Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Emma Louise Rasmussen, Jesper Hauge, Rune Røboe Fabech
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
I forløbet gennemgås forskellige opvarmende øvelser til musik opdelt i kategorierne; sving, hop, styrke, løb/gang og den legende tilgang. Der undervises i opvarmningens funktionelle virkning på kroppen, takttælling og bevægelseskvalitet (førte-, svingende-, markerede bevægelser) samt synkronitet i samtlige kategorier. Siderne 22-30 i "C-det er idræt" er læst og gennemgået.
Forløbet afsluttes med at de gruppevis opfinder, øver og præsenterer eget rytmiske opvarmningsforløb indeholdende de nævnte kategorier. Hertil hører en mindre skriftlig beskrivelse af programmet samt en kortfattet teoretisk redegørelse af den gennemgåede teori.
Individuelt filmer de sig selv lave en lærerstyret svingserie (se link hertil i moduloversigt), som uploades ved sidste modul.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ultimate
Forløbslængde: 7 moduler á 90 minutters varighed
Forløbet afsluttedes af videooptaget forløbsprøve (se dokument i moduloversigt)
Faglige mål (primære):
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.
Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet.
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse.
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik.
Beskrivelse af fokuspunkter – konkrete faglige mål
Individuelle:
Mestre baghåndskast i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Fokus på præcision, discens bane i luften og timing
Have teknisk kendskab til forhåndskast
Kunne gøre sig spilbar i funktionelle og konkurrerende øvelser
Kunne pivotere i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Kunne gribe teknisk korrekt i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Sociale:
Kunne formidle angrebsspillet ”stak” og dets funktion
Kunne indgå angrebsspillet ”stak” i funktionelle og konkurrerende øvelser
(jf. bekendtgørelse; disciplinspecifikke bevægelser, forstå egen rolle og indgå i team)
Teori:
- DFSU-kompendium ”Ultimate i Gymnasiet” Dansk frisbee sport union (S. 7-9 + s. 46-50)
- Spilhjulet
Videomateriale:
- https://www.youtube.com/watch?v=pHVriVJ4L4Q
- https://www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI
- https://www.youtube.com/watch?v=BKKQvP_CHOA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton
Praktisk arbejdes der med tekniktræning i forhold til grundslagene, men også lidt i forhold til spilforståelse og placering/benarbejde. Der arbejdes også med fysiske færdigheder i badmintonspillet (div. badmintonrelaterede øvelser med henblik på relevant fysisk træning inden for disciplinen).
Regler for både single og double gennemgås.
Der arbejdes med følgende elementer i spillet:
• Boldkontrol. Grebsfatninger. Svingsløjfer. Jonglering.
• Forhånd- og baghånd.
• Kort og lang båghåndsserv.
• Netdrop og netspil.
• Lang singleserv.
• Lob.
• Forhåndsclear (evt. baghåndsclear også, men meget svært).
• Drop.
• Smash.
• Benarbejde.
• Slagserier af forskellig art.
• Evt. taktik (single/double)
Pensum:
Badminton kompendium: s. 1-12
Youtube-videoer (se oversigt over forløb)
(Badminton taktik-kompendie 1-13)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hent kompendiet ned til computeren og læs s. 6-9 om netdrop og lob
-
Læs s. 1, 10 og 11 i badmintonkompendiet (findes på sidste modul eller OneNote idræt 2x)
-
Se de tre videoer:
-
Læs s. 1, 10 og 11 i badmintonkompendiet (findes på OneNote idræt 2x)
-
Badminton Technique - Forehand Clear
-
I må gerne have jeres computer med til undervisning. I skal stadig have IDRÆTS TØJ PÅ!
-
I skal kunne reglerne for både single og double, og I skal være sikre på, at I har styr på banens størrelse i hhv. single og double Badminton regler DGI
-
I skal også tjekke op på badmintonvideoerne herunder, således at I bliver skarpe på, hvordan de forskellige slag skal slås:
-
Forløbsprøve badminton.docx
-
I skal være klar til at filme de slag og det benarbejde, som vi har øvet de sidste 5 moduler. Yderligere skal I kunne forklare regler på video. Se videoerne herunder, hvis I er i tvivl om teknik:
-
Læs s. 79-84 i C - det er idræt (Sundhed, motion og livsstil, kap. 4)
-
Skabelon til drejebog.docx
-
Drejebogs opbygning.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hiphop
Formålet med forløbet:
• At eleverne bliver gjort bekendt med hiphoppens udtryk og stil.
• At eleverne lærer at bevæge sig med det udtryk hiphoppen giver anledning til.
• At eleverne opbygger en sikkerhed i at bevæge sig inden for denne udtryksform.
• At eleverne får konstrueret en ”bevægelses bank”.
• At eleverne efter endt kursus føler større sikkerhed i at skulle fremvise koreografi.
Fokuspunkter:
○ Historisk baggrund (teori)
○ Genrekendskab
○ Musikforståelse
○ Indøvning af autentisk bevægeudtryk
○ Udførsel
○ Koreografisk kreativitet (i forlængelse af Rudolf Labans bevægelseslære)
Faglige mål
• At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
• At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
• At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
○ Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
• At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
• At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
• At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
• At eleverne kan fremvise den fælles indøvede koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
• Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder at det er i stand til at identificere 1 slaget.
• At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen i mindre ”crews” og både improvisere samt danse koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
Teori:
- PDF ”Laban” fra fodfæste og himmelkys.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 1 og 2 i Hiphop - historie og karakteristika.docx
-
Se videoen og prøv dansen af derhjemme: Hip Hop - Øvelse Royale
-
Lektie til gruppe 1 (Mille, Lauge, Salik, Sander, Oskar og Elina) er at have lavet 2x8 takter, som vi bygger på vores koreografi fra sidste modul. I kan lade jer inspirere af basic hiphop trin på linket her: Hip Hop - Basistrin
-
Lektie til alle er at se og øve koreografien derhjemme:Hip Hop - Øvelse Royale
-
Gruppe 2 (Kasper, Kasper, Sofus, Daud, Frederik) laver 2x8 nye takter til Øvelse Royale, som skal komme efter de 2x8 takter, gruppe 1 har lavet.I kan lade jer inspirere af basic hiphop trin på linket her: Hip Hop - Basistrin
-
Lektie til ALLE er at have øvet Øvelse Royale med gruppe 1's tilføjelse fra sidst. Find jer selv på videoen og læg mærke til, hvad I skal øve jer på :-) Øvelse Royale + gruppe 1.mp4
-
Hip-hop-steps-QR.docx
-
ALLE øver det vi har lavet indtil videre: Øvelse royale + gruppe 1 og 2.mp4 Gruppe 3 (Johan, Emil, Anna, Carl, Albert, Sophus) laver 2x8 nye takter, som vi tilføjer til øvelse royal.
-
ALLE har kigget på deres optagelser fra sidste modul, hvor vi igangsatte processen med jeres egne koreografier.
-
Gruppe 4 (Alfred, Maksim, Nikolaj, Kaare, Stefan) laver de sidste 2x8 takter til vores øvelse royale. ALLE øver (også mig) Øvelse Royale gruppe 1 + 2 + 3.mp4
-
Alle grupper skal:
-
Drejebog og skriftlig beskrivelse af hiphop performance.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Floorball
(Forløbet har fulgt forløbsplanen på OneNote)
Formål:
- at kunne udføre teknisk korrekte færdigheder til brug i floorball spillet
- at kende til hvilke fysiologiske forudsætninger, der er gode at have for en floorball spiller
Forløbet:
- eleverne har over 6 moduler lært tekniske og taktiske færdigheder til at spille floorball spillet. Hvert modul har haft fokus på et eller flere elementer fra nedenstående liste.
Målbeskrivelse:
- at kunne drible sikkert med bolden
- at kunne udføre og skelne mellem trækskud og træfskud
- at kunne løbe sig fri
- at kunne indgå i et samarbejde på et hold
- at lave taktiske løb på banen under spil
Undervisningsformer:
- lærerstyret undervisning
- online undervisning
- forløbsprøve
- korte gruppe arbejder i 2 og 3 mandsgrupper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Volleyball
Målet for elevernes udvikling er, at de kan spille volleyball på et acceptabelt fysisk og teknisk niveau.
Praktisk:
• Fingerslag med en rimelig korrekt teknik og en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at spille videre på bolden på en fornuftig måde. Dvs. spille bolden over panden og strække armene helt ud mens hænderne går fra ”skål til plade”.
• Baggerslag med en god stabil spilleplade, som gør det muligt efterfølgende at spille videre på slaget på en fornuftig måde.
• Angreb med fokus på to-bens-afsæt og at bolden slås over nettet med en hånd.
• Underhåndsserv der bevidst kan placeres fornuftigt på modstanderes bane.
• Kendskab til og forståelse for de basale regler og rotationssystemet.
• Generel evne til at placere sig selv og bolden fornuftigt på banen.
• Være en god holdspiller der kommunikerer med holdkammeraterne på en konstruktiv måde både taktisk og emotionelt jf. teori om teamudvikling og roller.
Taktisk:
• At kunne forklare nummeropstillingen og rotationsreglerne på banen
• At kunne forklare hæversystemet (betonhæver)
• At kunne redegøre for W-opstilling og bueopstilling i servemodtagningen samt dets fordele og ulemper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Træningsprojekt Cross fit
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Basketball
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Stepaerobic
Fokusområder:
· At fastholde et flow (dvs. vi forsøger at undgå at skulle stoppe op og forklare bevægelserne. I stedet forsøger vi at opbygge trinene langsomt, så man gradvist bygger mere og mere på)
· At arbejde med idrætshistorie og idrættens organisationsformer. Herunder opnå en forståelse af, hvor stepaerobic placerer sig, og hvem denne idræt henvender sig til.
· At nedbryde, opbygge og sammensætte trin/koreografier. Her vil der være krav om symmetri (at serien udføres med både højre og venstre ben først).
· At træne den rytmiske forståelse og koordinationen
at lade eleverne være kreative og lave egne produktioner og dermed arbejde med det kropslige udtryk.
Der arbejdes med en række forskellige grundtrin:
Basic step, single knæ, repeater knæ, flyv, step out, Elvis, grapewine, mambo, kick, l-step m.fl.
Eleverne arbejder både individuelt og i grupper af 2-4.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247971165",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247971165",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247971165"
}