Titel
11
|
identitetsdannelse og socialisering
Beskrivelse:
I dette forløb er der blevet arbejdet med forskellige perspektiver på identitetsdannelsen og socialiseringen i det senmoderne samfund, med sideløbende fokus på indvirkningen og anvendelsen af sociale medier. Vi har arbejdet, helt grundlæggende, med, hvad identitet er og hvordan den skabes gennem den primære, sekundære og tertiære socialisering. Vi har, gennem case-arbejde, analyseret og diskuteret, hvordan negative og positive sanktioner, herunder forskellige former for anerkendelse, bliver anvendt, i de forskellige socialiseringsarenaer, til at påvirke/forme individet.
Vi har ligeledes inddraget perspektiver omhandlende samfundsstrukturernes udvikling, fra et traditionelt til et senmoderne samfunds, til at forstå relationen mellem aktør og struktur, når det kommer til identitetsdannelse. Vi kiggede ligeledes på, hvordan denne udvikling har bevirket en højere grad af frihed, for individet, til at vælge en livsvej og hermed identitet, samt hvordan identitetsbegrebet i højere grad er blevet mere flydende, og i den forbindelse diskuteret, hvorvidt friheden til at vælge skaber en højere grad af tryghed i individet. Vi har i den forbindelse undersøgt udviklingen indenfor forskellige gruppers mentale helbred, hvilket også gav anledning til debat om de metodiske aspekter indenfor indsamlingen af en sådan empiri. I forbindelsen med arbejdet om udviklingen af samfundsstrukturerne, kiggede vi på forskellige teoretiske perspektivers syn på denne udvikling, fra Giddens mere positive-eksistentialistiske syn, til Hartmut Rosas mere pessimistiske syn på accelerationen i det senmoderne samfund.
Vi inddrog de sociale mediers fremkomst, som en særlig mulighed for individet til at skabe sin egen identitet, og arbejdede i den forbindelse med Goffmans og Mirowitz teoretiske perspektiver på, hvordan individet spiller en form for skuespil, for at skabe sin identitet. I den forbindelse inddrog vi også perspektivet om singularitetens tid. Vi lavede case-arbejdet, hvor vi gennem forskellige artikler, omhandlende forskellige menneskers oplevelser med at præsentere sig i det offentlige rum, diskuterede de langvarige konsekvenser ved at præstere sin identitet som et skuespil for offentligheden og det retfærdige i de langsigtede konsekvenser.
Faglige mål:
– anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
– forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
– sammenligne og forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
– skelne mellem forskellige typer af argumenter, udsagn, forklaringer og teorier
– argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i dialog.
Kernestof:
”Identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark”
”Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier”
”Samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.”
Arbejdsformer:
Lærerstyret undervisning.
Individuelt fordybelsesarbejde.
Gruppearbejde.
Skriftligt arbejde, både enkeltvis og i grupper
Fremlæggelser
Materialer:
”Sociologiens kernestof” Thorndal, Morten (2021). Columbus. Kap. 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 4.0, 4.2, 4.3, 4.4, 5.0, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4, 7.0, 7.1, 7.2, 7.3, 7.4, 7.5, 7.6, 8.0, 8.1, 8.2, 8.3, 8.4, 9.0, 9.1, 9.2, 9.4,
Dokumentarserie ”teenagedyret” Dr3 (2016) – afsnit 3+4
Artikel ”Frustrerede forældre jonglerer med undervisning og arbejde i hjemmet” Herløv, Palle (2020). Dr.dk
”Luk samfundet op!” (4 udg.) Kap.3.1 + 3.2
Video om parallelsamfund Videoer | LUK SAMFUNDET OP! (forlagetcolumbus.dk)
Artikel ”Derfor er julen vigtig”. Rasmussen, Iben (2015). Berlinske, kronik.
”Psykologiens veje”, uddrag af kap. 17 (”Eksistentiel og humanistisk psykologi”)
Artikel ”Hvis jeg kun får 5 likes, sletter jeg billedet igen” Larsen, Malene 2021
Artikel ”Sådan får du flere likes på din instagram”. Funk, Linnea. Woman. (2016)
Artikel ”Paradise hotel-stjernes ærlighed er det eneste højdepunkt i intetsigende dr-koncept” Kristiansen, Mathilde (2024). Soundvenue.
Artikel ”For 12 år siden festede hun på Paradise Hotel. Nu kan hun ikke få job som jurist”
Artikel ”Par deler billeder og videoer af deres 4-årige datter: Derfor er det en dårlig idé”
Artikel ”Sextortion mod piger og drenge i Nordjylland er fordoblet”
Artikel ”Kan eller skal medarbejderes færden på sociale medier reguleres?”
Artikel ”Sociale medier, hvor går grænsen?”, Tønning, Anja (2013).
Mini-cases til analyse af Giddens ”Det rene forhold”
Særlige fokuspunkter:
Socialisering
Normer
Social kontrol
Identitet
Socialkarakter
Samfundstyper
Social mobilitet
Familietyper
Social arv'
Kulturel frisættelse
Opdragelsesidealer
Habitus
Kapitaler
strukturationsteori (Anthony Giddens)
Adskillelse af tid og rum
Udlejring af sociale relationer
selvreflektivitet
Valg og ansvar
Eksistentiel angst
Anerkendelse
Identitetspolitik
Højhastighedssamfund
acceleration
konkurrencestat
|