Holdet 2022 id/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Emma Louise Rasmussen, Jesper Hauge, Rune Røboe Fabech
Hold 2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 Ultimate
Titel 3 Badminton
Titel 4 Hiphop
Titel 5 Floorball
Titel 6 Volleyball
Titel 7 Træningsprojekt Cross fit
Titel 8 Basketball
Titel 9 Stepaerobic
Titel 10 Forløb#4

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning

I forløbet gennemgås forskellige opvarmende øvelser til musik opdelt i kategorierne; sving, hop, styrke, løb/gang og den legende tilgang. Der undervises i opvarmningens funktionelle virkning på kroppen, takttælling og bevægelseskvalitet (førte-, svingende-, markerede bevægelser) samt synkronitet i samtlige kategorier. Siderne 22-30 i "C-det er idræt" er læst og gennemgået.
Forløbet afsluttes med at de gruppevis opfinder, øver og præsenterer eget rytmiske opvarmningsforløb indeholdende de nævnte kategorier. Hertil hører en mindre skriftlig beskrivelse af programmet samt en kortfattet teoretisk redegørelse af den gennemgåede teori.
Individuelt filmer de sig selv lave en lærerstyret svingserie (se link hertil i moduloversigt), som uploades ved sidste modul.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ultimate

Forløbslængde: 7 moduler á 90 minutters varighed

Forløbet afsluttedes af videooptaget forløbsprøve (se dokument i moduloversigt)

Faglige mål (primære):
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.

Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet.
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse.
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik.

Beskrivelse af fokuspunkter – konkrete faglige mål
Individuelle:
Mestre baghåndskast i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Fokus på præcision, discens bane i luften og timing
Have teknisk kendskab til forhåndskast
Kunne gøre sig spilbar i funktionelle og konkurrerende øvelser
Kunne pivotere i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Kunne gribe teknisk korrekt i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser

Sociale:
Kunne formidle angrebsspillet ”stak” og dets funktion
Kunne indgå angrebsspillet ”stak” i funktionelle og konkurrerende øvelser
(jf. bekendtgørelse; disciplinspecifikke bevægelser, forstå egen rolle og indgå i team)

Teori:
- DFSU-kompendium ”Ultimate i Gymnasiet” Dansk frisbee sport union (S. 7-9 + s. 46-50)
- Spilhjulet

Videomateriale:
- https://www.youtube.com/watch?v=pHVriVJ4L4Q
- https://www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI
- https://www.youtube.com/watch?v=BKKQvP_CHOA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Badminton

Praktisk arbejdes der med tekniktræning i forhold til grundslagene, men også lidt i forhold til spilforståelse og placering/benarbejde. Der arbejdes også med fysiske færdigheder i badmintonspillet (div. badmintonrelaterede øvelser med henblik på relevant fysisk træning inden for disciplinen).
Regler for både single og double gennemgås.

Der arbejdes med følgende elementer i spillet:
• Boldkontrol. Grebsfatninger. Svingsløjfer. Jonglering.
• Forhånd- og baghånd.
• Kort og lang båghåndsserv.
• Netdrop og netspil.
• Lang singleserv.
• Lob.
• Forhåndsclear (evt. baghåndsclear også, men meget svært).
• Drop.
• Smash.
• Benarbejde.
• Slagserier af forskellig art.
• Evt. taktik (single/double)

Pensum:
Badminton kompendium: s. 1-12
Youtube-videoer (se oversigt over forløb)
(Badminton taktik-kompendie 1-13)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hiphop

Formålet med forløbet:
        • At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
        • At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
        • At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
        • At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
        • At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
        Fokuspunkter:
                ○ Historisk baggrund (teori)
                ○ Genrekendskab
                ○ Musikforståelse
                ○ Indøvning af autentisk bevægeudtryk
                ○ Udførsel
                ○ Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)

Faglige mål
        • At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
        • At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
        • At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
                ○ Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
        • At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
        • At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
        • At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
        • At eleverne kan fremvise den fælles indøvede koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
        • Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder at det er i stand til at identificere 1 slaget.
        • At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen i mindre ”crews” og både improvisere samt danse koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).

Teori:
- PDF ”Laban” fra fodfæste og himmelkys.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Floorball

(Forløbet har fulgt forløbsplanen på OneNote)

Formål:
- at kunne udføre teknisk korrekte færdigheder til brug i floorball spillet
- at kende til hvilke fysiologiske forudsætninger, der er gode at have for en floorball spiller

Forløbet:
- eleverne har over 6 moduler lært tekniske og taktiske færdigheder til at spille floorball spillet. Hvert modul har haft fokus på et eller flere elementer fra nedenstående liste.

Målbeskrivelse:
- at kunne drible sikkert med bolden
- at kunne udføre og skelne mellem trækskud og træfskud
- at kunne løbe sig fri
- at kunne indgå i et samarbejde på et hold
- at lave taktiske løb på banen under spil

Undervisningsformer:
- lærerstyret undervisning
- online undervisning
- forløbsprøve
- korte gruppe arbejder i 2 og 3 mandsgrupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Volleyball

Målet for elevernes udvikling er, at de kan spille volleyball på et acceptabelt fysisk og teknisk niveau.

Praktisk:
• Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde. Dvs. spille bolden over panden og strække armene helt ud mens hænderne går fra ”skål til plade”.
• Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
• Angreb med fokus på to-bens-afsæt og at bolden slås over nettet med en hånd.
• Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
• Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
• Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.
• Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt jf. teori om teamudvikling og roller.

Taktisk:
• At kunne forklare nummeropstillingen og rotationsreglerne på banen
• At kunne forklare hæversystemet (betonhæver)
• At kunne redegøre for W-opstilling og bueopstilling i servemodtagningen samt dets fordele og ulemper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Stepaerobic

Fokusområder:
· At fastholde et flow (dvs. vi forsøger at undgå at skulle stoppe op og forklare bevægelserne. I stedet forsøger vi at opbygge trinene langsomt, så man gradvist bygger mere og mere på)

· At arbejde med idrætshistorie og idrættens organisationsformer. Herunder opnå en forståelse af, hvor stepaerobic placerer sig, og hvem denne idræt henvender sig til.

· At nedbryde, opbygge og sammensætte trin/koreografier. Her vil der være krav om symmetri (at serien udføres med både højre og venstre ben først).

· At træne den rytmiske forståelse og koordinationen
at lade eleverne være kreative og lave egne produktioner og dermed arbejde med det kropslige udtryk.

Der arbejdes med en række forskellige grundtrin:
Basic step, single knæ, repeater knæ, flyv, step out, Elvis, grapewine, mambo, kick, l-step m.fl.

Eleverne arbejder både individuelt og i grupper af 2-4.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer