjælp hinanden med at fylde bilerne op.
Flydekor 1: Stemmeføring i UH-kor
Flydestemme i jazzsats 1/2
Flydestemme i jazzsats 2/2
Korsvar i jazz
Udvælg minimum to videoer, som du har set til i dag. Det er video'er på forskelligt niveau - vælg dem, der passer til dig (her og nu). Jeg er for det meste enig med Gert (som har lavet videoerne).
Fælles modul med 3e og 2de
Husk AG-musik-t-shirt
V
Ændring i dagens plan: arbejdselv modul. I skal øve "Flammer Rammer" til SYNG. Noderne er i SYNG-hæfterne - lydfilerne ligger på Lectio (der er lyd til hver stemme). Andreas el. Karoline låser jer ind.
Carl Nielsen 1.symf 1 sats - noder, eks og tekst.pdf
Carl Nielsen - medbring ark
Nielsen - Symphony No. 1
Tips/tricks ... Tid til at lave på aflevering / afleveringer retur. Øve Omvendt.
alfedans carl nielsen - Google-søgning
SYNG info .docx
Introduktion til modalharmonik - s. 69 i Rockmusik i Tid og Rum og sammenligning af funktionsharmonik/modalharmonik.
Skalaer | Musikipedia
Find stedet om kirketonearter
Opgaver (fra Brünjolf) Walkingbas - B-stykker.pri
Opgave 11 Its only a paper moon.xml
Opgaver (fra Brünjolf) Walkingbas - B-stykker.xml
I får tid til afleveringen (og arbejder med jeres fokuspunkter)
Vi spiller: I See fire ... Tenorer øver starten, Vorre lydeffekter, Magnus guitar riff, Chris akkorder guitar, Lukas bas, Niels klaver/violin riff, Vilstrup caron, Katinka guitar ... en masse sang! Og storslåede fills på bækkener ... LYT øv ...
Lyt til Carl Nielsen 3.sat - den varer ca. 12 min (I skal kun lytte)
10. Carl Nielsen: Blæserkvintet opus 43, 3. sats: Introduktion og tema med variationer | 10 klassikere
Arbejdsspørgsmål og nodeeksempler til de forskellige variationer.docx
Where Did Christmas Go -
Where did Christmas Go
Hallelujah C tenor.mp3
Hallelujah C sopran.mp3
Hallelujah C klaver solo.mp3
Hallelujah C bas.mp3
Hallelujah C alt.mp3
Hallelujah C alle stemmer.mp3
Halleluja C node ver. 2.pdf
Julekoncert øvning/karakter samtaler (de sidste). Del videoerne mellem jer og øv jeres stemmer.
Arb. selv: Where did Christmas go øves i MUS 1: kl. 13:50-14:40. Derefter øves Sure On This Shining Night ... gerne sammen eller i bussen. MEN forventningen er, at I kan jeres stemmer i A+B stykket.
Sure on the Shining (45 min - øve egen stemme). Som aftalte fra i torsdags ... vær obs på skiftende taktarter.
Sure on this shining night - A.mp3
Sure on this shining night - AG-version.pdf
Sure on this shining night - B.mp3
Sure on this shining night - S.mp3
Sure on this shining night - T.mp3
Det er lektier at kunne synge sin egen stemme!
Sidste modul før julekoncerten - vi øver "Where did Christmas Go?"
Vi mødes i kirken…
Afsnit
I skal udfylde EN banko-plade til fredagens banko. Og vi skal tale orienteringsaften
Vi spiller/øver: Like a prayer
Like a Prayer
Lydprøve - 30 min i mus 1 (gennem af stemmer) - mens bandet laver lyd i badekarret.
3d PMB K1, 3e JBA E2, 3v MMA E3, 3m SHP E6, 3n MVI F3, 3p MRA H1, 3r MBP AudB, 3t JFR H4, 3x KBE F1, 3z MLU H3
Jazz med jazz på ... fokuspunkter studeres - overgange introduceres og vi arbejder i niveauer. husk jeres kompendier (jazz)
I dag skal I færdiggøre spørgsmålene fra sidst - og få dem rettet. Samt lægge en plan for jeres niveau til skrivedagen og i de fremtidig opgaver.
Husk jazz-kompendier m.m.
Sammenspil ... brug lektietiden på SRP :)
Musikworkshop info til eleverne.docx
Info om mundtlig eksamen ... evaluering af skrivedagen
Modalharmonik
Anders Aare: ROCKMUSIK I TID OG RUM, Systime; sider: 54-59
Medbring både Rockmusik i tid og rum samt Nøgle til musikken
Husk at medbringe ark om modalharmonik
Harmonisk analyse af ABBA's Honey Honey (påbegyndt i modulet mandag).
Honey Honey - Harmonisk analyseopgave.docx
Aflever sedlerne vedr. eksamenssammenspil/solo osv.
Husk kompendiet om M1 (genlæs gerne) - som vi arbejder med i dag
M1 opgave.docx
Vi taler eksamensgrupper - jeg taler hurtigt med alle. Vigtigt alle kommer … hvis I er syge, så send besked!
M1 og Jazz arr
Vi øver både M1 og M2 - optakt til terminsprøven
Blokstemme små opgaver.pri
Ekstra blokopgaver.pri
Jazz - Evalueringskriterier for skriftlig musik A.pdf
M1 (ligger på modulet forrige torsdag) gennemgåes - lav den derfor færdig selv. Derefter jazz og terminsprøve info.
Eksamensøvning - I skal øve selv. I må hente nøgle på kontoret og bruge øvelokalerne
Alle grupper skal være klar til at øve! Der er to moduler og I skal alle tage fra i dag. Vær forberedte i grupperne ... så I kan øve effektivt.
Syng "Go' Nu Nat" igennem - I dag synger vi sammen med 1de (ca. 30 min.), som skal lære den (ved at lytte til jer). Derefter øvning til forårskoncerten
Hele koret - Go nu nat - øvefil (1).mp3
Sopran - Go nu nat - øvefil.mp3
Alt - Go nu nat - øvefil.mp3 Bas - Go nu nat - øvefil.mp3
M1 retur og eksamenssammenspil
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 77
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Praktisk udøvelse
Praktisk musikudøvelse sideløbende med de øvrige forløb:
- Dagligt masser af kor, band, sangøvelser, opvarmning - sammenhæng mellem teori og praksis.
- Eleverne har optrådt med "Like a Prayer” til Orienteringsaftenen januar 2025
- Forældremøde - eleverne optrådte med Call your Girl Friend og Send my Love
- koncert på Hvilebjerggård - Live Strings - Nicolaj Kornerup og Fallulah
- Besøg på professionsskolen - introduktion til undervisning i musik på folkeskolen
- Eleverne har deltaget i korstævnet SYNG på Tårnby Gymnasium. I denne forbindelse har eleverne sunget følgende korsatser:
Omvendt
Flammer Rammer
På Kanten af Ingenting
- Eleverne har deltaget i julekoncerten . I denne forbindelse har eleverne sunget følgende korsatser:
- Hallelujasatsen fra Händels Messias
- Sure om the Shining Night - Morten Lauridsen
- Where did Christmas Go’? - elevernes egen sang/arrangement
- Eleverne har deltaget i en kor og percussion workshop med Janne Vind og Anders
Ololiquido.dk
. I denne forbindelse har i de sunget følgende satser:
- Someone you Loved - Lewis Capaldi
Bad Guy - Telephone - Lady Gaga / Beyonce
-
- Eleverne har spillet sammenspil og lavet rotation. I denne forbindelse er eleverne blevet introduceret til cubanske rytmer og der har været særlig fokus på kropslig koordinering.
- Eleverne har deltaget i forårskoncerten d. 08.05.25 - I grupper har eleverne optrådt med følgende numre i eksamensgrupperne:
- Eleverne har til forårskoncerten synget "Go´nu nat" (Benny Andersen, arr. M. Schuldt-Jensen) sammen med 45 andre musikelever fra AG
Indhold
Kernestof:
2d og 2e årsprøve 2024.zip
Funktionsharmonik - gamle begreber repeteres (modulation) og nye introduceres.
Sammenspilsgrupper 3d .docx
Et lysår, en stjerne - reggae shuffle.pdf
Danser med Drenge: ET LYSÅR, EN STJERNE - (officiel live video)
BAS 1 - Maybe you'll be there - øvelser til bas TWO BEAT.pri
Jazzbas
Medbring Jazzkompendiet og lav 6 takter af en bas-stemme på Maybe You'll be there (ligger på fredagsmodulet)
Jazztrommer.pri
Læs eksemplerne igennem for two-beat bas. Skriv ned, hvis der er noget som er svært at forstå/undre dig. Så taler vi om det.
Et lys år :-)
Husk at aftale indbyrdes, hvordan I kommer frem/tilbage - hjælp hinanden med at fylde bilerne op.
Flydekor 1: Stemmeføring i UH-kor
Flydestemme i jazzsats 1/2
Flydestemme i jazzsats 2/2
Korsvar i jazz
Udvælg minimum to videoer, som du har set til i dag. Det er video'er på forskelligt niveau - vælg dem, der passer til dig (her og nu). Jeg er for det meste enig med Gert (som har lavet videoerne).
Fælles modul med 3e og 2de
Husk AG-musik-t-shirt
V
Ændring i dagens plan: arbejdselv modul. I skal øve "Flammer Rammer" til SYNG. Noderne er i SYNG-hæfterne - lydfilerne ligger på Lectio (der er lyd til hver stemme). Andreas el. Karoline låser jer ind.
Carl Nielsen 1.symf 1 sats - noder, eks og tekst.pdf
Carl Nielsen - medbring ark
Nielsen - Symphony No. 1
Tips/tricks ... Tid til at lave på aflevering / afleveringer retur. Øve Omvendt.
alfedans carl nielsen - Google-søgning
SYNG info .docx
Introduktion til modalharmonik - s. 69 i Rockmusik i Tid og Rum og sammenligning af funktionsharmonik/modalharmonik.
Skalaer | Musikipedia
Find stedet om kirketonearter
Opgaver (fra Brünjolf) Walkingbas - B-stykker.pri
Opgave 11 Its only a paper moon.xml
Opgaver (fra Brünjolf) Walkingbas - B-stykker.xml
I får tid til afleveringen (og arbejder med jeres fokuspunkter)
Vi spiller: I See fire ... Tenorer øver starten, Vorre lydeffekter, Magnus guitar riff, Chris akkorder guitar, Lukas bas, Niels klaver/violin riff, Vilstrup caron, Katinka guitar ... en masse sang! Og storslåede fills på bækkener ... LYT øv ...
Lyt til Carl Nielsen 3.sat - den varer ca. 12 min (I skal kun lytte)
10. Carl Nielsen: Blæserkvintet opus 43, 3. sats: Introduktion og tema med variationer | 10 klassikere
Arbejdsspørgsmål og nodeeksempler til de forskellige variationer.docx
Where Did Christmas Go -
Where did Christmas Go
Hallelujah C tenor.mp3
Hallelujah C sopran.mp3
Hallelujah C klaver solo.mp3
Hallelujah C bas.mp3
Hallelujah C alt.mp3
Hallelujah C alle stemmer.mp3
Halleluja C node ver. 2.pdf
Julekoncert øvning/karakter samtaler (de sidste). Del videoerne mellem jer og øv jeres stemmer.
Arb. selv: Where did Christmas go øves i MUS 1: kl. 13:50-14:40. Derefter øves Sure On This Shining Night ... gerne sammen eller i bussen. MEN forventningen er, at I kan jeres stemmer i A+B stykket.
Sure on the Shining (45 min - øve egen stemme). Som aftalte fra i torsdags ... vær obs på skiftende taktarter.
Sure on this shining night - A.mp3
Sure on this shining night - AG-version.pdf
Sure on this shining night - B.mp3
Sure on this shining night - S.mp3
Sure on this shining night - T.mp3
Det er lektier at kunne synge sin egen stemme!
Sidste modul før julekoncerten - vi øver "Where did Christmas Go?"
Vi mødes i kirken…
Afsnit
I skal udfylde EN banko-plade til fredagens banko. Og vi skal tale orienteringsaften
Vi spiller/øver: Like a prayer
Like a Prayer
Lydprøve - 30 min i mus 1 (gennem af stemmer) - mens bandet laver lyd i badekarret.
3d PMB K1, 3e JBA E2, 3v MMA E3, 3m SHP E6, 3n MVI F3, 3p MRA H1, 3r MBP AudB, 3t JFR H4, 3x KBE F1, 3z MLU H3
Jazz med jazz på ... fokuspunkter studeres - overgange introduceres og vi arbejder i niveauer. husk jeres kompendier (jazz)
I dag skal I færdiggøre spørgsmålene fra sidst - og få dem rettet. Samt lægge en plan for jeres niveau til skrivedagen og i de fremtidig opgaver.
Husk jazz-kompendier m.m.
Sammenspil ... brug lektietiden på SRP :)
Musikworkshop info til eleverne.docx
Info om mundtlig eksamen ... evaluering af skrivedagen
Modalharmonik
Anders Aare: ROCKMUSIK I TID OG RUM, Systime; sider: 54-59
Medbring både Rockmusik i tid og rum samt Nøgle til musikken
Husk at medbringe ark om modalharmonik
Harmonisk analyse af ABBA's Honey Honey (påbegyndt i modulet mandag).
Honey Honey - Harmonisk analyseopgave.docx
Aflever sedlerne vedr. eksamenssammenspil/solo osv.
Husk kompendiet om M1 (genlæs gerne) - som vi arbejder med i dag
M1 opgave.docx
Vi taler eksamensgrupper - jeg taler hurtigt med alle. Vigtigt alle kommer … hvis I er syge, så send besked!
M1 og Jazz arr
Vi øver både M1 og M2 - optakt til terminsprøven
Blokstemme små opgaver.pri
Ekstra blokopgaver.pri
Jazz - Evalueringskriterier for skriftlig musik A.pdf
M1 (ligger på modulet forrige torsdag) gennemgåes - lav den derfor færdig selv. Derefter jazz og terminsprøve info.
Eksamensøvning - I skal øve selv. I må hente nøgle på kontoret og bruge øvelokalerne
Alle grupper skal være klar til at øve! Der er to moduler og I skal alle tage fra i dag. Vær forberedte i grupperne ... så I kan øve effektivt.
Syng "Go' Nu Nat" igennem - I dag synger vi sammen med 1de (ca. 30 min.), som skal lære den (ved at lytte til jer). Derefter øvning til forårskoncerten
Hele koret - Go nu nat - øvefil (1).mp3
Sopran - Go nu nat - øvefil.mp3
Alt - Go nu nat - øvefil.mp3 Bas - Go nu nat - øvefil.mp3
M1 retur og eksamenssammenspil
Sidste modul før forårskoncerten - de sidste detaljer øves.
Lydprøver:
Kl. 13.50-14.05: Burn
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 80
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Carl Nielsen
Carl Nielsen
Sange - symfonier og mindre stykker (Strygerkvartet - klaver satser)
Analyser af:
"Jeg ved en lærkerede"
"Solen er så rød mor"
"Jeg bærer med smil min byrde"
"Jens vejmand"
Fokus på de interne musikalske parametre:
melodik, form,
instrumentation, tekst i forhold til musik, harmonik
Fokus på Carl Nielsen som både symfoniker med rødder i folkemusikken og komponist til folkelige sange. Musikken fortolket i et historisk perspektiv og biografisk perspektiv.
Uddrag set af filmen "Min fynske barndom" (film af Erik Clausen, 2014),
Uddrag læst af bogen "Min fynske barndom" (af Carl Nielsen).
Uddrag læst af Marstal: "Nielsen - Bliv klogere på livet med Carl Nielsen", Gyldendal, 2006
DR dokumentar: Carl Nielsen - mellem himmel og jord
Symfonier:
Carl Nielsens 2. symfoni: "De fire temperamenter" og symfoni nr. 1 med fokus på form, hovedtema og sidetema
Interne musikalske parametre, især
dynamik, tempo, rytmik og instrumentation - desuden partiturlæsning
Mindre kompositioner:
5 klaverstykker:
Alfedans op 3 -
Blæserkvintet op 43, 3. Sats - 10 variationer
Både introduktionen - den oprindelige salme og de 10 variationer er gennemgået med fokus på deres forskellige karakteristika
Koncertekskursion til DR
Indhold
Kernestof:
alfedans carl nielsen - Google-søgning
SYNG info .docx
Introduktion til modalharmonik - s. 69 i Rockmusik i Tid og Rum og sammenligning af funktionsharmonik/modalharmonik.
Skalaer | Musikipedia
Find stedet om kirketonearter
Opgaver (fra Brünjolf) Walkingbas - B-stykker.pri
Opgave 11 Its only a paper moon.xml
Opgaver (fra Brünjolf) Walkingbas - B-stykker.xml
I får tid til afleveringen (og arbejder med jeres fokuspunkter)
Vi spiller: I See fire ... Tenorer øver starten, Vorre lydeffekter, Magnus guitar riff, Chris akkorder guitar, Lukas bas, Niels klaver/violin riff, Vilstrup caron, Katinka guitar ... en masse sang! Og storslåede fills på bækkener ... LYT øv ...
Lyt til Carl Nielsen 3.sat - den varer ca. 12 min (I skal kun lytte)
10. Carl Nielsen: Blæserkvintet opus 43, 3. sats: Introduktion og tema med variationer | 10 klassikere
Arbejdsspørgsmål og nodeeksempler til de forskellige variationer.docx
Where Did Christmas Go -
Where did Christmas Go
Hallelujah C tenor.mp3
Hallelujah C sopran.mp3
Hallelujah C klaver solo.mp3
Hallelujah C bas.mp3
Hallelujah C alt.mp3
Hallelujah C alle stemmer.mp3
Halleluja C node ver. 2.pdf
Julekoncert øvning/karakter samtaler (de sidste). Del videoerne mellem jer og øv jeres stemmer.
Arb. selv: Where did Christmas go øves i MUS 1: kl. 13:50-14:40. Derefter øves Sure On This Shining Night ... gerne sammen eller i bussen. MEN forventningen er, at I kan jeres stemmer i A+B stykket.
Sure on the Shining (45 min - øve egen stemme). Som aftalte fra i torsdags ... vær obs på skiftende taktarter.
Sure on this shining night - A.mp3
Sure on this shining night - AG-version.pdf
Sure on this shining night - B.mp3
Sure on this shining night - S.mp3
Sure on this shining night - T.mp3
Det er lektier at kunne synge sin egen stemme!
Sidste modul før julekoncerten - vi øver "Where did Christmas Go?"
Vi mødes i kirken…
Afsnit
I skal udfylde EN banko-plade til fredagens banko. Og vi skal tale orienteringsaften
Vi spiller/øver: Like a prayer
Like a Prayer
Lydprøve - 30 min i mus 1 (gennem af stemmer) - mens bandet laver lyd i badekarret.
3d PMB K1, 3e JBA E2, 3v MMA E3, 3m SHP E6, 3n MVI F3, 3p MRA H1, 3r MBP AudB, 3t JFR H4, 3x KBE F1, 3z MLU H3
Jazz med jazz på ... fokuspunkter studeres - overgange introduceres og vi arbejder i niveauer. husk jeres kompendier (jazz)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
MUS 2
08-10-2024
MUS 3
05-11-2024
MUS 4
03-01-2025
MUS 5
21-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Rockmusik og SRP optakt
Populær musik:
Parametrene:
Form, instrumentation, groove, melodisk analyse, sound - kort repetition af funktionsharmonisk analyse og mere om modalharmonik
- herunder kirketonearter og de forskellige kendetegn - samt at zoome ind og ud i forhold til B2 og musikalsk analyse og fortolkning til fx SRP
Grundbog Rockmusik i tid og rum - kapitlerne om ovenstående i udvalg
- egentlig et forløb, som har været underliggende i alle tre år
Indhold
Kernestof:
Sammenspil ... brug lektietiden på SRP :)
Musikworkshop info til eleverne.docx
Info om mundtlig eksamen ... evaluering af skrivedagen
Modalharmonik
Anders Aare: ROCKMUSIK I TID OG RUM, Systime; sider: 54-59
Medbring både Rockmusik i tid og rum samt Nøgle til musikken
Husk at medbringe ark om modalharmonik
Harmonisk analyse af ABBA's Honey Honey (påbegyndt i modulet mandag).
Honey Honey - Harmonisk analyseopgave.docx
Aflever sedlerne vedr. eksamenssammenspil/solo osv.
Husk kompendiet om M1 (genlæs gerne) - som vi arbejder med i dag
M1 opgave.docx
Vi taler eksamensgrupper - jeg taler hurtigt med alle. Vigtigt alle kommer … hvis I er syge, så send besked!
M1 og Jazz arr
Vi øver både M1 og M2 - optakt til terminsprøven
Blokstemme små opgaver.pri
Ekstra blokopgaver.pri
Jazz - Evalueringskriterier for skriftlig musik A.pdf
M1 (ligger på modulet forrige torsdag) gennemgåes - lav den derfor færdig selv. Derefter jazz og terminsprøve info.
Eksamensøvning - I skal øve selv. I må hente nøgle på kontoret og bruge øvelokalerne
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Eksamensprojekter
Eleverne arbejder med og øver deres eksamensprojekter
Eleverne optræder med deres eksamensprojekter - som de er her og nu - til forårskoncerten d. 8. maj 2015. Solist eleverne og en enkelt gruppe optræder i et alm. modul for de andre elever.
Desuden optræder de med "Go' nu nat" - i et 3-stemmigt arr.
Indhold
Kernestof:
M1 (ligger på modulet forrige torsdag) gennemgåes - lav den derfor færdig selv. Derefter jazz og terminsprøve info.
Eksamensøvning - I skal øve selv. I må hente nøgle på kontoret og bruge øvelokalerne
Alle grupper skal være klar til at øve! Der er to moduler og I skal alle tage fra i dag. Vær forberedte i grupperne ... så I kan øve effektivt.
Syng "Go' Nu Nat" igennem - I dag synger vi sammen med 1de (ca. 30 min.), som skal lære den (ved at lytte til jer). Derefter øvning til forårskoncerten
Hele koret - Go nu nat - øvefil (1).mp3
Sopran - Go nu nat - øvefil.mp3
Alt - Go nu nat - øvefil.mp3 Bas - Go nu nat - øvefil.mp3
M1 retur og eksamenssammenspil
Sidste modul før forårskoncerten - de sidste detaljer øves.
Lydprøver:
Kl. 13.50-14.05: Burn
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247807527", "T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247807527", "H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247807527" }