Holdet 2022 id/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Allerød Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Rune Røboe Fabech
Hold 2022 id/p (1p id, 2p id, 3p id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmisk opvarmning
Titel 2 Ultimate
Titel 3 Urban dans, idrætshistorie og BESS-konceptet
Titel 4 Fodbold med aerob og anaerob træning
Titel 5 Boksning og sundhed
Titel 6 Træingsprojekt i crossfit og træningslære
Titel 7 Stepaerobic og idrættens organisering
Titel 8 Basketball og idrætspsykologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmisk opvarmning

I forløbet gennemgås forskellige opvarmende øvelser til musik opdelt i kategorierne; sving, hop, styrke, løb/gang og den legende tilgang. Der undervises i opvarmningens funktionelle virkning på kroppen, takttælling og bevægelseskvalitet (førte-, svingende-, markerede bevægelser) samt synkronitet i samtlige kategorier. Siderne 22-30 i "C-det er idræt" er læst og gennemgået.
Forløbet afsluttes med at de gruppevis opfinder, øver og præsenterer eget rytmiske opvarmningsforløb indeholdende de nævnte kategorier. Hertil hører en mindre skriftlig beskrivelse af programmet samt en kortfattet teoretisk redegørelse af den gennemgåede teori.
Individuelt filmer de sig selv lave en lærerstyret svingserie (se link hertil i moduloversigt), som uploades ved sidste modul.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Ultimate

Forløbslængde: 7 moduler á 90 minutters varighed

Forløbet afsluttedes af videooptaget forløbsprøve (se dokument i moduloversigt)

Faglige mål (primære):
- Gennem alsidig undervisning opnå god fysisk kapacitet og i forbindelse hermed kunne redegøre for centrale begreber inden for træning og idrættens discipliner.
- Beherske centrale færdigheder i udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter inden for færdighedsområdet boldspil.
- Indgå i og opnå forståelse for egne og andres roller i forskellige, idrætsspecifikke samarbejdsrelationer.

Kernestof:
- Aktiviteter, der fremmer den fysiske kapacitet.
- Aktiviteter, der fremmer kropsbeherskelse og boldbeherskelse.
- Aktiviteter, der fokuserer på samarbejde og etik.

Beskrivelse af fokuspunkter – konkrete faglige mål
Individuelle:
Mestre baghåndskast i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Fokus på præcision, discens bane i luften og timing
Have teknisk kendskab til forhåndskast
Kunne gøre sig spilbar i funktionelle og konkurrerende øvelser
Kunne pivotere i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser
Kunne gribe teknisk korrekt i isolerede, funktionelle og konkurrerende øvelser

Sociale:
Kunne formidle angrebsspillet ”stak” og dets funktion
Kunne indgå angrebsspillet ”stak” i funktionelle og konkurrerende øvelser
(jf. bekendtgørelse; disciplinspecifikke bevægelser, forstå egen rolle og indgå i team)

Teori:
- DFSU-kompendium ”Ultimate i Gymnasiet” Dansk frisbee sport union (S. 7-9 + s. 46-50)
- Spilhjulet

Videomateriale:
- https://www.youtube.com/watch?v=pHVriVJ4L4Q
- https://www.youtube.com/watch?v=eQdYZCHuIcI
- https://www.youtube.com/watch?v=BKKQvP_CHOA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Urban dans, idrætshistorie og BESS-konceptet

Forløbet består af to stilarter indenfor den urbane dansescene; hiphop og house.

Der har været et primært fokus på hiphopgenren og bevægelseskvaliteten. Primært via lærerstyret undervisning, men også med elevstyrede miniopgaver og seriedannelse.
Vi har gennemgået to hiphop-koreografier ("Babushka" og "Stronger"), hvortil eleverne i grupper har bygget videre på serierne.
Under stilarten house, er der arbejdet med basale trin (bl.a. Pas de Bourree, Front Jack, Reverse Jack, Cross step, Side step og Two Step) og en enkelt lærerstyret koreografi ("Skin Diver").

Via BESS-konceptet er der lagt fokus på at forstå forskelle og ligheder på de to stilarter. Dette er der arbejdet med både teoretisk og praktisk. Eksempelvis i dansetrinnet "Two Step".

Faglige mål:

- at kunne udføre isolerede trin indenfor de to urbane genre i takt til musik og med korrekt bevægelseskvalitet
- at kunne sammensætte og udføre få trin indenfor de to urbane genre i takt til musik og med korrekt bevægelseskvalitet
- at kunne sammensætte og gennemføre egne koreografier indenfor hiphop genren
- at kunne udføre de tre gennemgåede koreografier ("Stronger", "Babushka", "Skin Diver") indenfor de to urbane genre med korrekt taktforståelse, bevægelseskvalitet og i planlagt synkronitet/asynkronitet med en gruppe
- at kunne forstå og anvende BESS-konceptet og i forlængelse heraf, at kunne beskrive de væsentligste forskelle på de to urbane stilarter
- at kunne redegøre for den gennemgåede teori om idrættens organisering
- at fagligt kunne analysere og diskutere hvordan COVID-19 har haft påvirkning på danskernes motions- og idrætsvaner

Materiale:
C-det er idræt (Wolf & Hammer, 2005) siderne 67-78
BESS-konceptet (lærer-slides + kompendium)
Kompendium og House-stilarten og dens kulturelle ophav
Teknik-videoer via Youtube


Supplerende materiale:
C-det er idræt (Wolf & Hammer, 2005) siderne 67-78 efterfulgt af arbejde med udviklingen af den selvorganiserede idræt samt Covid-19-periodens indvirkning på idrætsvanerne.


Estimeret tekstmateriale på ca. 13 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fodbold med aerob og anaerob træning

Der er arbejdet med følgende teknisk indhold:
- Inderside afleveringer
- Rundskæv/”banan” aflevering
- Modtagning med inderside (også retningsbestemte)
- Vristspark afslutning
- Inderside afslutning
- Driblinger; inderside, yderside, rul


Småspil
- 3 vs 3 med mål ved at spille gennem kegler
- Arbejdet med spilbarhed
- Kampe på små baner med små hold
- Arbejdet med spilfasemodellen

Teori
- Spilfasemodellen
- Aerob energiomsætning og træningsformer
- Kredsløbskondition
- Stofskiftekondition
- Superkompensation
- Maksimal iltoptagelse
- Kondital
- Anaerob effekt og produktionstræning (beskæftiget os minimalt med teorien, men har afprøvet eksempler på produktionstræning)
- Anaerob kapacitet og tolerancetræning (beskæftiget os minimalt med teorien, men har afprøvet eksempler på tolerancetræning)

Faglige mål:

Det er et fagligt mål at kunne udføre ovenstående teknisk indhold i isolerede, dynamiske og mere komplekse øvelser/situationer (spillignende situationer)

At kunne positionere sig iht. andre med og modspillere med fokus på spilbarhed og forsvarspositionering

At kunne redegøre for, forstå og anvende spilfasemodellen på egne spillignende situationer

At kunne redegøre for samt anvende gennemgået teori om aerob og anaerob træning

At kunne perspektivere teorien til fodbold og de fysiske krav der eksisterer i denne idrætsgren

At kunne forstå udvalgte testformer og deres relevans for fodbold som fysisk aktivitet


Grundet lavpraktiske forudsætninger er forløbet gennemført indendørs og derfor haft større fokus på individuelle tekniske færdigheder, småspil og anaerobe samt aerobe træningsformer.

Materiale:

C - det er idræt (Wolf & Hammer, 2005) siderne 31-41 (32-38 er repetition)
Spilfasemodellen (se modul)


Supplerende materiale:

Kompendium om historien bag fodbold og brug i gymnasiet (se modul)

Estimeret tekstmateriale på ca. 7 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Boksning og sundhed

Dette forløb har til formål at lære eleverne de basale tekniske færdigheder ved boksning med et fokus på benarbejde, udvalgte typer af slag og slagkombinationer, slip og rul og arbejdet med plethandsker. Der er tilmed et fokus på den fysiske formåen iht. at gennemføre cirkeltræning hvert modul og samtidigt kunne slå kraftfulde og hurtige slag.
Tekstmaterialet har haft fokus på sundhed med særligt fokus på de tre faktorer for sundhed, hvordan fysisk aktivitet er forebyggende for sundhed og sammenhængen mellem kondital og dødelighed.
Der er tilmed set dokumentarfilmen "Skygge bokser" med bokseren Abdul Khattab samt diverse teknikvideoer via Youtube.

Tekniske faglige mål, er at mestre følgende;
- kunne gennemføre cirkeltræning med kropsvægtsøvelser, sjipning, skyggeboksning og løb
- korrekt benstilling og fodarbejde under slagserier i skyggeboksning og med makker iført plethandsker
- kunne udføre slag korrekt enkelte slag samt i slagserier under skyggeboksning og med makker iført plethandsker (jab, kryds, lead- og rear hook)
- kunne kombinere slagserier med slip og rul
- at kunne opbygge og udføre egne slagserier med korrekt teknik
- at kunne slå hårdt og hurtigt uden tekniske fejl
- kunne styre og guide makker med korrekt brug af plethandsker (simpelt, realistisk placering, varierende afstand, lad bokser strække arme i slag)
- kunne forstå og forklare den anvendte teori samt at kunne perspektivere denne til en vurdering af boksning som sundhedsforebyggende idrætsaktivitet


Materiale
C-det er idræt (Wolf & Hammer, 2005); siderne 79-84
Teknikvideoer via Youtube (se moduler for links hertil)

Estimeret omfang af tekstmateriale er på 32 sider

Supplerende materiale :
"Skygge bokser" dokumentarfilm fra DR3 (via mitcfu.dk) 48 minutter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Træingsprojekt i crossfit og træningslære

Træningsprojekt i crossfit og træningslære
Beskrivelse:
Gennem forløbet præsenteres eleverne for crossfit som idrætsdisciplin, herunder de 10 domæner og forskellige WOD-strukturer, og arbejder med at kunne gennemføre og udforme WOD’s bestående af øvelser både med og uden rekvisitter (KB, slamballs, wallballs, sjippetorv, pull-up bars). Dette gøres både gruppevis og individuelt.
Der er et gennemgående fokus på den teknisk korrekte udførelse af udvalgte kettlebell-øvelser og generelt arbejde med bevægelseskvalitet for at møde crossfitdisciplinens indbyggede konkurrenceaspekt.
Sammen med et isoleret crossfit-forløb løber træningsprojektet sideløbende i minimum 8 uger, hvor eleverne planlægger egen træning med krav til løbende justering og afsluttende afrapportering.
Start- og sluttesten:
Del 1
Andersen-testen
Del 2
Crossfit-test: Fight gone bad (man skal nå så mange reps som muligt på 1 minut)
• 1 min atomic situps
• 1 min burpees
• 1 min air squat
• 1 min shuttle run
• 1 min push ups
• 1 min pause/rest
Der gennemføres 2 runder. Total tid: 12 min.

Faglige mål for forløb:
At have fysisk kapacitet til at kunne gennemføre lærerstyrede og elevgenererede WOD’s, start- og sluttest og i forbindelse hermed kunne redegøre for og anvende begreber inden for træning og crossfit

Kunne lave teknisk korrekt udførelse af:
- KB swing (double+single)
- KB clean & jer
- KB snatch
- KB goblet squat
- KB flow bestående af samtlige af de gennemgåede KB-øvelser
- Assisterede pull-ups
- Burpees (hand release)
- Push-ups
- Atomic situps
- Wall-balls
Kettlebell-øvelserne (KB) har haft et teknisk fokus og der har været trænet med lav vægt (2,5-12 kg)
Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere træningsprogrammer og redegøre for relevant fysiologisk teori
Gennemføre start- og sluttest med en forståelse for fagets praktiske metode
Kunne træningsplanlægge i løbet af træningsperioden og afrunde dette med et skriftligt træningsprojekt med anvendelse af den gennemgåede teori samt kritisk stillingtagen til eget træningsprojekt (træningsdagbog, træningsprogrammer, testresultater, fysisk udvikling og teoretisk forståelse)
Kunne bruge pulsmålere til at træningsplanlægge og evaluere enkelte træningspas

Materiale:

Kompendier uddelt på moduler
C - det er idræt (Wolf & Hammer, 2005): s.12-22, 32-38, 45-56
Teknik-videoer via moduler

Estimeret tekstmateriale på 40 sider

Supplerende stof:

Med udgangspunkt i kompendiet "Hvad er crossfit?" har der været fokus på en samfundsfaglig vinkling og hvordan denne fitnessform har udviklet sig fra sine rødder og til den store kommercielle succes, som vi ser på et internationalt niveau.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Stepaerobic og idrættens organisering

Stepaerobic og idrættens organisering
Beskrivelse:
Dette forløb præsenterer eleverne for basale trin og serier inden for stepaerobic, hvor der løbende tages stilling til tempo (bpm), varighed, bevægelseskvalitet samt bevægelsesudslag iht. et træningsrelateret udbytte.  Der arbejdes med individuelle serier, enkelte spejlede parserier og hyppigt gruppearbejde med at opfinde egne serier, at undervise medstuderende i disse samt at indlære andres serier.
Der er fokus på synkronitet og asynkronitet, bevægelseskvalitet og opvarmningen har haft et gennemgående fokus på kroppens udtryksformer, sansninger, historiefortællinger, rytmik, performance og det relationelle.
Som supplerende stof har vi arbejdet med en samfundsfaglig vinkling på de tendenser i danskernes idrætsvaner der opstod under og efter covid-19 perioden.

Teoretisk har der været et gennemgående fokus på idrættens organisering med mindre teoretiske opgaver om at skulle opfinde koncepter ud for viden om udviklingen af befolkningens idrætsvaner over tid. Eksempelvis post covid-19 perioden.
For at forstå træningseffekten af stepaerobic er der arbejdet med pulsmålinger og pulszoner.

Faglige mål:
- udføre forskellige trin og serier i kombination til musik i tempoet 126 bpm

- koordinere med både arme og ben i takt til musikken  

- have en kontrolleret kropsholdning og kunne udføre korrekt teknik med høj bevægelseskvalitet

- være i passende fysisk form til at kunne gennemføre en stepserie i loop til et musiknummer på 135 bpm  

- skal kunne sammensætte koreografier i grupper og fremføre dem synkront

- skal kunne forstå og gengive det udvalgte og gennemgåede teori i modulerne

Udover den praktiske undervisning har holdet været afsted til The Club i Allerød, hvor vi afprøvede en times "step max" med instruktør.


Materiale:

Kompendium med uddrag fra IDAN (se modul) 12 sider

Supplerende stof:

Podcast Mediano "Unge og kropsidealer" halvdelen af dette afsnit (indtil 31. minut)


Estimeret tekstmateriale på 25 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Basketball og idrætspsykologi

Basketball og idrætspsykologi

Beskrivelse:
Forløbet præsenterer eleverne for fundamentale dele af basketball, det værende driblinger, afleveringer (bryst-, studs-, skip-), pivoteringer, skudform, lay-up (underhånd, overhånd og reverse). Hovedfokus er at arbejde med de individuelle, tekniske færdigheder i isolerede og dynamiske øvelser.
3 imod 3; i undervisningen er der spillet en afgrænset version af 3 imod 3 på halv bane med et fokus på positionering (angrebsmæssigt og forsvarsmæssigt), løbemønstre, typer af afleveringer og samspil. Forsætteligt er dette forløb afgrænset for store dele af reglementerne i det fulde basketballspil.
Der var afsat et modul til at præsentere eleverne for video af det OL-aktuelle format 3x3, hvilket blev sammenlignet med den klassiske 5 imod 5-version af spillet. Fokus var på hvordan spillets strukturer og regler havde indflydelse på taktikker, spillertyper og seværdighed i et kommercielt lys.

De teoretiske begreber, som der er arbejdet med i undervisningen er:
- spænding/arousal og præstation
- muskelspænding
- koncentration og opmærksomhedsfelt (bredt/smalt)
- kognitive omfortolkninger
- mentale forestillinger og visualisering
- den psykoneuromuskulære teori
- symbolsk læringsteori (ifht. visualisering)

Faglige mål:
Primære faglige mål:
• Beherskelse af skudafviklingen med specielt fokus på håndleddets betydning, brug af benene samt beherskelse af korrekt teknik ved lay-up, afleveringer og driblinger (dominant, nondominant, crossover, gennem benene, bag om ryggen)
• Beherskelse af taktisk forståelse: spilbarhed, positionering i angrebet og forsvaret iht. andre spilleres placeringer
• Kunne redegøre for samt anvende idrætspsykologiske begreber på tænkte/erfarede spilsituationer eller perspektiverer til idrætspsykologiske udfordringer i andre idrætsdiscipliner


Som en del af dette forløb, har vi på et tidligere tidspunkt været på ekskursion til Farum Arena, hvor vi så en ligakamp


Materiale
Basket ABC (Hauge et al, 2005) siderne 12-13, 20-22, 22-24
Teknikvideoer (se moduler)
Kompendium om idrætspsykologi

Estimeret tekstmateriale på 15 sider


Supplerende stof:

Et modul hvor vi så  OL-formatet 3x3 og sammenlignede spillet og dets opbygning med traditionelt 5 vs 5 basket i OL-sammenhæng. Med en samfundsfaglig vinkling diskuterede vi kommercialisering af basketballsporten fra et urban udgangspunkt og til en OL-disciplin samt hvorledes spillets stillede andre krav til atleterne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer