Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Allerød Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Emma Louise Rasmussen, Julie Fensmark Wismann, Lars Egeskjold Levinsen
|
Hold
|
2022 id/m (1m id, 2m id, 3m id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Boldbasis
Formålet med forløbet boldbasis er gennem forskellige småspil at udvikle elevernes boldkompetencer generelt og samtidig skabe indsigt i de fælles taktiske, tekniske, psykiske og sociale kvaliteter, der findes i alle boldspil.
Ved hver af de gennemgåede boldspilene skal eleverne kunne reflektere over spillene i forhold til spilhjulet (Bold, Betingelser, Bane, Spillere og Mål). Som afslutningen på forløbet skal eleverne udvikle deres eget boldspil i grupper, som de herefter skal gennemgå med klassen som aktører. Gruppen skal herefter evaluere boldspillet i praksis og komme med eventuelle ændringsforlag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk opvarmning
Formålet med forløbet:
- Basal teoretisk viden om opvarmning, fysiologiske principper og virkning
- Praktisk viden om opbygning og udførelse af programmets forskellige dele
- Skriftlig formidling af idrætsfagligt stof
Forløbet består af en pratisk del og en skriftlig del
Praktisk del:
1) Fremvisning af opvarmningsprogrammet (varighed ca. 20 min) med hele gruppen som instruktører og hele klassen som aktører. Der skal desuden indgå en specifik opvarmningsdel efter den generelle opvarmning.
2) Alle i gruppen skal kunne fremføre øvelserne (også i de øvelser, hvor de ikke er instruktører) i opvarmningsprogrammet.
Skriftlige del:
1) En kort redegørelse med argumentation for, hvorfor man skal varme op før idræt indeholdende de enkelte øvelseskategoriers effekt. Max. 1-2 sider.
2) Skematisk opstilling af opvarmningsprogrammets øvelser i rækkefølge efter øvelsestype
3) Evt. tegning af tændstikmænd (eller egne billeder) eller anden grafisk fremstilling til hver enkelt øvelse indenfor hver øvelseskategori.
4) Skriftlig beskrivelse af bevægelsen i hver øvelse.
5) Angivelse af gentagelser af hver enkelt øvelse.
6) Angivelse af anvendt musik til hver øvelseskategori, samt musikkens tempo angivet i antal sekunder for 16 taktslag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ultimate
I den praktisk del af forløbet arbejdede vi med Ultimate.
Med udgangspunkt i litteraturen (ultimatekompendiet) berørtes følgende begreber, emner og områder.
Regler
Sportsånd
Kasteteknikker: Forhånd, baghånd, up-side-down(hammerkast).
Modtageteknikker: To- og enhåndsmodtagning.
Lange/korte kast, pivotering og spin, kast under pres.
Løbemønstre og angrebsteknikker. Stacking, cuts og sving. Sidelinjebølge.
Forsvarsteknikker: Åbne og lukkede områder på banen. Pres mod en side.
Mål for forløbet:
Disctilvænning, kaste-/gribeteknikker, opdækning, cuts, pivotering, stack, spilforståelse.
Det primære formål med forløbet er at introducere spillerne til ultimate og give dem færdigheder, således at de kan indgå i spillet på en hensigtsmæssig måde. Forløbet er opbygget med et introducerende modul, to moduler med fokus på forsvar, to moduler med fokus på angreb og en afsluttende turnering.
Det vil være fordelagtigt at benytte time-outs som en væsentlig del i kampsituationerne for at frembringe elevernes refleksioner over konkrete situationer.
Skal kunne mestre baghånd:
- Isoleret
- Funktionelt
- Kampsituation
Skal have kendskab til forhånd (teknik)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Volleyball-spil og træning
Formål:
- at eleverne mestrer grundlæggende slagteknikker fra de forskellige volley-spil i isolerede øvelser
- at eleverne kender til forskellige volleyball-relaterede spil
- at eleverne kender grundlæggende teori om træning og tests
Forløbet:
Over seks moduler har eleverne arbejdet med forskellige volleyball-relaterede spil (kids volley og teen volley), samt afprøvet det fulde volley ball spil.
Praktisk fokus:
- kastegribe-fingerslag
- kastegribe-baggerslag
- kastegribe-smash
- baggerslag
- fingerslag
- under eller overhåndsserv
- smashtilløb, smash
- side step og blokade
- De forskellige spil:
-Kids volley level 1 (rotation ved hver berøring og kun kastegribe-slag)
- Kids volley level 3/Teen 1 (rigtig serv, 3 serve i træk, 2. berøring gribes)
- 6 mod 6 volleyball
Teoretisk fokus:
- Regler til de forskellige spil
- Teknikbeskrivelse af fingerslag, baggerslag og serv
- anaerob energiomsætning og anaerob træning. Særligt fokus på forstå eksplosiv styrke og spændstighed.
Litteratur:
- Dansk Volley Forbund (2012). Kids volley regler level 1, s. 1-3
- Dansk Volley Forbund (2012). Kids volley regler level 3, s. 1-3
- Teenvolley teknikbeskrivelse,
- C det er idræt s. 45-54
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Salsa
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Floorball
Faglige mål
Tekniske:
Beherske basale tekniske elementer så som forhånds-baghåndsdribling, pasning, modtagning og træk- og slagskud.
Taktiske:
Beherske basale taktiske boldspilselementer så som spilbarhed, placeringsevne m/u bold samt overlap.
Teoretiske:
1. Kendskab til de mest basale floorballregler
2. Kendskab til fokuspunkter i forbindelse med de indlærte tekniske elementer.
3. Kendskab til begrebet ”maksimal iltoptagelse” samt hvorledes denne kan optimeres gennem floorball/intervalarbejde (intensitetens betydning i forbindelse med træning).
4. Forskellen på anaerobt og aerobt arbejde
Kendskab til udviklingen af overvægt i Danmark og dennes effekt på sundheden. Hertil opnå forståelse for floorballs sundhedsfremmende potentiale.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Boksning
I dette forløb har vi arbejdet med boksning. Vi har haft fokus på benstilling, parader og slag (jab, cross, hook). Under arbejdet med slag har der været særligt fokus på rotation i coren, balance, parader og kraftoverførsel i slaget. (Se forløbsplan fra kursus i boksning på AG)
Eleverne har arbejdet i små grupper og har øvet slag på madras og pads.
Faglige mål i boksning:
Teknisk:
• Benstilling og benarbejde - Bevægelse – frem på forreste fod, tilbage på bageste.
• Hurtige hænder (på madras)
• Jab (1)
• Kryds (2)
• Hook – Venstre (3), højre (4)
• Kombinationer på pads
• Samarbejde med padwork
• Slagtræning på pads/madras
• Fokus på at beskytte hagen
• Parader, undvigelser og kontraslag
Fysisk
• Hurtige hænder – skyggeboksning, slag på madras, padwork
• Udholdenhed i både arme og ben – sjippe, div. fysiske øvelser – herunder armstrækninger mm.
• Kraft i slagene – sækketræning, div. fysiske øvelser – evt. med inddragelse af vægte
• Stærk mave og ryg – fysiske øvelser – mavebøj, planke etc.
• Forskellig former for cirkeltræning med eller uden handsker
Elementer i lektionerne:
• Sjippe
• Løb og hop med forskellige variationer – 6 dagesløb
• Udholdenhedstræning – specielt for arme og core
• Tekniktræning – slagteknik, benarbejde og brug af pads/pletter
• Slagtræning på pads og madras
• Skyggeboksning
Videomateriale fra undervisiningen:
Hook: https://www.youtube.com/watch?v=_WIPhBIgNik&t=48s
Venstre hook (ekstra video): https://youtu.be/BATXzHa8MsY
Højre hook (ekstra video): https://youtu.be/Ko2hgpOSrHE
Jab og cross: https://www.youtube.com/watch?v=YsFK1MMDQgk
Jab (ekstra video): https://youtu.be/tq2_4Uw45a8
Cross (ekstra video): https://youtu.be/T5hwNGKgTF4
Skyggeboksning: https://www.youtube.com/watch?v=i12A6G_LiJo
Benarbejde: https://www.youtube.com/watch?v=zhWfajP4EVU
Undvigelse: https://titleboxingclub.com/blog/3-ways-to-dodge-punches/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Crossfit og træningslære
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Basketball
Målsætning:
Eleverne skal lære elementære færdigheder og spilforståelse i basketballspillet.
Indhold
Fokuspunkter/Færdigheder:
Teknik:
- Driblinger (elementær ballhandling, bruge begge hænder, kigge op under dribling, cross over finten).
- Afleveringer (generel afleveringsteknik, brystaflevering, studs, one hand pass, overhead pass).
- Lay up (korrekt afsætsben, rytme, præcision).
- Skud (enhåndsskud, follow through, støttehåndens placering, centralbevægelse).
- Blive fri (v-cut).
- Forsvar (udgangsposition, slide-bevægelsen).
Taktik:
- Forstå 3 mod 3 spillets struktur.
- Evnen til at gøre sig ’fri’
Evalueringskrav/forløbsprøve:
- V-cut (blive fri)
- Driblinger, finter (crossover)
- Afleveringer.
- Lay up
- Skud
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Step aerobic
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247982324",
"T": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247982324",
"H": "/lectio/51/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52247982324"
}