Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Tina Riber Geisler Svendsen
|
Hold
|
2022 id/ev (1ev id, 2ev id, 3ev id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Rytmisk opvarmning
Formålet med forløbet:
- Basal teoretisk viden om opvarmning, fysiologiske principper og virkning
- Praktisk viden om opbygning og udførelse af programmets forskellige dele
- Skriftlig formidling af idrætsfagligt stof
Forløbet består af en pratisk del og en skriftlig del
Praktisk del:
1) Fremvisning af opvarmningsprogrammet (varighed ca. 20 min) med hele gruppen som instruktører og hele klassen som aktører. Der skal desuden indgå en specifik opvarmningsdel efter den generelle opvarmning.
2) Alle i gruppen skal kunne fremføre øvelserne (også i de øvelser, hvor de ikke er instruktører) i opvarmningsprogrammet.
Skriftlige del:
1) En kort redegørelse med argumentation for, hvorfor man skal varme op før idræt indeholdende de enkelte øvelseskategoriers effekt. Max. 1-2 sider.
2) Skematisk opstilling af opvarmningsprogrammets øvelser i rækkefølge efter øvelsestype
3) Evt. tegning af tændstikmænd (eller egne billeder) eller anden grafisk fremstilling til hver enkelt øvelse indenfor hver øvelseskategori.
4) Skriftlig beskrivelse af bevægelsen i hver øvelse.
5) Angivelse af gentagelser af hver enkelt øvelse.
6) Angivelse af anvendt musik til hver øvelseskategori, samt musikkens tempo angivet i antal sekunder for 16 taktslag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boldbasis
Forløbslængde: 6 moduler á 90 minutter.
Faglige mål:
- Boldtilvænning, spilbarhed, kommunikation, spiljustering vha. spilhjulet.
- Få præsenteret eleverne for boldspillenes forskellige elementer gennem en række småspil.
- Spilkonstruktion: Innovativ gruppeopgave, hvor eleverne skal skabe deres egne spil. Her skal de være i stand til selv at kunne kreere et spil og kunne tænke ’ud af boksen’ i forhold til de etablerede spil, som de allerede kender.
Beskrivelse af fokuspunkter:
- Afleveringer og modtagninger med forskellige typer af bolde.
- Introduktion til spilhjulet.
- Afprøve spilhjulet i praksis: Spillere, bane, mål, bold, betingelser.
- Basalt sammenspil + spilbarhed og kommunikation.
Teoristof i forløbet:
- Hvad er boldspil på tværs, s. 11-14
- Gyldendals idrætsportal: Intro_Hvad er boldbasis?
- Regler for diverse småspil (partibold, mobilmål, boldhelle, omvendtbold, numsebold)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Stepaerobic
Forløbslængde: 6 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
- At opnå kropsbevidsthed.
- At bevæge sig i koreografier knyttet til musik.
Beskrivelse af fokuspunkter:
- at fastholde et flow (dvs. vi forsøger at undgå at skulle stoppe op og forklare bevægelserne. I stedet forsøger vi at opbygge trinene langsomt, så man gradvist bygger mere og mere på).
- at opnå træningseffekt og snakke om, hvordan idræt kan forebygge skader.
- at nedbryde, opbygge og sammensætte trin/koreografier. Her vil der være krav om symmetri (at serien udføres med både højre og venstre ben først).
- at træne den rytmiske forståelse og koordinationen.
- at lade eleverne være kreative og lave egne produktioner og dermed arbejde med det kropslige udtryk.
Teoristof i forløbet:
C - det er idræt, s. 142-147
Små skriv om: "Hvad er aerobic?", "Stepbænken", "Aerobic - betegnelser", "Musik"
Videoer, der supplerer "Aerobic betegnelser:
- Basic: https://www.youtube.com/watch?v=VaD1TaXmLHM (de første 50 sekunder – prøv med både højre og venstre fod op først)
- V-step og Turnstep: https://www.youtube.com/watch?v=ijZBxS5F7pk
- L-step: https://www.youtube.com/watch?v=YohCNwPLSOA
- Grapevine: https://www.youtube.com/watch?v=z_3s977dpjA (uden stepbænk, men kan laves med bænk, hvor første skridt frem er op på bænken, næste skridt er nede igen)
- Mambo cha cha: https://www.youtube.com/watch?v=oQp1KOg9TGM
- Mambo + Pivot: https://www.youtube.com/watch?v=0KCfn8U7Abw
- Basic + lunge: https://www.youtube.com/watch?v=vfONwK52-iM
- Step touch: https://www.youtube.com/watch?v=jaSGU9cj5vA
- A-step: https://www.youtube.com/watch?v=aNxAAgW-E74
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Floorball
Forløbslængde: 6 moduler á 90 minutter
Faglige mål:
- At beherske grundlæggende skud.
- At forstå grundlæggende taktiske elementer i floorball.
Beskrivelse af fokuspunkter:
- Pasninger med fokus på trækpasning - og modtagning.
- Forhånds- og baghåndsdribling.
- Afslutning: særligt trækafslutning
- Opspil, bandespil.
- Mandsopdækning eller zoneopdækning.
- Forståelse af 2-1-2-opstilling eller 2-2-1-opstilling samt at arbejde i kæder.
- Være hjemme i: Kredsløbskondition, stofskiftekondition samt fremmende træningsformer, restitution og superkompensation + hvordan finder man træningsintensitet.
Teoristof i forløbet:
- C - det er idræt, s. 32-41
- Grundlæggende regler
- "Introduktion" på Idrætsportalen: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=510
- Video om boldkontrol i Floorball: https://www.youtube.com/watch?v=esRzpsKmaDQ&t=68s
- Videoer og indlæg fra Idrætsportalen: https://idraetsportalen.systime.dk/index.php?id=512#c2274
Teknik - driblinger
Stående pasninger
Trækskud - fokuspunkter
- Læsning i kompendiet "Floorball", s. 5-15 + s. 21-29
- AG-skriv: "Opstilling og udskiftning på stor bane"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
BOKSNING
Faglige mål i Boksning
Teknisk:
• Benstilling og benarbejde - Bevægelse – frem på forreste fod, tilbage på bageste.
• Hurtige hænder
• Jab (1)
• Kryds (2)
• Hook – Venstre (3), højre (4)
• Uppercut (5)
• Kombinationer på sække og med Pads
• Samarbejde med padworks
• Slagtræning på sække
• Fokus på at beskytte hagen
• Diverse koordinationsmæssige øvelser og mestring af disse – herunder forskellige sjippeøvelser
• Parader, undvigelser og kontraslag
Fysisk
• Hurtige hænder – skyggeboksning, sækketræning, padworks
• Udholdenhed i både arme og ben – sjippe, sækketræning, div. fysiske øvelser – herunder armstrækninger mm.
• Kraft i slagene – sækketræning, div. fysiske øvelser – evt. med inddragelse af vægte
• Stærk mave og ryg – fysiske øvelser – mavebøj, planke etc.
• Forskellig former for cirkeltræning med eller uden handsker
Elementer i lektionerne:
• Sjippe
• Løb og hop med forskellige variationer – 6 dagesløb.
• Udholdenhedstræning – specielt for arme og core
• Tekniktræning – slagteknik, benarbejde og brug af pads/pletter og sække
• Slagtræning på sække
• Evt. Skyggeboksning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Crossfit - Træningsprojekt
Formålet med forløbet er, at eleverne får uddybet sit kendskab til funktionel træning gennem crossfit, både teoretisk og praktisk samt viden omkring aerob og anaerob træning samt en introduktion til relevant teori inden for styrketræning. Ud fra denne teori skal eleverne kunne differentiere mellem de forskellige typer at styrketræning og det fysiologiske respons herpå.
I forløbet udarbejdes og udføres egne fysiske træningsprogrammer udformet som en ’WOD’ med fokus på at kunne udarbejde en træning, som træner specifik styrke eller cardio.
Ifm deres start og sluttest, har de udover egne og andre elevers WODs selv skulle planlægge træning som skulle sørge for forbedringer på et specifikt mål. Som start og sluttest lavede de biltest og crossfit test.
Eleverne opnår:
Faglige mål:
- Fysisk kapacitet og evnen til at kunne redegøre for centrale begreber inden for især anaerob træning, men også med et blik på aerob træning, gennem crossfit i praksis.
- Forståelse for den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
- At kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til at udarbejde egen planlægning og gennemførsel af træningsprogram- og forløb.
- At udarbejde en skriftlig rapport om forløbet med fokus på at kunne inddrage relevante begreber fra den anaerobe og aerobe træningsteori, dog primært fokus på anaerob.
- At kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til at udarbejde egen WOD undervejs i forløbet med træningsprojektet.
Fysisk kapacitet og evnen til at kunne redegøre for centrale begreber inden for styrketræning gennem crossfit i praksis
Centrale færdigheder indenfor Crossfit:
• Kettlebell swings
• Pull ups (i bommene gerne med elastik)
• Medball clean
• Doubleunders/single (DU)
• Walking lunges (evt med kettlebell)
• Wallclimbs (ved bar væg)
• Gobletsquat
• Overhead squat
• Broard jumps
• Wallball
• Atomic situps
• Wonderøvelse
• Medball throw
• Box Jump
• Reaktionsøvelse
• Burpees
Kropsbevidsthed i forhold til aktivering af nødvendige muskelgrupper
At kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til at udarbejde egen WOD på baggrund af følgende teori:
Teoristof i forløbet:
- Wolf, Hammer & Hammer (2009): C- det er idræt: s. 45-57 + s. 80-83
- CF Teminologi (Michael Sinclair, Nørre G)
- Crossfit – funktionel styrketræning i gymnasiet (1 side)
- + FLERE VIDEOER
- 2 selvvalgte artikler fra Videnskab.dk/Krop og sundhed til spml. 5 i rapporten
Forløbslængde: 10 moduler á 90 minutter
Beskrivelse af fokuspunkter i forløbet:
- Centrale færdigheder indenfor Crossfit: squat/lunges, planke, burpees, kettlebell swings, double unders
- At arbejde sammen i grupper om at udarbejde WOD.
- Være hjemme i anaerob træningsteori: anaerob effekt og - tolerance, styrketræning og hvilke forskellige muskelkvaliteter, man kan træne.
- At kunne planlægge og gennemføre eget træningsforløb.
- At kunne reflektere over sin egen praksis efterfølgende.
- At føre træningsdagbog og i forlængelse heraf at have styr på sin dokumentation for de respektive træningspas.
- Være hjemme i, hvordan sundhed, motion og livsstil påvirker os - kigge ind i biologiske forudsætninger, levevilkår og igen livsstil.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
1: LÆS: Introduktion - Hvad er crossfit.docx
-
2: CF terminologi.pdf
-
Teori - Træningsprojekt.pptx
-
Kære alle i 3ev. Jeg glæder mig til at se jer igen:-). Der er ingen lektier til idag, men medbring jeres C-det er idræt bog. Vi mødes i H4 hvor jeg introducerer jer til træningsprojektet som kører til ca. 1. november. Det er vigtigt at I kommer:-)
-
Gruppen vi ikke nåede i teori timen skal lige være klar med et par minutters fremlæggelse om restitution og superkompensation:-)
-
I dag skal vi lave start test: både biptest og crossfittest: Sørg for at drikke en masse vand i løbet af søndagen. Medbring gerne pulsur hvis I har et. I andre skal sørge for at have downloadet appen Polar beat / polar flow, evt begge, samt oprette e
-
Lektie: læs side 11-24(midt på siden) i jeres 'C-det er idræt' bog vedrørende arbejdsfysiologi og opvarmning. Forhåbentligt er det genkendeligt:-)
-
Sørg for at læse dokumentet grundigt omkring de tests vi skal udføre mandag. Se de 5 små videoer (links i dokumentet) knyttet til Crossfit testen, (bare rolig - de er ultra-korte), og prøv alle 5 øvelser af derhjemme så I kan udføre dem teknisk korre
-
BIP-test og CF-test - elev.docx Dette er vejledning til hvad der bliver vores start og sluttest. Læs den grundigt. Det er vigtigt at I kommer til timen. Man slipper ikke for nogen test, selv om man bliver hjemme.
-
The Push-Up
-
The Kettlebell Swing
-
Single Arm Kettlebell Thruster - CrossFit Movement Library
-
Læses grundigt - Introduktion - Hvad er crossfit.docx
-
Skimmes for at opfriske terminologi - CF terminologi-2.pdf
-
The Kipping Toes-to-Bar
-
The Kettlebell Snatch
-
Movement Demo - Kettlebell Clean and Push Press/Jerk
-
Kipping Knee to Elbow
-
Gruppe 5 og 6 skal være klar med deres WODs. I skal være helt klar, da vi har lidt mindre tid end normalt, grundet 'AG læser'-konceptet. Jeres WODs må helst ikke være længere end 20 minutter.
-
HUSK læsestof i bogform, som ikke er lektie- eller skole relateret. Hvis man ikke ved hvad man skal læse, så er der bøger til rådighed forskellige steder på skolen som I skal sørge for at have skaffet/lånt inden kl. 10.00. Vi mødes 10.00 i hallen hvo
-
Sørg for at have lavet jeres Crossfit test med videoklip. Sørg for det tekniske aspekt er i orden:-)
-
Drik en masse vand onsdag, så I kan præstere til bib-testen:-)
-
Sørg for at drikke en masse vand søndag, så I er klar til test i dag (de af jer der mangler bibtesten, især)
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Rytmisk Gymnastik
Faglige mål:
- Gennem alsidig træning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for rytmisk gymnastik.
- Beherske centrale færdigheder inden for rytmisk gymnastik. .
- Opnå kropsbevidsthed.
- Kunne forstå den fysiske aktivitets og livsstilens betydning for sundheden.
- Kunne anvende faglig viden, kundskaber og færdigheder til løsning af enkel og konkret problemstilling: At udarbejde egen rytmisk koreografi.
- Demonstrere viden og kundskaber i relation til fagets identitet og metoder.
Beskrivelse af fokuspunkter i forløbet:
- Arbejde med musik: kende til at tælle 8 taktslag og få bevægelser til passe til samt tænke over, at musikken passer til de 4 bevægelseskvaliter.
- Træne koordination, totalbevægelser og evne til at følge hinanden og musikken.
- Basale gang- og hoppeserier.
- Akrobatik som elementer i den klassiske rytmiske gymnastik.
- Arbejde med afgrænsede selvstændige koreografier i grupper også med fokus på opstillinger.
- Have kendskab til gymnastikkens historiske udvikling og rødder.
Teoristof i forløbet:
- Skriv “Hvad er rytmisk gymnastik?_intro” fra Gyldendals idrætsportal
- Idræt B - idrætsteori: fra kap 1 - “Skytter, gymnaster og sportsfolk - idræt og samfund ca. 1860-1920", s. 25-37
- Video fra LG’s opvisning forår 2018: https://www.youtube.com/watch?v=hO-Z-UKXfW4&t=132s (0:00-2:10)
DGI verdenshold – forpremiere 2018 på opvisning “Namuh”: https://www.youtube.com/watch?v=bx4C2d3kV6U
- Gymnastik på Trekroner 1917: https://www.youtube.com/watch?v=bKV27ggtItY&index=3&list=PLs3spSX6PG0M17nkzGLz4VAEJip1UNsx9
- Gymnastik fra 1920’erne-30’erne piger: https://www.youtube.com/watch?v=h9cUEoaSX84&list=PLs3spSX6PG0M17nkzGLz4VAEJip1UNsx9&index=3&t=0s
- Gymnastik fra 1920-erne-30'erne drenge: https://www.youtube.com/watch?v=YuKWT-TMnVU
Landsstævne 1935 Ollerup – mandegymnastik: https://www.youtube.com/watch?v=HkQVKTqSEew&list=PL32HDha5Ag0q6MlIDQ0PbyTsigNFUZLry&index=5&t=0s
Kommentar:
Klassen arbejdede dels meget lærerstyret, dels mere selvstændigt idet de i slutningen af hver modul i grupper skulle lave en lille koreografi med fokus på dagens fokus/tema. Forløbet sluttede med, at de - også i grupper - skulle lave en længere koreografi, som de skulle vise for de andre grupper. Forløbsprøven var altså en gymnastikopvisning! De forskellige gruppers serier blev filmet, og eleverne udarbejdede individuelle drejebøger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Basketball - børnebasketfonden
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Opvarmningsprogram
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247977999",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247977999",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247977999"
}