Holdet 2022 id/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jesper Hauge, Rasmus Thomsen, Rune Røboe Fabech
Hold 2022 id/z (1z id, 2z id, 3z id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 Ultimate
Titel 3 Bordtennis
Titel 4 Hip Hop og dansekoreografi
Titel 5 Volleyball - anaerob eller anaerob idræt?
Titel 6 Træningsprojekt cross fit
Titel 7 Basketball
Titel 8 Stepaerobic

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning

I forløbet gennemgås forskellige opvarmende øvelser til musik opdelt i kategorierne; sving, hop, styrke, løb/gang og den legende tilgang. Der undervises i opvarmningens funktionelle virkning på kroppen, takttælling og bevægelseskvalitet (førte-, svingende-, markerede bevægelser) samt synkronitet i samtlige kategorier. Siderne 22-30 i "C-det er idræt" er læst og gennemgået.
Forløbet afsluttes med at de gruppevis opfinder, øver og præsenterer eget rytmiske opvarmningsforløb indeholdende de nævnte kategorier. Hertil hører en mindre skriftlig beskrivelse af programmet samt en kortfattet teoretisk redegørelse af den gennemgåede teori.
Individuelt filmer de sig selv lave en lærerstyret svingserie (se link hertil i moduloversigt), som uploades ved sidste modul.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ultimate

Forløbslængde: 7 moduler á 90 minutters varighed

Forløbet afsluttedes af videooptaget forløbsprøve (se dokument i moduloversigt)

Faglige mål (primære):
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.

Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet.
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse.
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik.

Beskrivelse af fokuspunkter – konkrete faglige mål
Individuelle:
Mestre baghåndskast i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Fokus på præcision, discens bane i luften og timing
Have teknisk kendskab til forhåndskast
Kunne gøre sig spilbar i funktionelle og konkurrerende øvelser
Kunne pivotere i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Kunne gribe teknisk korrekt i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser

Sociale:
Kunne formidle angrebsspillet ”stak” og dets funktion
Kunne indgå angrebsspillet ”stak” i funktionelle og konkurrerende øvelser
(jf. bekendtgørelse; disciplinspecifikke bevægelser, forstå egen rolle og indgå i team)

Teori:
- DFSU-kompendium ”Ultimate i Gymnasiet” Dansk frisbee sport union (S. 7-9 + s. 46-50)
- Spilhjulet

Videomateriale:
- https://www.youtube.com/watch?v=pHVriVJ4L4Q
- https://www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI
- https://www.youtube.com/watch?v=BKKQvP_CHOA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bordtennis


Bordtennis

At give eleverne en introduktion til bordtennisspillet, herunder regler, basisslag (forhånds- og baghåndskontra), serv og stik/prik. Det er ligeledes i fokus, at der arbejdes med benstilling/benarbejde i bordtennisspillet samt rotation i overkroppen særligt ved forhåndskontra.  

Det har desuden været en målsætning at arbejde med kønsintegrering og niveaudifferentiering, ved at de 4 spillere ved hvert bord er blevet sammensæt på forskellige måder.

Teoretisk har vi gennemgået teori om sundhed, motion og livsstil
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hip Hop og dansekoreografi

Faglige mål:

• At eleverne opnår basalt kendskab til hiphoppens historiske oprindelse.
• At eleverne kan anvende udvalgte dele af Rudolf Labans BESS-koncept i en karakteristik af hiphop og dansens bevægelsesudtryk, samt anvende udvalgte elementer af BESS til kreativ bearbejdning af koreografisk materiale.
• At eleverne kan udføre basistrin og basalt sammensatte koreografier med mange gentagelser.
○ Herunder at inddrage ’bounce’ = den hoppende vertikale bevægelse, som er grundlæggende for hiphop.
• At eleverne kender til isolationer og er i stand til at udføre isolerede bevægelser af forskellige kropsdele.
• At eleverne kender til og kan vise forskellige poses, både stående og siddende, fra frys og fra bevægelse.
• At eleverne kender til og kan udføre forskellige freezes. Isoleret og i kombination med koreografi.
• At eleverne kan fremvise den fælles indøvede koreografi, med indlevelse og performance, hvor der lægges vægt på udtryk.
• Musikalitet: At eleverne kan følge rytmen i musikken, herunder at det er i stand til at identificere 1 slaget.

At eleverne ud fra ovenstående viden og færdigheder kan danse sammen i mindre ”crews” og både improvisere samt danse koreograferede sekvenser. Herunder at eleverne kan lave deres egen showcase (koreograferet dans).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Volleyball - anaerob eller anaerob idræt?

Indledningsvist blev der i forløbet arbejdet med grundslagene og i mindre grad det endelige spil. Dog blev hver lektion afrundet med 15 minutters spil 6 mod 6. Timerne har involveret fejlretning og teknik-justering i forhold til grundslagene. Eleverne har arbejdet individuelt såvel i grupper med forskellige øvelser.

Grundslag: Følgende grundslag og teknikker er der i timerne blevet arbejdet med.


Baggerslag
Fingerslag
Overhåndsserv/underhåndsserv.  
Smash
Blokade
Spiltaktik
(W-modtagning, rotationer, opstillinger, hæverfunktion)

I teorien arbejdes der med aerobt og anaerobt arbejde. Ved at opnå en forståelse for energiomsætningen i kroppen i hvile og i arbejde, skal eleverne bliver i stand til i 3g at vælge træningsmetoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Træningsprojekt cross fit

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Stepaerobic

Fokusområder:
· At fastholde et flow (dvs. vi forsøger at undgå at skulle stoppe op og forklare bevægelserne. I stedet forsøger vi at opbygge trinene langsomt, så man gradvist bygger mere og mere på)

· At arbejde med idrætshistorie og idrættens organisationsformer. Herunder opnå en forståelse af, hvor stepaerobic placerer sig, og hvem denne idræt henvender sig til.

· At nedbryde, opbygge og sammensætte trin/koreografier. Her vil der være krav om symmetri (at serien udføres med både højre og venstre ben først).

· At træne den rytmiske forståelse og koordinationen
at lade eleverne være kreative og lave egne produktioner og dermed arbejde med det kropslige udtryk.

Der arbejdes med en række forskellige grundtrin:
Basic step, single knæ, repeater knæ, flyv, step out, Elvis, grapewine, mambo, kick, l-step m.fl.

Eleverne arbejder både individuelt og i grupper af 2-4.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer