Holdet 2022 SA/1n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Lars Egeskjold Levinsen, Morten Vinther
Hold 2022 SA/1n (1n SA, 2n SA, 3n SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik - Partier og ideologi
Titel 2 Identitet og køn i det senmoderne samfund
Titel 3 Velfærdsstatens muligheder og begrænsninger
Titel 4 Økonomi del 1
Titel 5 Ulighed - økonomisk, social arv og køn
Titel 6 Økonomi del. 2
Titel 7 Samfundscup - unge, sundhed og trivsel
Titel 8 Medier og Politik
Titel 9 EU og parlamentsvalget
Titel 10 International politik
Titel 11 Amerikansk valgkamp og demokrati
Titel 12 Sociologi 2 - det gode liv
Titel 13 EU - udvidelse og international økonomi
Titel 14 International politik - Dansk udenrigspolitik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik - Partier og ideologi

Formål:
Eleverne er i dette forløb blevet introduceret til de klassiske ideologier og de danske partier. I forløbet har vi arbejdet med forskellige modeller til kvalitativ analyse af politiske holdninger. Folketingsvalget 1. november 2022 foregik under forløbet og dette – og begrebet midterregering - har været et gennemgående tema. Efter forløbet har eleverne været på besøg på i Folketinget og overværet en debat om hospitalsgarantier.

Kernestof:
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Kernebegreber
De klassiske ideologier (konservatisme, socialisme, liberalisme)
Ideologiske forgreninger
Downs model (rational choice, nyttemaksimering, to-partisystemer  partier søger at få magten)
Kaare Støms begreber (office-seeking, policy-seeking, vote-seeking)
Molins model (pluralistisk partisystem  partier søger både at få magten og/eller politisk indflydelse)
Medianvælgermodellen
Magtbegreber (direkte, indirekte, institutionel, diskursiv m.m.)
Det danske parlament
Valgsystemer (Flertalsvalg vs. Forholdstalsvalg)
Lovgivningsprocessen
Magtens tredeling
Regeringsdannelse
Domstolene
Multi-level governance (politik på forskellige niveauer  Kommune, Region, Stat, EU)

Eleverne har i dette forløb arbejdet med hypotese-genren i skriftlig samf. Her har de bl.a. lavet hypoteser for politiske partiers og vælgernes holdninger til fordelingspolitiske spørgsmål.

Arbejdsformer:
Individuelt og gruppearbejde. Kvalitativ analyse. Kvantitativ analyse ved brug af meningsmålinger/vælgervandringer. Læsning af tabeller. Opstilling af hypoteser. Eleverne har lavet podcasts.

Primær litteratur:
Andersen et al. (2019). PolitikNU - holdninger, magt og politiske systemer, 3. udgave, s. 49-140
Friisberg, G. (2009). PolitikensABC, s. 35-39
Meningsmåling. Partihistorik. Vælgervandringer. Dr.dk https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger

Supplerende litteratur
Holgersen, Klindt & Svejstrup (15. november, 2022) Bekymret valgforsker: Regering over midten kan føre til politisk ustabilitet, berlingske.dk https://www.berlingske.dk/pilestraede/bekymret-valgforsker-regering-over-midten-kan-foere-til-politisk + Pilestræde podcast om samme emne
Karker, A (26. december, 2022). Regeringens vindere og tabere, pov.dk, https://pov.international/regeringens-vindere-og-tabere/
Christensen, C. D. (6. oktober, 2022). Danmark har tidligere haft regering over midten – men det var "en total fiasko", Tv2.dk, https://nyheder.tv2.dk/politik/2022-10-06-danmark-har-tidligere-haft-regering-over-midten-men-det-var-en-total-fiasko
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Identitet og køn i det senmoderne samfund

Identitet og køn i det senmoderne samfund
I dette forløb er eleverne blevet præsenteret for grundlæggende samfundsbegreber og sociologiske begreber. Med udgangspunkt i en overordnet gennemgang af sociologiske teorier har eleverne diskuteret aktør-struktur forholdet.

Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering
samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.

Kernebegreber:
Identitetsdannelse
Samfundstyper (myren/det traditionelle samfund/landbrugssamfundet, sneglen/det moderne samfund/industrisamfundet, kamæleonen/det senmoderne samfund/informationssamfundet)
Socialisering – primær, sekundær, dobbelt, tertiær
Sociologiske teoriers placering på aktør-struktur akten (Giddens, Ziehe, Beck, Goffman, Butler, Bourdieu)


Primær litteratur:
Basis samf - Systime – kap 1,7 – Samfundsudvikling og socialisering, s.
Danmark i dag, s. 34-45 - om socialisringsarenaer
At konstruere sin egen identitet, Livet i Danmark, s. 7-15
Giddens, Ziehe, Beck, Luk Samfundet Op, s. 67-80 + 53-60
Beck https://www.youtube.com/watch?v=Pv-lneB0QYg
Bourdieu. Fra drengestreger til bandekrig, s. 62-66-kop


Supplerende litteratur:
Bjerg & Nuh (28. jul, 2022). Her er adgangskvotienterne til alle danske uddannelser, tv2.dk https://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-07-30-overblik-her-er-adgangskravene-til-alle-de-danske-studier
Mosbech (25. marts, 2021). ”Tidens største løgn er, at vi kan hvad vi vil, siger Brinkman”, Zetland, https://www.zetland.dk/historie/s81EYkN6-a8dQKjjz-c179d
Hvad mener Giddens, Ziehe, Beck om det senmoderne samfund, https://luksamfundetop.dk/kapitel-3/instruktionsvideoer
Christensen (17. november, 2019). ”Jeg bingewatcher reality-tv, når jeg får chancen” af Pernille Kjeldgaard Christensen, dr.dk https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/jeg-bingewatcher-reality-tv-naar-jeg-faar-chancen-hvorfor-bliver-jeg-opslugt
Teenagedyret https://www.dr.dk/drtv/serie/teenagedyret_24066


Arbejdsformer:
Individuelt og gruppearbejde. Kvalitativ analyse. Læsning af tabeller. Opstilling af hypoteser med socioøkonomiske faktorer. Præsentation af cases i mindre grupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Velfærdsstatens muligheder og begrænsninger

Eleverne er blevet præsenteret for basale økonomibegreber og for velfærdstrekanten, herunder de forskellige indretninger af velfærdsmodeller. Forløbet har haft omdrejningspunkt i en række udfordringer for at finansiere den universelle velfærd i fremtiden og der er blevet diskuteret forskellige løsningsmuligheder.


Kernebegreber:
- Velstand og velfærd
- Markedet, udbud/efterspørgsel, markedsmekanismen og prisdannelse
- Det økonomiske kredsløb
- Velfærdstrekanten og velfærdsmodeller (den universelle, den residuale og korporative)
- Velfærdsstatens interne udfordringer (demografisk udvikling, borgernes stigende forventninger, nye familiemønstre, stigende ulighed)
- Velfærdsstatens eksterne udfordringer (forandringer i arbejdsmarked, global konkurrence, immigration)
- Flexicutiry-modellen
- Nedskæringsstrategi, udvidelsesstrategi, omprioriteringsstrategi
- Progressiv og flad skat
- Finansieringsrollen (brugerbetaling herunder brugeropdragelse, øget beskæftigelse via indvandring -  beløbsordningen og positivlisten, regulering af skatter herunder arbejdsudbudselasticitet og indkomsteffekt)
- Producentrollen (udlicitering, privatisering, frivillighed i civilsamfund, AI m.m.)

Primær litteratur:
Brøndum, P. & Banke Hansen, T (2021). Luk samfundet op (4. udgave), s. 196-224
Velfærdsstaten under pres, Columbus. Victor Bjørnstrup m.fl: side 226-237
Markedet https://vimeo.com/539614990
Det økonomiske kredsløb https://vimeo.com/526028619
Alt for meget velfærd, Velfærdsbussen, DR2 temalørdag (70 min) https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=1&pageSize=6&search=alt%20for%20meget%20velfærd&orderby=title&SearchID=a29a5f5a-78c2-4086-9ef3-ac7e8f5c4e10&index=1

Sekundær litteratur:
125 års velfærdshistorie. Dr.2 (30 min) https://kp.mitcfu.dk/TV0000014412

Arbejdsformer:
Individuelt og gruppearbejde (præsentation af fagbegreber). Debat i klassen om besparelser i den offentlige sektor. Skriftlige opgaver med udledning af tabeller (andele og indekstal).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ulighed - økonomisk, social arv og køn

Økonomisk ulighed
Dokumentar om Thomas Pikketys "Kapitalen i det 20. århundrede"
Karl Marx
Funktionalisme
Begge fra Ulighedens mange ansigter
https://bibliotek.dk/da/work/870970-basis%3A51297350

Social arv
Bourdieu (fra ulighedens mange ansigter): https://bibliotek.dk/da/work/870970-basis%3A51297350

Køn og ulighed:
Repetition på teori fra grundforløbet om:
Boying/girling, glasloft m.m
.
Øvrige teorier/indhold:
Køn og uddannelse
Biologisk og socialt køn
Patriarkatet,
Kimmel og "mandeforskning".

Fra "køn og ligestilling"
https://bibliotek.dk/da/work/870970-basis%3A53203701

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Medier og Politik

Massemedier og sociale medier
Effektteori (kanyle, to-trins, referencemodel)
Priming/framing
Simpel Diskursanalyse
Borgernes, mediernes, politikernes dagsorden.
Medialisering
Medier som 4.statsmagt og "kritisk vagthund"

Analyse af regeringens kommunikation om ældrereform og diskursen om co2 afgift på landnrug
Miniprojekt hvor der skulle gøres forsøg på at udbrede en diskurs.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 EU og parlamentsvalget

Udgangspunkt i EU-parlamentsvalget
EU's historie og formål (inkl. bredde/dybde)
EU's institutioner
EU's beslutningsproces og det demokratiske underskud
Lobbyisme
EU's flygtningepolitik inkl. de splittelser i EU den tydeliggør.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 International politik

IP teori (realisme/neorealisme, liberalisme/neoliberalisme, konstruktivisme)
Udviklingen i IP systemet + hegemoniteori
Kapabiliteter og determinanter + sammenligning
Viden om de vigtigste IP aktører - særligt fokus på Kina og Rusland
Case-analyse: Ukrainekrigen
Svage stater og Clash of civilisations
Teori om krige
Internationale organisationer - særligt fokus på FN
FN rollespil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Amerikansk valgkamp og demokrati

Grundvilkår i det amerikanske samfund:
- Historie, Kultur og økonomi (fokus på ulighed)
Det amerikanske politiske system (Præsident, kongres, domstole, magtens tredeling)
De politiske partier i USA
Minidebat om nogle af de vigtige emner for de amerikanske vælgere (immigration, økonomi, abort,  Ukraine)
Polariseringen i amerikansk politik og dens årsager
Demokratiformer (konkurrence- og deltagelsesdemokrati)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 EU - udvidelse og international økonomi

Teori om EU-integration (Neo-funktionalisme, liberal intergovernmentalisme, Føderalisme)
Integrationsdimensioner (bredde/dybde, økonomisk/politisk m.v.)
EUs udenrigspolitik - udvidelse af EU ?
EUs indre marked
international handelsteori koblet til EU

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer